Whisky tråden

Danke

0
4 Aug 2007
12.329
195
63
Det skulle egentlig vært en felles tråd for alt brennvin, men for ikke å tråkke noen på tærne så lager jeg en whiskytråd.

Selv elsker jeg mye forskjellig brennvin, cognac, whisky og rum er godt, synes også det er godt med vodka og teqila shot, men bare til fest...

Whisky, cognac og rum er perfekt til avec og slappe av med noe god musikk til.

Har akkurat kjøpt meg en flaske Ardbeg 10y whisky, er selv meget begeistret for Islay whiskyen selvom både irsk whiskey og americansk glir ned. Blended er greit til fest men synes ikke det er noe stas med blended som avec...

Har også bestilt meg Caol Ila, Destillers edition 13y.

Synes også Laphroaig er godt, kameraten min syntes den var forferdelig, men den whiskyn lukter og smaker mye, og det synes jeg er godt til avec... Kjenne sjøbrisen og røyken slå imot deg i det kalde høst og vinterværet, og la leirbålet og røyken varme deg.... i whiskyforstand sef... :)

Mye gode stunder med whisky i glasset og god musikk i høytaleren. :D

Høsten og vintern er tiden for avec, komme seg inn i helgen og bare roe helt ned med noe godt og varmende i glasset. 8)

I anledningen har jeg også kjøpt meg et dedikert whisky glass. Det er av typen Riedel Single malt whiskyglass. Jeg fikk tak i det på Kitchn butikken for 219kr.... Synes det er veldig vanskelig å finne whiskyglass i Norge. Synes det glasset var skikkelig flott å se på, lukte på og smake. Så det glasset er jeg fornøyd med. Skal få meg et til.... Slik ser det ut.
Glass.jpg

Glencairn glass skulle jeg også hatt meg.. noen andre som har kjøpt det på nett? Umulig å få i Norge, men er vel kanskje det ultimate whiskyglass, slik ser det ut. Har fryktelig lyst på et par slike...
gllasswhisky.jpg

Vanlige whiskyglass, eller tumblers synes jeg passer best med blended.... da går det også greit å slenge i en isbit... Men fyfy for min del å ha isbit i single malt whisky.. hehe 8)

Danke

0
4 Aug 2007
12.329
195
63
Fikk smakt litt på Ardbegen igår kveld, må si jeg ble litt overasket.

Overasket over at den var så til de grader forskjellig fra Laphroaig som jo er nermeste nabo og ligger like ved destilleriet...

Smakskartet til polet plasserte de også ved siden av hverandre i skalaen av intensitet..

Ardbegen er en allrounder i mine øyne, funker både til avec og fest.

Det gjør ikke Laphroaigen, tar du med den på fest så risikerer du juling hehe.
Allikevel foretrekker jeg Laphroaigen pga dens kompleksitet og smakspekter.

Ardbegen har en svak søt maltlukt? Og en søtaktig maltsmak som basis, røyken og torven ligger helt i bakgrunn og ikke som Laphroaigen som nermest overvelmer deg med lukter og smaker..

Ardbegen er en whisky det er veldig lett å like, allikevel foretrekker jeg Laphroaigen..

Blir mer smaking til helgen. :)

4 Nov 2010
0
0
0
Danke skrev:
Fikk smakt litt på Ardbegen igår kveld, må si jeg ble litt overasket.

Overasket over at den var så til de grader forskjellig fra Laphroaig som jo er nermeste nabo og ligger like ved destilleriet...

Smakskartet til polet plasserte de også ved siden av hverandre i skalaen av intensitet..

Ardbegen er en allrounder i mine øyne, funker både til avec og fest.

Ardbegen har en svak søt maltlukt? Og en søtaktig maltsmak som basis, røyken og torven ligger helt i bakgrunn og ikke som Laphroaigen som nermest overvelmer deg med lukter og smaker..

Ardbegen er en whisky det er veldig lett å like, allikevel foretrekker jeg Laphroaigen..

Blir mer smaking til helgen. :)

Ardbeg likte jeg også, Laphroaigen er jeg enig med deg at er mer kompleks... Ardbegen er nok en mer allrounder...

Caol Ila som du skrev om er faktisk en av delene som Johnny Walker består av. Liker man Johnny Walker så er det kanskje greit å også sjekke ut Caol Ila.

Danke

0
4 Aug 2007
12.329
195
63
Da har jeg fått kjøpt meg Laphroaig Quarter Casket. Eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte denne før Laphroaig 10years.

Quarter Casketen er nemlig enda bedre, fikk anbefalt den på Utube.

Da har det blitt mye whisky i samlinga mi, har heller ikke fått Caol Ila enda... 8)

Danke

0
4 Aug 2007
12.329
195
63
Akkurat kommet hjem fra jobb....

Nå har jeg fått bestilt meg Glencairns glass, fant de på Royalmilewhiskies.com
Det er et veldig velrennomert firma i Skottland som fører alt som har med whisky og brennvin å gjøre.

For andre som også vil ha det ultimate whisky glass så finner du det på hjemmesiden deres som jeg har linket til her... Glassware

De har tilogmed sporing på pakkene sine, fett.

Da gjenstår det bare å vente på at Caol Ilan skal komme til polet, så er det nok av whisky i skapet for en stund.

Det neste jeg skal se etter nå er en Cask Strenght whisky, det er whisky rett fra tønna med en styrke på nærmere 60%.

En annen viktig ting jeg har funnet ut er at det er smart å se etter "Non Chill Filtered". Det betyr at prosentstyrken er litt høyere (edit dette er litt feil sagt av meg, det er sånn at de lar prosenten være høyere for at brennvinet skal "se" rent ut unchilled under 40? ser grumsete ut), samt at det er mer smak på whiskyen.( dette er korrekt)

En annen ting som ikke bør være i flaska på en kvalitets whisky er tilsatt karamellfarge. Du finner whisky med karamellfarge tilsatt som er bra, men whiskyen blir enda bedre uten tilsatt farge.
Det kan nemlig gjøre noe med smaken.

For folk som er interessert i whisky så er det mye kunnskap å få av Ralfy. [YOUTUBE]HrkZyvd_8lQ[/YOUTUBE]

Mye av dette som var helt ukjent for meg før.
Du får lære alt om whisky, i tillegg så har han tips om sigarer og rum. (Ikke stol på alt Ralfy sier, Humidor må man ha, eller fuktighetspose, men det må ikke være særlig dyrt)

18 Sep 2010
1.301
0
0
Danke skrev:

Haha, har du opplevd det?
Har kompiser som har brekt seg, og som har ment jeg ble lurt, og en bekjent uttalte at Laprhroaig var "som at dra tungan langs Vasa skeppet".

Registrerer et nytt plot land på Islay i kveld :)

Alinoe

0
2 Jan 2009
1.186
0
0
Jeg smakte en 20 år gammel Glenkinchie på Whisky Bar i Oslo her om dagen. Den var fortreffelig!

Danke

0
4 Aug 2007
12.329
195
63
Rocke-Rolf skrev:
Haha, har du opplevd det?
Har kompiser som har brekt seg, og som har ment jeg ble lurt, og en bekjent uttalte at Laprhroaig var "som at dra tungan langs Vasa skeppet".

Registrerer et nytt plot land på Islay i kveld :)

Ikke juling akkurat hehe, men ikke langt unna heller.
Kameraten min så rart på meg etter smak, sa det var det værste han hadde smakt!!!

Smakte saltvann, bensin og fiskeslo sa han hehe...

Det er jo smak på sakene, det er klart. Men mange som ikke liker så sterke saker. 8)

Danke

0
4 Aug 2007
12.329
195
63
Var på båten en tur, tenkte å bestille en liter av noe godt men Laphroaig var utsolgt desverre....

Så ble det å spekulere av resten av whisky-utvalget da.. Ikke særlig moderne med kun en "utsolgt" vare fra Islay. Sier jo det meste når de var utsolgt da.

Kjøpte en meget rimelig og ordinær 12 års Glenfiddich. Angrer på det, synes den smakte bedre før.

Det blir altfor vanlig standar whiskysmak for min del, neste kjøp blir nok en Ardbeg for å veie opp. Forhåpentligvis om ikke altfor lenge..

Danke

0
4 Aug 2007
12.329
195
63
Hehe er vist kun jeg her omtrent som liker å kose meg med en fortreffelig dram!

Kjøpte dette peatmonsteret idag, røyk, tjære, saltvann og torv/peat lukt og smak så det holder. Fikk lov å ta en liten knært av dama idag siden vi har pyntet til jul. :-D

Hehe, Ardbeg 10years min julegave til megselv :) Say no more.

ardbeg-10-year.jpg

24 Jun 2010
14.737
6
38
Danke skrev:
Hehe er vist kun jeg her omtrent som liker å kose meg med en fortreffelig dram!

Å, nei du.

Jeg har fått en ny "venn" , en ny "nabo" -
han heter Jack
og bor i en flaske hvis etikett er svart

lens12228421_1279592430Jack_Daniels.jpg

Og det er en hyggelig sang om fluidumet:

[YOUTUBE]9MmurICdeGk[/YOUTUBE]

12 Sep 2005
11.000
0
0
Jeg koste meg med en Hot Whisky i går, nå som vinteren har kommet til Østlandet. Det er godt med en varm og god toddy når været slår om. Anbefales!

toddy.jpg

Ellers er det mye godt i hylla her som det smakes på i ny og ne. Jeg er en sterk tilhenger av nøktern hverdagskos og liker å ha litt utvalg å plukke fra. Jeg drikker stort sett Islay, men det er mye annet som er godt også.

pahf

0
7 Sep 2005
15.643
0
36
Har vel gått mer og mer bort fra cognac og over til whisky de siste årene.
En klar favoritt er Ardbeg, med Tallisker og Laphoriag rett under.
Likevel setter jeg stor pris på mange andre av de ikke-røykede utgavene også.

Kokken

0
1 Sep 2004
12.553
1
0
Liten snodig historie:

På jobben har jeg kundeansvar for et anlegg i Invergordon, og på et besøk der bodde jeg på et lokalt hotell, egentlig en gammel herregård ombygget til hotell.

Jeg skulle være der i 14 dager og hadde lørdag ettermiddag + søndag "til disp". Lørdag kveld gikk jeg ned og fikk meg middag med grei vin, men cognac/brandy hadde de lite av. Dog en god maltwhisky er jo et greit alternativ. Jeg visste at det lokale & stolte bryggeriet het Dalmore og drøste litt med bartenderen om variantene. Han anbefalte, med høytidelig mine, at Dalmore King Alexander var det de hadde av spitzenklasse og følgelig jeg bestillte jeg et glass. Bartenderen gikk da bort til et skap, tok på seg hvite hansker, åpnet videre et glasskap med en elegant flaske (den eneste i skapet). Et håndslipt krystallglass ble hentet fra et annet skap (de andre fikk bare vanlige glass). Sirlig målte han opp 1 enhet til glasset og serverte meg ved bordet med en ærbørdig mine. Jeg skal medgi at det var en snazen og fortreffelig whisky og en ypperlig erstatning for en cognac. Dog:Høydepunktet var dagen etterpå. Hotellets eier gikk til vanlig rundt omkring med nesen i været og overså gjestene men de siste dagene hilste hun på meg hver gang jeg var i nærheten. Kan selvsagt ha noe med at et glass med Dalmore King Alexander III kostet 12 GBP og "ingen" var stupide nok til å kjøpe den andre enn "fiffen".

Silkewiskey - Anbefales selvsagt!

attachment.php

Plukket selvsagt med meg en liter på utsalget til bryggeriet + litt mer ...

Vedlegg

• the-dalmore-1263-king-alexander.jpg
    the-dalmore-1263-king-alexander.jpg
    108,5 KB · Sett: 1.029
  • Like
Reactions: Danke

Danke

0
4 Aug 2007
12.329
195
63
Kokken skrev:
Liten snodig historie:

På jobben har jeg kundeansvar for et anlegg i Invergordon, og på et besøk der bodde jeg på et lokalt hotell, egentlig en gammel herregård ombygget til hotell.

Jeg skulle være der i 14 dager og hadde lørdag ettermiddag + søndag "til disp". Lørdag kveld gikk jeg ned og fikk meg middag med grei vin, men cognac/brandy hadde de lite av. Dog en god maltwhisky er jo et greit alternativ. Jeg visste at det lokale & stolte bryggeriet het Dalmore og drøste litt med bartenderen om variantene. Han anbefalte, med høytidelig mine, at Dalmore King Alexander var det de hadde av spitzenklasse og følgelig jeg bestillte jeg et glass. Bartenderen gikk da bort til et skap, tok på seg hvite hansker, åpnet videre et glasskap med en elegant flaske (den eneste i skapet). Et håndslipt krystallglass ble hentet fra et annet skap (de andre fikk bare vanlige glass). Sirlig målte han opp 1 enhet til glasset og serverte meg ved bordet med en ærbørdig mine. Jeg skal medgi at det var en snazen og fortreffelig whisky og en ypperlig erstatning for en cognac. Dog:Høydepunktet var dagen etterpå. Hotellets eier gikk til vanlig rundt omkring med nesen i været og overså gjestene men de siste dagene hilste hun på meg hver gang jeg var i nærheten. Kan selvsagt ha noe med at et glass med Dalmore King Alexander III kostet 12 GBP og "ingen" var stupide nok til å kjøpe den andre enn "fiffen".

Silkewiskey - Anbefales selvsagt!

attachment.php

Plukket selvsagt med meg en liter på utsalget til bryggeriet + litt mer ...

Dalmore er nydelige saker.

For dyrere saker har jeg inntrykket av at vinmonopolet er sjef, de er ikke like interessert av å tjene penger på markedet. Men på billige varer er vinmonopolet vanskelige å ha med å gjøre pga avgiftene.

Men noen av de dyreste varene til polet er et virkelig kupp for pengene sammenlignet med andre land.

Noose

0
26 Jul 2005
3.452
0
0
avforum.no
Selv om dette er whisky tråden og ikke whiskey tråden så poster jeg her likevel :)

Sitter og nyter en god whiskey nå mens Chris Jones - Roadhouses & Automobiles streames i bakgrunnen.
Jeg drikker Clontarf en fin og god whiskey. Clontarf 1014 – Home

Har i det siste fått veldig smaken av whiskey, og koser meg titt og stadig med det. Dog jeg er ikke fan av den skotske typen, enda. (Smakte en macallan for 2 uker siden og var svært positivt overrasket,svært lite smokey men langt i fra "værtingene")

Har også en "the irishman" 10år og en "bushmills single malt" 10år som er hakket bedre enn clontarf. Da spesielt the irishman, veldig god.

Er på utkikk etter ett slikt whiskyglass type tulipan, Hvordan var bestillingsprossesen? Enkel og grei?, måtte du betale toll ect?

Danke

0
4 Aug 2007
12.329
195
63
Noose skrev:
Selv om dette er whisky tråden og ikke whiskey tråden så poster jeg her likevel :)

Sitter og nyter en god whiskey nå mens Chris Jones - Roadhouses & Automobiles streames i bakgrunnen.
Jeg drikker Clontarf en fin og god whiskey. Clontarf 1014 – Home

Har i det siste fått veldig smaken av whiskey, og koser meg titt og stadig med det. Dog jeg er ikke fan av den skotske typen, enda. (Smakte en macallan for 2 uker siden og var svært positivt overrasket,svært lite smokey men langt i fra "værtingene")

Har også en "the irishman" 10år og en "bushmills single malt" 10år som er hakket bedre enn clontarf. Da spesielt the irishman, veldig god.

Er på utkikk etter ett slikt whiskyglass type tulipan, Hvordan var bestillingsprossesen? Enkel og grei, måtte du betale toll ect?

Jeg kan tipse deg om Sejdelshopen se etter Glencairns glass...
Frakt koster litt, men du har i gjengjeld alle varene iløpet av et par dager DHL.
Anbefaler også at du kjøper lokk til Glencairns som er veldig praktisk. Jeg betalte ikke toll siden bestillingen min var under 200kr.

Whiskey er herlig det også, nyter selv en flaske Tullamore Dew 12 years til tider, og det er absolutt godsaker selv om jeg vanligvis foretrekker skotsk.

God helg. :)

Glencairn 0,18 liter - Sejdelshoppen.seWhiskyprovarglas 0,1 liter - Sejdelshoppen.se