Rens av Rele og vifte på Denon blurayspiller
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,954
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rens av Rele og vifte på Denon blurayspiller

Hei, tenkte å blåse ren en Denon dbp 2010 som jeg har stående, jeg byttet den ut fordi drevet ble farlig varmt. Noe Hifiklubben mente at ikke skulle skje.

Den er nok støvet ned for innsuget til vifta var helt tett i støv, så tenkte å åpne opp og blåse ren med en trykkluft boks... Dette er vel gass som legger litt flytende kjølig gassvæske på rele, og det er jeg litt lei..

Men er det noe problem med trykkluft boks på rele om komponent er koblet fra, gassvæsken fordamper vel fort?

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du ikke holder inne knappen på boksen for lenge eller har munnstykket for nærme så kommer det ikke noe væske som legger seg noe sted,og ja væsken fordamper svært fort.
    Bruker trykkluft på boks på PC-en hele tiden.
    Spray ut luft med korte burst og ha litt avstand til det du skal blåse rent så går det helt fint.
    Fjern så mye du klarer med qtips,skrujern eller noe annet du ser passer der du skal gjøre rent,deretter fjernes siste rest med trykkluft.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike trykkluft på boks kanner er vel egentlig drivgass på boks. Drivgassen består vel ofte av en butan/propan blanding og man kan få ut flytende/kondensert propan hvis man blåser litt lenge av gangen. Slike kanner bør vel også ved bruk holdes slik at ikke utgangen inne i boksen som leder "luften" til spray ventilen kommer ned i flytende drivgassen.

Det er vel ikke å anbefale å bruke dette mot noe som kan antenne gassen eller der det flyktige, men også flytende løsemiddelet som butan/propan er også er kan forårsake skader. Coating på linser og optiske sensorer ol. er vel ikke spesielt happy i å komme direkte i kontakt med den flytende drivgassen.

Vil ellers tro at til rens av vifter og støv i en BD spiller er dette helt ok, bare man gjør systemet strømløst og ikke blåser på følsomme deler som kan få fysiske bevegelser så de kan skades. Pleier f.eks å være litt forsiktig med å la viftene "vindmølle" opp i hastighet, da dette i verste fall kan generere skadelige spenning som kan skade følsom elektronikk. Det kan også genereres statisk elektrisitet ved slik trykkluft blåsing, så det finnes potensielle farer over alt

Har man litt rentblåsings behov oftere samt brukt for trykkluft i forbindelse med bil, sykkel osv, så vil jeg anbefale et innkjøp av en oljefri kompressor i stedet.
    En oljefri kompressor kan sende ut kondensvann og rustvann fra trykktanken, så alt med måte....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har blåst rent mye opp gjennom årene med en slik en. Alt at forsterkere, PC mm får seg en gjennomgang når behovet melder seg. Noe helt annet enn luft på boks som nå og da kan sprute fukt som ikke er bra. Aldri hatt problemer med fukt fra denne som for øvrig kostet 300 kr når jeg kjøpte den for noen år siden

Ta ting med ut når du blåser !

http://www.jula.no/catalog/verktoy-o...ressor-200055/
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,954
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar kanskje like godt med spilleren til Mester Johan i Tanumshede. Han er reperatør og tar 300 for en kjapp service rens drop-in. Helst vill Jeg ha en sånn kompressor... Får se

Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk

Lignende tråder

1. Bytte 2 pins power supply vifte til 4 pins vifte?
    By carlh in forum Generell HTPC
    Svar: 1
    Siste melding: 11-30-2011, 07:56
  2. DENON DBP-2010 Blurayspiller
    By Danke in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 303
    Siste melding: 11-21-2011, 16:01
  3. Vifte i BDP-320..er det vifte også i BDP-LX52..?
    By John2100 in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 4
    Siste melding: 11-27-2009, 21:12
  4. Rens av InFocus X1
    By Linuxguru in forum Digitale projektorer
    Svar: 12
    Siste melding: 12-20-2005, 11:45
  5. Rens av prosjektørlinse
    By akkkkkar in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 09-13-2004, 12:10

Stikkord for denne tråden