Viewsonic PX701-4K rare farge på hud

Mark1977

Medlem
9 Feb 2024
4
0
1
Sånn blir det i ansiktet på alt på yt, men ikke på netflix.
Noen som aner grunnen?

Vedlegg

• IMG_2025.jpg
    IMG_2025.jpg
    708,5 KB · Sett: 6
Sist redigert:

Mark1977

Medlem
9 Feb 2024
4
0
1
Er det samme avspiller (appletv, cromecast etc)?
Mulig det bare er YouTube sin komprimeringsalgoritme. Selv om det er 4K betyr ikke det nødvendigvis godt bilde.
Det er en pc kobla rett i projektoren med yt i google chrom. Har ikke problemet med min gamle Optoma hd29h eller en Epson eh-tw6150. Har appletv + ser det litt der også. Syn for den er mye bedre en de 2 andre bortsett fra det. Er ikke bare ansiktet er all hud.

LL

0
15 Jul 2003
8.213
30
48
Sandnes
Trolig et fargerom konverteringsproblem. Forsøker du å vise bt.2020 som rec.709 for eksempel? Eventuelt feil med hdr til sdr konvertering, eller omvendt.

Jeg tipper feilen er en innstilling i bildet ut fra PCen, så sjekknalt i skjermkort driveren. Kan ha noe med rgb konvertering å gjøre også.

Sist redigert:

Mark1977

Medlem
9 Feb 2024
4
0
1
Skjønner ikke helt dette med rec.709 og bt.2020. Har lest litt om det, men finner ikke noen instillinger i pc og projektor hvor jeg kan velge.
Satt pc og pro til rgb hjalp ikke. Ser nå en film netflix og det er i den også. Bra jeg har åpent kjøp. Litt rart når jeg velger HDR i win blir det dårligre bilde synes jeg.

24 Aug 2005
1.324
81
48
35
Bergen
Litt rart når jeg velger HDR i win blir det dårligre bilde synes jeg.

HDR er et tveegget sverd. Projektorer har ikke sjangs til å treffe de høye nits verdiene og uten god prosessering fører dette ofte til at bilde blir dårligere med HDR påslått enn uten.
Når jeg satt opp med fars Sony projektor endte jeg opp med å slå av HDR. Bildet ble alt for mørkt når dette var påslått.
Grunnen til dette er blant annet at projektoren skrur ned lysstyrken på hele filmen for å spare "head room" til noen få specles (f.eks en lyspære, solen etc) hvor den skal bruke maks lysstyrke. For å få disse små delene av bildet så lyse som mulig i forhold til resten av bilde (og filmen) skrur den resten av lysstyrken ned. Dette er selvfølgelig ikke ønskelig og dynamisk tone mapping (DTM) er nødvendig. Noen projektorer som JVC har dette innebygd. Eventuelt kan man gjøre dette eksternt med video skalere. Men de koster fort skjorten og mer til.

• Like
Reactions: Mark1977

LL

0
15 Jul 2003
8.213
30
48
Sandnes
Skjønner ikke helt dette med rec.709 og bt.2020. Har lest litt om det, men finner ikke noen instillinger i pc og projektor hvor jeg kan velge.
Satt pc og pro til rgb hjalp ikke. Ser nå en film netflix og det er i den også. Bra jeg har åpent kjøp. Litt rart når jeg velger HDR i win blir det dårligre bilde synes jeg.
Her er rett og slett for mange variabler til at det er mulig å si hva som er årsaken til problemet uten å ha en detaljert beskrivelse om alt fra kilder til innstillinger til avspiller til oppkobling. Jeg er ikke dreven nok i PC-innstillinger til å komme med noe fornuftig bidrag i forhold til innstillinger. Det er lenge siden jeg syslet med HTPC og konkluderte fort med at det ikke var noe for meg. Fortrekker en dedikert avspiller i form av plate eller mediaspiller.

Men du kan nok begynne med å droppe HDR og se om du får et skikkelig 1080p SDR 709 bilde fra f.eks. en Blu-ray. Det er en meget god start å få det til å fungere, så kan du arbeide deg ut fra det når du har den på plass. HDR på projektorer er som TorsteinRS skriver i utgangspunktet problematisk. Mange er nok mest tjent med å bare droppe HDR og så kjøre 4K SDR med 709 fargerom. Noen projektorer fungerer bra med 4K SDR med 2020 fargerom. De færreste fungerer bra med HDR.

• Like
Reactions: Mark1977