TV2 starter HD sendinger fra 25 Juni

22 Des 2005
10.968
1
36
Haha, jeg ler av RiksTV bakkenettet!

Det burde aldri sett dagens lys. Totalt utdatert uten mulighet for forbedring allerede fra dag 1.
Nå ser det ut til at dette faktisk vil sinke den teknologiske utviklingen på HD-siden her i Norge også. Årsaken til at TV2 og NRK ikke allerede er tungt inne med HD er jo nettopp deres interesser i det latterlige bakkenettet.
Minner meg fælt om Telenor og ISDN da ADSL kom i resten av verden. Om noen år sitter vi og ler av TV2 og NRKs praksis på bakkenettet i dag.

Men selv om bakkenettet har begrenset båndbredde så synes jeg likevel de bør lansere HD-kanaler slik at disse kan sendes i full båndbredde på kabel og parabol, og så kan bakkenettet sende en nedskalert utgave av samme kanal. Da bør produsentene få i pose og sett. Samme tilbud overalt.

Men uansett et stort skritt i riktig retning at TV2 kommer på banen med HD. Det er bare 1 år for sent, minst.

26 Mai 2005
874
0
0
Riks-TV er ikke en stor vits, men det må sees på som et supplement. For vanlige dødlige holder det nok også fint...

Vi som sitter her åp AV forum, er nok av et litt annet kaliber, og krever mer.

NRK og TV2 har nok ikke drøyd HD lansering bare fordi bakkenettet er fullt. Det er mye som må skiftes ut av utstyr for å levere HD sendinger, så jeg synes det er helt greit at de tar dette skrittvis, i stedet for å oppgradere alt i en fei, og så kjøre hele regningen over på lisensbetalerne.

24 Sep 2006
8.123
0
36
Lunner/Hadeland
superman skrev:
Riks-TV er ikke en stor vits, men det må sees på som et supplement. For vanlige dødlige holder det nok også fint...

Vi som sitter her åp AV forum, er nok av et litt annet kaliber, og krever mer.

NRK og TV2 har nok ikke drøyd HD lansering bare fordi bakkenettet er fullt. Det er mye som må skiftes ut av utstyr for å levere HD sendinger, så jeg synes det er helt greit at de tar dette skrittvis, i stedet for å oppgradere alt i en fei, og så kjøre hele regningen over på lisensbetalerne.

Leste at NRKs ene HD produksjonsbuss kostet 100 millioner. Hvis NRK skulle bytte alt utstyret til HD utstyr så vil jeg regne med at 100 millioner blir småpenger i forhold.

Bakkenettet vil nok også se litt forskjellig ut når de to nye muxene bygges ut neste år ( 44Mbps totalt) men det er jo ikke dermed sagt at det vil bli brukt til HDTV selv om muligheten burde være der.

Det er også en mulighet for bakkenettet å legge om noen av muxene til DVB-T2 standarden som kan gi 30%-50% kapasitet på samme båndbredde. Da må i såfall alle bokser skiftes ut og TV'er med integrert DVB-T tuner vil ikke fungere.

Det er ikke sikkert at myndighetene vil tillate DVB-T2 siden konsesjonen antagelig gjelder for DVB-T og gjelder helt fram til 2 Juli 2021.

JanHH

0
3 Okt 2006
75
0
0
Jeg begynner å bli litt lei av denne fiendtligheten overfor bakkenettet som kommer til uttrykk i en del meldinger.

Det fins de av oss som ikke kan ta imot parabolsendinger fordi det ligger et fjell i veien, og som bor slik til at ingen kommer til å gidde å strekke kabler. Da kan det jo være greit å få ta imot tv siden vi uansett betaler lisens.

Nå står det plutselig TV2 HD der det tidligere sto TV2. Betyr det at de vil oppskalere alt av SD til 1080i?

JanHH

0
3 Okt 2006
75
0
0
Når det gjelder bitrate versus SD, sto det følgende hos teknofil.no i går:

Til sammen har TV 2 21Mbit båndbredde tilgjengelig i bakkenettet. Av disse har de som mål å benytte til sammen 12Mbit til den nye HD-kanalen. Dette vil tilsvare tre ganger så mye som en normal kanal. Selve kvaliteten på sendingene vil variere ut fra kvaliteten på originalmateriale, men i første omgang vil TV 2 satse på oppløsning på 1080i og for seeren skal det ikke bli stor forskjell på TV2s sendinger og en gjennomsnittlig blu-ray-film mener Brattetveit.

Vil TV 2 HD holde mål? - teknofil.no

AsleP

0
2 Mar 2009
69
0
0
JanHH skrev:
Nå står det plutselig TV2 HD der det tidligere sto TV2.

...men ikke alt er såre vel for det...

Har en HUMAX CXHD3000T som skal være klar for HD-sendinger, men her hos meg tar det minst et par minutter med stillbilder og hakking før bildet har "gått seg til" etter at jeg setter på TV2 HD.

Sånn skal det vel ikke behøve å være i 2009?!

JanHH

0
3 Okt 2006
75
0
0
AsleP skrev:

Har en HUMAX CXHD3000T som skal være klar for HD-sendinger, men her hos meg tar det minst et par minutter med stillbilder og hakking før bildet har "gått seg til" etter at jeg setter på TV2 HD.

Jeg kjenner ikke den dekoderen. Min Grundig har verken hakket eller hostet. Har du ringt RiksTV og sjekket om du trenger å oppdatere den?

24 Sep 2006
8.123
0
36
Lunner/Hadeland
AsleP skrev:

Har ingen slike problemer med Grundig DTR 8720.

Har Humax en mulighet for å kjøre "auto" format ? Hvis den kjører auto format og bytter fra 576i til 1080i så kan det være at det er HDMI trøbbel i TV'n din eller i Humaxen. Det behøver ikke å være mottageren.

Dersom det samme skjer hvis du f.eks. gjør en test med å benytte scrart RGB så er det sikkert noe rusk i mottageren.

island

0
17 Okt 2007
397
0
0
AsleP skrev:

Har det samme problemet på min humax. Det må være dekoderen.

zicoz

0
8 Mar 2007
969
0
0
Er det bare meg eller er kvaliteten på TV2 Zebra betydelig dårligere nå som TV2 HD er på plass? Sitter og skal se fotballkampen nå, og kvaliteten er omtrent på nivå med nettstreamen på Sumo.

8 Jan 2004
565
0
0
Trondheim
zicoz skrev:
Er det bare meg eller er kvaliteten på TV2 Zebra betydelig dårligere nå som TV2 HD er på plass? Sitter og skal se fotballkampen nå, og kvaliteten er omtrent på nivå med nettstreamen på Sumo.
Ser det samme jeg også, er dette noe som er gjort for å plass til TV2HD er det uakspseltabelt!
Håper det bare er en tilfeldighet...

24 Sep 2006
8.123
0
36
Lunner/Hadeland
Terra-walker skrev:
Ser det samme jeg også, er dette noe som er gjort for å plass til TV2HD er det uakspseltabelt!
Håper det bare er en tilfeldighet...

Ja Zebra ser helt forferdelig ut nå. Er vel ikke så rart da for ellers ville det vel neppe være plass til TV2 HD. TV2 Zebra på satellitt er rene HD sendingen i forhold. Fotball klippene på TV2 Sport i bakkenettet holder YouTube kvalitet.

Syns forresten bildene på TV2 HD er forholdsvis bra så lenge det ikke er for mye bevegelser. Det mangler litt "gnist" .
Det er ikke noe vanskelig å se forskjell mellom TV2 SD og TV2 HD på min Pioneer 507XA .HD kan være bedre enn det her men det er et skritt i riktig retning :) SD bildene på parabol (CD) er også veldig bra og SD sendinger blir alltid bedre når programmet er produsert i HD.

AsleP

0
2 Mar 2009
69
0
0
zicoz skrev:

Har sett fotball på TV2 Zebra i elendig kvalitet.
Dette må forbedres, Tv2!

Har sjekket om det er oppdateringer til HUMAX'en, og det er det ikke, så den kommer nok til å fortsette å vise stillbilder/hakke på HD-sending.

Dette føyer seg pent inn i rekken av frustrasjoner over RiksTV....
Må vel over på parabol snart?

14 Jan 2008
473
0
0
frankeivind.net
zicoz skrev:
Så vidt jeg har klart å finne ut med utstyret jeg har, sender TV2 HD med ca. 5Mbit, mens de andre kanalene til TV2 sender med ca. 2Mbit.

Jeg så Allsang på grensen og synes bildekvaliteten var helt grei. Men det vil jo ikke skade at de øker bitraten enda mer.

Jeg har skrevet en litt om dette på bloggen min med noen skjermdumper fra sendinga. De sender faktisk ukryptert nå og derfor kunne jeg ta bilder med min noe aldrende DVB-T USB-pinne.

Oppdatering: Har lagt inn et par av bildene som også finnes på bloggen min, trykk på bildet for full 1920x1080 oppløsning.

26 Mai 2005
874
0
0
Jeg har ikke Riks-TV selv, men:

Sender TV2 nå en kanal med SD signaler og en kanal med HD hos Riks-TV?

Hvorfor gjør de i tilfelle det? Alle riks-TV sine kunder kan jo ta inn HD signalene, og da kunne de vel bare kutte ut SD sendingen?

24 Sep 2006
8.123
0
36
Lunner/Hadeland
superman skrev:

Hvorfor gjør de i tilfelle det? Alle riks-TV sine kunder kan jo ta inn HD signalene, og da kunne de vel bare kutte ut SD sendingen?

TV2 sender kun en TV2 HD kanal i bakkenettet. Som du skriver så behøver de ikke sende noen TV2 SD kanal siden alle boksene støtter HD og kan nedskalere signalet for gamle SD TV'er.

26 Jun 2009
6
0
0
Bitrate og annet.

superman skrev:

Tv2 sender kun 1 kanal med HD. Alle RiksTV´s bokser kan ta imot HD, den nedkonverterer bare signalet på SCART kontakten hvis du ikke har HDMI tilkoblet til TV´n din.

Når det gjelder hvor høy bitrate som ble brukt, så målte jeg helt oppe i 10,5Mbps, og da er det jo klart at de andre kanalene ikke får nok båndbredde, men dette er helt sikkert noe de justerer på siden dette var den første testen deres med Tv2.

24 Sep 2006
8.123
0
36
Lunner/Hadeland
oliverro skrev:
Tv2 sender kun 1 kanal med HD. Alle RiksTV´s bokser kan ta imot HD, den nedkonverterer bare signalet på SCART kontakten hvis du ikke har HDMI tilkoblet til TV´n din.

Når det gjelder hvor høy bitrate som ble brukt, så målte jeg helt oppe i 10,5Mbps, og da er det jo klart at de andre kanalene ikke får nok båndbredde, men dette er helt sikkert noe de justerer på siden dette var den første testen deres med Tv2.

Ingen god ide å justere ned HD bitraten for da vil det jo ikke bli særlig mye HD lengre.