Wifi-router som gir bedre lyd eller bilde?

Brukernavn1

Medlem
1 Okt 2021
9
0
1
Er av og til innom positive-feedback.com for a more meg over tilstanden i HiFi-asylet. Mange fornøyelige "tester" der, av bl.a. svindyre strømkabler som gjør underverker i et musikkanlegg. Placebo-effekten lenge leve!

Sist var det test av en trådløs router som påstås gi merkbar kvalitetsforbedring på strømmet video og audio. Dette strider vel mot all fornuft. Så lenge ruteren støtter nødvendig bitrate er påvirkning på lyd og bilde eksakt lik null.

Det samme med digitale kabler, som nettverkskabler og HDMI-kabler. Så lenge den digitale informasjonen kommer frem, har kabel eller router ingen innvirkning på lyd eller bilde. I det omtalte testoppsettet ble det tydeligvis brukt en svindyr nettverkskabel.

Er ikke slike produkter tett opptil ren svindel?

Danke

0
4 Aug 2007
12.341
197
63
Er av og til innom positive-feedback.com for a more meg over tilstanden i HiFi-asylet. Mange fornøyelige "tester" der, av bl.a. svindyre strømkabler som gjør underverker i et musikkanlegg. Placebo-effekten lenge leve!

Sist var det test av en trådløs router som påstås gi merkbar kvalitetsforbedring på strømmet video og audio. Dette strider vel mot all fornuft. Så lenge ruteren støtter nødvendig bitrate er påvirkning på lyd og bilde eksakt lik null.

Det samme med digitale kabler, som nettverkskabler og HDMI-kabler. Så lenge den digitale informasjonen kommer frem, har kabel eller router ingen innvirkning på lyd eller bilde. I det omtalte testoppsettet ble det tydeligvis brukt en svindyr nettverkskabel.

Er ikke slike produkter tett opptil ren svindel?
Jeg vet ikke jeg, men jeg bruker Supra billige og Audioquest.. til dette.

Kommer an på bruk også, vanlige standard nettverkabler mener jeg har for mye støy og liten båndbredde.

USB bruker jeg Supra også, det er skikkelig kvalitet til et par 100kr.

Danke

0
4 Aug 2007
12.341
197
63
Jeg bruker litt dyrere HDMI også, men på disse er det nok mere standard og kvalitet på de billige enn andre digitale kabler.

Tror det har med tekniske ting å gjøre, er noe helt annet enn USB som meg bekjent ikke har feilretting.

Brukernavn1

Medlem
1 Okt 2021
9
0
1
Korriger meg hvis jeg tar feil, men her snakker vi jo om overføring av digitale signaler. Da er det ikke snakk om forvrengning i en kabel eller router. Det er bare binære 0 og 1 i en lang serie som overføres.

Binær informasjon som leveres fra en kabel er eksakt lik den som mates inn. Kabelen kan umulig endre på den.

Danke

0
4 Aug 2007
12.341
197
63
Korriger meg hvis jeg tar feil, men her snakker vi jo om overføring av digitale signaler. Da er det ikke snakk om forvrengning i en kabel eller router. Det er bare binære 0 og 1 i en lang serie som overføres.

Binær informasjon som leveres fra en kabel er eksakt lik den som mates inn. Kabelen kan umulig endre på den.
Du har rett, men problem er støy og hvordan utstyret reagerer på dette..

Det må ikke være dyrt, hva er det jeg har til DAC? 3 meter Supra skjermet usb...

Signalet kommer fram uansett, som en printer. Forskjell er at musikk er mye mye mer tidskritisk. Enn feks en printet børskurs som skal scannes og sendes i avisen.

Den børskurs har et hav av tid på de minutter den skrives.

Musikk er kritisk ned til millisecund

Danke

0
4 Aug 2007
12.341
197
63
At det kommer fram uansett er vi enige om...

Om det lyder bra eller ikke er vi ikke helt enige om.
Du kan få greie kabler som ikke har merkenavn også, tror jeg har en skjermet fra Kjell & co.

Det viktigste er at utstyret er bra bygget med signalvei og eventuelt støydemping.

Men det er ok å bruke kabler med god skjerming og båndbredde...

Mht åpningsinnlegg så vet man ikke før man har prøvd.. Hele bransjen ikke bare kabelbransjen jobber mot jitter og støy..

Det blir litt arrogant å kalle en hel bransje svindel, pga noen dobbel blindtest uten resultat...

Sist redigert:

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.469
274
83
45
www.avforum.no
Selve kabelen har nok i utgangspunktet ikke alt for mye å si om signalene kommer frem i god stand, men det jeg er helt sikker på at kan hjelpe i mange settinger er en batteridrevet strømrenser som dermed i praksis utgjør et perfekt galvanisk skille. En skal ikke ha satt opp mange systemer for å vite at brum og støy kan være et enormt problem over det norske strømnettet. Det holder at du har en HDMI-kabel koblet via en annen kurs enn resten, så er brum et faktum. Skulle jeg først brukt mye penger på "kabler" hadde uten tvil en skikkelig batteridrevet strømrenser vært min prioritet!

Brukernavn1

Medlem
1 Okt 2021
9
0
1
Skjønner. Det dreier seg om "analog" støy som sniker seg med ved siden av det binære signalet.
Takker! :)

hårek

0
26 Mai 2003
3.457
8
38

Du tar nokså mye feil. Det finnes ingen "digitale signaler". Kabelen overfører strøm og spenning uansett om signalet representerer analog eller digital informasjon. Digital overføring er uforandret bare så lenge det ikke er noe som forstyrrer overføringen.
Det skal ikke mye til før en kabel lager krøll på signalet. For eksempel kan du prøve å koble en nettverkskabel uten å ta hensyn til fargekodene. Koblingen er helt lik, det måler OK med forbindelse til alle pinnene, men kabelen fungerer overhodet ikke. Eneste forskjell er at tvistingen er endret.

• Like
Reactions: classic46

einis

0
6 Jan 2004
16.148
9
38
så lenge pinnene i en ethernet er på riktig plass vil det virke. iallefall over noe kortere avstander. her er ethernet over piggtråd:

Sist redigert:

Danke

0
4 Aug 2007
12.341
197
63

Sikkert noen som har lest bla dette....

Signalet ja, men på lyd digitalt som sendes og som omformes til analogt også det som følger med det analoge signalet som feks elektrisk støy..

Folk må se forskjell på utprintede viktige børskurser på 5 minutter(Et hav av tid)

Og musikk audio som er tidskritisk til ? nanosekunder....