Tråden for oss "kabelentusiaster".. og "nysgjerrigper'er"!

26 Jul 2005
11.449
1
36
kenneth andersen skrev:
Hei. Jeg og kunne tenke å melde meg inn her. Har enda IKKE godt det store skrittet å kjøpt inn dyre kabler. Har sterkt vurdet innkjøp av nye strømkabler, men som den skeptikeren jeg er, har jeg ikke fått meg til å gjøre det enda! Mange meninger for å imot, og har hørt at det må legges flere tusen i en kabel, skal det være noen hensikt. Da tenker jeg. 2000-3000*4= mye penger. Har ikke helt klart å svelge den enda. Mye annet han kunne kjøpe for den summen.:confused:

Du trenger ikke bruke mange tusen. Det gjelder å finne en kabel som ballanserer utgangstrinnet ditt og høytalerne perfekt - tror nå jeg. Den kan like godt koste 1500 som 10000, helst det første :p . Min hjemmelagde er i alle fall den beste jeg har prøvd.

cyr

0
24 Jul 2006
1.575
0
0
Della skrev:
Hva er egentlig forskjellen på RCA og XLR?? :-?

Hovedsaklig er forskjellen at XLR er balansert, mens RCA/phono er ubalansert. RCA har én leder for høyre og én for venstre, mens to ledere i en XLR-plugg overfører forskjellen i signalet (balansert) der signalet er invertert i en av lederne. Mottaker henter ut forskjellen mellom signalene, noe som betyr at støy ideelt sett er lik null. Det geniale er at det som regel induseres den samme støyen i begge lederne, og da sitter man igjen med et rent og pent signal. Når lederne i tillegg er tvunnet bidrar det til at de plukker lite støy i utgangspunktet.

Støy er altså stikkordet, og derfor er XLR svært mye brukt i lydbransjen fordi lange strekk og lave spenninger fra mikrofoner kan tillates.

Med korte kabelstrekk i et miljø med lite støy vil du mest sannsynlig ikke høre forskjell på de to ulike metodene for signallering.

Vedlegg 1: Kabelstrekksang.

25 Feb 2006
22.766
1
0
49
kenneth andersen skrev:
Hei. Jeg og kunne tenke å melde meg inn her. Har enda IKKE godt det store skrittet å kjøpt inn dyre kabler. Har sterkt vurdet innkjøp av nye strømkabler, men som den skeptikeren jeg er, har jeg ikke fått meg til å gjøre det enda! Mange meninger for å imot, og har hørt at det må legges flere tusen i en kabel, skal det være noen hensikt. Da tenker jeg. 2000-3000*4= mye penger. Har ikke helt klart å svelge den enda. Mye annet han kunne kjøpe for den summen.:confused:
Ja, strømkabler er ett tvilstilfelle sånn jeg ser det...
Men hatt godt resultat med strømkabler med skjerm og bra tverrsnitt. Greie plugger kan også være greit.

mr x

0
16 Okt 2006
3.771
0
0
BGuarden skrev:
Ja, strømkabler er ett tvilstilfelle sånn jeg ser det...
Men hatt godt resultat med strømkabler med skjerm og bra tverrsnitt. Greie plugger kan også være greit.

Regner med at det helt sikkert er forskjell på di kablene som følger med utstyr og di du får kjøpt løse. Men det er jo enn jungel der ute og har liksom ikke lyst til å bare kjøpe noen. Alle skriver/sier jo at sine er di beste. Det er jo IKKE mulig, men det er jo en selger i oss alle. Har også lest et sted, at oppgradering av strøm kabel på spiller, er det du merker størt forskjell på. Spørs om jeg ikke må svelge det sure eplet og prøve, men må nok litt mere overbevisning til først.
Er det noen som bor i nærheten av sande i vestfold, som kunne gitt meg en liten demo? Det hadde vært kanll..

28 Sep 2006
485
0
0
Fra Explorerne: Nordost blue heaven (veldig stor forsjell fra diy ht kabler)
Fra bluray og HD pvr til DAC: Nordost Optix
Fra Hegel DAC: Nordost blue heaven
Fra ps3: Eagle optisk kabel (usikker på navn, billig iallefall)

For meg funker dette veldig bra. Alt er mer åpent og høres bedre ut nå med disse kablene enn det låt med jallakabler. Har ikke like mye bass, men den bassen som er der er mer tight og presis. Jeg føler også at mellomtonen og diskanten er mer klar og åpen. Alt høres mer riktig ut. I tillegg til dette ser jo det veldig bra ut og jeg har ingen støy verken fra pc, ps3, hd pvr eller bluray. Herlig!

25 Feb 2006
22.766
1
0
49
kenneth andersen skrev:
Regner med at det helt sikkert er forskjell på di kablene som følger med utstyr og di du får kjøpt løse.
Forskjellene er marginale.. Men hadde en litt morsom erfaing med noen "tullekabler" jeg laga.. Tvinna ihopen en masse isolerte SC ledere som jeg gav en funksjon utifra fargekoding. DVS. +- og jord i ett eneste stort sammensurium. Kvadrat på over 6mm2! Kabelen ser for***** ut, men er uten tvil den som skiller seg ut! ...syke greier...

25 Feb 2006
22.766
1
0
49
Gurba skrev:
Hvilket som helst seriøst produkt kan få den sertifiseringen. Sikkert også Biltema-kabelen for den saks skyld. Mener at THX-merket går til produkter som innehar egenskaper kvalitetsmessig for å brukes i ett THX-oppsett.

Gurba: Vet hvilken holdning du har til kabler, så forstår ikke hvorfor du bruker energi på det, og når du først gjør det: Synes ikke Monster er noen særlig god kabel :)

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
Det verste er at den monster-kabelen brukte jeg i mange år :-D
Har vel aldri vært stor tilhenger av dyre kabler, men mener fremdeles det er forskjell på kabel. (men ikke nødvendigvis prisavhengig). Nå har jeg heller ikke fått opplevd stort utvalg, men det håper jeg kommer med tiden. Nå er ikke dette akkurat en overpriset kabel, men en ting er sikkert, jeg merket et betydelig løft når jeg byttet til "Supra Rondo 4x4.0mm Antracit". Spørsmålet er vel om dette ligger i dimmensjon, er en bedre kabel, eller en blanding av de begge.

PS: Blir det enda delt ut gratis medlemsskap? ;)

Gurba

0
19 Feb 2009
24.635
7
38
BGuarden skrev:
Hvilket som helst seriøst produkt kan få den sertifiseringen. Sikkert også Biltema-kabelen for den saks skyld. Mener at THX-merket går til produkter som innehar egenskaper kvalitetsmessig for å brukes i ett THX-oppsett.

Gurba: Vet hvilken holdning du har til kabler, så forstår ikke hvorfor du bruker energi på det, og når du først gjør det: Synes ikke Monster er noen særlig god kabel :)

Må innrømme at for meg så mistet THX-merkingen det meste av troverdighet når PC-høyttalere ble godkjent og med disse kablene så er siste rest borte.

Som du sier så er jeg egentlig ikke skeptiker engang, men siden Monster faktisk har kostet på THX-godkjenning så må de jo være av det ypperste. De er de første THX-kablene JEG har sett. :)

25 Feb 2006
22.766
1
0
49
Gurba:
Ja, for en 10år siden ble THX merkinga sett på som ett kjennetegn på det aller ypperste innenfor utstyr. Det var kun toppserien til enkelte merker som fikk denne merkinga. Men sier vel kanskje litt om THX som format: Ikke like eksklusivt som det en gang var?

Gurba

0
19 Feb 2009
24.635
7
38
Det er sikkert forskjell på de forskjellige THX-godkjenningene, men jeg synes de ødela mye for seg selv når de begynte å godkjenne PC-høyttalere. Og nå attpåtil høyttalerkabler. Jeg har fått inntrykk av at det i mange tilfeller er produsenter av mid-/low-end som er ivrigst på å få på THX-logo'en. De store og seriøse merkene som står for høy kvalitet selger vel uansett.

Beklager OT. :)

Beklager også de andre innleggene mine i denne tråden, men å gjøre narr av dere kabelnisser er en av få gleder jeg har i mitt triste liv. Men nå skal jeg la dere være i fred. Nå skal jeg spise Non Stop og håpe at hodepinen gir seg. ;)

Janago

0
5 Jul 2005
105
0
0
53
Hvor ble det av de virkelig GODE biltema kablene?

Jeg ser at det ofte refereres til biltema kabler, men det kan jo være så mangt?
Når det gjelder høyttalerkabler, så må vel disse være blandt de beste som biltema har solgt? De består av ofc kobber og sølv, og de lyder bedre enn mine gamle monster kabler i samme dimensjon.
Var de for gode til å bli solgt hos biltema???

Mine mest eksotiske kabler må sikkert være de to stk. mellom for og effektforsterker. Omregnet til meterpris så koster de 2,5k!
Men de lyder da også bedre enn metallbøylene som er standard.

nad3020.jpg

Arkan

0
8 Mai 2007
306
0
0
BGuarden skrev:
Tenkte jeg skulle opprette en tråd hvor vi nisser kan diskutere kabler i fred og fordragelighet.

BGuarden skrev:
Er vel ett motsvar mot alle trådene som har blitt opprettet kun med mål å få oss, indirekte, til å fremstå som en gjeng hodeløse høns.

Jeg melder meg glatt inn i klubben og kan betrygge de som setter sin lit til at (egne) subjektive vurderinger har holdbarhet, såkalte "kabelnisser", også nyter anerkjennelse fra og kan leve i fordragelighet med de som har et mer målbart innrettet tankesett. Dette er ihvertfall min erfaring fra å jobbe som forsker ved UiS over noen år, hvor noen av mine beste kollegaer er psykologer som jobber primært statistisk og kvantitativt. På tross av dette, bruker de kvalitative data (observasjoner, intervju etc.) direkte inn i sitt arbeide, for å underbygge de statistiske tendenser og forklaringer. Og jeg benytter de samme tendenser for å bekrefte/avkrefte mine observasjoner. En fin synergi!

Faktum er at det innen mitt felt, helsefaglig forskning, er en økende tendens til å vektlegg såkalt "tacit knowledge" eller taus kunnskap i vitenskapelige publikasjoner. Nærmere bestemt, dette er kunnskap som ikke evidence basert medisin (basis for legers utdannelse) kan forklare, men som utvilsomt spiller en rolle. Eksempel: I en artikkel av Smith, Pope m.fl (2006) forsøker forfatterne å kartlegge hva en ekspert ér, og de kommer da frem til følgende (sitat s. 405): "In this study we have been able to start to characterize expertise in regional anaesthesia. Clearly this encompasses technical fluency, but moves beyond competence at needle insertion to incorporate unwritten strategies for increasing success. True mastery is also manifest in handling the patient (communicating, anticipating and minimizing discomfort) and recognizing the limits of safe practice (knowing when to stop trying)." Mao, "true mastery" innebærer tilegnelse og utvikling av ferdigheter som ikke kan måles uten videre, og hvor selv de som utøver disse ferdighetene kanskje ikke er seg bevisst at de faktisk gjør det. Dermed må man benytte observasjoner, dypdeintervju (inkl. informants egne vurderinger) og forskers rent subjektive tolkninger av disse data, for å kartlegge naturen av fenomenet "ekspertise". Jeg tror det er godt mulig at tilsvarende "tause egenskaper" kan overføres til kabeldiskusjonen, ved å erkjenne at kabler både er umiddelbart målbare men at det samtidig kan være mer ved kabler enn det som er direkte målbart...

Og hvorfor være underlagt stereoptypien kabelnisser, iom at nisser vitner om latter og morro. Hvorfor ikke heller kabelsubjektivister, hvor vi med seriøsitet legger frem og står for våre synspunkter, men samtidig ikke legger opp til at vi må forsvare disse synspunktene mer enn de rene "objektivistene" må forsvare at de faktisk er objektive. Fra min forskningsverden er det faktisk slik at selv de som driver med statistikk og måling (risikovurderinger f.eks.) erkjenner at full objektivitet er uoppnåelig, iom. at man har en kunnskaps- og erfaringsballast med seg som i en større eller mindre grad (avhengig av bevissthet ift dette) påvirker vurderingsevne og resultater. Kan man da egentlig snakke om objektivitet i det hele tatt, på noe plan? Tar en f.eks. et hvilketsomhelst måleapparat, vil selv dette være konstruert ut fra menneskelige teorier. Dette innebærer at det ikke nødvendigvis måler "det sanne virkelighetsbilde" av en gitt kabel/fenomen!

Jeg sitter iallefall med en fot over begge benker, og tenker at objektivitet og subjektivitet er to likeverdige sider ved ethvert fenomen. Enten dette gjelder hvilken kunnskap som skapes og utøves eller hvordan kabler lages/fungerer og i realiteten oppleves.

Til slutt: La dette innspillet og tråden forbli mellom oss subjektivister.

Med vennlig hilsen,
Sindre

25 Feb 2006
22.766
1
0
49
Arkan skrev:
Jeg melder meg glatt inn i klubben og kan betrygge de som setter sin lit til at (egne) subjektive vurderinger har holdbarhet, såkalte "kabelnisser", også nyter anerkjennelse fra og kan leve i fordragelighet med de som har et mer målbart innrettet tankesett.
Du lurte vel på hvorfor vi kaller oss for kabelnisser og ikke feks. subjektivister.
Er som du sier litt mere spas og morro med "Nisser". Og det faktum at "nisser" først ble brukt av en "skeptiker/målemafia". Så vi har vel brukt det man kaller for omvendt psykologi, og heller bare omfavnet navnet :)

Jeg er en kabelnisse... Og jeg er stolt over det! :mrgreen:

zatz

0
5 Jan 2006
4.925
0
36
46
BGuarden skrev:
Du lurte vel på hvorfor vi kaller oss for kabelnisser og ikke feks. subjektivister.
Er som du sier litt mere spas og morro med "Nisser". Og det faktum at "nisser" først ble brukt av en "skeptiker/målemafia". Så vi har vel brukt det man kaller for omvendt psykologi, og heller bare omfavnet navnet :)

Jeg er en kabelnisse... Og jeg er stolt over det! :mrgreen:

Flott innlegg av Arkan her, nye vinklinger og perspektiver :-D

Selv har jeg en liten følelse av at utrykket "kabelnissen" er på vei ut, det er vel heller "kabelentusiast" som er passende. Når det er sakt så synes jeg heller ikke at utrykket skeptiker er passende i mange tilfeller hvor en del individer er veldig sikre i sine uttalelse.

Arkan

0
8 Mai 2007
306
0
0
zatz skrev:
Flott innlegg av Arkan her, nye vinklinger og perspektiver :-D

Selv har jeg en liten følelse av at utrykket "kabelnissen" er på vei ut, det er vel heller "kabelentusiast" som er passende. Når det er sakt så synes jeg heller ikke at utrykket skeptiker er passende i mange tilfeller hvor en del individer er veldig sikre i sine uttalelse.

Tusen takk for oppmuntring, jeg gjorde ihvertfall et forsøk på å formulere noe saklig og presist ;)

Jeg er og helt enig i, som du avslutningsvis antyder, at enhver skråsikkerhet den ene eller andre veien, som skeptiker per definisjon nå synes å ha, er en fallgruve.

gubben

0
29 Aug 2005
8.394
0
0
Arkan skrev:
Tusen takk for oppmuntring, jeg gjorde ihvertfall et forsøk på å formulere noe saklig og presist ;)

Jeg er og helt enig i, som du avslutningsvis antyder, at enhver skråsikkerhet den ene eller andre veien, som skeptiker per definisjon nå synes å ha, er en fallgruve.

Kloke ord :-D
Selv har jeg for det meste Supra høytalerkabel , DIY signalkabler og Rixlab hdmi
Samt en aktiv splitter fra Grandbeing.
Det slenger en og annen Monster og litt billigkabler fra Elfa til tv tuneren.
Er mer opptatt av mekanisk kvalitet fremfor sexy strømper........ :-D

Della

0
28 Jan 2008
785
0
16
Vigrestad
Jeg er litt forundret over denne diskusjonen rundt kabler og hva de har å si egentlig. Vi har en hobby som den store allmenheten mener er helt absurd, hvordan kan vi forklare at vi bruker 100.000++ på et stereo-oppsett, når vi kan få en kjempebra ghettoblaster til 1200 (og den blinker også !!) ??

Dessuten, hvor mange er det som har litt dyrere anlegg som har utelukkende lakriskabler til 20 penger? Det er ikke så mange som har oppgradert strømkablene, men de aller fleste jeg kjenner/har sett profilen til har mer eller mindre gode kabler.

For min del bruker jeg kabler som en finpuss, på lik linje med resonansdempere under elektronikken og stødemping ol, for å "optimalisere" anlegget. Om dette er en ren placebo-effekt, eller om det faktiske målbare forandringer (om vi har bra nok måleapparater) vet jeg ikke, men det ville vært helt absurd for meg å bruke lakriskabler på elektronikk til så mange penger.

Det er summen av mange små detaljer som utgjør totalen, de små detaljene kan virke trivielle, men de har faktisk en betydning.