Trenger hjelp til å forstå HDR innstillingene på TW9400 og Nvidia Shield

ribtin

0
25 Feb 2013
75
1
8
www.cultcinema.net
Jeg har nettopp fått meg ny projektor, men er litt forvirret av alle HDR innstillingene. Jeg har aldri hatt noe utstyr som støtter HDR før og kan derfor nesten ingenting om det, så håper noen kan hjelpe meg og forklare hvordan dette funker.

Jeg bruker en Nvidia Shield TV, som jeg sender video og lyd via HDMI til en Sony STR-DN1080 reciever, og så bilde ut igjen via en annen HDMI til Epson TW9400 projector.

Inne på Shielden kan jeg bare velge de følgende oppløsningene:
2021-08-06 14.36.02.jpg

Som dere ser er altså default 4K 59.9Hz (uten HDR), mens hvis jeg ønsker HDR så må jeg sette ned til 4K 23.9Hz.

Såvidt jeg har skjønt er grunnen til at jeg ikke kan velge høyere Hz som også støtter HDR, det at jeg rett og slett har for gamle HDMI kabler...? Det var i allefall noen som mente at hvis jeg kjøpte nye HDMI 2.1 kabler, så ville jeg kunne velge helt opp til 4K 120Hz med HDR? Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte om dette stemmer?

Og er det isåfall verdt å bruke penger på slike 2.1 HDMI kabler? Jeg ville trenge ganske lange og det ser ut til å være ganske dyrt.

Videre blir jeg ytterlig forvirret av at det også er en egen HDR innstilling inne på menyen til selve projectoren. Og når jeg har satt denne på AUTO, så kobler den også automatisk på HDR hvis jeg spiller av HDR materiale. Så siden det ser ut til å funke, så lurer jeg på om jeg ikke egentlig trenger å bry meg om HDR innstillingen inne på selve Shielden? Eller er det noe jeg går glipp av ved å ikke ha HDR aktivert på Shielden?

Håpper noen kan hjelpe en dummie med å forstå alt dette =)

Sist redigert:

Tage

Medlem
23 Jan 2021
62
21
8
Helt ærlig tror jeg du bare vil bli skuffet over hdr ytelsene på denne prosjektoren, den har ikke kjangs i havet til å treffe lys styrken som kreves for hdr, samt den vil å sette seg i høy pæremodus og høres ut som et fly som tar av. Jeg har samme prosjektoren og gikk i fella og kjøpte kablene, har helt sort rom med hvit dreamscreen ultraweave v5 lerret. Hdr skuffer veldig, mye mere "popp" i bildet ved vanlig sdr. Så var jeg deg ville jeg nok spart meg for hodeverken

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

ribtin

0
25 Feb 2013
75
1
8
www.cultcinema.net
Helt ærlig tror jeg du bare vil bli skuffet over hdr ytelsene på denne prosjektoren, den har ikke kjangs i havet til å treffe lys styrken som kreves for hdr, samt den vil å sette seg i høy pæremodus og høres ut som et fly som tar av. Jeg har samme prosjektoren og gikk i fella og kjøpte kablene, har helt sort rom med hvit dreamscreen ultraweave v5 lerret. Hdr skuffer veldig, mye mere "popp" i bildet ved vanlig sdr. Så var jeg deg ville jeg nok spart meg for hodeverken
Ah! Dette var superhjelpsomt. Takker for svar =)

Hva tenker du om at jeg har innstillinger for HDR både på Shield'en og på Projectoren da? Er det sånn at Projectoren overrider Shielden, eller hvordan funker dette?

Tage

Medlem
23 Jan 2021
62
21
8
Ville nok bare latt shielden stått i 4k sdr, så får prosjektoren vite det fra signalet, og setter seg til sdr og aktiverer 4k enhancement (pixelshifting for å simulere 4k) en annen ting å se på er om det går ann å få shielden til og endre refreshraten i forhold til mediaen den avspiller. Feks er alt av filmer fra utlandet laget i 24fps eller 24hz, så dvs at om du setter shielden til 4k60hz og den prøver og konvertere mediaen til det vil det ikke se bra ut (hakking og lagging i bildet) jeg bruker apple tv selv og den kan kjøre alt av menyer osv i 4k60 og endrer seg til det filmen er laget i når den trenger det.

ribtin

0
25 Feb 2013
75
1
8
www.cultcinema.net
Ville nok bare latt shielden stått i 4k sdr, så får prosjektoren vite det fra signalet, og setter seg til sdr og aktiverer 4k enhancement (pixelshifting for å simulere 4k) en annen ting å se på er om det går ann å få shielden til og endre refreshraten i forhold til mediaen den avspiller. Feks er alt av filmer fra utlandet laget i 24fps eller 24hz, så dvs at om du setter shielden til 4k60hz og den prøver og konvertere mediaen til det vil det ikke se bra ut (hakking og lagging i bildet) jeg bruker apple tv selv og den kan kjøre alt av menyer osv i 4k60 og endrer seg til det filmen er laget i når den trenger det.

Aha! Det var interessant. Veldig mye å sette seg inn i her skjønner jeg. Tusen takk for hjelpen =)

Tage

Medlem
23 Jan 2021
62
21
8
Huff ja det er en helt verden bare med bildet. Er sikkert andre her inne som kan gi mye mere og bedre info, men opplever at mye her inne går trått og folk deler lite erfaringer. Finnes å ganske mye bra videoer på youtube som forklarer mye med hdr og sdr osv.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.477
283
83
45
www.avforum.no
Anbefaler ikke å sette kilden til SDR om du viser HDR-materiale da tone-mappingen ikke nødvendigvis er spesielt god. Har ingen erfaring med Shield spesifikt, men de fleste mediaplayere har langt dårligere tone-mapping enn TW9400 som faktisk er relativt god. Ikke dynamisk som på JVC DLA-N-serien, men en av de bedre statiske HDR10 prosesseringene som er å få tak i om dagen.

• Like
Reactions: Kino123

Tage

Medlem
23 Jan 2021
62
21
8
Der kom proffene inn, det var godt, selv er jeg veldig fornøyd med tonemappinga til apple tv, fikk aldri skikkelig popp i bildet med hdr

• Like
Reactions: Kino123