Ue65ks8005 - color banding problemer - innstillinger
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ue65ks8005 - color banding problemer - innstillinger

Heisann.

har kjøpt en Samsung 65ks8005, bruker primært nvidia shield med Netflix og kodi. Hvis jeg ser på en film spesielt i mørke soner så ser jeg en del Color banding. F.eks hvis rommet det filmes i og det er en lampe på så er ikke overgangen pen, minner meg veldig på dårlig gradient effekt i Photoshop.

er det noen som har forslag til modus og med gode grunninnstillinger som jeg kan bruke på grunntrinnene som contrast, brightness etc?

er det noen som utfører profesjonell kalibrering i Oslo, Bærum, Drammen som er å anbefale? Eventuelt hvor meget koster slikt?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,769
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt første spørsmål blir heller hvordan Shield og Kodi er satt opp.
    Jeg hadde en HiMedia Q10Pro og den hadde Imprex Engine aktivert.
    En bilde"forbedrings"modus som gav meg mye banding og diverse.
    Kan det være at kodi eller shield er satt opp med noen "trylletriks" som faktisk gir dårligere bilde?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,918
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av f_j Vis post
    Heisann.

har kjøpt en Samsung 65ks8005, bruker primært nvidia shield med Netflix og kodi. Hvis jeg ser på en film spesielt i mørke soner så ser jeg en del Color banding. F.eks hvis rommet det filmes i og det er en lampe på så er ikke overgangen pen, minner meg veldig på dårlig gradient effekt i Photoshop.

er det noen som har forslag til modus og med gode grunninnstillinger som jeg kan bruke på grunntrinnene som contrast, brightness etc?

er det noen som utfører profesjonell kalibrering i Oslo, Bærum, Drammen som er å anbefale? Eventuelt hvor meget koster slikt?
    Det du ser på har sannsynligvis meget dårlig bitrate og der du vil de det først er i mørke scener i form av banding. Dette vil skje på alle display og jeg ser det en del på streamet materiale, Westworld på HBO nordic var full av artifakter som banding ol. og dette er det ingen former for kalibrering som hjelper mot.

Hvis du ser mye banding på BD filmer så kan det være at en kalibrering kan hjelpe, uansett så er kalibrering viktig på alle display hvis man er ute etter å se det beste i displayet man har lagt mye penger i.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen Vis post
    Kan det være at kodi eller shield er satt opp med noen "trylletriks" som faktisk gir dårligere bilde?
    Vel, nvidia shield har så si inhenting man kan justere outputen på annet enn at signalet skal ut gjennom hdmi. Det meste av justeringer i shield er gråte ut.Når det gjelder kodi så er den satt opp med standard innstillinger, så kan ikke-kommersielle på noe som skulle ødlegge eller gjøre slik at det er banding effekt på tv-en. Har du forslag på innstillinger i kodi?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Det du ser på har sannsynligvis meget dårlig bitrate og der du vil de det først er i mørke scener i form av banding. Dette vil skje på alle display og jeg ser det en del på streamet materiale, Westworld på HBO nordic var full av artifakter som banding ol. og dette er det ingen former for kalibrering som hjelper mot.

Hvis du ser mye banding på BD filmer så kan det være at en kalibrering kan hjelpe, uansett så er kalibrering viktig på alle display hvis man er ute etter å se det beste i displayet man har lagt mye penger i.
    det er godt mulig det er dårlig bitrate, men ser jeg får det på vanlig TV også (Canaletes digital kabel). Så litt på kaptein Sabeltanns - lama rama filmen. Og i de mørke partiene så merket jeg to ting. Color banding og noen ganger at bilde i de mørke partiene ble pixelert. Til og med min 8år gamle plasma fra panasonic hadde ikke dette problemet.

dette er forresten kun de eneste to holdepunktene jeg har til tv-en, Color banding i mørke partier og pixelering i mørke partier. Har sett det samme på BD også.

Har stilt noe ned på brightness og det har hjulpet, men derfor jeg er ute etter gode innstillinger til tv-en og eventuelt hvilken modus bør jeg bruke. Jeg kommer nok til å få tv-en kalibrert (må bare spare opp litt penger til det). Er det vanlig å få TV kalibrert hjemme eller tar folk med TV til kalibritøren?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post

glemte å si at hvis man ser på gamle Disney tegnefilmer på YouTube så ser jeg ikke noe til blandingen, og dette er jo serieleder lav bitrate, men på en annen side så kan jeg ikke huske å ha sett noe banding på tegnefilm hvor det er sterke farger

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,769
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan denne nettsiden være til hjelp?
    Eller denne?
    Jeg er rimelig sikker på at det er en innstilling i enten tv, shield eller kodi vi skal til livs. Men ikke sikker på hvilken hos deg.
    Så jeg tror det skal være mulig å bli kvitt bandingen Shield viser deg.
    En test kan jo være å ta en fil som shield lager mye banding på, kopiere filen til en usb-pinne og sette den rett i tv-en sin usb og avspille.
    Bare sånn for å bekrefte at bandingen ikke ligger i filen, men i en eller annen innstilling.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,918
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen innstilling i TV´en vil kunne fixe banding i lav bitrate streaming.

Jeg har sett noe streaming på min "perfekt" kalibrerte JVC RS600 med alle innstillinger perfekte også og banding og andre artifakter i f.eks Westworld er ikke til å unngå. Ser man derimot mye banding med BD som kilde og vet at TV og BD spiller er satt opp korrekt kan en kalibrering hjelpe og en Samsung 658005 skal vel i utgangspunktet ikke ha noe særlig banding (jeg kjenner ikke denne TV´en i det hele tatt 9).

Edit: Er det så ille som den ene siden tor rasmussen linker til er det helt klart en feil innstilling et eller annet sted.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg har kommet et steg nærmere nå i hvert fall med tanke på avspilling gjennom shield.

Opprinnelig innstilling i shield var: Settings->HDMI->Resolution: 4k 60Hz (Recommended). Dette førte til at Dynamic range og Color Spacve was satt automatisk og grået ut.

Jeg endret til følgende:
    Resolution til 4k 23.957Hz
    Dynamic Range: Full
    color Space: RGB

Det jeg oppdaget med denne innstillingen var at skjermen fikk mer dybde, selv Det som jeg tidligere trodde var svart ble svartere, i tillegg åpnet dette opp en ny setting på Samsung TVen: Innstilling->Picture->Expert mode-> HMDI Black Level (denne var tidligere grået ut), denne endret jeg nå til "Low".

Det jeg har kjørt som test igjennom hele perioden er på Netflix -> Travelers, Episode 2.

Tidsspor: (ca) 12:30 -13:30 Når mannen kommer inn døren så ser man på bjelkelaget overgangen mellom lyst og mørkt at det er/var en del banding (i hvert fall i mitt tilfelle). Etter hvert som han beveger seg i rommet så ser man til venstre i bildet i overgangen mellom lyst og mørkt at det er noe banding her.

Før jeg begynnte å fikse på dette så var det helt forferdelig å se, var som å se billig photoshop gradient effekt :-)

Etter tips og linker som dere har gitt meg har jeg kommet meg en del steg videre, jeg har også funnet noen sider for å justere contrast, brightness og en del andre parametere.

Men som dere sier, det er nok justeringer på TVen dette gjelder.

Jeg har ikke BD-spiller derimot har jeg kjørt full 50GB rip over til MKV som jeg kjører igjennom Kodi/SPMC, etter det jeg har forstått på fora så skal man ikke gjøre formye i Kodi på innstillingene, siden den tar det den får fra Nvidia Shield. Men jeg ser at etter de endringene jeg har gjoprt i Nvidia Shield så har selv Kodi/SPMC blitt bedre. Ser det veldig bra på introen til The Martian overgangene i fjelllandskapet mellom de forskjellige partiene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen Vis post
    Jeg har også en HiMedia Q10Pro liggende, har du sammenlignet den mot Nvidia Shield? Eventuelt gjorde du noen innstillings endringer når du satte den opp mot din TV?

"Trylletriks" som Nvidia Shield (i mitt tilfelle) er at under HDMI så kjører den på med 4K 60Hz (Recommended) og dermed blir Color space = YCbCr (4:2:0). Når jeg endret dette til 4k 23.957Hz, og Color space til RGB og Dynamic Range til Full så ble alt bedre.

Ikke sikkert dette er optimal balanse enda så tips mottas med stor takk ennå :-)

Dette er mitt oppsett:

Nvidia Shield->Yamaha RX-V779-> Samsung UE65Ks8005

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,769
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå husker jeg ikke hvordan min Shield var, for jeg hadde den en kort helg og solgte den igjen.
    Min Q10 er satt opp med:
    Imprex Engine Off !!!(Meget viktig, ellers blir det mye banding)
    Fargerom YCbCr4:4:4 10bit
    HDR Auto

Da har jeg en spiller som følger oppløsningen på kildematerialet. (Altså leverer 1080 kilder ut som 1080, og 2096 som 2096)
    Den slå inn med HDR i HDR-materialet, og spiller SDR som SDR.

Da har jeg et "ubehandlet" bildesignal som fremstår som korrekt og rent på tv og projektor.
    Den Imprex Engine er jo noe tull, da den justerer dynamisk opp og ned på kontrast, legger til bildestøy, legger inn banding og mye mer møkk.
    Skjønner at den kan gjøre "tryllerier" for dem med en dårlig tv eller projektor. Men i mitt oppsett tilfører den drit.

Lignende tråder

1. Samsung UE65KS7005 vs UE65KS8005
    By jrs in forum TV-apparater
    Svar: 35
    Siste melding: 10-09-2016, 11:06
  2. LG 65" 4K UHD Smart TV 65UH850 vs SAMSUNG UE65KS8005
    By zitrix2 in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 08-31-2016, 17:44
  3. H/K 255, Problemer med hdmi og innstillinger. Død HK?
    By kennethhaug in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 01-23-2010, 01:28
  4. problemer med innstillinger til LG 42PG6000
    By erikandy in forum Generell chitchat
    Svar: 0
    Siste melding: 11-07-2008, 23:02
  5. Problemer med signal/innstillinger.
    By Geir V in forum TV-apparater
    Svar: 0
    Siste melding: 09-12-2008, 10:41

Stikkord for denne tråden