Virker ikke som det er noe problem - det virker å være parallellutganger.
Kommer tilbake med testresultat.
Kommer tilbake med testresultat.
Supertramp skrev:Kanalseparasjon, holografi - finner ikke noe å bemerke og det er nettopp her det er så vanskelig, for noe sier meg at det ER forskjell - det er noe med lyden som er annerledes uten at jeg kan sette fingeren på det.
Om vi skal være litt strenge så sier vi at dette skyldes tverrsnitt og placebo.
Så derfor påstår jeg nå at det ER forskjell og at Gilmour "vinner"![]()
![]()
Supertramp skrev:
Her er det veldig lite forskjell i lyden slik jeg oppfatter det. Det er en anelse mere bass på Linn og en ikke fullt så utpreget "lespe-sss" fra Freddie på Seaside Rendezvous som jeg er vant med. Forskjellen er der, men den er veldig liten. Siden forskjellen er så liten, vil jeg tilfalle det til større kabeltverrsnitt og si at duellen ender 1-1.
Gilmour skrev:Forøvrig syns jeg det er viktig å få frem at du vel har forholdsvis rimelig anlegg hvis jeg har forstått ting riktig? Forskjellen mellom dårlige og gode kabler vil jeg påstå kommer enda klarere frem jo dyrere/bedre anlegget er.
Ingeniør'n skrev:Det var jammen bra med en virkelig kabeltest - blind eller ikke, ikke så viktig for meg. Blindtestene ser det ikke ut til at det blir noe av - alt for rigide krav til at noen gidder ser det ut til. Og som jeg har uthevet - det er på dette nivået det er, men nok til at man velger en kabel fremfor den andre, eller CD i stedet for Spotify om du vil...
Velkommen i klubben - du kan smykke deg med tittelen kabelnisse - om du vil 8) .
BGuarden skrev:Schnappy interessant det du nevner om skineffekten, og kan vel forklare hvorfor diskanten ble noe mere distinkt da jeg endra kablinga i ht'ene?
BGuarden skrev:Nei det var heller sånn at jeg gikk ned på dimmen, men erstattet den med en sølvkabel. Ble litt mere skinn oppover. og utstrakt oppover. Brukte en liten test hvor jeg lytta ekstremt nærfelt før moddinga. Syntes at diskanten rundet av da Monster var inni, mens Mundorf hadde noe mere glød.
Placebo?
BGuarden skrev:Gikk litt ned i dimmen, men uansett så var det endel som syntes det var en viss heving i diskantområdet. Kan ha at den kom klarere frem?
Bruker vel en dim på ca 0,8-1mm2 på diskant og flatline gold på mellomtone.
Enig i deg mtp. mulltistrand og at det har med tidsdomenet som blir forstyrret. Kan ikke være bra med ett signal som må hoppe mellom ledere?
BGuarden skrev:Gikk litt ned i dimmen, men uansett så var det endel som syntes det var en viss heving i diskantområdet. Kan ha at den kom klarere frem?
Bruker vel en dim på ca 0,8-1mm2 på diskant og flatline gold på mellomtone.
Enig i deg mtp. mulltistrand og at det har med tidsdomenet som blir forstyrret. Kan ikke være bra med ett signal som må hoppe mellom ledere?
Nå vurderer jeg å bygge meg en åpen baffel/fulltone, så ikke å se bort ifra at jeg kommer til å bruke flatvalset sølv med direktelodding på selve elementet. Forsto det visst sånn at de trenger noen "sugekretser"?Schnappy skrev:Lyden blir mye klarere med solidcore. Folk som bytter til nordostkabler o.l. opplever ofte at de må justere ned volumet på forsterkeren fordi lyden høres høyere ut. Antakelig er det derfor du synes den er hevet. Hvis du vil heve den enda mer, er det bare å bruke enda mindre dimensjon. Flatvalset sølv med bomullsisolasjon er perfekt til diskant.
Ingeniør'n: Skin effekt opptrer i audiobåndet av en eller annen mystisk grunn. Det er veldig lett å gjøre eksperimenter med det selv. Litz blir mye brukt som audiokabler og fungerer fint til det.
thomasqpr: Akkurat den samme oppgraderingen får du ved å bytte internkabling i høyttalere/forsterker/kilde/strømkabler.
Triksene med gode kabler er stort sett:
- Unngå multistrandledere
- Unngå skin-effekt, ikke bruk for tykke ledere
- Bruk isolasjon med lav dielektrisk konstant, f.eks. bomull eller teflon
- Bruk ledere med lav induktans, f.eks. rektangulære ledere.
Et billig triks for å få god lyd, er å kutte av en 3-4 cm bred strimmel med aluminiumsfolie og bruke det som høyttalerkabler. Teflontape fra rørleggeren kan brukes som isolasjon f.eks.
Trust MiDo høyttalersystem - Elkjøpgpt33 skrev:Henger meg på her jeg også.
Ht Kabler Front: Nordost Baldur
Ht Kabler Center: Nordost Blue Heaven RevII
Ht Kabler Bak: Biltema
Signal kabler: Nordost Blue Heaven
Sub kabler: DiY Skjermet
Strøm Kabler: DiY Skjermet (aller er 60cm)
Kan legge til at alle Nordost kabler er kjøpt brukte,så har egentlig ikke kostet stort o forhold til nyprisen.
Titt gjerne innom min Stuekino tråd:
http://avforum.no/forum/hvilket-uts.../84716-gpt33s-stuekino-svs-eq-1-julegave.html