TV-stue, ny enebolig

siggysk

Medlem
9 Des 2009
58
0
6
Hei :)

Bygger nå ny enebolig. Kinorom har vært en nedprioritert drøm dessverre.

Så da får jeg gjøre det beste utav TV-stuen i stedet.

Se vedlagt plantegning av 2. etasje.

Rød boks markerer plassering for TV. Den er 65" (145 cm bred). Det er ca. 175 cm brutto (listefritt rundt vindu, lister rundt dør) mellom vindu og dør til soverom. Ikke mye plass til over asså.

Hva kan jeg få til på dette akustiske marerittet? Det er stort vindu, åpent ved trappa og ikke hel vegg.

Har vurdert innbyggingshøytalere (feks. Dali M-375 om økonomi tillater det i kombinasjon med to takhøytalere og en frittstående sub). Har sett på en høytaler i hjørnet ved vinduet å en på siden av TVen mot dør / trapp.

Fokus er musikk og litt film, men trenger ikke surround. Vil heller prioritere musikk.

Tanker / innspill?

Vedlegg

• plan 2 etasje.jpg
    plan 2 etasje.jpg
    87 KB · Sett: 61

christr

Medlem
6 Jul 2011
210
30
28
Hei! Spennende prosjekt, men ser som du nevner at har litt utfordringer med lite veggplass. Er huset under bygging nå - hvor langt har det kommet? Evt. om du har bilder fra huset?

Har noen spørsmål før jeg svarer mer utfyllende;
- Er sofa låst til denne plassen? Eller vil det være andre muligheter?
- Er vindu mot balkong låst?
- Hvor viktig er lyd ift. estetikk?

Ser ellers at yttervegger er tegnet med innvendig påforing (sannsynligvis 48mm). Mellom denne og hoved stenderverk tipper jeg det vil ligge dampsperre. Innbyggingshøyttalere (plassert på den delen som er yttervegg) bør ta høyde for dette.

siggysk

Medlem
9 Des 2009
58
0
6
Hei, og takk for svar :)

Vi er smått i gang med vegger innvendig. Utvendig fasade er så og si ferdig, følgelig er vindu mot balkong låst. Og sofa vil være låst til dette området grunnet utsikt og store vindu.. Men den må ikke være helt inn til veggen og kanskje vi kan gjøre noen endringer og heller ha to sofaer feks..

Det er korrekt. Det kommer 48mm påforing og dampsperre.

Jeg vil nok ikke få fritt spillerom i forhold til lyd, det gjelder både økonomi og estetikk. Foreløpig har jeg tenkt akustikk gipsplater i taket og noen lerret eller lign. på veggen som kan avhjelpe litt..

siggysk

Medlem
9 Des 2009
58
0
6
Jeg har vurdert spilevegger

Og ikke minst Wall-it kork

christr

Medlem
6 Jul 2011
210
30
28
Ok. Beklager sent svar herfra - av en eller annen grunn har jeg ikke fått noe varsel om nye meldinger.

Regner med du kan få til noe akseptabelt her, men utfordringen slik jeg ser det er symmetri og tilgjengelig avstand mellom høyttalerne. Dette i og med at det er vanskelig å plassere høyttalerne på optimale plasser. Også ugunstig med høyttaler helt inni hjørnet mot balkong. Jeg tenker også selv at det er viktig å plassere høyttalerne symmetrisk ift. TV-en. Høyttalere i rommet (ikke in-wall) vil du gjerne unngå pga. gangbane opp/ned fra trapp?

Har ikke alle svar som du har, men lurer på om jeg hadde vurdert å flytte dør inn til soverommet en anelse mot trapp, og på denne måten få til høyttaler på hver side av TV (ift. TEK17 kan en ikke ha dør nærmere enn 30cm til trapp - hvis jeg husker korrekt i farten). For å forbedre lyden noe ville jeg da flyttet sofa litt ut i rommet - både for å gjøre lydbildet bredere, men også for å unngå å sitte helt inntil bakvegg (ugunstig ift. bass). Kunne da gjerne kombinert dette med en større reol/hylle på bakvegg som er med på å diffusere lyd. Sub kunne da vært vurdert til bakre hjørne, evt. fremme ved tv.

Produktene du har linket til ser bra ut, men vær oppmerksom på at de ikke er særlig dype og vil ha minimalt med effekt på høy lyd fra film/musikk. De vil hjelpe noe på generell prat og romklang, men vil ta minimalt til ingenting i lavere frekvens. Da må du i så fall kombinere en slik spilevegg med isolasjon bak, gjerne 4-10 cm før du oppnår en merkbar effekt.

Sist redigert: