Philips 8102
Takk Takk:  1
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: Philips 8102

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2017
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Philips 8102

Hei,

Er det noen som har erfaring med Philips 8102 her?

https://www.netonnet.no/art/lyd-og-b...prisjamforelse

Ser den skal være etterfølgeren til 7601 som jo fikk veldig god mottakelse. Veldig bra sortnivå, ambilight, P5 prosessor, bra til gaming osv.
    Ser ikke helt hva som er minuset til den, eller om det er bedre tv i samme prisklasse?

Står egentlig mellom 8102 og 7502 - og 8102 virker bedre?

2. Takk Svein_B takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg har ingen erfaring med Philips 8102. Men jeg har derimot "storebroren" Philips 8602. Har hatt denne i eie i et par uker nå. Må si meg veldig fornøyd med den! Både når det gjelder sortnivå, bevegelser og 4K /HDR egenskaper.

Bruker den hovedsaklig til Apple TV 4K og PS4.

Jeg ser Komplett kjører kampanje på 65" av Philips 8602 nå. (16.990,-) Så jeg ville nok lagt i et par tusen ekstra for å få denne. Da får du Quantum Dot panelet, eller Qled som også noen kaller det.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8602 er nok et røverkjøp har selv kjøpt den på tilbud tidligere til 17990

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funderer også på denne kontra Philips 8602.
    8602 har quantum dot, men edge LED.
    8102 har ikke quantum dot men har Bak/Full LED og lokal dimming med 128 soner.
    Er quantum dot en så stor forbedring at det kompenserer for sistnevnte?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,176
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, nei, er vel kort og godt det enkle svaret.

Eks. ved Samsungs "gamle" KS7000 vs nye quantum dot Q7 er gamle KS7000 i bedre stand til å gjengi farger uten banding til tross for at Q7 dekker et marginalt større fargeområde, hhv 96 % og 99% av DCI P3. Panasonic oppnådde også 99% av DCI P3 ved sitt "vanlige" panel uten quantum dot i DX900, i tillegg til perfekt fargegradering.

Quantum dot er intet nytt (Sony kom med det allerede i 2008, under navnet Triluminous dsiplay) og i prinsippet er det nå mer markedsføring enn noe annet, siden man i ettertid har fått vanlige IPS/VA-paneler med alskens til baklysteknologi som kan gjengi 10-bits fargedybde.

Fjorårets 7601, som 8102 er etterfølgeren til, hadde ingen synlig banding i følge HDTVtest i UK, denne hadde ikke et nativt 10-bit panel, men et 8-bits og bruk av FRC/dithering for å gjengi 10-bit. Samme fjorårets 8601.

Begge de nye Philipsmodellene har native 10-bit paneler. Så de er begge nye, og det ville vært merkelig dersom det nye native 10-bit panelet i 8102 er dårligere på farger enn fjorårets modeller.

Philips selv opplyser at 8602 skal kunne gjengi 98% av DCI P3, mens 8102 skal kunne gjengi 85%, andre har kommet frem til at 8102 gjengir 90% og 8602 det samme som de oppgitte 98% av DCI P3. Svært få av de store virker interessert i å teste Philips dessverre. Jeg skulle gjerne sagt at høyere tall = bedre, men f.eks. en modell som "kun" gjengir 93% av DCI P3 kan fint ha langt bedre fargegjengivelse enn en som gjengir 99%. Eks. ved Sony XD9305 (93% av DCI P3) vs Samsung Q7 (99% av DCI P3) er sonyen bedre på farger og scorte 10/10 på 10-bit gradient testen til rtings hvor Q7 stod til 8,4/10 på samme test.

Lite info å oppdrive om Philips sin kantbelyste 8602 og lokal dimming. For alt jeg vet har den kun 4 vertikale soner, som diverse andre kantbelyste modeller, det skal uansett godt gjøres at den er i nærheten av 8102 sine 128 soner. Intro/Veil. prisen på over 30k ville jeg tatt med en stor klype salt. Det var den ikke for alt i verden verdt kontra andre modeller i markedet.
    Sist endret av Galnes; 01-03-2018 kl 11:45 Begrunnelse: skrivefeil

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utfyllende svar!
    Etter spesifikasjonene virker det som Philips gir mye for pengene, men jeg finner veldig få tester av deres modeller og det er derfor vanskelig å vurdere hvordan de yter i forhold til konkurrentene.
    Jeg vurderer også Q7. Synes Samsungs Tizen er veldig bra. Q7 er en del dyrere, har quantum dot, men er kantbelyst som 8602.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oba Vis post
    Takk for utfyllende svar!
    Etter spesifikasjonene virker det som Philips gir mye for pengene, men jeg finner veldig få tester av deres modeller og det er derfor vanskelig å vurdere hvordan de yter i forhold til konkurrentene.
    Jeg vurderer også Q7. Synes Samsungs Tizen er veldig bra. Q7 er en del dyrere, har quantum dot, men er kantbelyst som 8602.
    Har du litt tid så kan du evt få se den jeg har i hjemmet. Men per nå er det litt mye rot og konegreier, men for all del. Jeg har nok en time til overs en dag dersom du vil se den i levende live. Det er da 8602 jeg har 65" av.

Største forskjellen jeg ser på papiret på 8602 og 8601, kan det være lys styrken ? 8601 = 700 nits, 8602 ligger på 1100 nits om det kan stemme. ? Så er det jo det med bakbelyst vs edge, Det er vel og litt fra tv til tv om hvor heldig man er med selve panelet.
    Sist endret av Piokken; 01-03-2018 kl 23:41 Begrunnelse: endring

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker. Mulig jeg tar kontakt hvis jeg vil se nærmere på 8602 . Jeg har sett en del på Samsung Q7 som vel benytter samme panel som 8602. Jeg vil da tro at det ikke er så stor forskjell på disse når det gjelder bildekvalitet. Philips 8602 er et par tusen billigere enn Q7 og kommer med Ambilight som jeg forstår mange liker. Samsung har en fordel med Tizen som er noen hakk bedre enn Android TV.

Jeg vurderer Philips 8102 opp mot disse da den bør ha mulighet for bedre sortnivå med baklys og hele 128 soner med lokal dimming. 8102 er også noe billigere enn de over. Var innom NetonNet og de har Philips 8102 inne, men ikke i utstilling. Skulle gjerne sett en sammenlignende test av disse modellene, men det er som nevnt veldig dårlig med tester av Philips TV’er.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste testen jeg finner av Philips 8102 er fra en Polsk side:
    https://hdtvpolska.com/philips-pus8102-test-telewizora-z-podswietleniem-direct-led-2017-ultra-hd/

Med Google translate blir det ganske forståelig

På sortnivå er dette den beste LCD-TV'en i 2017 i følge dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2017
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

8102 er i bestilling.
    Tilbakemelding uten fancy uttrykk og betegnelser kommer derom det er interesse for det.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morty123 Vis post
    Tilbakemelding uten fancy uttrykk og betegnelser kommer derom det er interesse for det.
    Ja, jeg vil gjerne høre hva du synes om anskaffelsen. Selv uten "fancy uttrykk"

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2017
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har man erfart 8102 noen dager med Netflix og Youtube via tv sin egen app / PS4 Pro og lineær tv.
    Lyd er via Sonos Soundbar.
    Kjellerstue med lystett gardin, så det blir helt mørkt i rommet.......netflix & chill?
    Tv står på benk 15cm fra hvit vegg. ( i forhold til ambilight)
    Internettlinjen er type sylskarp.

Mot bedre viten eller fordi alle andre gjør det det fant jeg en nettside med noen innstillinger som en polsk (eller noe) tv-guru mente var bra for akkurat den Tv'en.
    Hva jeg har stilt på må gudene vite. Angivelig skal det være bra. Mulig det er dårlig. Om noen vet om en side med innstillinger for 8102, send over

Uansett;
    Youtube ser jo helt vilt bra ut på "maks" innstillinger. Ferdig snakka.

Netflix er tilnærmet helt vilt, men mistenker at Netflix jukser litt med kvaliteten?
    (Ja, har dobbeltsjekket at det er 4k ultrahyper filmer eller serier når jeg tester)
    Mulig jeg innbiller meg dette, men det virker ikke like skarpt som Youtube?!

PS4 Pro ser veldig bra ut, Testet med GT Sport og Last of Us men jeg ble litt usikker på hvilken innstilling man skal benytte på PS4 pro.
    PS4 spør om 2160P - YUV420 eller 2160p- RGB på resolution. Jeg setter den på automatic og regner med at den finner utav det på egenhånd (?)
    Ut i fra bildekvalitet så gjør den nok det.

Lineær tv er jo som det er. Helt ok det. Fotball ser bra ut, får ikke effekten av at ballen "hakker".

Folk henger seg opp i om Tv'en blir sort nok......og det blir det jo. Så vidt jeg kan se.
    Lyden er som nevnt via Sonos playbar - har ikke testa uten.
    Ambilight trodde jeg var litt gimmick, men det har virkelig falt i smak.
    Man kan justere innstillingene fra akutt epileptisk anfall - dersom lyset styres av musikk.Til roligere og duse farger om det er film. Og alt i mellom.
    Kjekt for ungene er det og.

Så det så.
    Var det noe mer da? Det får jo nesten bli to tomler opp dette.

14. Liker Otern har likt denne posten
    Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var innom NetOnNet i Sandnes og hentet med meg det siste eksemplaret de hadde inne av denne TV'en
    Har ikke testet så mye enda. Ut av boksen ble jeg ikke imponert avbildet, men etter noen små justeringer (lokal dimming var bl.a. avslått) så ble bildet veldig bra. Sort er veldig sort på denne TV'en og det er skikkelig «dybde» i bildene!

Softwaren virker ikke like gjennomført som hos Samsung (som jeg hadde tidligere) og menyene er ikke like intuitive å navigere.
    Jeg fikk oppdatert software til selve TV'en og etter en stund kom det en melding om at det var en ny fastvare oppdatering til fjernkontrollen tilgjengelig. Denne feilet mot slutten av oppdateringen med melding «feil fil valgt». Nå "popper" meldinger opp med ujevne mellomrom om at det er ny fastvare tilgjengelig for fjernkontrollen. Hvis jeg klikker «oppdater» så kommer det melding om at kontrollen er oppdatert. Jeg må kanskje forsøke å laste ned filene fraphilips.no og legge de inn via usb?

Bortsett fra litt kluss med oppdatering av fjernkontrollen ser dette veldig lovende ut. Jeg er imponert over bildet og det jo det viktigste

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2017
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oba, grattis!
    Jeg måtte også oppdatere tv og fjernkontroll, men ingen feilmeldinger.
    Hvilke innstillinger har du endt opp med? Siden jeg ikke har peiling

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke gjort så mange endringer enda.
    Benytter Innstillinger > Bilde > Bildestil > Film og har justert litt slik at jeg synes bilde ser ganske bra ut.

Innstillinger > Bilde > Avansert > Kontrast > Kontrastmodus > "Av" slår av lokal dimming. Denne bør ikke stå av. Beste valget er "Optimert for bilde".

Når det gjelder kontrast er det vært å merke seg:
    Innstillinger > Bilde > Kontrast er egentlig ikke en justering av kontrast slik dette normalt brukes, men er en innstilling av styrke på baklyset.
    Innstillinger > Bilde > Avansert > Kontrast > Videokontrast. Dette innstilling for kontrast slik benevnelsen normalt brukes.

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 11-16-2013, 11:13
  2. Philips 47PFL6907 til 7990,- hos Komplett og MPX + Cash-Back fra Philips
    By tommo21 in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 2
    Siste melding: 11-23-2012, 22:14
  3. Svar: 0
    Siste melding: 03-30-2008, 05:48
  4. Svar: 6
    Siste melding: 05-25-2005, 08:37
  5. Svar: 7