Tråden for oss "kabelentusiaster".. og "nysgjerrigper'er"!

24 Jun 2010
14.737
6
38
Virker ikke som det er noe problem - det virker å være parallellutganger.

Kommer tilbake med testresultat.

24 Mar 2011
6.830
0
0
Skal bli svært spennende å se hva godeste supertramp greier å lire av seg når det kommer til testresultat her ;) Som selvutnevnt kabelentusiast, og forkjemper for gode kabler i anlegg så håper jeg jo selvsagt at supertramp konkluderer med at det er forskjell mellom Clas og Linn kabler.

Som tilhenger av Van den hul kabler og klokketro på deres kompetanse så hadde det vært moro med en test av gode høyttalerkabler fra Van den hul og jallakabler fra Clas en gang i nærmeste fremtid :mrgreen:

24 Jun 2010
14.737
6
38
Supertramps gutterom svært (u)høytidelige høyttaler-kabeltest

Da har jeg gleden av, sikkert til umåtelig stor interesse for folket her, å bringe mine resultater av kabelduellen mellom to høyttalerkabler.

NB! dette er ingen ABX test, ei heller blindtest.
Testen er gjort for eget bruk og er ingen generell fasit i så måte.

Bakgrunn for testen:
Jeg ble litt fenget av Gilmours utholdenhet i en annen tråd om kabler der bl.a. jeg selv var svært påståelig i at det ikke er forskjeller på høyttalerkabler (heretter kalt "kabler") innenfor samme størrelse (mm2) og at overprisede kabler er for "snake oil" å regne.
Slike debatter har man hatt i en årrekke herinne - de såkalte popcorn & cola debattene som har sitt opphav i at debattene er endeløse og leserne må leske seg med nevnte produkter for å ikke sovne av kjedsomhet :)

Nåvel, det dukket opp etter mitt skjønn et svært viktig poeng som jeg gikk litt i dybden på: at hi-fi produsentene Linn og Naim selv ikke har spesielt dyre kabler som de selger til sine produkter. "Der må det være noe", tenkte jeg. Disse produsentene ville jo sett sitt snitt til å øke omsetningen og få enda flere fornøyde kunder dersom "Nordost kabler" virkelig har noe for seg.

Jeg bestilte derfor 3m Linn K20 single-wire fra Kontrapunkt for å teste disse opp mot ClasOhlson sine "standard" 1,5mm2 hvite kabler.

I utganspunktet møter jeg meg selv i døra her da Linn K20 er tjukkere og derfor egentlig ikke direkte kan sammelignes mot ClasOhlson sine, men jeg lar dette passere og må ha det i mente under konklusjonen.

Byggekvalitet:
Det levner ingen tvil om at Linn sine er mere påkostede, tjukkere isolasjon og ledere og i de hele tatt mere eksklusive. Det mest påfallende er allikevel at lederne sitter med ganske stor avstand mellom hverandre. Det er et stort felt med gummiert plastikk mellom de to lederne. På ClasOhlson sine kabler sitter lederne mye tettere sammen.

Resultat: 1-0 til Linn

5711084402_8cd28e071a.jpg

5710526635_f380544a39.jpg

Pris:
ClasOhlson koster 69 for 10 meter, dvs 6,9 pr meter
Linn K20 koster 120 pr meter
Prisforskjellen er stor, men med 3 meter kabel er det ikke mer enn ca 7-8 kaffelatter på kaffebaren.
Man ruinerer seg ikke på Linn K20 kabler.

Derfor vil jeg faktisk si at resultatet her er 1-1.
Linn kan man få i akkurat den lengden man ønsker, mens ClasOhlson er min. 10 meter og prisforskjellen da i realiteten bare er på 291 kroner.

Utstyr/kriterier:
Jeg brukte anlegg nr. 3 i signaturen min.
Koblet ClasOhlson kablene fra Front A og Linn fra Front B. På receiver kan man svitsje mellom A og B eller begge.
Det er ikke bi-amp på AB men parallellkobling.
Kablene møtes i terminalene bak på høyttalerne - kun 2

5711091766_c517090b22.jpg

Receiver på "straight"
Volum på -35dB for CD, og -25dB på LP
CD spiller tilkoblet digitalt, platespiller analogt

Testplater:
Elton John - Captain Fantastic, SACD hybridlaget - Better off dead + Writing
Queen - Jazz, CD - Jealousy + If you can't beat them, join them
Queen - A night at the Opera, LP - '39 + Seaside rendezvous

Førsteinntrykk:
Om det er forskjeller så er de veldig små. Dette fikk jeg også tips om av BGuarden på forhånd ut fra det han visste om mitt ringe anlegg. Fair enough, tenkte jeg men lot ørene få jobbe litt til.

Hovedinntrykk:
La meg ta det enkleste først; LP.
Her er det veldig lite forskjell i lyden slik jeg oppfatter det. Det er en anelse mere bass på Linn og en ikke fullt så utpreget "lespe-sss" fra Freddie på Seaside Rendezvous som jeg er vant med. Forskjellen er der, men den er veldig liten. Siden forskjellen er så liten, vil jeg tilfalle det til større kabeltverrsnitt og si at duellen ender 1-1.

Det bør nevnes at det er en bitteliten pakke på vei i posten som jeg håper vil gi en STOR oppgradering av denne signalkilden. Sier ikke mere, men vil da teste på samme kabler når det er på plass.

Så blir det verre og med det mener jeg å forklare. Det ER hørbar forskjell på disse kablene når jeg spiller CD og den er tilstede uansett plate.
Det ER mere bass, trommer høres mere ekte ut og diskanten er mindre "plagsom". I det store og hele er det mere ørevennlig å lytte til musikken over tid med Linn enn med ClasOhlsson.
Spesielt la jeg merke til innledningen på låta If you can't beat them .... fra Jazz (Queen). I introen etter 0:05 kommer trommene inn og de ER mere ekte, mere autentiske på Linn enn ClasOhlson.
Litt hakeslepp på meg der, gitt - du beholder venstrearmen, Gilmour :)

Kanalseparasjon, holografi - finner ikke noe å bemerke og det er nettopp her det er så vanskelig, for noe sier meg at det ER forskjell - det er noe med lyden som er annerledes uten at jeg kan sette fingeren på det.
Om vi skal være litt strenge så sier vi at dette skyldes tverrsnitt og placebo.

Alt i alt på CD, Linn vinner 1-0

Og sluttresultat, 4-2 til Linn.

Så derfor påstår jeg nå at det ER forskjell og at Gilmour "vinner" :) :)
Og vi får si som i den store Boken:
".....det er større glede i himmelen over én synder som vender om, enn over nittini rettferdige som ikke trenger omvendelse"

Til skeptikerne, som jeg forsåvidt er en del av ennå; ja, å kjøpe kabler til 100-tusenvis av kroner er galskap med mindre man har LYST på det :)
For meg holdt det med en investering på kr 360, Linn K20. Jeg forstår at det egentlig holder å bruke på kabler i dette anlegget :)

edit 12/5: et par skrivefeil og sitatet fra den store Boken er nå 100% korrekt :)

24 Mar 2011
6.830
0
0
Hehe, artig å se at du innrømmer det er forskjell Supertramp :) Forskjellen er heller ikke stor, det har heller ingen påstått tidligere,- ei heller meg selv. Men den er hørbar mener jeg hvis kvalitetsforskjellen (prisen) er signifikant. Min teori er at hvis det virkelig ikke var _noen_ som helst forskjell så ville du heller ikke vært i nærheten av å høre forskjell. Du, meg selv og andre ville aldri touchet innom tanken engang hvis lyden var eksakt lik mellom alle kabler. At det er forskjell i lyd mellom høyttalerkabler er jeg villig til å vedde min høyre testikkel på bare så det er sagt:)

Forøvrig syns jeg det er viktig å få frem at du vel har forholdsvis rimelig anlegg hvis jeg har forstått ting riktig? Forskjellen mellom dårlige og gode kabler vil jeg påstå kommer enda klarere frem jo dyrere/bedre anlegget er.

26 Jul 2005
11.449
1
36
Supertramp skrev:
Kanalseparasjon, holografi - finner ikke noe å bemerke og det er nettopp her det er så vanskelig, for noe sier meg at det ER forskjell - det er noe med lyden som er annerledes uten at jeg kan sette fingeren på det.
Om vi skal være litt strenge så sier vi at dette skyldes tverrsnitt og placebo.

Så derfor påstår jeg nå at det ER forskjell og at Gilmour "vinner" :) :)

Det var jammen bra med en virkelig kabeltest - blind eller ikke, ikke så viktig for meg. Blindtestene ser det ikke ut til at det blir noe av - alt for rigide krav til at noen gidder ser det ut til. Og som jeg har uthevet - det er på dette nivået det er, men nok til at man velger en kabel fremfor den andre, eller CD i stedet for Spotify om du vil...

Velkommen i klubben - du kan smykke deg med tittelen kabelnisse - om du vil 8) .

1 Jan 2011
168
0
0
Supertramp skrev:

Her er det veldig lite forskjell i lyden slik jeg oppfatter det. Det er en anelse mere bass på Linn og en ikke fullt så utpreget "lespe-sss" fra Freddie på Seaside Rendezvous som jeg er vant med. Forskjellen er der, men den er veldig liten. Siden forskjellen er så liten, vil jeg tilfalle det til større kabeltverrsnitt og si at duellen ender 1-1.

Når du øker tverrsnittet på kabelen, får du ikke nødvendigvis mer bass, men du får økt "skin-effect". Skin effect gjør at høye frekvenser i lederen går ut i kanten av lederen mens lave frekvenser går mot senter. P.g.a. eddy currents på utsiden av lederen, så får du høyere motstand på de høye frekvensene enn på de lave og dermed opplever du at diskant og mellomtone blir dempet.

Med mindre du ikke ønsker mer bass i anlegget, så er normalt ikke denne effekten ønskelig for å realistisk gjengi det som ligger på lydsporet. Hvis du derimot ønsker enda mer bass, er det bare å øke tykkelsen enda mer. For å unngå skin effect på kabler, er det normalt å stykke opp lederne i flere småledere sånn som f.eks. nordost gjør med sine kabler.

De 2 kablene du har sammenlignet, ser forøvrig veldig like ut i oppbygning og da blir forskjellene tilsvarende små også... Prøv kabler med større forskjeller neste gang. Det er nok å velge mellom.

24 Jun 2010
14.737
6
38
Gilmour skrev:
Forøvrig syns jeg det er viktig å få frem at du vel har forholdsvis rimelig anlegg hvis jeg har forstått ting riktig? Forskjellen mellom dårlige og gode kabler vil jeg påstå kommer enda klarere frem jo dyrere/bedre anlegget er.

Tja, "forholdsvis rimelig" er nok ikke helt galt å kalle det, nei.

Receiveren var EISA vinner i 2007 og fikk strålende kritikk i Audioholics:
Yamaha RX-V659 Receiver Review — Reviews and News from Audioholics

Den tilhørende CD spiller er god, stabil og gjør jobben.

Høyttalerne er gamle, ganske lettdrevne, lukket konstruksjon - men gode.
Graf og tekniske detaljer her:
http://www.dali-denmark.com/admin/previousm/DALI_3B.pdf

Schnappy: takk for tips. Tror jeg på en måte har funnet rett match til dette anlegget med Linn kablene, men skal ha det i mente.

24 Mar 2011
6.830
0
0
Ingeniør'n skrev:
Det var jammen bra med en virkelig kabeltest - blind eller ikke, ikke så viktig for meg. Blindtestene ser det ikke ut til at det blir noe av - alt for rigide krav til at noen gidder ser det ut til. Og som jeg har uthevet - det er på dette nivået det er, men nok til at man velger en kabel fremfor den andre, eller CD i stedet for Spotify om du vil...

Velkommen i klubben - du kan smykke deg med tittelen kabelnisse - om du vil 8) .

Dønn enig. Flott at noen gidder utføre en uhøytidelig test, selvom ikke resultatet kan verifiseres på samme måte som under en "proff" oppsatt blindtest. Det er heller ikke hva jeg nødvendigvis er ute etter. Som du også toucher innom så ser man jo i de trådene hvor slikt diskuteres at det går helt over styr hvor kabelskeptikerne skal overgå hverandre i rigide krav til testmetodikken. Så dette var et meget godt iniativ Supertramp :D

25 Feb 2006
22.766
1
0
48
Ja det var en finfin test! :D
Artig at du tok deg tid til det!

Schnappy interessant det du nevner om skineffekten, og kan vel forklare hvorfor diskanten ble noe mere distinkt da jeg endra kablinga i ht'ene?

1 Jan 2011
168
0
0
BGuarden skrev:
Schnappy interessant det du nevner om skineffekten, og kan vel forklare hvorfor diskanten ble noe mere distinkt da jeg endra kablinga i ht'ene?

Hvis du har økt tykkelsen på kabelen til diskanten, kan det være forklaringen ja. Hvis du skal endre internkablingen i høyttaleren, bør du vite litt hva du driver med. Høyttalerprodusentene bruker ofte kablene til å avstemme konstruksjonen sånn at den skal låte mest mulig nøytralt og riktig, så det å bytte internkabling trenger ikke nødvendigvis å gi bedre lyd. Vil du slippe diskanten uendret gjennom ledningen, bør den ikke være tykkere enn 0,5kvmm. Ved å legge til flere ledere vil du få ned seriemotstanden uten at det går ut over opplevd volum på diskanten.

Den gøyeste oppgraderingen du kan gjøre i høyttaleren, er helt klart å bytte ut kablingen til basselementene med solidcore ledning. Det kan gi en ganske heftig økning i opplevd lydtrykk. Lyden av f.eks. trommer skal være kontant og skal høres ut som et "smekk". Det er det som gjør det morro å høre på et godt anlegg. Kabler fra Linn vil aldri klare å få til noe sånt.

25 Feb 2006
22.766
1
0
48
Nei det var heller sånn at jeg gikk ned på dimmen, men erstattet den med en sølvkabel. Ble litt mere skinn oppover. og utstrakt oppover. Brukte en liten test hvor jeg lytta ekstremt nærfelt før moddinga. Syntes at diskanten rundet av da Monster var inni, mens Mundorf hadde noe mere glød.
Placebo?

1 Jan 2011
168
0
0
BGuarden skrev:
Nei det var heller sånn at jeg gikk ned på dimmen, men erstattet den med en sølvkabel. Ble litt mere skinn oppover. og utstrakt oppover. Brukte en liten test hvor jeg lytta ekstremt nærfelt før moddinga. Syntes at diskanten rundet av da Monster var inni, mens Mundorf hadde noe mere glød.
Placebo?

Går ut ifra at monsterkabelen var flertrådet og mundorf kabelen solid-core?
Flertrådete ledere gir en del forstyrrelser i tidsdomenet og det gjør at diskanten blir kornete og utydelig. Dette skjer antakelig når elektronene hopper mellom lederne. I og med at lederne både beveger seg når elektronene går gjennom de og p.g.a. vibrasjoner fra høyttalerne, er ikke denne avstanden konstant, men dynamisk, noe som gjør at problematikken blir enda større. Dess lenger avstanden blir mellom lederne, dess høyere blir resistansen og motsatt.

Solid-core ledere gir mer flyt i diskanten fordi det blir mindre forstyrrelser i tidsdomenet. Men svaret på problemet er ikke så enkelt igjen, p.g.a. relativ induktans og kapasitans. Når man får et feil forhold mellom disse verdiene, så kan det kan det fort oppstå ulyder i diskanten, f.eks. sibilans. Personlig liker jeg best å bruke rektangulære solidcore ledere til diskanten p.g.a. lav induktans og sylinderformede ledere til basselementene for å unngå avrulling i bassen.

Det er bare å prøve seg frem og finne ut hva man liker best.

25 Feb 2006
22.766
1
0
48
Gikk litt ned i dimmen, men uansett så var det endel som syntes det var en viss heving i diskantområdet. Kan ha at den kom klarere frem?

Bruker vel en dim på ca 0,8-1mm2 på diskant og flatline gold på mellomtone.

Enig i deg mtp. mulltistrand og at det har med tidsdomenet som blir forstyrret. Kan ikke være bra med ett signal som må hoppe mellom ledere?

26 Jul 2005
11.449
1
36
BGuarden skrev:
Gikk litt ned i dimmen, men uansett så var det endel som syntes det var en viss heving i diskantområdet. Kan ha at den kom klarere frem?

Enig i deg mtp. mulltistrand og at det har med tidsdomenet som blir forstyrret. Kan ikke være bra med ett signal som må hoppe mellom ledere?

Nei, men nå hevder noen at dette med at strømmen følger yttersiden av ledere først oppstår ved mye høyere frekvenser enn de som brukes i musikk. Det finnes kabler der de enkelte kordeller er lakkert for å sikre at strømmen følger hver enkel kordell og ikke hopper fra kordell til kordell. Disse skal være laget for strøm med høye frekvenser etter det jeg husker atter å ha snakket med en kar som har jobbet med elektro i ca 40 år.

Kan ikke si hverken for eller imot, men konstaterer at mine solid core kabler ga en mye bedre diskant.

15 Mar 2009
122
0
16
Hei

jeg også melder meg inn her,med mine vandenhul rca kabler og nordost super flatline biwire.jeg bytta fra vandenhul cs 122 til nordost,enorm forskjell vil jeg si,alt ble mye bedre,strammere bass,luftigere diskant og klarere mellomtone.

mvh Thomas

1 Jan 2011
168
0
0
BGuarden skrev:

Lyden blir mye klarere med solidcore. Folk som bytter til nordostkabler o.l. opplever ofte at de må justere ned volumet på forsterkeren fordi lyden høres høyere ut. Antakelig er det derfor du synes den er hevet. Hvis du vil heve den enda mer, er det bare å bruke enda mindre dimensjon. Flatvalset sølv med bomullsisolasjon er perfekt til diskant.

Ingeniør'n: Skin effekt opptrer i audiobåndet av en eller annen mystisk grunn. Det er veldig lett å gjøre eksperimenter med det selv. Litz blir mye brukt som audiokabler og fungerer fint til det.

thomasqpr: Akkurat den samme oppgraderingen får du ved å bytte internkabling i høyttalere/forsterker/kilde/strømkabler.

Triksene med gode kabler er stort sett:
- Unngå multistrandledere
- Unngå skin-effekt, ikke bruk for tykke ledere
- Bruk isolasjon med lav dielektrisk konstant, f.eks. bomull eller teflon
- Bruk ledere med lav induktans, f.eks. rektangulære ledere.

Et billig triks for å få god lyd, er å kutte av en 3-4 cm bred strimmel med aluminiumsfolie og bruke det som høyttalerkabler. Teflontape fra rørleggeren kan brukes som isolasjon f.eks.

25 Feb 2006
22.766
1
0
48
Schnappy skrev:
Lyden blir mye klarere med solidcore. Folk som bytter til nordostkabler o.l. opplever ofte at de må justere ned volumet på forsterkeren fordi lyden høres høyere ut. Antakelig er det derfor du synes den er hevet. Hvis du vil heve den enda mer, er det bare å bruke enda mindre dimensjon. Flatvalset sølv med bomullsisolasjon er perfekt til diskant.

Ingeniør'n: Skin effekt opptrer i audiobåndet av en eller annen mystisk grunn. Det er veldig lett å gjøre eksperimenter med det selv. Litz blir mye brukt som audiokabler og fungerer fint til det.

thomasqpr: Akkurat den samme oppgraderingen får du ved å bytte internkabling i høyttalere/forsterker/kilde/strømkabler.

Triksene med gode kabler er stort sett:
- Unngå multistrandledere
- Unngå skin-effekt, ikke bruk for tykke ledere
- Bruk isolasjon med lav dielektrisk konstant, f.eks. bomull eller teflon
- Bruk ledere med lav induktans, f.eks. rektangulære ledere.

Et billig triks for å få god lyd, er å kutte av en 3-4 cm bred strimmel med aluminiumsfolie og bruke det som høyttalerkabler. Teflontape fra rørleggeren kan brukes som isolasjon f.eks.
Nå vurderer jeg å bygge meg en åpen baffel/fulltone, så ikke å se bort ifra at jeg kommer til å bruke flatvalset sølv med direktelodding på selve elementet. Forsto det visst sånn at de trenger noen "sugekretser"?

Knag86

0
11 Aug 2010
412
0
0
Hei.
Vet ikke om det er rett plass å spørre, men har et spørsmål angående kabler ihvertfall.
Jeg har noen høyttalere som jeg har koblet opp mot stereoforsterkeren min, men så tenkte jeg å koble opp en receiver jeg har stående her også så jeg kan ha surround i tillegg(har bare 1 sett med høyttalere). det jeg da lurer på er om jeg kan koble både receiver og forsterker til høyttalerne? Et slit hvis jeg må koble fra forsterker til receiver når jeg ønsker surround... takk!

25 Feb 2006
22.766
1
0
48
Blir vanskelig sånn jeg ser det siden det ikke finnes noen HT-bypass som du finner på bla. Eci-5. Du kan selvfølgelig sette en fast voluminnstilling og ha den koblet til via preout-front og Aux, men er generelt sett ganske så tungvint. Siden ECI3 ikke har numerert volum.

6 Jun 2011
267
0
0
gpt33 skrev:
Henger meg på her jeg også.

Ht Kabler Front: Nordost Baldur
Ht Kabler Center: Nordost Blue Heaven RevII
Ht Kabler Bak: Biltema
Signal kabler: Nordost Blue Heaven
Sub kabler: DiY Skjermet
Strøm Kabler: DiY Skjermet (aller er 60cm)

Kan legge til at alle Nordost kabler er kjøpt brukte,så har egentlig ikke kostet stort o forhold til nyprisen.

Titt gjerne innom min Stuekino tråd:
http://avforum.no/forum/hvilket-uts.../84716-gpt33s-stuekino-svs-eq-1-julegave.html
Trust MiDo høyttalersystem - Elkjøp
å har to spørsmål:
1. går det å koble inn flere høytalere til systemet
2. hvordan gjør jeg det i så fall