UMIK-1 og første måling. Hva nå?

2 Des 2003
1.170
0
0
Trondheim
Kjøpte en slik mic for en stund side og nå fant jeg ut at det sannelig var på tide å brukt den. Sliter med at bassen stopper i ankelhøyde. Den bassen jeg har kommer fra en SVS PC12- NSD. Front er Klipcsh RF 62. Svært lite bass fra disse (selv uten sub). Rommet her sluker bass og jeg hadde satt umåtelig pris på litt hjelp til å finne ut hvorfor og hva som evt. kan gjøres for å forbedre lyden. Vil ha mer brystkassetrykk.
Skal kjøre et Star Wars maraton på de seks første filmene for å varme opp til The Force Awakens når den tid kommer. Da skal jeg ha topp lyd!

Fulgte oppsettet hos minidsp og gjorde en måling av SPL (hva nå det er). Bilde vedlagt. Noe nyttig info der? Dette er alle høyttalere + sub.

Vedlegg

• romklang_3.jpg
    romklang_3.jpg
    141,1 KB · Sett: 213
  • vannfall.jpg
    vannfall.jpg
    235,5 KB · Sett: 210
Sist redigert:
17 Jun 2011
2.490
46
48
Jobber med akkurat det samme selv:) Bruker du REW eller? I så fall vet jeg guruene gjerne vil ha "waterfall" bilder:) Er det noen steder i rommet du føler bassen sitter, hvis du beveger deg rundt?

Er jo ikke ukjent at styrken til svs ligger i den nedre delen av registeret, så litt usikker på om det er mulig og få det trykket du ønsker med dette oppsettet. En billig løsning for å få bassen litt mer fysisk er jo rumperistere montert i seteryggen for eks.

Har du kalibrert suben på noen annen måte enn auto med reciever?

Kim

2 Des 2003
1.170
0
0
Trondheim
Skal se om jeg finner ut hvordan man mekker et vannfall. Og, jepp; er REW jeg bruker ja.
Nei, det er ikke noe sted bassen sitter bedre enn den gjør idag. Er som sagt ikke bare subben som gir meg lite trøkk. Filmentusiaster skryter jo av RF62 og den supre bassen. Jeg har ikke hørt noe til den. Ser du har RF83. Trøkker de noe særlig alene da?
SVS er jo ikke bare en rumlebass heller av det jeg har kunnet lese meg til. Er mest det jeg får ut av den. Har vært til folk med f.eks. XTZ 10 som har banket SVS'n min på annet enn riste grunnmuren. Må spille på helt sinnsvakt volum skal jeg begynne å nærme meg bassen jeg vil ha.

21 Jan 2012
12.105
0
36
Etter hva jeg kan se på vannfallet (og jeg er langt langt fra noen REW ekspert, og forbehold om at det stemmer) så er du voldsomt mye romle bass, dette er rom og gjerne plassering av høyttaler\sub etc. Og høres ut som veldig dårlig kontrollert bass, ser jo ut som om en del av bass frekvensene lever i over 0.5 sekunder og det er jo egentlig mer enn mye.

Synes egentlig dette også ser litt merkelig ut som lurer litt på om du har stillt inn utstyr og REW riktig, det er forsåvidt vente på [MENTION=34937]Torolan[/MENTION] stikker nesa innom tråden :)

ville også justert frekvensene du måler det at du har såpass mye lyd under 20hz er litt merkelig, jeg ville også kun tatt spl sveip i full range altså f.eks 20hz-20 000 hz hver gang du måler, man kan så heller formatere grafer og data til og zoome inn interesse områdene.
Plutselig kommer man på noe man lurer på ellers i registeret også og er kjekt og allerede ha målningene klare.

2 Des 2003
1.170
0
0
Trondheim
Jeg fulgte denne guiden for å sette opp Umik mot REW og gjorde målingene. Hvor vidt det er rett er noe av de tingene jeg håper å få svar/veiledning på her inne.
Ja, det er mest romlebass jeg får ut av den SVS-greia. Den står ca. 50 cm fra stolen min. Den må stå der (uansett hvordan jeg har møblert) for at jeg skal kjenne trykket i kroppen (eller det er mest i stolryggen). Står den lenger unna, kjenner jeg litt rumling i golvet og det klirrer i glass og møbler rundt omkring. Men hører eller kjenner lite på kroppen. Jeg hadde enda en SVS 12 til låns, og selv med to subber var det lite bass og spore. Han jeg lånte subben av skjønte heller ingenting, så det er ikke bare meg. =D
Kjøpte meg faktisk en Antimode også, men den hjalp meg ingenting. Jeg sendte den derfor tilbake. Da fikk jeg brev tilbake fra AVStore om spørsmål om hvorfor jeg returnerte den. Hadde visst aldri skjedd før.
Jegf er som man skjønner er veldig sært tilfelle. Og det kan sikkert høres ut som at jeg bare er helt idiot og ikke aner noe som helst om elektronikk og lyd. Selv om jeg helt riktig ikke er spesielt inne i det tekniske aspektet med lyd, så vet jeg nok om mer om det enn de aller fleste jeg kjenner. Likevel har jeg aldri vært borte i så elendig lydtrykk som hjemme hos meg til tross for at jeg har kraftigere utstyr enn de fleste jeg har vært hos. Dette gjør meg selvsagt ekstremt frustrert og jeg brenner nå etter å kunne knekke koden og skrike ut fra verandaen: "AHA! Så DÉT er problemet!!"

Sist redigert:
21 Jan 2012
12.105
0
36
Vel jeg er 90% sikker på at største problemet er rommet, og oftest det som er vanskeligst om ikke umulig og gjøre noe med :-(

kom gjerne med flere grafer, bilder av selve rommet plantegninger osv osv.
Brukerne på dette forumet er ganske grafiske så jo mer bilder etc jo mer respons pleier man og få :-D

20 Nov 2008
13.877
84
48
Det er nok rom og plassering av HT og suber som er problemet her vil jeg tro.
Du bør bruke en litt bedre oppløsning på grafene dine i REW. Db skalaen bør hvertfall ikke ha mer enn 10 db inndeling , og det er liten vits å måle fra 1 hz . Fra 15 til 200 hz er en grei inndeling for bassen. Mål fronter alene og sub alene , for å se hvordan det ser ut.
Jobb med plassering av disse til det blir best mulig. Så er neste skritt å få alt til å spille sammen.
Bruker du noe deling ? Hvis du har fronter som lagre i tillegg til sub , er det fort å få utfasinger. Mål og sjekk dette.

Vannfall bør også ha en annen inndeling. Fra 45 til 105 db er vanlig og 3-400 ms i tidsdomenet - gjør målingene ved ca 80-85 db.

2 Des 2003
1.170
0
0
Trondheim
Ja, at det er rommet som er problemet er jeg rimelig sikker på. Jeg lurer bare på om det kan forbedres med bassfeller, lydplater etc. Hvilke og hvor de evt. skal stå er noe jeg ikke har noe anelse om.
Så her er flere grafer/bilder. Har prøvd gjøre som befalt med innstillinger. Bare fortell meg hvor jeg rotet det til på de nye, så skal jeg se å få mekket enda flere. Vet ikke helt hva som er grunnen, men phase fikk fnatt på de nye målingene.
Jeg har flyttet subben rundt på hele stua uten å finne noen bra plassering. Men om jeg vet hva jeg skal se etter på grafen e og vet hvordan en flott graf skal se ut, så kan jeg flytte den rundt mens jeg måler. Da vil jeg omsider se hvor den beste plassen er. Selv om det ikke er en BRA plass sånn helt av seg selv.

Vedlegg

• front.jpg
    front.jpg
    100,1 KB · Sett: 169
  • front phase.jpg
    front phase.jpg
    119,4 KB · Sett: 168
  • front vann.jpg
    front vann.jpg
    283,4 KB · Sett: 173
  • sub 2.jpg
    sub 2.jpg
    149,1 KB · Sett: 188
  • sub vann.jpg
    sub vann.jpg
    310,6 KB · Sett: 173
  • stue 1.jpg
    stue 1.jpg
    587,5 KB · Sett: 201
  • stue 2.jpg
    stue 2.jpg
    441,9 KB · Sett: 195
  • plan.jpg
    plan.jpg
    25,3 KB · Sett: 179
  • sub 3.jpg
    sub 3.jpg
    116,4 KB · Sett: 186
Sist redigert:
20 Nov 2008
13.877
84
48
De første grafene av frekvensresponen er jo greie - er dette kun fra suben eller? Ser den ruller så mye av over 199 hz.
Vannfallet derimot er ikke så lett og tyde. Sett den skalaen fra 45-105 db , og få med hele frekvens spekteret fra 15 til 200 hz.

Ser du har vinkelstue , og det er meget vanskelig å få skikkelig trøkk i bassen i slike rom.

2 Des 2003
1.170
0
0
Trondheim
Holder du muspekeren over grafene får du navnet på fila. Da ser du hva som er hva. De tre første grafene er kun front. Resten sub. Nytt vannfall for sub. Håper jeg tolket deg riktig denne gangen :p

Vedlegg

• sub vann 2.jpg
    sub vann 2.jpg
    218 KB · Sett: 177
20 Nov 2008
13.877
84
48
Hmm , detta var noe merkelig vil jeg si . Det er vel nærmest umulig å ha så lang etterklang skulle en tro.
Hvordan har du koblet opp dette , og hvilke lydmodus og HT måler du med ?

20 Nov 2008
13.877
84
48
Du må utbrodere det spørsmålet. Hvor velger jeg lydmodus? Og hva er HT? Jepp, noldus.
Det er lov det - det har vi alle vært :)
Ht står for høyttaler. Og med lydmodus mener jeg hvilken modus forsterkeren står i. Straight , stereo dolby prologic osv...

2 Des 2003
1.170
0
0
Trondheim
Høyttaler....heh, selvsagt :p
Lydmodus er straight.
På sub-testen bruker jeg kun sub'en. Slik som den siste grafen. På graf 1,2,3 er det front, senter og bak som testes. Skulle kanskje bare vært front på den testen?

2 Des 2003
1.170
0
0
Trondheim
Nei, nei nei.
Bak og senter ble jo selvsagt med på sub-testen. DETTE er kun sub:

Edit: Grønn graf er kun front.

Vedlegg

• sub-singel.jpg
    sub-singel.jpg
    93,8 KB · Sett: 181
  • sub-singel-water.jpg
    sub-singel-water.jpg
    447,6 KB · Sett: 175
  • kun front-water.jpg
    kun front-water.jpg
    338,8 KB · Sett: 173
Sist redigert:
11 Jan 2011
1.864
24
38
I limit, skriv inn 90 til 40db. Dette gjør det mye enklere å lese grafen. Litt til motsetning av det folk sier her, så er decay i rommet noe man ikke får fikset noe særlig ved å justere plassering av sub og høyttalere. Decay er at bassen henger igjen i rommet og eneste fornuftige løsning for å bli kvitt dette problemet er bassfeller. Frekvensrespons kan man ratte greit på plass ved å justere subber o.l riktig men decay må du ta akustisk.

11 Jan 2011
1.864
24
38
I limit, skriv inn 90 til 40db. Dette gjør det mye enklere å lese grafen. Litt til motsetning av det folk sier her, så er decay i rommet noe man ikke får fikset noe særlig ved å justere plassering av sub og høyttalere. Decay er at bassen henger igjen i rommet og eneste fornuftige løsning for å bli kvitt dette problemet er bassfeller. Frekvensrespons kan man ratte greit på plass ved å justere subber o.l riktig men decay må du ta akustisk.

Du har veldig mye decay i 40-80hz området og dette vil nok slå uheldig ut på bl.a stortrommer og de nederste bassgitar tonene. Skal du bli kvitt dette på en billig måte så er massive bassfeller i hjørnene veien å gå.

20 Nov 2008
13.877
84
48
Ok, dette kom se g jo litt , men det er fortsatt utrolig lang etterklang i bassen , og værst er det jo med frontene.
Du har ikke noe som resonnerer/skrangler veldig under målingene ?
Med såå lang etterklang , så vil jo bassen bli veldig ullen og upresis.

Hvordan er det konfigurert når du spiller musikk ? Fronter som small og x- over eller ?