Vifteløs eller Vifter HTPC Kabinett?

chal

0
1 Okt 2005
956
0
0
Hei

Tenker på og bygge meg en ny HTPC om dagen, og ser at Streamcom har noen kabinetter som har heatpipes istede for vifter, sånn at kabinettet blir vifteløst,

noen som vet noe om en sånn løsning? vil tro at heatpipes kanskje er mer holdbart enn vifter, kan det stemme?

14 Feb 2004
13.711
0
0
www.filmlisten.no
De med heatpipes krever god ventilasjon rundt kabinettet.
Personlig så ville jeg valgt vifter, og kjøpt vifter/kjølere produsert av Noctua.
De er ekstremt stille, spesielt hvis man bruker motstanden som følger med så blir de helt stille (Den setter ned hastigheten på viftene).

Vifter er bedre, da de kjøler mer effektivt, og kan holde HTPCen kjøligere, og dermed forlenge levetiden på komponentene.
Man kan også ha en kraftigere PC enn hva Streamcom kan takle.

Noctua koster litt mer enn andre kjølere, men av god erfaring så er de verdt prisforskjellen og mer. PC vifter er ikke like, selv om de ser veldig like ut. Det er enorm forskjell i støy, selv om dBen som oppgis er lik eller lavere. Mange vifter som har oppgitt lav dB har den hørbare støyen i den høyfrekvente delen av spektret, noe som gjør at man hører de bedre. Mens Noctua har mer enn lavere støy, slik man ikke hører dem.

Har akuratt byttet ut min HTPC, og når jeg kjørte den opp med kun Noctua kjøleren, og SSD så var det ikke mulig å høre den, selv om jeg hadde den åpen på min pult, og satt 60-100 cm unna. Den ble litt mer hørbar da jeg ikke byttet ut mine Fractal vifter i kabinettet, men nå står det i rack i en gang, så det er ikke så viktig lenger.

chal

0
1 Okt 2005
956
0
0
De med heatpipes krever god ventilasjon rundt kabinettet.
Personlig så ville jeg valgt vifter, og kjøpt vifter/kjølere produsert av Noctua.
De er ekstremt stille, spesielt hvis man bruker motstanden som følger med så blir de helt stille (Den setter ned hastigheten på viftene).

Vifter er bedre, da de kjøler mer effektivt, og kan holde HTPCen kjøligere, og dermed forlenge levetiden på komponentene.
Man kan også ha en kraftigere PC enn hva Streamcom kan takle.

Noctua koster litt mer enn andre kjølere, men av god erfaring så er de verdt prisforskjellen og mer. PC vifter er ikke like, selv om de ser veldig like ut. Det er enorm forskjell i støy, selv om dBen som oppgis er lik eller lavere. Mange vifter som har oppgitt lav dB har den hørbare støyen i den høyfrekvente delen av spektret, noe som gjør at man hører de bedre. Mens Noctua har mer enn lavere støy, slik man ikke hører dem.

Har akuratt byttet ut min HTPC, og når jeg kjørte den opp med kun Noctua kjøleren, og SSD så var det ikke mulig å høre den, selv om jeg hadde den åpen på min pult, og satt 60-100 cm unna. Den ble litt mer hørbar da jeg ikke byttet ut mine Fractal vifter i kabinettet, men nå står det i rack i en gang, så det er ikke så viktig lenger.
har ikke veldig god ventillasjon rundt HTPCen jeg har nå,men den har jo vifter så det har fungerte veldig fint, men da trur jeg at jeg skal holde meg til vifter og droppe heatpipes foreløpig. takk for svar.

LL

0
15 Jul 2003
8.140
3
38
har ikke veldig god ventillasjon rundt HTPCen jeg har nå,men den har jo vifter så det har fungerte veldig fint, men da trur jeg at jeg skal holde meg til vifter og droppe heatpipes foreløpig. takk for svar.

Kan jo også legge til at store vifter flytter mer luft enn små vifter. Forsøk å bruke så store vifter som praktisk mulig. Da kan du sette turtallet veldig lavt og fortsatt ha veldig god kjøling og et oppsett som er omtrent lydløst. Noctua vifter kan absolutt anbefales. De regnes for å være de beste mht. lyd. I tillegg har de seks års garanti. De koster heller ikke SÅ mye mer enn konkurrentene.

Du bør også unngå støyende harddisker i HTPC'en. Bruk SSD eller WD Red.

ahb

0
9 Apr 2013
69
0
0
Jeg bruker Streacom-kabinett (FC5S WS EVO) til HTPC i stuen. Står i vanlig TV-benk. Innmaten består hovedsaklig av en AMD A8-7600 CPU, 4GB ram (trenger ikke mer her), 120GB SSD og et nVidia GT1030 (også uten vifte), så her er det 4K lydløst. Sitter selvfølgelig i nettverk med en hjemmeserver hvor mine fysiske plater ligger rippet.

Edit: har brukt PCen i stuen i over 2 år nå uten trøbbel. GT1030'en satte jeg inn for noen uker siden ifm oppgradering til 4K-TV, tidligere tok den integrerte GPUen seg av jobben men det går naturligvis ikke med HEVC og 4K.

Edit2: Både CPU og GPU ligger vanligvis på 40-45C.

Sist redigert: