Billig 49" UHD-/HDR: Hvilken er best?
Takk Takk:  1
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Billig 49" UHD-/HDR: Hvilken er best?

Hei,

jeg er ute etter en billig 49" UHD/HDR og lurer på om noen kan hjelpe meg med å sammenligne noen modeller og gjerne gi meg noen formeninger om hva som er best. Jeg har sett på følgende:

SONY KD49XD7005BAEP
    PHILIPS 49PUT640112
    HITACHI 49HGW69
    LG 49UH603V

Jeg er litt interessert i Android TV, så det har egentlig stått mest mellom de to øverste, men bildekvalitet kommer først og jeg er åpen for alle forslag (også utenom lista over).

På forhånd takk for all hjelp!

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,176
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant to kilder som skriver at Philips PUS6401 har direkte belysning og VA-panel. Om det stemmer har den best utgangspunkt. Wide color støtter den ikke og micro dimming pro er ikke lokal dimming. Ambilight kan jo også være en bonus, om man liker det.

Sony og LG har begge IPS panel. Ingen wide color støtte samt begredeligig kontrast og null lokal dimming så HDR blir det dessverre ikke. Av de to har Sonyen best mulighet til å gi jevnest bilde pga direkte LED belysning fremfor kantbelysning.

HDR får du ikke i praksis på noen av dem.

Hitachien kan jeg ikke si noe om.

Edit: sjekk gjerne i butikk og trykk rundt innstillinger om det tillates der. Film/Cinema-modus gir ofte en grei pekepinn.
    Sist endret av Galnes; 10-20-2016 kl 11:36

3. Takk Doctor Downs takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen! Får presisere at dette er Philips PUT6401 og ikke PUS6401, så i følge Expert er det Edge LED.

Ut ifra det, tror du Philipsen fortsatt er den den beste av de tre? Eller vet du om noen andre gode TV-er i den prisklassen?

Edit: Eller er PUT og PUS den samme serien?

Edit 2: Hva er den rimeligste TV-en på markedet med innmat som kan vise skikkelig HDR egentlig?
    Sist endret av Doctor Downs; 10-23-2016 kl 20:24

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,176
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner ingenting som tyder på at Philips har to 6401 modeller, og flere navn på samme tv er ikke uvanlig. En henvendelse til kundeservice burde kunne gi svar.

Rimeligste reelle HDR TV blir i en veldig annen klasse. Hovedsaklig pga baklys og lysstyrke. Mht wide color er det lettere tilgjengelig.

Dersom større tv er aktuelt er Samsung ks7005 en fin modell med god prissetting på de litt større modellene, I 49" koster den 10 000, men for bare 3000 mer får man den i 60". Den har lokal dimming og høy maks lysstyrke, men pga kantbelysning er det ikke helt fullverdig HDR egentlig om man skal pirke, men kantbelyst og lokal dimming er så nært man kommer uten å bikke ca 23000kr.

Andre eksempler på innstegs HDR er panasonic DX700 (VA), LG UH770 (IPS) og Sony XD8005 (IPS)

Edit: Antar at 2017 blir et mye bedre år mht HDR i lavere prisklasser.
    Samtidig er HDR innhold svært begrenset nå og det tar nok fort noen år før man ser mer HDR enn SDR, så ville valgt en TV som er god på SDR også. Med mindre veldig vid innsynsvinkel er viktig, ville jeg derfor styrt unna TVer IPS-panel. De behøver veldig god (dyr) lokal dimming for å konkurrere mot VA panel.
    Sist endret av Galnes; 10-23-2016 kl 22:05

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, men da holder jeg med på det planlagte prisnivået i denne omgang, så får det heller bare svi litt mindre hvis jeg "må" oppgradere om noen år. Tusen takk for hjelpen!

Lignende tråder

1. Hvilken billig TV??
    By Zamot in forum TV-apparater
    Svar: 13
    Siste melding: 10-04-2011, 00:02
  2. Billig og bra Blu-Ray - hvilken?
    By tommy_sn in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 5
    Siste melding: 04-25-2010, 10:29
  3. Billig 32" LCD TV på soverommet. Hvilken?
    By BigZ in forum TV-apparater
    Svar: 7
    Siste melding: 02-27-2008, 11:23
  4. billig og bra 42" til stua.hvilken?
    By car-kr. in forum TV-apparater
    Svar: 17
    Siste melding: 03-26-2006, 14:15

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg