Vintage&Nytt i herlig samspill...

17 Feb 2006
667
8
18
Hos meg kommer lyden ut fra to forvokste høyttalere (alt for store for å være ærlig), ikke har de noen flott design heller, pene høyttalere kan de ikke sies å være. Men de spiller som en drøm, og da kan man gjøre kompromisser og leve med irritasjonsmomentene de er. Faktisk kan man også bli glad i dem, for min del i den grad at de er blitt en lidenskap.

IMF Electronics - Reference Standard Professional Monitor MK.IV (Improved)

Har to par av denne modellen, et par i original finish og ett sortmalt par (forrige eier som fikk sistnevnte malt).

Først paret i original finish:

IMF RSPM left.jpg

Så paret som er sortmalt (fra den tiden jeg også hadde et par Kef Reference 105.2 i hus, et impulskjøp da de måtte jo prøves dem også)

IMF Reference VS Kef Reference.jpg

Høyttalerne trenger nok naturlig nok strøm, og da må man ha en forsterker. Mine høyttalere er ikke et mindre irritasjonsmoment når de kommer til valg av forsterker, for disse er tungdrevne. Så jeg har måtte bruke mer penger enn ønskelig på forsterker. Forsterkersettet som gir dem strøm er følgende:

Rotel RC-1590 MK.II & RC-1590

RC1590II.jpg

RB1590.jpg

Med det forsterkersettet så må jeg nesten av forfengelige grunner kjøpe meg en Rotel CD-spiller, noen feminine sider har jeg tydeligvis. Så for at det ikke skal bli stilkrasj i racket mitt så skal jeg kjøpe meg følgende CD-spiller, bare ikke kommet så langt enda.

Rotel RCD-1572 MK.II

RCD1572II.jpg

Favorittkilden er vinylsnurra, for øyeblikket står denne spilleren oppkoblet:

Rotel RP-3000 (med Nagaoka MP-110 PU)

rp3000.jpg

Benytter inntil jeg får kjøpt Rotel RCD-1572 MK.II en Marantz UD-7007 som CD-spiller, men benytter andre kilder også uten at jeg skal legge ut om det her nå.

---

Er en lidenskapelig IMF Electronics-fan, har hatt flere modeller av dem tidligere også... I tillegg til de to parene av Reference Standard som jeg har nevnt over så eier jeg i dag tre par av merket til.

IMF Electronics Studio TLS80 MK.II

TLS80.jpg

Alt for store og ser like ille ut som storebrødrene også dem.

IMF Electronics - ALS30

IMF ALS30.jpg

IMF Electronics CM2

Disse er de minst irriterende IMF-høyttalerne jeg har, men imponerer jo ikke på samme måte som de større, men du verden de spiller bra like fult. Her avbildet en dag jeg funderte over om jeg skulle sette stativene den ene eller andre veien, på tvers eller langs, naturlig nok ikke slik jeg ville plassere dem. Ofre har jeg tenkt tanken på å plassere de store på roterommet mitt og ha disse i stuen, og det har jeg jo også tidvis gjort da disse ikke dominerer i stuen slik de store gjør.

Kan si at dersom de store stues bort for en periode, da ender jeg med å savne de i stua. Hentes de inn igjen så tar de så irriterende stor plass at jeg vil ha dem ut av stuen igjen, så er en evig runddans det der. Fult ut til å leve greit med alle de fem parene synes jeg, så jeg anser det som et luksusproblem å kunne benytte dem alle og variere litt med tanke på hvilket par jeg benytter.

IMF CM2.jpg

Har planer for fremtiden også, men det får jeg skrive om senere.