Tråden for oss "kabelentusiaster".. og "nysgjerrigper'er"!

25 Feb 2006
22.766
1
0
48
Ingeniør'n skrev:
..og har du en relativt rimelig flerkanals forsterker og ikke spiller særlig kritisk musikk, kan du oftest klare deg fint med 2.5 eller 4mm2 høytalerkabel fra Biltema.

Selv har jeg hatt utbytte av å ekperimentere med kabler i mitt stereo anlegg, mens jeg i kino'n kun benytter enkel Biltema kabel.
Kunne nesten ikke sagt det bedre selv :)

Knag86

0
11 Aug 2010
412
0
0
Hei.

trenger litt tips til kjøp av kabler. akkurat kjøpt inn en Electrocompaniet Eci-3 og spiller på B&W 602 s3.
Lurer da på hvilke kabler jeg burde kjøpe?
Har fått anbefalt VDH D-352, men har også sett på Viablue og Abrahamsen kabler. Noen som har erfaring med Abrahamsen kabler? De ser bra ut og pleier jo å få mye for pengene med abrahamsen, men er det sånn at de er spesielt laget for kun abrahamsen? setter pris på svar :)

13 Jan 2007
1.238
0
0
vanskelig å anbefale kabler uten å hørt anlegget ditt, og hva slags lydbilde du ønsker, beste er om du får låne kabler å prøve det ut selv, du kan fint alle merker hvis du vil.

25 Feb 2006
22.766
1
0
48
Knag86 skrev:
Hei.

trenger litt tips til kjøp av kabler. akkurat kjøpt inn en Electrocompaniet Eci-3 og spiller på B&W 602 s3.
Lurer da på hvilke kabler jeg burde kjøpe?
Har fått anbefalt VDH D-352, men har også sett på Viablue og Abrahamsen kabler. Noen som har erfaring med Abrahamsen kabler? De ser bra ut og pleier jo å få mye for pengene med abrahamsen, men er det sånn at de er spesielt laget for kun abrahamsen? setter pris på svar :)
Jaggu ikke godt å si, men EC hadde før de ble kjøpt opp en god historie for kabelproduksjon, så vil si at de er helt kurrant. Hvordan låter Abrahamsen og B&W sammen da? Aner jeg en litt mørk lydsignatur?

Knag86

0
11 Aug 2010
412
0
0
Ja det jeg egentlig tenkte meg :p må egentlig prøve for å finne ut hva som passer... Jeg har abrahamsen dac og elctrocompaniet forsterker, men kjører ubalansert mellom de da så taper litt der ville jeg tro. Derfor jeg tenker meg å gå over til ht kabler fra abrahamsen samt å kjøpe noen xlr kabler og kjøre balansert. Det skal visstnok ha veldig mye å si så får se. Tror jeg prøver å kjøpe noen abrahamsen kabler og prøve meg litt frem :) Grei pris på kablene også... må si jeg liker abrahamsen og ec sammen da.. varm og god lyd!

24 Mar 2011
6.830
0
0
Flott tråd, jeg har troen på forskjell i lyd mtp kabler og melder meg inn på flekken :mrgreen:

25 Feb 2006
22.766
1
0
48
Knag86 skrev:
Grei pris på kablene også... må si jeg liker abrahamsen og ec sammen da.. varm og god lyd!
Hvis det er for varmt kan bla. noen sølvkabler være noe?
I det minste i signalleddet.
Hvis du er interessert i å lage selv, kan feks. Mundorf kombinert med kobberretur som jeg har være verdt å prøve ;) Sølvkabler er relativt kostabare så jeg har kun på signallederen.

Knag86

0
11 Aug 2010
412
0
0
BGuarden skrev:
Hvis det er for varmt kan bla. noen sølvkabler være noe?
I det minste i signalleddet.
Hvis du er interessert i å lage selv, kan feks. Mundorf kombinert med kobberretur som jeg har være verdt å prøve ;) Sølvkabler er relativt kostabare så jeg har kun på signal.

Ja okei, greit å vite alternativer :)
Tror ikke jeg skal begynne å lage noe selv :p Holder meg til å kjøpe i butikken. Hehe

24 Jun 2010
14.737
6
38
Kan jeg spør folket her inne om noe:

er det mulig å teste 2 sett høyttalerkabler fra en receiver ved å bruke det ene kabelsettet fra Front A utgangen og ett sett fra Front B

Men da koble begge kabelsettene i kun to høyttalere (4 ledere inn på hver høyttaler)?

Så ta en lyttetest ved å svitsje mellom Front A og Front B på receiver.

Fra manualen:
SPEAKERS A/B
Turns on or off the set of front speakers connected to the
FRONT A and/or B terminals on the rear panel each time
the corresponding button is pressed.

Kan dette bli vellykket? Om A og B spilles samtidig så blir det vel i realiteten bi-amp (hvis det er mulig da...)?

FrontAogBRX-V659.png

25 Feb 2006
22.766
1
0
48
Supertramp skrev:
Kan jeg spør folket her inne om noe:

er det mulig å teste 2 sett høyttalerkabler fra en receiver ved å bruke det ene kabelsettet fra Front A utgangen og ett sett fra Front 2

Men da koble begge kabelsettene i kun to høyttalere (4 ledere inn på hver høyttaler)?

Så ta en lyttetest ved å svitsje mellom Front A og Front B på receiver.

Fra manualen:
SPEAKERS A/B
Turns on or off the set of front speakers connected to the
FRONT A and/or B terminals on the rear panel each time
the corresponding button is pressed.

Kan dette bli vellykket? Om A og B spilles samtidig så blir det vel i realiteten bi-amp (hvis det er mulig da...)?

FrontAogBRX-V659.png
Sånn jeg ser det så burde det vel ikke være noe problem?

24 Jun 2010
14.737
6
38
BGuarden skrev:
Sånn jeg ser det så burde det vel ikke være noe problem?

Takk - det var det jeg også mente.

Da skal jeg teste så snart de nye kablene er kommet i posten fra Kontrapunkt. En svært "høytidelig" AB test mellom
  • ClasOhlson kabler
  • Linn K20 Cable
Her noen ord om Linn K20:
K20 is a high quality, low-loss loudspeaker cable designed for use in single-wire applications

K20 cable contains 2 stranded copper loudspeaker cables. This discreet cable helps you get the most from your Linn system when set up in a single-wire configuration.

Og fra Kontrapunkt fikk jeg denne informasjonen:
Kabelen ”slipper musikken” gjennom – svært åpen og detaljert, men uten at det låter ”hardt eller spisst”.
Linn er ikke kableprodusent, men en elektronikk/høyttalerprodusent og tilbyr kabler for å sikre at deres komponenter skal spille best mulig...

Om ClasOhslon kablene, står det dette på nettsidene deres:
Høyttalerkabel. 2x1,5 mm.

Spennende prosjekt dette her.

25 Feb 2006
22.766
1
0
48
Hvilket anlegg er det du skal teste dette på?
Linn'en gir mye for pengene, og heller ikke så kostabre, så tror ikke du taper de store pengene :)

24 Jun 2010
14.737
6
38
BGuarden skrev:
Hvilket anlegg er det du skal teste dette på?
Linn'en gir mye for pengene, og heller ikke så kostabre, så tror ikke du taper de store pengene :)

Anlegg nr 3 i signaturen:
2-ch semi vintage:Aiwa 2300 - Yamaha 497 - Yamaha 659 - Dali 3b

Aiwa'en er en tilårskommen platespiller som snart får en bitteliten stor oppgradering ;)

Gesel

0
18 Sep 2005
2.146
0
36
39
Supertramp skrev:
Og fra Kontrapunkt fikk jeg denne informasjonen:
Kabelen ”slipper musikken” gjennom – svært åpen og detaljert, men uten at det låter ”hardt eller spisst”.
Linn er ikke kableprodusent, men en elektronikk/høyttalerprodusent og tilbyr kabler for å sikre at deres komponenter skal spille best mulig...

Om ClasOhslon kablene, står det dette på nettsidene deres:
Høyttalerkabel. 2x1,5 mm.

Clas'ern gir hva de lover, du kan ikke ta de på det :)

Blir spennende å se hvordan disse blir "mot" hverandre :)

25 Feb 2006
22.766
1
0
48
Supertramp skrev:
Anlegg nr 3 i signaturen:
2-ch semi vintage:Aiwa 2300 - Yamaha 497 - Yamaha 659 - Dali 3b

Aiwa'en er en tilårskommen platespiller som snart får en bitteliten stor oppgradering ;)
Mtp anlegg så er jeg i tvil om det blir helt det store... Men spennende å se uansett ;)

24 Jun 2010
14.737
6
38
Har ikke fått kablene ennå, men sjekket litt på receiver i går.
Jeg kan velge A eller B eller begge. Og det kommer tydelige "klikk" i receiver når jeg velger en av ovennevnte, "klikk" som at forsterkeriet aktiviseres.

Betyr dette at det er bi-amp på forsterkerdelen om jeg kjører A & B samtidig?

Her står det vel at det er parallelle utganger og ikke bi-amp:
Biamping front speakers on Yamaha RX-V659 [Text View] - AVS Forum

sivadselim10-21-07, 12:02 AM
.................wondering if it would be possible to biamp/biwire these speakers by connecting the fronts to A+B instead of just A as it is now. The speakers are rated to be able to handle more than the 200 watts running A+B would provide so I don't think this would cause any damage to the speakers.
Well, what do you want to do, bi-wire or bi-amp? If you connect the speakers to both the A and B terminals, you'd only be bi-wiring your speakers. The B terminals on your receiver are simply parallel connections off of the same 2 R/L amplifiers as the A terminals. They don't represent 2 more amplifiers.

Spiller forsåvidt ingen rolle da jeg har 2 lettdrevne høyttalere......

25 Feb 2006
22.766
1
0
48
Paralelle utganger var vel mere utbred før? Iallefall var det en ting som mange brunvareforhandlere satte pris på (2 høyttalere på en forsterker)

24 Jun 2010
14.737
6
38
OK. Får vente å se til kablene kommer. Jeg vil vel høre det om det blir bi-amp ut av dette selv om det bare er et sidespor av selve tester :)

26 Jul 2005
11.449
1
36
Ville vært litt forsiktig med oppsettet ditt, i alle fall kjørt volumet meget lavt i starten. Hvis du kobler begge utgangene til samme høytaler par vil du forbinde de to utgangene. Litt usikker hva som skjer når du skifter utgang på forsterkeren. I værste fall får du meget liten motstand som kan svi utgangen(e).