Roger Waters

Super Moderator
Medlem av ledelsen
24 Jan 2007
20.414
18
38
Dette ser veldig lovende ut og håper publikummet kommer tilbake til den gode trenden vi engang hadde her inne, krysser fingrene og ellers synes jeg dette har blitt en flott facelift altså. :)

• Like
Reactions: Danke and lygren

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
Takker @Roger Waters, fremdeles litt fintuning og mange muligheter for ytterligere forbedring i design og funksjonalitet fremover på denne topp moderne plattformen, så får vi bare håpe at folk drar på med den aller viktigste ressursen; aktivitet! :)

• Like
Reactions: Roger Waters

Roger Waters

Super Moderator
Medlem av ledelsen
24 Jan 2007
20.414
18
38
Takker @Roger Waters, fremdeles litt fintuning og mange muligheter for ytterligere forbedring i design og funksjonalitet fremover på denne topp moderne plattformen, så får vi bare håpe at folk drar på med den aller viktigste ressursen; aktivitet! :)
Det yrer til godt liv her om folket vender tilbake, selv har jeg savnet aktiviteten her inne fra de virkelig gode glansdagene. Skal i hvertfall besøke og gjøre mitt for å holde litt liv her. :)

• Like
Reactions: lygren

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
Skal nok litt til å toppe de virkelig glansdagene, vi var jo på topp 10 i hele Norge over en laaaang periode - men greit å nevne at det dabbet litt av allerede før "V2", selv om selvsagt det nok var spiker´n i den berømte kista sånn i forhold til våre five minutes of fame ja... Uansett; jeg tror og håper at et samlingspunkt som faktisk funker kan bidra til å nøre opp rundt entusiasmen igjen, den som lever (og bidrar!) får se! :)

• Like

Roger Waters

Super Moderator
Medlem av ledelsen
24 Jan 2007
20.414
18
38
Skal nok litt til å toppe de virkelig glansdagene, vi var jo på topp 10 i hele Norge over en laaaang periode - men greit å nevne at det dabbet litt av allerede før "V2", selv om selvsagt det nok var spiker´n i den berømte kista sånn i forhold til våre five minutes of fame ja... Uansett; jeg tror og håper at et samlingspunkt som faktisk funker kan bidra til å nøre opp rundt entusiasmen igjen, den som lever (og bidrar!) får se! :)
Jeg har ikke Facebook og slik så jeg savner et aktivt forum, Hi-Fi sentralen går jo veldig bra for tiden så jeg ser ingen grunn til at ikke dette skal vokse på sikt. Ut i fra besøkende pr nå så er det jo en del folk her også, jeg håper kanskje litt for mye men jeg er den som ønsker gjerne litt mer enn det vanlige. V2 dabbet av og da fallt jeg av lasset her også desverre, all aktivitet gikk på Facebook og slikt blir det vanskelig å skape et forum av. :)

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
Takk for det @Drix! :) Ja, vi har jo ikke plaget folk med spesielt mye eposter, dette er vel kanskje den 4. på snart 20 år, og lover å ikke sende ut i hytt og gevær fremover, men synes det var på sin plass å informere om flotte, nye sider denne gangen! :)

• Like
21 Mar 2005
9.668
126
63
47
Dette ser veldig lovende ut og håper publikummet kommer tilbake til den gode trenden vi engang hadde her inne, krysser fingrene og ellers synes jeg dette har blitt en flott facelift altså. :)

Bare la meg si at dette er ikke noen kritikk rettet mot deg jeg quoter her, bare en observasjon fra denne tråden.

Jeg ser det er flere som sier dette om å få folk tilbake, men jeg har nå brukt forumet kontinuerlig de siste årene, og kan ikke si det er noe som har vært så dårlig at folk skulle ha noen grunn til ikke å ha brukt det..

hva er det folk har vært så misfornøyde med egentlig ?

• Like
Reactions: Nemesis and lygren

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
Bare la meg si at dette er ikke noen kritikk rettet mot deg jeg quoter her, bare en observasjon fra denne tråden.

Jeg ser det er flere som sier dette om å få folk tilbake, men jeg har nå brukt forumet kontinuerlig de siste årene, og kan ikke si det er noe som har vært så dårlig at folk skulle ha noen grunn til ikke å ha brukt det..

Jeg tror nok personlig at folk foretrekker løsninger som er så enkle som mulig i bruk om en har valget. Facebook er dermed veldig enkelt for folk å ta i bruk som alternativ til forum, og det er jo det en også har sett verden rundt; forumer har vært i kraftig fall parallellt med vekst hos Facebook. Dette er imidlertid en trend som nå begynner å korrigeres litt ut. Facebook er flott og fint det også, men har absolutt også sine svakheter. Vår oppgave blir rett og slett å prøve å tilby noe som oppleves som tilstrekkelig elegant for folk, og da med en såpass mengde øvrige "goodies" som gjør at folk "tar seg bryet". Det er jo dette vi også prøvde i V2, men mye av funksjonaliteten vi bygget for å skille forumet fra Facebook fungerte dessverre dårlig.

Nå mener jeg uten tvil at denne nye plattformen - forutsatt at vi ikke får alt for mye teknisk trøbbel (har jobbet stort sett 24/7 nå selv i flere uker med denne nye overgangen, så kjenner litt på det, har jo et "liv" også ;)....) - har godt potensiale for å dra nytte av nettopp at Facebook vakler litt. Vi får se vi får se, men selv har jeg begynt å bruke forumer fremfor Facebook på f.eks. Teslamotorsclub, et annet XenForo-basert forum, og må si jeg foretrekker det fremfor Facebook av mange årsaker. Var egentlig litt derfor jeg også ønsket det hit til AVforum - såpass mye bedre og elegant enn vBulletin, som i og for seg fungerer greit, men på noen områder mangler det lille ekstra som gjør at en rett og slett gidder å ta seg bryet fremfor å bare poste på facer´n...

2 Feb 2004
1.881
13
38
65
avforum.no
Tro det eller ei,men det er faktisk noen av oss som ikke er på Fjasboka.🆒 Mitt favoritt forum QQ,(alt om multikanalsmusikk),har brukt XenForo en stund og jeg synest
det fungerer veldig bra.Det jeg har savnet på Avforum er ett godt brukttorg,det har vært dårlig veldig lenge.

Mvh

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
Torget vi brukte på vB var faktisk egentlig ganske omfattende og egentlig relativt bra, men folk vil ha det enkelt. Denne gangen kjører vi det enkleste av det enkleste, annonsene listes bare opp, ikke noe mer hokus pokus. Tror nok bruken av torget gjerne følger (eventuelt) økt aktivitet på forumet. Hvis folk tror de får solgt tingene sine lettere ved å poste annonsen også på Facebook (for alle poster den jo på Finn.no, og derfor har vi også lagt opp til det ved at det faktisk kreves at en legger inn en URL til en ekstern annonse (en kan selvsagt også bare skrive www.avforum.no om en ikke vil lenke eksternt))...

Roger Waters

Super Moderator
Medlem av ledelsen
24 Jan 2007
20.414
18
38

For min del ble det at folk forsvant til Facebook siden til Avforum, jeg har ikke FB som sagt og da dabbet innleggene mine av og jeg har troen på at ting vil bedre seg nå. Vi har jo ikke blitt mindre folk som liker lyd, men folk har sine favorittplatformer for deling av informasjon.

• Like

Midas

0
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet

Jeg må bare få sagt at AVFs rolle som senter for miljøet var i sin storhetstid veldig flott. Jeg har mange venner den dag i dag (med nesten daglig samhold) fra brukere på AVF. Og syns det er synd at ikke man har samme type miljødyrkning lengre. FB er fint og flott det, men har noen store svakheter. Det fungerer dårlig som en opplæringsplatform, alt er popolistisk. Og ikke minst, som er hovedpoenget mitt, det samler ikke miljøet på samme måten som det AVF gjorde.

Et annet moment er hjelpen man får. Min "skill" er lyd og er ganske grønn på bilde. Takket være et godt og aktivt miiljø i AVF på bildesiden, så ble jeg overbevist fra å kjøpe en billig møteroms-PC med lerret malt rett på veggen over på Sony HW50 og Dreamscreen. Angrer ikke et sekund den dag i dag, men jeg visste ikke bedre. Da er det ypperlig hvis AVF kan være en slik platform hvor vi kan alle dele av våre egne skills og lære de tingene man selv ikke kan så godt. Det syns jeg ikke FB klarer å formidle dessverre.

Jeg håper og krysser fingene for at AVF v3 (?) kan gi en ny giv. Jeg har driftet forum tidligere, og hvis jeg skal gi et råd @lygren så husk å lytte på brukerene. Deres pain points er ofte avgjørende på hvorvidt de kommer til å bruke tjenesten eller ikke. Da hjelper det lite med fancy layout og kul forummotor i bunn. Forumet er folkene. Vet godt at det svir, men det er vel kanskje forumerdenens "dog eat dog" problematikk.

Igjen, lykke til med å bygge opp nytt forum og å få spunnet liv i gamle glør hos nye og gamle AVF-brukere!

• Like
21 Mar 2005
9.668
126
63
47
Facepoop kan de stappe en plass der sola ikke skinner ;)

Har en konto jeg bruker til en lokal hjemmekino gjeng men brukes ikke til noe annet.

• Like

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
Takker så mye for fine ord, @Midas, vi krysser absolutt fingrene! :) Selv om det kanskje skal mye til å komme seg helt på hugget som i gode gamle dager har jeg som nevnt i en kommentar litt ovenfor fått litt mer trua igjen på forumer. Jeg er for øvrig også helt enig i at det er drivkraften i brukerne som danner et godt forum, ikke den tekniske plattformen, men folk setter også visse krav til ting som de ofte ikke en gang tenker på som "teknisk", som superkjapp respons og trøbbelfri teknisk drift. Begge deler er svært krevende, det vet jo jeg (dessverre) alt om, og det er allerede masse greier som ikke har fungert slik det egentlig skal ala "plug-and-play" også i denne porteringen, dog krysser jeg fingrene for at vi får ordnet med det siste greiene vi trøbler litt med nå i løpet av de kommende dagene.

Dernest, såfremt det tekniske funker som det skal, må vi prøve å få til litt godt gammeldags innhold her. Vi ser jo på Facebook at folk sikkert kunne tenke seg bl.a. guider. Hva er akustikk, og hvorfor er det så viktig? Hva er immersive lyd, og hvorfor bør en vurdere det? Hva er dynamisk tone mapping og hvorfor er det noe å trakte etter? Temaene er mange, og jeg tror vi kan treffe en hel hurv av folk om dette er noe vi kan få satt i bedre system ved at medlemmer som tar seg litt tid til å skrive kan få en slant for dette arbeidet og samtidig gi en vordende entusiast et bedre innblikk i AV-verdens mange fasetter. Her treffer vi jo på en liten utfordring selvsagt; finansieringen av gildet, og i så måte hadde vi tenkt at det kanskje bare måtte bli slik at det blir litt produktreklame i noen av disse testene. Dette må selvsagt flagges klart og tydelig, og de som får satt produktene sine i denne settingen betaler litt både til forumet for driften og utviklingen av sidene samt ikke minst til vedkommende som skriver. Vi vet jo ikke helt hvordan dette eventuelt skal legges opp, men det er ingen tvil om at litt tankebaner og nye innspill rundt interessante temaer - gjerne belyst da via perspektivet til en oppegående entusiast kan danne grobunn for et mer innholdsrikt fellesskap. På den annen side kan det føre til at AVforum blir regnet som en kommers reklamekanal, men nå får jo youtuberne og bloggerne hundretusenvis av brukere på denne måten, og de virker jo happy den gjengen der, så hvorfor kan ikke vi AV-entusiastene også se om samme type modell kan fungere for oss? Vi får se, vi får se... :) Det viktigste er selvsagt at aktiviteten entusiastene mellom opprettholdes, men vi ser jo at det kan være greit med litt "pepper og salt" so to speak - for å holde "flyten" bedre når det kanskje er litt lite å snakke om til tider rett og slett...

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
Jeg bruker selv Facebook en del, men må innrømme at jeg har mistet litt piffen der de siste par årene. Gått litt lei av hele opplegget egentlig, og som nevnt ovenfor begynt å bruke forumer litt mer igjen. Jeg tror som nevnt dette kan være en generell trend fremover, men ingenting kommer selvsagt "gratis", det må aktivt arbeides for å klare å holde et tilstrekkelig tempo, hvis ikke dør jo forumet ut som jo på mange måter er mer utsatt enn Facebook som har så mange grupper og medlemmer å lene seg på om én av disse gruppene skulle falle fra... Vi får stå på, og takk igjen for at du har holdt koken de siste par tøffa åra @Shallow_ ! :)