4K TV + 4K BD-spiller + 4K film = 2K! Hvorfor?
Takk Takk:  1
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Når jeg velger 4K på spilleren så går TVen i svart. Etter 15 sekunder settes oppløsninga tilbake til 2K. Noen formening om hva som er feil og hvordan jeg fikser det?

TV: Philips 84PFL9708S
    BD-spiller: Samsung UBD-K8500

Jeg mistenker følgende ting:
    1. Billig HDMI-kabel av ukjent merke Edit: Nå har jeg skiftet til en HDMI-kabel jeg vet er high speed. Det funket ikke.
    2. At jeg bruker feil HDMI-inngang (HDMI1). Edit: Jeg sjekket manualen og kun inngang 5 støtter 4K. Jeg byttet til 5 og det funket fortsatt ikke.
    3. At spilleren kun vil vise 4K i 60 Hz, mens TVen kun støtter 4K i 24, 25 og 30 Hz.
    Sist endret av Simen1; 05-26-2018 kl 01:06

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2,091
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Simen1 Vis post
    Når jeg velger 4K på spilleren så går TVen i svart. Etter 15 sekunder settes oppløsninga tilbake til 2K. Noen formening om hva som er feil og hvordan jeg fikser det?

TV: Philips 84PFL9708S
    BD-spiller: Samsung UBD-K8500

Jeg mistenker følgende ting:
    1. Billig HDMI-kabel av ukjent merke Edit: Nå har jeg skiftet til en HDMI-kabel jeg vet er high speed. Det funket ikke.
    2. At jeg bruker feil HDMI-inngang (HDMI1). Edit: Jeg sjekket manualen og kun inngang 5 støtter 4K. Jeg byttet til 5 og det funket fortsatt ikke.
    3. At spilleren kun vil vise 4K i 60 Hz, mens TVen kun støtter 4K i 24, 25 og 30 Hz.
    Din TV støtter ikke Deep Colour. Du må slå av det på din Blu-ray spiller. Se om det da fungerer.
    Din TV er ikke helt ny. Spørs om den i tillegg ikke støtter HDCP 2.2. Da må du få deg ny tv kanskje...

Sent from my iPhone using New Forum mobile app
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

3. Takk Simen1 takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deep colour er allerede av.

Jeg har akkurat kjøpt TVen så ny nå er uaktuelt. Jeg kjøpte en med både 3D og UHD nettopp fordi jeg ville bruke både 3D og UHD. Nye TVer mangler ofte 3D-funksjonen. Noen vil ikke ha 3D, men jeg vil. Smak og behag. Jeg regnet jo selvsagt med at en UHD-TV kunne vise UHD-filmer. Det er jo hele poenget med UHD. Jeg får ingen HDCP-feilmelding. Det går an å se UHD-filmer i fullHD-oppløsning men det er jo ikke derfor jeg kjøpte UHD-TV. Da kunne jeg heller valgt en billigere Full HD TV.
    Sist endret av Simen1; 05-26-2018 kl 14:37

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,769
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi prøver ikke å være slemme med deg, men som nevnt tidligere.
    Ditt tv støtter ikke dagens UHD-format på disker.
    Du er lett åblande sammen UHD som oppløsning Ultra High Definition, med UHD-Disker som krever HDCP 2.2 HDMI 2.0 og diverse.
    Ditt tv støtter ikke HDMI 2.0, men stopper på HDMI 1.4
    Du kan fint se innhold med 4k OPPLØSNING, som GoPro Videoer og tilsvarende. Men du vil ikke kunne få vist UHD-disker og kilder som krever nyere HDMI og HDCP-versjoner.

Jeg har en mistanke om at du falt i "stor skjerm til billig penge"-fellen, og derfor nå sitter med et apparat som er for gammelt for dagens bildestandarder.

Husk: Det er kun din HDMI-inngang nummer 5 som støtter UHD-oppløsing (4k).
    Den støtter det i 24, 25 og 30Hz.
    Mange spillere viser menyen sin i 60Hz, og da vil det oppstå konflikt mellom skjerm og spiller.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,467
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En HDfury vil fikse hdcp problemet ditt. Det lurer spilleren din til å tro at du er godkjent. Det er sikkerhetssperre i uhd format som gjør at det er tvungen nedkonvertering av 4k fra uhd ufen korrekt hdcp kopisperre.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå prøvd et par triks til: Oppgradere firmwaren i TV og BD-spiller. Det hjalp ikke.

Tor: Jeg er taknemmelig for hjelpen. Beklager at det skinner gjennom at jeg er en smule opptrekt etter å ha kjøpt 4K-skjerm, 4K-spiller og 4K-filmer uten å få 4K. Det HDCP-opplegget virker mest som en diger svindel fra Tv og medie-bransjen. Jeg føler meg lurt.

Ja, jeg har nok falt i fella "stor skjerm for lite penger". Men nå trodde jeg at jeg var klar over ulempene ved det valget: Slapp kontrast, trege/gamle apper (noe jeg ikke har tenkt til å bruke), og relativt tykk og tung TV. Kontrasten var det største ankepunktet, men nå ser det ut som 4K-oppløsninga har null praktisk bruksverdi. Jeg har altså praktisk talt kjøpt en FullHD TV. Det er en veldig stor strek i regninga. Hadde jeg vist dette ville jeg ikke kjøpt den.

Shallow: Takk for tips, men jeg skjønner ikke hvilket HDFury produkt du mener. Det ser ut som de fleste er myntet på å muliggjøre 3D eller skalere opp fra full HD til 4K og de som bare heter splittere ser ut til å kreve HDMI 2.0 inn.. og da er jeg like langt.

Ellers har jeg et spørsmål til: Er det mulig å omgå HDCP 2.2 ved å rippe platene til PC og deretter spille de av fra PCen, via HDMI til TVen? (Jeg ser ingen juridiske betenkeligheter med dette heller)

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,467
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shallow: Takk for tips, men jeg skjønner ikke hvilket HDFury produkt du mener. Det ser ut som de fleste er myntet på å muliggjøre 3D eller skalere opp fra full HD til 4K og de som bare heter splittere ser ut til å kreve HDMI 2.0 inn.. og da er jeg like langt.
    Du skal ha HDfury integral eller HDfury linker.

Begge disse fikser hdcp problematikken din.

Begge dingsene kan også gjøre en hel haug med andre ting, men jeg bruker min integral kun for å 'lure' min Panasonic uhd spiller til å tro at min jvc x500 har hdcp 2.2.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2,091
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har nå prøvd et par triks til: Oppgradere firmwaren i TV og BD-spiller. Det hjalp ikke.

Tor: Jeg er taknemmelig for hjelpen. Beklager at det skinner gjennom at jeg er en smule opptrekt etter å ha kjøpt 4K-skjerm, 4K-spiller og 4K-filmer uten å få 4K. Det HDCP-opplegget virker mest som en diger svindel fra Tv og medie-bransjen. Jeg føler meg lurt.

Ja, jeg har nok falt i fella "stor skjerm for lite penger". Men nå trodde jeg at jeg var klar over ulempene ved det valget: Slapp kontrast, trege/gamle apper (noe jeg ikke har tenkt til å bruke), og relativt tykk og tung TV. Kontrasten var det største ankepunktet, men nå ser det ut som 4K-oppløsninga har null praktisk bruksverdi. Jeg har altså praktisk talt kjøpt en FullHD TV. Det er en veldig stor strek i regninga. Hadde jeg vist dette ville jeg ikke kjøpt den.

Ellers har jeg et spørsmål til: Er det mulig å omgå HDCP 2.2 ved å rippe platene til PC og deretter spille de av fra PCen, via HDMI til TVen? (Jeg ser ingen juridiske betenkeligheter med dette heller)
    http://www.lydogbilde.no/nyheter/tv/...vor-star-vi-na

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

https://www.dinside.no/bolig/disse-f...erker/67043047
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har en TV (Philips 84PFL9708S) som dessverre er for gammel til å kunne vise 4K fra dagens kilder.
    TV-en støtter bare 4K med 30 bilder i sekundet. I tillegg støtter den ikke HDCP 2.2 som benyttes som kopibeskyttelse mellom f.eks. Blu-ray eller AppleTV og TV-en.

Så selv om TV-en kan benyttes for å vise 4K video fra egne opptak, så vil den aldri kunne vise 4K fra en UHD Blu-Ray spiller eller Netflix/Amazon fra en AppleTV (eller tilsvarende).

Selv om det finnes løsninger (som f.eks. HDfury og tilsvarende) som kan hjelpe deg med HDCP v2.2 problemet, så vil du fortsatt ikke kunne vise 4K-60Hz videoer.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2,091
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hermansen Vis post
    Du har en TV (Philips 84PFL9708S) som dessverre er for gammel til å kunne vise 4K fra dagens kilder.
    TV-en støtter bare 4K med 30 bilder i sekundet. I tillegg støtter den ikke HDCP 2.2 som benyttes som kopibeskyttelse mellom f.eks. Blu-ray eller AppleTV og TV-en.

Så selv om TV-en kan benyttes for å vise 4K video fra egne opptak, så vil den aldri kunne vise 4K fra en UHD Blu-Ray spiller eller Netflix/Amazon fra en AppleTV (eller tilsvarende).

Selv om det finnes løsninger (som f.eks. HDfury og tilsvarende) som kan hjelpe deg med HDCP v2.2 problemet, så vil du fortsatt ikke kunne vise 4K-60Hz videoer.
    Hvor kjøpte du TV? Har en kamerat som har en Sony 4K TV fra 2013.
    Han fikk byttet den ene HDMI inngangen slik at han kunne se 4K filmer med HDCP 2.2 . TVen har ikke HDR, men resultatet ble veldig bra med 4K filmer...

Sent from my iPad using New Forum mobile app

Lignende tråder

1. Hvorfor kan jeg ikke leie film på nett?
    By Dr.Oetker in forum Generell chitchat
    Svar: 4
    Siste melding: 02-10-2010, 13:05
  2. film - hvorfor fyller ikke bilde skjermen?
    By hrezus in forum Generell video
    Svar: 12
    Siste melding: 01-15-2009, 12:06
  3. Hvorfor film er best hjemme...
    By Rolf Hult in forum Generell chitchat
    Svar: 3
    Siste melding: 05-05-2005, 13:24
  4. hvorfor dvd-spiller og htpc...?
    By henning kristensen in forum Generell HTPC
    Svar: 4
    Siste melding: 11-02-2004, 09:38
  5. Hvorfor er en HTPC bedre enn en DVD-spiller?
    By Scirocco in forum Generell HTPC
    Svar: 48
    Siste melding: 12-29-2003, 20:42

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

AVtorget

Antimode 8033s II

Antimode 8033s II

Kr.3,000.00