Tråden for oss "kabelentusiaster".. og "nysgjerrigper'er"!

25 Feb 2006
22.766
1
0
48
Tenkte jeg skulle opprette en tråd hvor vi nisser kan diskutere kabler i fred og fordragelighet. Om erfaringer, tweak's++ Uten å ha "målemafia" og skeptikere hengende over oss. Riktignok må man regne med å få besøk av en eller annen "profet" som vil omvende oss til "skeptisismen", men det er vel sånt man må finne seg i? Right?

Er vel ett motsvar mot alle trådene som har blitt opprettet kun med mål å få oss, indirekte, til å fremstå som en gjeng hodeløse høns.

Det som fikk meg til å tenke i disse banene er noe jeg leste i min hi-fi ungdom: Tenker man kun i ett ledd så vil ikke resultatet bli spesielt dramatisk. Bytter man ut i hele alt vil sjansen for ett positivt resultat være større. Det var det man kalte for ett tweak.

For hver tweak skjedde en "bitteliten ting" med lyden. Summen av flere tweak...

ragwo

0
13 Jan 2007
7.655
0
0
Godt initiativ!
Jeg melder meg glatt inn i nisseklubben hvis skeptiske kabelnisser med prøvemedlemsskap i målemafiaen er godtatte ;)

25 Feb 2006
22.766
1
0
48
ragwo skrev:
Godt initiativ!
Jeg melder meg glatt inn i nisseklubben hvis skeptiske kabelnisser med prøvemedlemsskap i målemafiaen er godtatte ;)
Da utnevnes du herved til "sjefsnisse"! ...siden du er så veldig ivrig! :mrgreen:

...Kanskje man skulle ha endra navn til "nisseklubben" i disse juletider? ...og gi fjøsnisser, nordpolnisser og blånisser prøvemedlemskap i samme slengen? :D

Truls

0
8 Mar 2007
5.468
0
0
Melder meg inn, jeg er skeptiker, men skyver ikke kablenes varierte egenskaper under en stol før jeg har dyppet øret i flere oppsett og bla bla bla=)

Jeg er og en NISSE i form av en idiot, siden jeg har klart å fikse det slik at WAF (GFAF?) ikke har noe å si lengre:\

25 Feb 2006
22.766
1
0
48
the sprit sound skrev:
jeg melder meg glatt inn i nisse klubben!
hva slags kabler har vi da gutter?
Når du nå spør så pent;)
Har en blanding av "himkok" og kjøpte:)
For å begynne med høyttalerne: Eichman Express 4 (kjøpt brukt for 500;- )
I signalveien er det bare DIY: Alle har bulletplug'er i sølv, forruten digitalkabelen som har vanlige kobber"bullets". Lederne her er ei fletting av ledere fra LCaudio.
De andre har en sølvleder (Mundorf) tvinnet sammen med en kobberleder (Audioquest) og noen små "jumpere" som er basert på Audiotruth Lapis som jeg kjøpte for en billig penge.

Ellers strømkabler av egen produksjon, EC-baserte DIY og supra.

• Like
Reactions: Danke

Truls

0
8 Mar 2007
5.468
0
0
Vil du ha svaret på det?

En HDMI kabel som kom fra ASUS, en fra Dealextreme.com, og det er alt av signalkabler, ja og to Supra subwooferkabler til 300kr stykk.

Som effektkabler har jeg 1.5kv fra europris på den ene surroundhøytaleren og 1.5kv fra metro på den andre. Til center har jeg en stomp med 0.75kv lampettledning. Høyre front er bi-ampet og bruker litt av europris 1.5kv og litt av metro 1.5kv. Venstre front bruker en strippet skjøteledning til utendørsbruk, den har fire ledere som jeg har flettet for å lage en støykanselerende konstruksjon.

Jeg blir å kjøpe noe litt bedre etterhvert.

ragwo

0
13 Jan 2007
7.655
0
0
BGuarden skrev:
Da utnevnes du herved til "sjefsnisse"! ...siden du er så veldig ivrig! :mrgreen:

...Kanskje man skulle ha endra navn til "nisseklubben" i disse juletider? ...og gi fjøsnisser, nordpolnisser og blånisser prøvemedlemskap i samme slengen? :D
Om jeg er verdig denne ærefulle tittelen vet jeg ikke, men jeg blir fylt med ydmykhet og skrekkblandet fryd av å bli foreslått som sjefsnisse :lol:
I disse juletider synes jeg det er helt greit å innlemme andre nisser også, men grensa går ved hagenisser :mrgreen:

25 Feb 2006
22.766
1
0
48
ragwo skrev:
I disse juletider synes jeg det er helt greit å innlemme andre nisser også, men grensa går ved hagenisser :mrgreen:
..vi bare håper og ber at de er nedsnødd! *grøss* :mrgreen:

Hva har du da?;)

ragwo

0
13 Jan 2007
7.655
0
0
Her er det en salig blanding, og alt for mye kabler:
For øyeblikket kjører jeg Synergistic Research Alpha Quad aktiv skjermede høyttalerkabler til frontene, Tara Labs Prism 500 til center, 2x5mm2 DIY Klotz til surround, Monster XP 1,5mm2 til surround back samt flettet høynivåkabel til sub til stereobruk.

Av signalkabler bruker jeg Synergistic Research Kaleidoscope Phase 1 XLR med aktiv skjerming mellom stereopre og fronteffekt, Monster M1000i XLR mellom surroundpre og stereopre, Monster M1000i XLR til center og surround L, DIY RCA til surround R (hvis noen skal selge en single M1000 XLR på 1m, så hyl ut ;)), Audiotruth Diamond RCA til surround back L&R samt DIY XLR til sub til surroundbruk. OEM 1.3A HDMI-kabel mellom komponenene som trenger slikt samt Klotz digitalkabel mellom cd-spiller og stereopreens DAC.

Av strømkabler går det i en salig blanding av DIY skjermet 2,5mm2, et par EC-kabler samt en Krellkabel til Krellen. Det hele mates av en dedikert 16A kurs med 16 uttak. Kjekt å ha stor sub å skjule den vanvittige salaten bak ;)

5 Mai 2008
379
0
0
:d

dette ligger ann til og bli en hyggelig tråd dette!
jeg kan jo kaste inn noen av mine inntrykk:
jeg har jo nylig innvistert i ny HT (JBL LS 60) som jeg kjøpte fra lydhagen.
så det ble litt chitt chat når jeg var på demo der og da var jeg så heldig at det var lite kunder så jeg fikk en demo på forsjellen på diverse kabler som jeg kunne vurdere og kjøpe til JBLene mente de.
jeg fikk først en demo på Nordost Flatline Gold som låt mye bedre enn de kablene jeg har så gikk vi vidre til blå himmel som fikk fram enda mer energi i toppen og bassen ble litt tightere! etter på gikk vi til High end nivå Heimdall
som jeg mente var unødvendig i og med at de koster over 50% prosent av høytalerne. men disse låt mye tøffere enn alle de andre kablene jeg fikk høre
mye mer trøkk og mer fylde i mellomtonen.
jeg vet at dette kan virke som en slags reklame annonse men dette var i allefall mine inntrykk!
noen andre som har erfarig med kabler fra Nordost??
noen som har forslag om kabler jeg bør teste på LSene mine?

zatz

0
5 Jan 2006
4.925
0
36
46
BGuarden skrev:
Når du nå spør så pent;)
Har en blanding av "himkok" og kjøpte:)

Jeg får melde meg inn i klubben jeg også, har ikke så veldig mye å tilføye annet enn noe kommentarer her og der. Jeg har for øyeblikket VDH som høyttalerkabler og som RCA mellom for- og effektforsterken.

BGuarden, det er kansje tabu å ta opp dette i tråden din :shock: Jeg sendte deg noen Biltema-kabler for noen månder siden som du skulle teste ut i forhold til dine egene. Fikk du gjort noen ordentlig test av disse. Er dem så gode som enkelte påstår og er dem å anbefale for den viderekommende? Det svartet blir sikkert veldig subjektiv, men jeg antar iallefall at dem ble koblet ifra høyttalerene etter testen... ;)

25 Feb 2006
22.766
1
0
48
zatz skrev:
BGuarden, det er kansje tabu å ta opp dette i tråden din :shock: Jeg sendte deg noen Biltema-kabler for noen månder siden som du skulle teste ut i forhold til dine egene. Fikk du gjort noen ordentlig test av disse. Er dem så gode som enkelte påstår og er dem å anbefale for den viderekommende? Det svartet blir sikkert veldig subjektiv, men jeg antar iallefall at dem ble koblet ifra høyttalerene etter testen... ;)
Har fått hørt på dem ja, men ble litt problematisk siden det har skjedd visse endringer i anlegget siste mnd... Lånt meg ett drivverk som sannsynligvis blir stående og en pre. Såeh...
Siden perioden frem til jul er litt "fullpakka" så vil jeg heller konsentrere meg om å bli kjent med anlegget igjen. Meeen... Jeg synes de låter overraskende bra! Slører til endel og er ikke like dynamiske som de jeg bruker selv. Tror de uansett vil tilfredstille for bruk i feks. mellomklasse-anlegg.

20 Aug 2004
11.893
0
36
42
shoottheshow.com
Et medlemsskap i denne klubben er så absolutt verdt å ta med seg.

Mine skolisser:

strømkabel fra vegg til nordost thor: nordost shiva
strømkabler fra thor til mc501: ecosse the big orange.
strømkabel c220: LoRoad med Furutech kontakter
signal dac til c220: Better cables
signal c220 til mc501: nordost heimdall
Ht kabler: swans sine medfølgende.

Det er nok få av disse som vil overleve førstkommende sommers utbetalinger for å si det sånn :)

g-h

0
11 Jun 2005
2.819
0
0
Bra tiltak dette Andreas!

Håper at resten av forumbrukerne kan respektere deres ønske om å la dette bli en slags "vennetråd" for dere som vil diskutere kabler.

Skulle overtramp forekomme så vet dere hvor moderator knappen er ;)

25 Feb 2006
22.766
1
0
48
g-h skrev:
Bra tiltak dette Andreas!

Håper at resten av forumbrukerne kan respektere deres ønske om å la dette bli en slags "vennetråd" for dere som vil diskutere kabler.

Skulle overtramp forekomme så vet dere hvor moderator knappen er ;)
Blir jo litt merkelig om man skulle diskutere om det er forskjeller eller ikke? Det er forskjellene man er interessert i og gjerne også en og annen anbefaling.

Knappen skal "henge løst", g-h ;)

Della

0
28 Jan 2008
785
0
16
Vigrestad
RCA vs XLR

Hei Nisser (legg merke til stor N..)

Holder på å oppgradere anlegget mitt litt, og da virker det naturlig å oppgradere kabler også, weakest link og det der..

Hadde en Yba Design CD-spiller før og brukte da "MIT AVT 2" signalkabel for å "dempe" den litt ivrige diskanten i den spilleren. Nå har jeg lagt øynene på "Audioquest Niagra" kabler. Disse er XLR, mens de andre var RCA. Dere som har vært ute både en vinternatt og en julenatt før, hvor mye er det å tjene på å skifte kabler, tror dere?

Hva er egentlig forskjellen på RCA og XLR?? :-?

"Audioquestene" ser ihvertfall jækla bra ut :D

mr x

0
16 Okt 2006
3.771
0
0
Hei. Jeg og kunne tenke å melde meg inn her. Har enda IKKE godt det store skrittet å kjøpt inn dyre kabler. Har sterkt vurdet innkjøp av nye strømkabler, men som den skeptikeren jeg er, har jeg ikke fått meg til å gjøre det enda! Mange meninger for å imot, og har hørt at det må legges flere tusen i en kabel, skal det være noen hensikt. Da tenker jeg. 2000-3000*4= mye penger. Har ikke helt klart å svelge den enda. Mye annet han kunne kjøpe for den summen.:confused:

gpt33

0
13 Jun 2004
5.520
0
36
Trondheim
the sprit sound skrev:
jeg melder meg glatt inn i nisse klubben!
hva slags kabler har vi da gutter?

Henger meg på her jeg også.

Ht Kabler Front: Nordost Baldur
Ht Kabler Center: Nordost Blue Heaven RevII
Ht Kabler Bak: Biltema
Signal kabler: Nordost Blue Heaven
Sub kabler: DiY Skjermet
Strøm Kabler: DiY Skjermet (aller er 60cm)

Kan legge til at alle Nordost kabler er kjøpt brukte,så har egentlig ikke kostet stort o forhold til nyprisen.

Titt gjerne innom min Stuekino tråd:
http://avforum.no/forum/hvilket-uts.../84716-gpt33s-stuekino-svs-eq-1-julegave.html