Vienna Acoustics

28 Sep 2004
10.040
0
0
Som tittelen sier. Dette er for dem som elsker, liker, hater, har hørt, har lyst til å høre Vienna osv.

Erfaringer, meninger, forsterkervalg, musikkvalg mm.

Kjør på. Håper på mange innspill her.

30 Aug 2007
2.591
0
0
Good!
Jeg melder meg inn i denne klubben med mine nye Haydn Grand.
Innspillingen er i gang, tipper at de har spilt 10 - 15 timer nå. Naturlig nok størst forskjell de første par timene.
Leonard Cohen gikk fra å være en hes konfirmant til en "mørk" gammel mann.

Men siden det forstatt er sommer (liksom) blir det ikke så mye musikk og sofa, så de er nok ikke ferdig innspilt før en gang i september. Når det er sagt liker jeg lyden i dem allerede, så da er det jo ikke så farlig :)

Hvis noen har tips til aktuelle stativer mottaes det med takk. Ca. 60 cm.
B-Tech, Atacama, Soundstyle er allerede sjekket ut.

Forresten kom jeg over Vienna sitt originale stativ hos Stereofil i Oslo forrige helg. Det er 70 cm høyt (litt for høyt for meg), én tjukk søyle i stål i midten, bunnplate med logo og spikes. Topplaten med ferdige hull for bolting av høytaleren.
Disse var helt nye da jeg var det og under montering. Men dama fablet om at prisen skulle bli ca 4500 spenn. :eek: Og det, kjære folk, er for mye for et stativ spør du meg. :roll:

ragwo

0
13 Jan 2007
7.655
0
0
Veldig bra tiltak CavaleraRules! Jeg melder meg glatt inn i klubben :)

pegpisk skrev:
Forresten kom jeg over Vienna sitt originale stativ hos Stereofil i Oslo forrige helg. Det er 70 cm høyt (litt for høyt for meg), én tjukk søyle i stål i midten, bunnplate med logo og spikes. Topplaten med ferdige hull for bolting av høytaleren.
Disse var helt nye da jeg var det og under montering. Men dama fablet om at prisen skulle bli ca 4500 spenn. Og det, kjære folk, er for mye for et stativ spør du meg.
Og 4500 kr for et par helt normale stativer var noe i overkant. Det er ikke langt unna et par Haydn på brukten. Jeg stemmer for at du støper deg et par stativer i armert betong, evt et par bruskasser kledd i molton. :mrgreen:

14 Mar 2007
2.100
0
36
Jeg har aldri fått høre VA på Hegel, men dere som har Hegel og VA, hvordan lyder dette? Har hørt at diskanten kan bli noe skarp?

30 Aug 2007
2.591
0
0
vetting skrev:
Jeg har aldri fått høre VA på Hegel, men dere som har Hegel og VA, hvordan lyder dette? Har hørt at diskanten kan bli noe skarp?

Som jeg har krevet en annen plass på forumet har jeg kun hørt H200 som Haydn. Haydn og Bach har en litt annen diskant en de større høytalerne. Denne blir IKKE skarp med Hegel. Låter veldig bra og detaljert, diskanten er absolutt til stede, på en god måte. IMO.

Personlig mistenker jeg Hegel blir for kvass sammen med de større høytalerne (les: den andre diskanten).
Min kombo (Primare PRE30 og Vincent SP993) synes jeg låter meget bra på Haydn, men ble altfor mye hvisling mm. da vi prøvde BCG på samme kombo. Hehe, husker spesielt finalen på 'Bridge over troubled water' med Simon & Garfunkel (som forøvrig ikke er en imponerende innspilling) låt fullstending krise da symbaler og strykere satte i full sving.
Det er nærliggende å tro at det samme vil skje med H200.

Kanskje noe andre har prøvd å kombinere større VA med Hegel og kan komme med tilbakemelding?

14 Mar 2007
2.100
0
36
pegpisk skrev:
Kanskje noe andre har prøvd å kombinere større VA med Hegel og kan komme med tilbakemelding?

Ja, det er Beethoven Baby Grand og Beethoven Concert Grand jeg er intressert i hvordan de er sammen med H200 :)

19 Apr 2008
506
0
16
veldig fornøyd med mine Haydn Grand.. så lenge jeg hører på taffelmusikk. drar jeg på med metal eller tekno merker jeg fort at noe mangler. uansett hvor mye jeg skrur opp blir det ikke høyt nok..

det må nevnes at de har imponerende bass til å være så små. så lenge det går i musikk foretrekker jeg å ha subben av, og det i en stue på 31 kvadrat. jeg liker også at de tar spissen av dårlige innspillinger, selv om jeg går glipp av detaljer i andre

vurderer å bytte dem ut med med noe større gulvstående, men de pe-enga osv. skal jeg oppgradere kan jeg ikke kjøpe noe som er dårligere enn Haydn på noen områder, og da snakker vi fort 30 tusen.

ragwo

0
13 Jan 2007
7.655
0
0
Damnation skrev:
veldig fornøyd med mine Haydn Grand.. så lenge jeg hører på taffelmusikk. drar jeg på med metal eller tekno merker jeg fort at noe mangler. uansett hvor mye jeg skrur opp blir det ikke høyt nok..

det må nevnes at de har imponerende bass til å være så små. så lenge det går i musikk foretrekker jeg å ha subben av, og det i en stue på 31 kvadrat. jeg liker også at de tar spissen av dårlige innspillinger, selv om jeg går glipp av detaljer i andre

vurderer å bytte dem ut med med noe større gulvstående, men de pe-enga osv. skal jeg oppgradere kan jeg ikke kjøpe noe som er dårligere enn Haydn på noen områder, og da snakker vi fort 30 tusen.

Jeg vil anbefale BCGene hvis du skal oppgradere. De spiller høyere i volum og har en mer detaljert diskant enn Haydn. Samt 3x7" ekstra. Det hjelper på.

2 Okt 2007
580
0
0
ragwo skrev:
Jeg vil anbefale BCGene hvis du skal oppgradere. De spiller høyere i volum og har en mer detaljert diskant enn Haydn. Samt 3x7" ekstra. Det hjelper på.
Både Mozart og BBG er jo også gode alternativer. Det spørs jo litt på størrelsen på rommet ditt.

Har forøvrig koblet opp mine Mozart og Maestro på Emotiva XPA-5 i dag. Veldig fornøyd hittil. Hørte Emotiva'n trenger et par hundre timer før den var på topp, så får vente med sammenligninger en stund.
Bra tiltak med en egen tråd hvor vi kan dele forsterkeranbefalinger osv!

ragwo

0
13 Jan 2007
7.655
0
0
iceball skrev:
Både Mozart og BBG er jo også gode alternativer. Det spørs jo litt på størrelsen på rommet ditt.

Har forøvrig koblet opp mine Mozart og Maestro på Emotiva XPA-5 i dag. Veldig fornøyd hittil. Hørte Emotiva'n trenger et par hundre timer før den var på topp, så får vente med sammenligninger en stund.
Bra tiltak med en egen tråd hvor vi kan dele forsterkeranbefalinger osv!
Er veldig spent på komboen Emotiva og Vienna. Emotiva har jo blitt skrytt langt opp i stratosfæren, og det hadde jo vært veldig bra hvis det var en god match. Ellers kan jeg anbefale gammel Mark Levinson til Vienna BCG og Mahler. Det låter veldig fint. Haydn blir en smule for mørk for meg med ML, så der må litt korreksjon inn for at det skal låte optimalt etter mine ører. Primare- og Vincentkomboen til pegpisk låter knall med Haydn og må være en tilnærmet perfekt match.

ragwo

0
13 Jan 2007
7.655
0
0
pegpisk skrev:
CavaleraRules, hvordan er Hegel og Strauss sammen?

18 Sep 2004
23.594
0
0
52
Kaster meg med i denne tråden jeg og. Har tidligere hatt Vienna Mozart hjemme i egen stue, med overbevisende resultat. Faktisk så godt at jeg i går bestilte meg et splitter nytt par i Rosewood finish. Litt dyrere, men verdt hver krone.....

ragwo

0
13 Jan 2007
7.655
0
0
Anfield skrev:
Kaster meg med i denne tråden jeg og. Har tidligere hatt Vienna Mozart hjemme i egen stue, med overbevisende resultat. Faktisk så godt at jeg i går bestilte meg et splitter nytt par i Rosewood finish. Litt dyrere, men verdt hver krone.....
Gratulerer med utrolig lekre og velspillende høyttalere! :)
Rosewood er en utrolig lekker finish.

AKJ

0
11 Apr 2007
183
0
0
Vienna BCG

Hei,

jeg har spurt om det samme inne på Hegel-tråden, men gjentar det her inne:

Noen som kan dele erfaringer med Hegel H100 og/eller H200 opp mot Vienna A. Beethoven Concert Grand? Pønsker nemlig på å kjøpe en av disse forsterkerene.

28 Sep 2004
10.040
0
0
ragwo skrev:
CavaleraRules, hvordan er Hegel og Strauss sammen?

Hei!

Beklager at denne har blitt liggende ubesvart.

Sammenligningsgrunnlaget mitt er tynt, siden jeg byttet bosted og forsterker samtidig.

Min første effekt med disse var Vincent SP-331. Jeg byttet deretter til Rotel RB-1090. De var ikke så forskjellige. Litt mer autoritet og skyv fra Rotelen. Men den likte tydeligvis ikke impedanskurven og gav opp flere ganger. Deretter ble det H200 mens jeg ventet på å flytte inn her.

Da jeg kom inn her ble jeg forbauset over klangen i rommet. Har senere dempet naturlig med tepper, gardiner osv. men har valgt å dempe diskantene med bryterne bak. Det kan bli litt mye på innspillinger som har mye helt i toppen. Det jeg savnet en stund var åpenhet i mellomtone. Det låt litt innestengt. Lyse vokaler ble litt boksete mens mørke var knall. Hegelen tilførte mer åpenhet, men jeg måtte vinkle høyttalerne rett mot meg før den åpnet. Hegelen har også god kontroll og bra med skyv, mer enn de andre. Oppleves kraftigere enn de andre 2 jeg hadde.

Det jeg enda savner er litt mer trøkk i øvre bass (stortromme) og noe demping i rommet, kanskje også litt mer "smell/rasp" i mellomtone. Mulig jeg bytter høyttalere pga. romstørrelse, både plassmessig/estetisk og lydmessig.

Lyden nå "feiter" opp gamle innspillinger som jeg tidligere ikke syntes noe særlig om. Det liker jeg godt (eks. Zeppelin, Sabbath, Beatles).

På moderne komprimerte innspillinger kan det bli litt "glass", men det vi før kalte "spissing" er det ikke.

Det som gjør det vanskelig å bytte er de tingene disse gjør så bra. Rask bass som samtidig er litt rundt og feit og veldig naturlig, men tunet litt lavt i frekvens. Meget naturlig mellomtone til mørk vokal og f. eks. klassisk (film og filmmusikk er konge). Jeg er redd for å savne de egenskapene og ved skifte blir det nedgradering (lik eller lavere pris).

Lyd er vanskleig å beskrive, men håper det gir noe mening.

ragwo

0
13 Jan 2007
7.655
0
0
Noen som har fått lyttet til Haydn Grand Special Edition? Finishen er som vanlig griselekker, men det jeg er mest spent på er på hvordan det nyutviklede 6" spidercone-elementet låter i forhold til det som står i vanlige Haydn Grand.

Bilde av herligheten
attachment.php

Mer info finnes her

Vedlegg

• Haydn_SE_Walnut.jpg
    Haydn_SE_Walnut.jpg
    2,2 KB · Sett: 222

ragwo

0
13 Jan 2007
7.655
0
0
iceball skrev:
Er forsterkeren innspilt, og har du gjort deg opp en mening om komboen?