Della skrev:Jeg er litt forundret over denne diskusjonen rundt kabler og hva de har å si egentlig. Vi har en hobby som den store allmenheten mener er helt absurd, hvordan kan vi forklare at vi bruker 100.000++ på et stereo-oppsett, når vi kan få en kjempebra ghettoblaster til 1200 (og den blinker også !!) ??
Dessuten, hvor mange er det som har litt dyrere anlegg som har utelukkende lakriskabler til 20 penger? Det er ikke så mange som har oppgradert strømkablene, men de aller fleste jeg kjenner/har sett profilen til har mer eller mindre gode kabler.
For min del bruker jeg kabler som en finpuss, på lik linje med resonansdempere under elektronikken og stødemping ol, for å "optimalisere" anlegget. Om dette er en ren placebo-effekt, eller om det faktiske målbare forandringer (om vi har bra nok måleapparater) vet jeg ikke, men det ville vært helt absurd for meg å bruke lakriskabler på elektronikk til så mange penger.
Det er summen av mange små detaljer som utgjør totalen, de små detaljene kan virke trivielle, men de har faktisk en betydning.
Helt enig - selv har jeg sydd kablene selv og da kun på stereo'n der jeg har god CD spiller og god analog forsterker som gir de detaljer i lydbildet som man trenger når man skal finpusse med kabler. I kino'n er det helt greit med litt tykke "lakrissnører" - der betyr det ikke noe alikevel da den stor sett brukes til film.
Kablenisse synes jeg er et meget bra navn og har tenkt å forsette med det.