En test: Dynavoice M-65; Måleresultater i post 230-232

29 Mar 2008
603
0
0
Frogger skrev:
Ja, Dynavoice M65 med Seas diskant element og mer dempematr. som nevt tidligere.
---
Opprinnelig skrevet av Frogger:
Det er ikke lett å beskrive lyd. Men det er mer detaljert/klarere lyd, kan spille høyere uten att det blir forvrengt. Ble fort sliten i ørene tidligere (med de orginale diskantene).
Sitter akkurat nå og nyter litt god gammel Dire Straits. Med "pure direct" på forsterkeren. Relativt stram og fin bass, herlig diskant og helt grei mellomtone.

Bruker Yamaha RXV-1800 surr. forsterker med digital overføring av lyd fra dvd spiller.

ok men hvor mye måte du skru fra verandre for å isolere?

6 Apr 2008
60
0
0
norcad skrev:
Er ikke i tvil om at man får en bedre og mer oppløst diskant, uansett hvilken Seas man velger som erstatning for den orginale diskanten.
Men at lyden blir balansert ved å bruke det orginale delefilteret skal mer enn flaks til.
Jeg antar det også ville være gunstig å senke delefrekvensen for mellomtonen sin del.
Tror du har rett i att alle seas sine elementer ville spillt bedre.
Målte litt på det orginale elementet og det så ut til å ha resonans ved ca 1,8khz. Seas elementet har resonans ved ca 1,2khz.
Delefilteret deler ved ca 3,6khz i følge tidligere poster (jeg har ikke sjekket om det stemmer). Så da burde det ikke være noe problem tror jeg.

2,5khz er vel mer vanlig delefrekvens?. Mitt Seas element ser jo ut til å være linjært ned til 2 khz i impedans og respons. Mulig jeg vil forske litt på lavere delefrekvens hvis jeg får tid/lyst.

8 Feb 2007
5.736
0
0
Prøvde å bi-ampe den ene m65'en min i dag. Koblet til kun de nederste terminalene først for å se om det kun var bassen som spilte da. Fjernet selvfølgelig de pinnene mellom de nederste og øverste terminalene. jeg ble overrasket da jeg skrudde på forsterker og fyrte opp volumet, det kom lyd av alle elementene, men svært lavt fra mellomtone og diskant, det meste kom fra bassen. Siden litt av lyden går over til mellomtone og diskant så kan vel kanskje dette skape litt problemer om man kjører med 2 forsterkere, siden de da vil spille på litt "sammen"?

norcad

0
27 Nov 2005
10.552
0
0
Frogger skrev:
Tror du har rett i att alle seas sine elementer ville spillt bedre.
Målte litt på det orginale elementet og det så ut til å ha resonans ved ca 1,8khz. Seas elementet har resonans ved ca 1,2khz.
Delefilteret deler ved ca 3,6khz i følge tidligere poster (jeg har ikke sjekket om det stemmer). Så da burde det ikke være noe problem tror jeg.

2,5khz er vel mer vanlig delefrekvens?. Mitt Seas element ser jo ut til å være linjært ned til 2 khz i impedans og respons. Mulig jeg vil forske litt på lavere delefrekvens hvis jeg får tid/lyst.

Med en annen impedanskurve rundt delefrekvensen, flytter delefrekvensen seg og diskant kommer ut av fase med mellomtonen. Resultatet kan bli hva som helst. Tviler ikke på at det allerede spiller bedre, men det er garantert mer å hente med rett delefilter.

Det er få 5,25" mellomtoner, selv i litt høyere prisklasse som låter særlig godt over 3-3,5khz. Da tviler jeg sterkt på at disse gjør det.
Ville nok forsøkt å senke delefrekvensen til 3khz og hørt hva som skjedde.

norcad

0
27 Nov 2005
10.552
0
0
Herminator skrev:
Prøvde å bi-ampe den ene m65'en min i dag. Koblet til kun de nederste terminalene først for å se om det kun var bassen som spilte da. Fjernet selvfølgelig de pinnene mellom de nederste og øverste terminalene. jeg ble overrasket da jeg skrudde på forsterker og fyrte opp volumet, det kom lyd av alle elementene, men svært lavt fra mellomtone og diskant, det meste kom fra bassen. Siden litt av lyden går over til mellomtone og diskant så kan vel kanskje dette skape litt problemer om man kjører med 2 forsterkere, siden de da vil spille på litt "sammen"?

Skjønner ikke helt hvordan du fikk til dette?
Delefiltrene for bass er fysisk adskilt fra filteret til mellomtone og diskant. Jamf bilde tidligere i tråden.

14 Jul 2006
1.488
0
0
Herminator skrev:

Sikker på at det ikke bare er lyden fra bass-elementene du hører gjennom mellomtonene?

Danke

0
4 Aug 2007
12.710
355
83
Kanskje på sin side å spørre hvor mange barnearbeidere de hadde inne i den høytaleren? ;-)

Forresten jeg prøvde også å koble til mine under først.... fikk ikke noe lyd..

8 Feb 2007
5.736
0
0
norcad skrev:
Delefiltrene for bass er fysisk adskilt fra filteret til mellomtone og diskant. Jamf bilde tidligere i tråden.

lyd kommer det i allefall fra mellomtone og diskant... :confused:

rayman85 skrev:
Sikker på at det ikke bare er lyden fra bass-elementene du hører gjennom mellomtonene?

Jeg trodde det med en gang jeg også, men etter å ha lyttet litt mere så virket det som om at det var elementene som laget lyden. Bass er vel også i adskilt fra mellomtone og diskant? når jeg tok øret inn til diskanten så kom det i allefall lyd. Mulig kineserene har slurvet litt her?

8 Feb 2007
5.736
0
0
Danke skrev:
Kanskje på sin side å spørre hvor mange barnearbeidere de hadde inne i den høytaleren? ;-)

Forresten jeg prøvde også å koble til mine under først.... fikk ikke noe lyd..

fikk du ikke lyd i det hele tatt, eller kun fra bassene?

11 Jan 2008
317
0
16
Bi-amp!

Jeg Prøvde dette selv nå på mine M-65 kjøpt fra gooba, uten s/n.

jeg prøvde først på kun bassene og da kom det kun lyd fra bassene. prøvde så på de øverste kontaktene og da kom det kun lyd fra mellomtone/diskant.

altså det funket fint på mine.

Mvh olav B, G ;)

Danke

0
4 Aug 2007
12.710
355
83
jeg hadde glemt å ta av skinnene... når jeg prøvde under...

Men trodde ikke det skulle ha noe å si....

Danke

0
4 Aug 2007
12.710
355
83
Som sagt barnearbeidere.. :)

Jeg fortalte vel når jeg glad og fornøyd fikk F6 ene?

Elementet satt løst inni... Synes det var noe som skrangla se....

Dvs bassfronten med deksel satt festet men magneten og røret lå i bunnen, var ikke forsøkt festet engang....

Skikkelig bra fabrikkmiljø tenker jeg, tempo,tempo... hehe

8 Feb 2007
5.736
0
0
Dette skrev jeg også i den andre tråden for å ikke skape enda mere forvirring pga av min feil:

Beklager, men jeg må rette på en av mine tidligere uttalelser. Jeg var hos broren min igjen i dag og fant serie nr på hans m65 som er kjøpt hos fynda. Jeg la også merke til at hans bassportpropper sitter hardere enn på min "kopi" fra netthandelen. Må si jeg er svært forvirret i dette her, da det tydeligvis også er noe galt med delefiltere eller koblingen på høyttaler terminalene mine.

Jeg skulle ønske jeg hadde de "orginale" aka europa versjonene, da hadde jeg nemlig følt meg tryggere på varen og som norcad nevner kan det altså være litt forskjell i kvalitet, noe jeg har litt inntrykk av på mine vs min bror sine.

Revox

0
12 Des 2004
12.100
0
36
De kan heller kalle den N-65 (nådde ikke helt opp til M'en) Eller M-64?

8 Feb 2007
5.736
0
0
norcad skrev:

Jeg har nå tittet på bildet av delefilteret og det første som slo meg er at lyden blir overført fra den ene spolen til den andre i form av induksjon... Kan ikke skjønne noe annet? Lyden fra diskantene er alt for høy og lys til at dette skulle være resonans fra kabinettet...

Edit: leif

Danke

0
4 Aug 2007
12.710
355
83
Som sagt helt normalt, har testet dette på en Inf 19000 høytaler samt en Bw høytaler til 17000, Begge overførte en nesten ikke merkbar lyd i diskanten. Nok til at vi forstod det var FRA diskanthøytaleren men svakt.

Dette er pga strømmen leder litt over og kommer ut i høytaler iform av signalene.. er helt naturlig...