Vegardxf's Stuekino

23 Okt 2005
1.064
104
63
35
Ørsta, Møre og Romsdal
Hei!

Tenker det er på tide å legge ut en oppdatering på hva jeg har, hadde liggende gamle oppsettet under "min hjemmekino" men der er jeg aldri så legger heller ut den nye her.

Av lydutstyr så har jeg nå en Denon 3311 reciever, ATI AT1807 effektforsterker, Ken Kreisel Q125 center og front, KK trifx surround, noen små dali høyttalere til front wide og bestilte nettopp ett par KK QFH som skal oppunder taket i front. Til bass har jeg en Velodyne EQmax12.
Lyd- og bildekilder er en Panasonic dmpbd65 spiller, Pro-ject rpm1.3 til vinylspilling og en helt ok PC til streaming av serier og musikk. Så en PS4 til spilling.

Har dette fremvist av en gammel men fremdeles god Pioneer 5080 plasma tv, denne er sannsynligvis klar for utbytting om ikke altfor lenge, bare håper den holder til Oled har fått bedre fotfeste.
Så har jeg og plass til nedtrekkbart lerret og en videokanon, men de får bli ved senere anledning sier lommeboka.

Sist redigert:
23 Okt 2005
1.064
104
63
35
Ørsta, Møre og Romsdal
Har satt opp bassfeller i hjørnene forran, 50x50x80cm ca, fyllt opp med rockwool jeg hadde liggende på garasjen fra tidligere eier. Billig og fungerte meget bra! Fikk strammet opp bassen veldig merkbart med dette. Trukket med scenemolton forran, veldig heldig med fargen i forhold til veggen!

DSC_0021.jpg

23 Okt 2005
1.064
104
63
35
Ørsta, Møre og Romsdal
Oversiktsbilde tatt fra andre siden av stuen. Har en større sofa bak her som blir brukt til oppholdsrom og avslapping. Veldig fint å sitte slik at man ikke ser tv'en når man har besøk og skal nyte noen kalde!
Ja, ser at jeg burde snart kjøpe ett skikkelig kamera.

DSC_0020.jpg

23 Okt 2005
1.064
104
63
35
Ørsta, Møre og Romsdal
"bygget" stereobenken av leca og sorte plater. God og fleksibel plass til alt jeg trenger. Var litt skeptisk til om det var god nok plass til ATI'en, men har enda ikke merket at den har blitt spesielt varm. Følger med når jeg ser film innimellom for å være sikker.

DSC_0022.JPG

23 Okt 2005
1.064
104
63
35
Ørsta, Møre og Romsdal
I år blir det ikke gjort mer enn noe justering og måling etter jeg får opp Front High. Har en Umic liggende og tar målinger i REW avogtil for å lære og se hva som foregår i rommet.
Neste år har jeg lyst å hvertfall få inn ny sofa! liker veldig godt den Ivory 3-seter fra FNKY. Projektor og lerret hadde og vært artig, har plass til 100" mellom fronthøyttalerne. Dette blir en dyr affære, så må se ann etterhvert hva man får råd til.
Er veldig fornøyd slik det låter nå! Så har ikke noen behov for å gjøre så mye mer med lyden. Hadde vært artig med en XTZ 3x12, så vi får se neste år hva som byr seg. Hører KK kommer med nye modeller neste år, kansje ny subb?

11 Jan 2011
1.864
24
38
Har du brukt rew mye for å optimalisere sitteposisjon og høyttalerposisjon? Det er noe eget med mye følsomhet/headroom i bassen. Man får en letthet som er vanskelig å ikke bli avhengig av.

23 Okt 2005
1.064
104
63
35
Ørsta, Møre og Romsdal
Ikke så mye brukt REW enda, er fremdeles i startgropa og lærer om programmet. Har selvfølgelig tatt målinger før og etter bassfeller og flyttet litt rundt på høyttalere. Prøver så å lytte for å finne sammenhenger med hva jeg ser i REW. Er også begrenset med plass, så sofaen blir stående der den står. TV'en er bare 50" så kan ikke komme for langt ifra!
Er artig og bruke REW så etter noe mer bruk forstår jeg kansje hva jeg styrer med etterhvert!

Ja, har desverre fått følelsen av hvordan det kan bli med mye headroom i bassen, og lengter etter og få den følelsen hjemme i stua!

23 Okt 2005
1.064
104
63
35
Ørsta, Møre og Romsdal
Skal snart ta nye bilder!!

I mellomtiden fikk jeg lyst og dele noen tanker, og kanskje få noen gode ideer fra andre.
Har lenge lurt på å montere projektor og ca 100" lerret i stua her, men nå begynner jeg og bikke over på om det harr vært vel så artig og gå for en 65" tv fra f.eks Panasonic som nå kommer med 4K og HDR iløpet av året (65DX900), tilhørende blueray 4K spiller og en marantz prosessor.
TV'en jeg har nå begynner og dra på åra så den må byttes ut snart uansett, så går jeg for PJ må jeg ha TV også. Da blir plutselig prisen meeeeget stiv om man skal ha HDR og 4K i alle retninger.....
Dette blir ikke før til høsten, kanskje. Har ikke sett pris på den nye TV'en fra Panasonic enda, så hviler litt på hva den ender på.

Sist redigert:
23 Okt 2005
1.064
104
63
35
Ørsta, Møre og Romsdal
Solen er oppe og sommeren nærmer seg! Dette merkes godt da tiltakslysten kommer sigende.... Endte opp med å henge opp ett par slike panel jeg hadde liggende. Har hørt litt på musikk i dag, og de første tankene går til at det ble en annen lyd her. I mangel på store fine ord, føles de mindre anstrengt og mer behagelig. Skal kjøre ny korreksjon på reciever, så får vi se.
Har og fundert på dette med ny TV, ser at LG kommer med en 75" UH770. Bakbelyst, 4K og en slags HDR? virker som ett bra kjøp! skal vurdere denne sterkt, men skal se den i live før den blir betalt.

WP_20160426_20_04_01_Pro.jpg

Sist redigert:
23 Okt 2005
1.064
104
63
35
Ørsta, Møre og Romsdal
Etter ny runde med audyssey samt litt justering av sitteposisjon, er de ganske klart at tiltakene som har blitt gjort i stua gir utslag! Detaljer i musikk kommer frem som man bare såvidt har kunnet legge merke til tidligere. Bassen sitter meget godt! Vanskelig hvertfall for mine ører og legge merke til noen overgang, selv om disse høyttalerene ikke akkurat spiller langt ned i frekvens.
De får bli nok for i vår med fjasing og innkjøp til denne hobbyen, så blir det sannsynligvis TV og ett par andre prosjekt? Vi får se. Har ett par biler og en motorsykkel som trenger oppmerksomhet i sommer!

23 Okt 2005
1.064
104
63
35
Ørsta, Møre og Romsdal
Svak i sjelen som man ofte blir, bukket jeg under for mitt eget press og bestilte en Rega Planar 3 platespiller :(
Har slitt lenge med denne jeg har nå, etter jeg byttet til ortofon 2M Red pickup har den hatt store problemer med utvalgte plater. Har justert i alle vinkler uten tilfredsstillende resultat (nei, har ikke justert meg ut på viddene). Får heller ta den frem når vinteren kommer, kanskje det er mulig og få orden på den og selge den om ikke annet :)
Bestilte og en Pro-ject Phono box S RIAA.

23 Okt 2005
1.064
104
63
35
Ørsta, Møre og Romsdal
Må si meg fornøyd med den nye platespilleren! En fryd både for øret og øyet. Blir og brukt mye mer nå når jeg ikke har problemene som var med den gamle.
Den har jeg nå brukt noe tid på, og fått den mye bedre! Så den ser ut til å ende opp hos en musikkglad kompis.

23 Okt 2005
1.064
104
63
35
Ørsta, Møre og Romsdal
Har nedgradert litt no! Høgdekanalar forran har blitt solgt. Etter desse tiltaka eg har montert, har eg endt opp med å kjøre reciever i Direct. Lyden er etter mine øyre bedre slik enn med Audyssey aktivert, dette resulterte i at høgdekanalar ikkje var i bruk dei 2 siste månedane eg hadde dei ;)
Har heller starta planlegginga av Atmos.

23 Okt 2005
1.064
104
63
35
Ørsta, Møre og Romsdal
Hei igjen!

Da ligger ein LG 70UH700 i bestilling! For 17 000,- må vel denne være ett veldig bra kjøp? Har ikke sett den personlig, samtidig har jeg ikke sett noe spesielt negativt om den.
Tenker og på om jeg skal bygge en ny sub? 15 Beyma i lukket kasse, som jeg hvertfall i starten kan kjøre på en eller to av kanalene jeg har ledig på ATI'en. Må få fikset gamlebilen som tar opp garasjen først så får vi se.

• Like
Reactions: Danke
11 Jan 2011
1.864
24
38
Hei igjen!

Da ligger ein LG 70UH700 i bestilling! For 17 000,- må vel denne være ett veldig bra kjøp? Har ikke sett den personlig, samtidig har jeg ikke sett noe spesielt negativt om den.
Tenker og på om jeg skal bygge en ny sub? 15 Beyma i lukket kasse, som jeg hvertfall i starten kan kjøre på en eller to av kanalene jeg har ledig på ATI'en. Må få fikset gamlebilen som tar opp garasjen først så får vi se.

Om du skal kjøre trykkammer konstruksjon så ville jeg sett på andre elementer, f.eks dayton sine. Beyma elementene egner seg bedre i Bassrefleks i mine øyne :)

23 Okt 2005
1.064
104
63
35
Ørsta, Møre og Romsdal
Takk for tips! Har kun erfaring fra kasser til bil fra før, så må sette meg ned å finne ut av hva som kan fungere bra her. Eneste som er bestemt er at de blir lukket konstruksjon, siden dette skal stå i stuen ;)
Får tråle noen forum etterhvert og finne ut av hva folk er fornøyde med av element i lukket kasse.

23 Okt 2005
1.064
104
63
35
Ørsta, Møre og Romsdal
Fikk inn ny TV for litt over en uke siden, så har fått lekt litt med den og funnet frem til noen brukende innstillinger. Har ennå ikke funnet ut hvordan jeg best kan manøvrere i menyer og veksle mellom apparat her, pga HDMI kontroll blir de litt rotete slik som jeg styrte med pioneer'en. Uansett så er jeg fornøyd med bildet, hadde ikke forventet de beste av de beste på denne tv'en, så den står til forventningene! Lokal dimming er ikke perfekt på noen måte med kun vertikale soner, mens klart bilde, gode panoreringer og størelse veier opp for dette ;)
Neste som står for oppgradering er UHD BD spiller, så får vi se på atmos siden.

Stue2.jpgStue.jpg

• Like
Reactions: Danke

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Sjekk nøye spec på element ift kassebygging ja.
Har (ved bilstereo) fått flere hakeslepp ! (med samme element i forskjellige kasser)
Hvor lang vei har du fra der du sitter til tv skjermen ?