Video D/A

Per72

0
12 Des 2002
400
0
0
Hei
Noen som vet hva dette har å bety for bildet. Sitter sammen med en kamerat og ser på Yamaha 830,der står det : Video D/A 10 bit 54 mhz. Vi vet ikke helt hva dette går ut på,men det har vel noe med bildekvalitet å gjøre. Noen som vet om dette er bra? Finner ingen opplysninger om dette på min Marantz 6200.
Noen som vet?

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.475
282
83
45
www.avforum.no
Hei!

Du referer til DVD spillerens Digital -> Analog konverteringschip. At denne er 10 bits, er vanlig, men 54 Mhz noe mer enn hva som generelt pleier å stå i DVD spillere. Resultatet bør bli bedret evne til å håndtere video i rask "motion" samt muligens generelt bedre bildekvalitet.

12 Des 2002
1.043
0
0
10 bit Video DA er vell 2.generasjons DVD spillere.
1.Generasjon var 8 bit. DVS 256:1 kontrast
2.Generasjon 10 bit: 1024:1 kontrast
3.Generasjon og de beste PC GFX (Raedon) 12 bit: 4096:1 kontrast
Har man en bra projektor bør man prøve og få tak i en 13 bits DA konverter, slik at man har litt og gå på :)

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.475
282
83
45
www.avforum.no
Hei!

Jeg tror du refererer til antall gråtoner, ikke kontrast. Gråtoner kan oversettes til fargetoner etter at det legges på farge i bildet... Altså større antall gråtoner = større antall farger, så langt jeg har forstått det. Jo mer bits, jo bedre, skulle en dermed tro.

Imidlertid har min nye HT-1000 10 bits videoprosessering, og etter hva jeg dermed kan forstå, vil det egentlig være liten vits å mate den med mer enn 10 bits signal. Analoge TVer er jeg imidlertid litt mer usikker på hvordan fungerer i så måte - noen inspill (CRT guruer, Per Johnny?)

Imidlertid vet jeg at f.eks. plasmaskjermer med 8 bits videoprosessering får et langt med digitalt look enn 10 bits, og dette skyldes selvsagt et større spekter av farger... 10 bits vil jeg dermed anbefale som et minimum for enhvert type digitalt display...

Du har altså to aspekter å tenke på, antall bits fra kilden og antall i mottager... Kombinasjonen av dette avgjør hvor mye bits du strengt tatt trenger.

Jeg tror imidlertid jeg har lest et eller annet sted at 16,7 Khz (vanlig TV-signal), tilsvarer 320x240 (det er jeg sikker på), og 256 fargers array. Det tilsvarer 8 bit, og dermed kan det hende at en i utgangspunktet ikke har noe spesielt gevinst å hente fra spillere som outputter mer enn dette på normale TVer.

Per72

0
12 Des 2002
400
0
0
Hei
Takk for svar.
Den spilleren vi refererte til er Yamaha DVD-s 830. Noen som vet noe positivt/negativt om den? Er det enkelt å gjøre den sonefri?
Den støtter vel PAL i 60 hz,funker dette med Barco 708mm/801s?
Det med bit/mhz,vet noen hvor mye Barco 708mm og 801s støtter av dette? Ingen vits å bruke mye penger på DVD spiller hvis ikke resten av oppsettet støtter det.
Hørte også at Pioneer kommer ut med DVD spiller som er på 12 bit og 128mhz,og koster ca 10000.
Får man veldig mye bedre bilde? Hva går det på?

Mye spørsmål,takker for svar.

Ellers,GODT NYTT ÅR TIL ALLE SAMMEN :D

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.475
282
83
45
www.avforum.no
Hei Per72!

Litt sent svar, har oversett denne posten...

Den interne prosesseringen har ingenting med din projektor å gjøre. Hvis det sendes et progressivt signal, holder det at din projektor støtter ca. 32 Khz signaler, noe både 708mm (50 Khz) og 801s (94 Khz) gjør.

Økt prosessering av DVD-platen gir mindre hakking, bedre farger, mer stabilitet mm. Det er imidlertid ikke sikkert en vil se stor forskjell fra en 10 bits 54 Mhz til en 12 bit 128 Mhz, men det må en se på i praksis... Har jo ikke testet den nye Pioneer spilleren du snakker om, så jeg kan vanskelig uttale meg om eventuell forbedring...