Tråden for oss "kabelentusiaster".. og "nysgjerrigper'er"!

26 Jul 2005
11.449
1
36
Della skrev:
Jeg er litt forundret over denne diskusjonen rundt kabler og hva de har å si egentlig. Vi har en hobby som den store allmenheten mener er helt absurd, hvordan kan vi forklare at vi bruker 100.000++ på et stereo-oppsett, når vi kan få en kjempebra ghettoblaster til 1200 (og den blinker også !!) ??

Dessuten, hvor mange er det som har litt dyrere anlegg som har utelukkende lakriskabler til 20 penger? Det er ikke så mange som har oppgradert strømkablene, men de aller fleste jeg kjenner/har sett profilen til har mer eller mindre gode kabler.

For min del bruker jeg kabler som en finpuss, på lik linje med resonansdempere under elektronikken og stødemping ol, for å "optimalisere" anlegget. Om dette er en ren placebo-effekt, eller om det faktiske målbare forandringer (om vi har bra nok måleapparater) vet jeg ikke, men det ville vært helt absurd for meg å bruke lakriskabler på elektronikk til så mange penger.

Det er summen av mange små detaljer som utgjør totalen, de små detaljene kan virke trivielle, men de har faktisk en betydning.

Helt enig - selv har jeg sydd kablene selv og da kun på stereo'n der jeg har god CD spiller og god analog forsterker som gir de detaljer i lydbildet som man trenger når man skal finpusse med kabler. I kino'n er det helt greit med litt tykke "lakrissnører" - der betyr det ikke noe alikevel da den stor sett brukes til film.

Kablenisse synes jeg er et meget bra navn og har tenkt å forsette med det.

zatz

0
5 Jan 2006
4.925
0
36
46
Della skrev:
Jeg er litt forundret over denne diskusjonen rundt kabler og hva de har å si egentlig. Vi har en hobby som den store allmenheten mener er helt absurd, hvordan kan vi forklare at vi bruker 100.000++ på et stereo-oppsett, når vi kan få en kjempebra ghettoblaster til 1200 (og den blinker også !!) ??.....

.....Det er summen av mange små detaljer som utgjør totalen, de små detaljene kan virke trivielle, men de har faktisk en betydning.

Det er bare en hobby :mrgreen: men jeg tror det den betyr mye for livskvaliteten til folk, det er viktig å ha noe å susle med :-D Kablene har i såfall minst betydning, men det er den totale følelsen av trivsel som er avgjørende når man holder på med en hobby, så får det så være om det koster mye eller man bare betaler for det estetiske så lenge det gjøre en glad og fornøyd og frisk som en fisk:-D Kall det gjerne placebo:-D

Della

0
28 Jan 2008
785
0
16
Vigrestad
Den ordleggingen var fantastisk, Zatz. Tror du sa det som de fleste nisser mener med få, men gode ord der..
/bøyer seg i støvet :-D

25 Feb 2006
22.766
1
0
49
zatz skrev:
Det er bare en hobby :mrgreen: men jeg tror det den betyr mye for livskvaliteten til folk, det er viktig å ha noe å susle med :-D Kablene har i såfall minst betydning, men det er den totale følelsen av trivsel som er avgjørende når man holder på med en hobby, så får det så være om det koster mye eller man bare betaler for det estetiske så lenge det gjøre en glad og fornøyd og frisk som en fisk:-D Kall det gjerne placebo:-D
Ja, det er som du sier: Det har noe med den "go\ følelsen" å gjøre".
Men nå har jeg ikke brukt så mye penger på det heller. Den mest vellykka DIY-kabelen (IMHO) er en som ble laget av to SC-ledere, der den ene var en Mundorfleder (sølv + 5% gull) og en Audioquest (kobber).
Jeg holder meg til Solidcore siden det er i min overbevisning at det lille jeg vet om strøm så vil den følge den snareste veien hvilket vil si at musikksignalet da feks. vil hoppe over mange punkter.
Noe jeg leste en plass var at jo flere punkter ett signal må hoppe jo større er sjansen for forvrengning. Forvrengning for min del er synonymt med endring i dynamikken og vil heller at anlegget skal spille med dynamikk enn mot den.

Gode ledere gjør en masse for anlegget og gjør ingenting med musikksignalet, mens jeg sitter med følelsen at noe skjer når man feks. bytter ut alt av kabler. Når jeg satte inn Biltemakabelen så opplevde jeg en viss "hul" effekt. Og tror de fleste hadde slått seg til ro med det og tenkt at "jaja.. det er bare strøm, og så lenge jeg ikke hører noen forskjell så..." Men kan ikke slå fra meg den tanken. Hadde jeg hatt 2 anlegg som var ens like, men hvor den ene hadde Multistrand (billigkabler) og Solidcore av god kvalitet, så tror jeg det skulle være en fair sjanse.
Har med stor sannsynlighet brukt mindre på kabler enn gjennom snittet.

JD

0
10 Apr 2003
7.534
2
38
Man skal ikke undervurdere eiegleden når det gjelder det å kjøpe hifi. Oppgraderte til pre/monoblokker fra en integrert for en stund siden. var helt klar på at jeg egentlig ikke kunne forsvare kostnaden rent lydmessig, men jeg hadde så lyst på de, at sånn ble det. Er vel sånn med kabler også. Vet at hvis jeg kjøper en ny, relativt dyr og presumptivt god htkabel, vil jeg se på den med glede og anerkjennelse når jeg går forbi med støvsugeren.

Og bare for ordens skyld, har hørt forskjeller på kabler, og respekterer at det er variasjoner, men har også enkelte ganger ikke kunnet høre forskjell på enkelte kabler. Prøvde en strømkabel som ikke ga meg noen ting, så den ble returnert.

25 Feb 2006
22.766
1
0
49
Fikk en mail fra en som jobber for Vienna Acoustics ang. bruk av intern kabling.

"Dear Mr. Pedersen,

happy new year! Please excuse our late reply, our company was closed for Christmas Holidays.
The cable selection is one area where you can have a significant impact on the overall musical presentation.
We work with a variety of cable manufacturers selecting the internal wiring used. All our cables are selected by our designer and developer Peter Gansterer, and chosen by his special specifications.

Thank you very much for your interest, please contact us for further questions at any time!

Best regards from Vienna,
Piorte Cholewa"

Arkan

0
8 Mai 2007
306
0
0
BGuarden skrev:
Gode ledere gjør en masse for anlegget og gjør ingenting med musikksignalet, mens jeg sitter med følelsen at noe skjer når man feks. bytter ut alt av kabler. Når jeg satte inn Biltemakabelen så opplevde jeg en viss "hul" effekt. Og tror de fleste hadde slått seg til ro med det og tenkt at "jaja.. det er bare strøm, og så lenge jeg ikke hører noen forskjell så..." Men kan ikke slå fra meg den tanken. Hadde jeg hatt 2 anlegg som var ens like, men hvor den ene hadde Multistrand (billigkabler) og Solidcore av god kvalitet, så tror jeg det skulle være en fair sjanse.

Ja, dette med at noe skjer er interessant. Nå i julen hadde jeg koblet til 6mm2 kobberkabler á 2x2m fra clas ohlson, etter å ha vært borti noen billigvarianter fra Nordost - dreamcatcher og spellbinder. Når jeg spilte på svakt volum med disse kobberkablene, slik jeg normalt gjør når det er andre familiemedlemmer i huset, opplevdes lydbildet "daut"/lite definert (dvs. jeg hadde vanskelig for å høre instrumenter som blir brukt tydelig og vokaler "hang ikke igjen" lenger). Cd'ene jeg kjørte var stort sett av god kvalitet, som Melody Gardot, Mocheeba og Honeyroot. Når jeg så senere switchet til Supra høyttalerkabler kom definisjonen tilbake på det volumet. Signalkablene var de samme før og etter skiftet; skjermete DIY signalkabler jeg kjøpte av en kamerat. "Noe" skjedde ihvertfall...

25 Feb 2006
22.766
1
0
49
Arkan skrev:
Ja, dette med at noe skjer er interessant. Nå i julen hadde jeg koblet til 6mm2 kobberkabler á 2x2m fra clas ohlson, etter å ha vært borti noen billigvarianter fra Nordost - dreamcatcher og spellbinder. Når jeg spilte på svakt volum med disse kobberkablene, slik jeg normalt gjør når det er andre familiemedlemmer i huset, opplevdes lydbildet "daut"/lite definert (dvs. jeg hadde vanskelig for å høre instrumenter som blir brukt tydelig og vokaler "hang ikke igjen" lenger). Cd'ene jeg kjørte var stort sett av god kvalitet, som Melody Gardot, Mocheeba og Honeyroot. Når jeg så senere switchet til Supra høyttalerkabler kom definisjonen tilbake på det volumet. Signalkablene var de samme før og etter skiftet; skjermete DIY signalkabler jeg kjøpte av en kamerat. "Noe" skjedde ihvertfall...
Ja, de supra kablene er interessante i den forstand at det tinnet er med på å dra diskanten mere frem som kan være ett pluss hvis følelsen er litt "dau" lyd... At lyden blir dauere kan også være en konsekvens av dårlig kabel.. Eller at den farger lyden i liten grad.

15 Jan 2010
168
0
0
Hei! Er selv kabelskeptiker, men liker å lage mine egne kabler.. med noe synsing kan små tweaks oppfattes etter egen mening :) Selv lager jeg kabler mest for morroskyld! da jeg synes dette er morro:mrgreen: Er liksom første steget inn i DIY verden for min del 8) Skal nå lage mine første DIY Høyttalere som jeg selv har designet kasse, delefilter og alt på.. men kanskje dere *kabelnisser* kan komme med noen tips til indre kabling, da jeg skal lage modul basert delefilter hvor jeg kan prøve frem om kabler mellom delefilter / elementer har noe for seg... (intern kabling)

håper på noen kjappe tips da jeg begynner å nærme meg *ferdig* med fase 1.. Deler er bestillt *utenom intern kablinga*

Mvh
HiFiEntusiasten

25 Feb 2006
22.766
1
0
49
HiFiEntusiasten skrev:
Hei! Er selv kabelskeptiker, men liker å lage mine egne kabler.. med noe synsing kan små tweaks oppfattes etter egen mening :) Selv lager jeg kabler mest for morroskyld! da jeg synes dette er morro:mrgreen: Er liksom første steget inn i DIY verden for min del 8) Skal nå lage mine første DIY Høyttalere som jeg selv har designet kasse, delefilter og alt på.. men kanskje dere *kabelnisser* kan komme med noen tips til indre kabling, da jeg skal lage modul basert delefilter hvor jeg kan prøve frem om kabler mellom delefilter / elementer har noe for seg... (intern kabling)

håper på noen kjappe tips da jeg begynner å nærme meg *ferdig* med fase 1.. Deler er bestillt *utenom intern kablinga*

Mvh
HiFiEntusiasten
Ville personlig valgt noen gode Solid-core til diskant og mellomtone. Siden den mengden strøm som går til diskant er såpass liten så er ikke den så krevende når det gjelder dimensjonering. Her holder det med 1mm2 mens det dobbelte går til mellomtone.
Bassen er den delen som trekker mest effekt så her kan En godt dimensjonert kabel, gjerne ikke så dyr gjøre en grei jobb (Biltema).

15 Jan 2010
168
0
0
Kan vel nevne at det er en stoor stativ modell med 1" diskant og 7" midbass'er :-D hvor får man tak i denne solidcore kabelen ?

25 Feb 2006
22.766
1
0
49
HiFiEntusiasten skrev:
Kan vel nevne at det er en stoor stativ modell med 1" diskant og 7" midbass'er :-D hvor får man tak i denne solidcore kabelen ?
Kommer helt an på budsjett ;)
Du kan bruke vanlige strømkabler (EKKJ?) Eller strekke deg opp til Wyrewizard som har rimelig gode ledere (som også egner seg til signal).
Iallefall: Regner Diskantsignalet som det viktigste, så ville vel valgt EKKJ til mellombass og wyrewizard til diskant.

Personlig bruker jeg flatline til mellombass og mundorf sølv til diskant (modifisert). Hvorfor bruker jeg såpass dyre ledere i en såpass liten del?
Jeg lar ingenting være tilfeldig... Tenker man begrensinger så blir lyden det og.

27 Aug 2009
6.289
30
48
Vil bare melde meg inn...har brukt Monster siden Neby begynte å markedsføre det..en gang på 70 tallet..nå en salig blanding av Supra til høyttallere og HDMI og Monster HDMI osv...
Tenk på det at de fleste av de som ikke tror at det forskjell på kabler, ikke
engang har evnen til å høre og eller se disse forskjellene....
fordi det er en "acquired taste".....som med vin og matsmaking....
noe en må lære seg til ved å gjøre det mange ganger....
og for noen så vil det aldri nytte...man har rett og slett ikke den egenskapen som skal til...noen er musikalske og noen er ikke....
og ikke glem akustikken i et rom....og hørselskader....osv osv
sånn er det bare :)

g.org

0
10 Okt 2006
1.188
0
0
www.eocene.no
Heisann kabelnisser.

Jeg er i ferd med å melde meg inn i klubben hvis jeg får lov:D
Har idag etter å ha lest litt i et par dager lagd mine første høytalerkabler av CAT5e.

Har ikke overdrevet, men brukt nok kabel til å få 2xnesten2.5mm3.
Har latt parene være "twisted" og brukt 8 par som jeg har flettet(ja, man kan flette 8 snorer) Det tok meg ca 2 timer å få dette til:roll: Flettingen tok 2 timer til.

Dette gir 8 ledere til pluss og 8 til minus.
For å ikke sitte å flette i timesvis og ikke få bedre resultat lagde jeg en kabel først til ene fronten slik at jeg kunne teste å se om jeg hørte forskjell på frontene mine.

Og vet dere hva?
Venstre front spiller nå mer oppløst og klarere enn høyre:-D
Forskjellen er i mine ører faktisk ganske stor! Dette gjelder i hovedsak mellomtone og diskant. Diskanten ble mindre slitsom på høyt volum.
Fra før har jeg supra 2x2.5mm3 fra meter rull.

Jeg er hvertfall så overbevist at jeg går igang med å flette flere kabler.
Jeg trenger 2 til hver front og en til center.
Bak orker jeg ikke tenke på da disse er lagt i rør i veggen med terminaler bak stereobenk og bak sofa.

26 Jul 2005
11.449
1
36
Bra - forsett med handarbeidet8) - jeg tror deg ! Mine erfaringer tilsier også at du hører mest forskjell i mellomtone og diskant. Samme jeg erfarte men mine krysskoblede EKKJ kabler.

Har leste en del om flettede cat5 kabler men har aldri prøvd det selv.

11 Jun 2006
2.512
0
0
Melder meg inn i denne klubben siden jeg var litt skeptiker før, helt til jeg prøvde andre kabler...
Har vært igjennom forskjellige merker nå og har bestilt meg Viablue SC-2 silver jeg skal prøve på fronter nå.

Ellers har jeg QED til bakhøyttalere,van den hul til senter(blir bytta til viablue hvis jeg blir fornøyd med det), supra signalkabler til effekt og clas ohlson HDMI fra tuner til amp til tv.

25 Feb 2006
22.766
1
0
49
g.org skrev:
Heisann kabelnisser.

Jeg er i ferd med å melde meg inn i klubben hvis jeg får lov:D
Har idag etter å ha lest litt i et par dager lagd mine første høytalerkabler av CAT5e.
QUOTE]
Legg gjerne ut bilder er du snill ;)

g.org

0
10 Okt 2006
1.188
0
0
www.eocene.no
Her kommer det bilder:

P1290018.jpg

P1290017.jpg

P1290019.jpg

P1300022.jpg

P1300023.jpg

Har brukt bananplugger fra Eagle Cable og krympestrømper fra Kjerka(les:biltema)

Si ifra hvis jeg skal poste linken til siden der jeg lærte meg flettingen:)

25 Feb 2006
22.766
1
0
49
g.org skrev:
Har brukt bananplugger fra Eagle Cable og krympestrømper fra Kjerka(les:biltema)

Si ifra hvis jeg skal poste linken til siden der jeg lærte meg flettingen:)
Utrolig lekkert arbeid!!
Må si at jeg liker det du har gjort her!!
Sier ikke nei takk til noen linker!
Må si at jeg ble frista å "twiste" noen selv :D