Torstein bygger (endelig) dedikert kino

16 Mar 2012
944
1.053
93
Men for å ta en liten pause i akustikkdiskujoen:

Jeg skal igang med en DIY treramme til et dreamscreen v7.

Har kjøpt inn disse forskakalkninsplankene(?). Ser de ikke er 100% "flate/rette" men tror det er såpas lite at det ikke har noen praktisk betydning.
Bør de kyttes i 90 grader i hjørnene eller settes inntil hverandre (se tegning), tenker å ha 2 planker oppå hverandre akkurat i skjøtene da de uansett må bygges litt ut for å komme over vinduskarmene de skal henge over.

Lerretet skal også henge foran noen vinduer, noe jeg bør tenke på i forbindelse med det? Bortsett fra å forhindre lysgjennomgang?

Noen som har noen tips/meninger?
Hvis duken skal ligge rett på bordene og stiftes på baksiden ville jeg kuttet 45⁰ i hjørner. Mindre sjanse for å se skjøten siden bordene ofte er litt krummet. Med rett kapp kan det bli mere synlig. 45⁰ er jo også litt mere solid siden man får større lim flate og lett å sette noen skruer i hjørner som holder godt sammen. Ikke så stor praktisk betydning da. Skal du bruke festelist til lerretet er vel et fett hva du gjør siden lister limes utenpå.
Husk og mål diagonal😊

• Like
Reactions: TorsteinRS
24 Aug 2005
1.266
56
48
35
Bergen
Da går jeg for 45⁰ 👍
Fikk med festelister med lerretet. Så de er limt på nå med konstruksjonslim, så da er det bare å smøre seg med tolmodighet mens jeg venter på at det skal tørke.

Mål med diagonal? Sikter du til at skjermstørrelse ofte er diagonalt målt? Bygger utifra målene til projectioncentral, altså 120" lerret med 265 bredde og 149 høyde.

Noen som har erfaring med hvor nøyaktig den kalkulatoren deres er mtp kastelengde? Planen er å maskere inn lerretet etterpå ettersom jeg nok ikke klarer å fylle hele lerretet med den kastelengden jeg har mulighet til. Da får jeg jo også mulighet til å lage variabel maskering sånn at jeg kan maskere inn til scope.

• Like
Reactions: chrisand25
16 Mar 2012
944
1.053
93
Da går jeg for 45⁰ 👍
Fikk med festelister med lerretet. Så de er limt på nå med konstruksjonslim, så da er det bare å smøre seg med tolmodighet mens jeg venter på at det skal tørke.

Mål med diagonal? Sikter du til at skjermstørrelse ofte er diagonalt målt? Bygger utifra målene til projectioncentral, altså 120" lerret med 265 bredde og 149 høyde.

Noen som har erfaring med hvor nøyaktig den kalkulatoren deres er mtp kastelengde? Planen er å maskere inn lerretet etterpå ettersom jeg nok ikke klarer å fylle hele lerretet med den kastelengden jeg har mulighet til. Da får jeg jo også mulighet til å lage variabel maskering sånn at jeg kan maskere inn til scope.
Festelist er fint! Diagonal måling er så du er sikkert på at det er i vinkel. Måler man Diagonalt fra to hjørner og får samme mål er det i vinkel, litt dårlig forklart😅

På de projektorene jeg har testet i den kalkulatoreren har det stemt ganske greit, men uansett lurt å teste med projektor. Fikk for eksempel noen tommer mer i virkeligheten på min😊

24 Aug 2005
1.266
56
48
35
Bergen
Festelist er fint! Diagonal måling er så du er sikkert på at det er i vinkel. Måler man Diagonalt fra to hjørner og får samme mål er det i vinkel, litt dårlig forklart😅

På de projektorene jeg har testet i den kalkulatoreren har det stemt ganske greit, men uansett lurt å teste med projektor. Fikk for eksempel noen tommer mer i virkeligheten på min😊
Aha, genialt triks! Det skal jeg passe på å gjøre.

Krysse fingrene for at jeg får noen cm ekstra da. Har lekt med tanken på å fjerne det ene laget med gips på bakveggen for å få projektoren noen ekstra cm bak. Er null lydisolering i de veggene uansett. Men da slipper jeg kanskje unna.

Bestilte en JVC np5 med full kalibrering på SDR og HDR i går. Ekstremt spent på hvordan det berømte JVC sortnivået er etter å kun ha hatt lcd og dlp projektorer, gleder meg!

• Like
16 Mar 2012
944
1.053
93
Aha, genialt triks! Det skal jeg passe på å gjøre.

Krysse fingrene for at jeg får noen cm ekstra da. Har lekt med tanken på å fjerne det ene laget med gips på bakveggen for å få projektoren noen ekstra cm bak. Er null lydisolering i de veggene uansett. Men da slipper jeg kanskje unna.

Bestilte en JVC np5 med full kalibrering på SDR og HDR i går. Ekstremt spent på hvordan det berømte JVC sortnivået er etter å kun ha hatt lcd og dlp projektorer, gleder meg!
Jeg hadde lett tatt ut en firkant i gipsen på bakveggen for noen cm til hvis ikke det er lydisolering uansett. Får også vinkel adapter på de fiber hdmi kablene til avshop. Da vinner man også ganske mange cm.

Det er en skikkelig PJ. Blir neppe skuffet! Digger min litt eldre JVC😊

• Like
24 Aug 2005
1.266
56
48
35
Bergen
Da har jeg fått bygget lerrets rammen.
Lærte mye underveis, blant annet at jeg har mye forbedringspotensiale når det kommer til finsnekkring. Jeg endte blant annet opp med 1 cm forskjell på diagonalen. Tror dette blant annet skyldes noen mm forskjell på topp og bunn planke.
Siden jeg uansett skal maskere lerretet inn spiller det nok ingen rolle hvordan kantene er, men i tilfelle noen andre skal lage lerret følger noen punkter jeg kommer til å huske til neste gang.

Forskalkninsplanker kan nok fungere i teorien, men man må være mye mer kritisk enn jeg var på hvilke planker man plukker med seg fra forhandler. De fleste jeg hadde var hakket mer skive enn optimalt. God mulig en liten lekter hadde gjort seg bedre.

Jeg har lenge mistenkt at gjerngssagen min ikke gir helt nøyaktig 45 grader. Utifra at hjørnene mine ikke er helt nøyaktig så syntes jeg det er greit å skylde på den.
IMG_7711.jpeg

Jeg brukte konstruksjonslim på både rammen og listene. Den virker å være relativt seig etter liming (mulig dette blir bedre senere, den har tørket i 24 timer). Neste gang ville jeg nok brukt trelim på rammen og en lim som herder helt hardt på listene. Men tror ikke dette skal by på problemer da jeg ikke tror det blir mye spenn i lerretet og rammen uansett har en del skruer i tillegg til lim.

Den løsningen med å forsterke hjørnene fungerte veldig fra. Rammen ble overaskende solid.

IMG_7712.jpeg

Da mangler det bare å få hengt den opp på hengsler, male rammen og lage en løsning for framtidig montering av maskering.

16 Mar 2012
944
1.053
93
Faller uansett ikke fra hverandre dette, så går nok veldig bra. Trelim på trevirke er nok det beste som du har funnet ut, men som sagt, dette faller neppe fra hverandre.

Mange monteringslim som bruker flere døgn før de er skikkelig herdet, så tørker nok til slutt.

Stå på videre 😊👍

• Like
24 Aug 2005
1.266
56
48
35
Bergen
Ny kveld, ny runde med arbeid.

I dag var det maling av lerretsrammen i tillegg til de 2 første takplatene som ikke skal ha isolering i seg.

IMG_7714.jpeg

Hadde en liten "arbeidsulykke" også når jeg mistet den ene vinkelen som skal feste platene i taket nedi malingsbøtten. Glad det ikke er oljemaling og relativt lett å vaske vekk.

IMG_7713.jpeg

Håper å få trukket platene med stoff og hengt de opp i taket i kveld.

16 Mar 2012
944
1.053
93
Ny kveld, ny runde med arbeid.

I dag var det maling av lerretsrammen i tillegg til de 2 første takplatene som ikke skal ha isolering i seg.

Vis vedlegget 246611

Hadde en liten "arbeidsulykke" også når jeg mistet den ene vinkelen som skal feste platene i taket nedi malingsbøtten. Glad det ikke er oljemaling og relativt lett å vaske vekk.

Vis vedlegget 246610

Håper å få trukket platene med stoff og hengt de opp i taket i kveld.
God fremdrift er gøy å se!

Godt det ikke var telefonen du mistet. Husker en tidligere sjef jeg hadde gikk å leita etter telefonen. Måtte ringe den, og da kom det er rar lyd fra malingsbøtta. Ble aldri pen igjen den telefonen. 😂

24 Aug 2005
1.266
56
48
35
Bergen
Dagens oppdatering:

IMG_7721.jpeg

I dag fikk jeg trukket de to første takplatene med velur og satt opp ledlys.

IMG_7731.jpeg

Ser jeg kanskje må jobbe litt med vinkelen for å få de til å lyse opp mer av platen forren. Ettersom dette er første plate er det ikke så farlig at den ikke lyser langt inn da dette fort treffer lerretet.

IMG_7732.jpeg

Satser på å få opp lerretet i morgen, så da blir det endelig litt bilde og film.

IMG_7735.jpeg

Greide selvfølgelig ikke å vente helt til i morgen med å åpne projektoren. Så fikk testet den litt på veggen i stuen. Har aldri fått så high end følelse av en projektor før. Byggekvaliteten er av en annen verden. Bilde ser veldig lovende ut, men rett på vegg med mye hvite flater og strålys ga ikke et veldig gode arbeidsforhold.

Sist redigert:
24 Aug 2005
1.266
56
48
35
Bergen
Nå nærmer det seg noe her.
IMG_7737.jpeg
Endte opp med å stifte først. Planen var å dytte det inn i skinnene etterpå. Men ble litt usikker på om jeg bare skal la det forbli stiftet ettersom det ser helt ok ut nå.
Ble plutselig redd for at det kunne bli rynker i duken når jeg begynner p dytte det ned i skinnene siden det allerede står i strekk?
IMG_7738.jpeg
Noen som har erfaring med DIY lerret? Hvordan gjorde dere det?

• Like
16 Mar 2012
944
1.053
93
Nå nærmer det seg noe her.
Vis vedlegget 246625
Endte opp med å stifte først. Planen var å dytte det inn i skinnene etterpå. Men ble litt usikker på om jeg bare skal la det forbli stiftet ettersom det ser helt ok ut nå.
Ble plutselig redd for at det kunne bli rynker i duken når jeg begynner p dytte det ned i skinnene siden det allerede står i strekk?
Vis vedlegget 246624
Noen som har erfaring med DIY lerret? Hvordan gjorde dere det?
Ser bra ut dette. Brukte selv festelist, men hvis det er stramt nok med kun stifter og det holder seg stramt i lengden, ser jeg ingen grunn til at du trenger dytte lerretet inn i listene. Blir det slakt på sikt kan du jo stramme opp med å dytte det inn i listene.

• Like
24 Aug 2005
1.266
56
48
35
Bergen
Ser bra ut dette. Brukte selv festelist, men hvis det er stramt nok med kun stifter og det holder seg stramt i lengden, ser jeg ingen grunn til at du trenger dytte lerretet inn i listene. Blir det slakt på sikt kan du jo stramme opp med å dytte det inn i listene.
hmm, ja greier ikke helt å bestemme meg om jeg skal prøve eller ikke. Hvis man går bort til lerretet så ser man at det er litt slakk på ene siden. Men det er minimalt og ikke synlig fra noe sted det egentlig spiller noen rolle (lytterposisjon). Så vi får se om jeg greier å holde fingrene unna eller om jeg må prøve å få det helt perfekt.

Det jeg er redd for er at jeg kan innføre rynker på duken når jeg strammer til via listene siden det ser helt ok ut. Når når du festet din ramme, hvilke rekkefølge tok du kantene? og startet du i hjørner eller midt på?

16 Mar 2012
944
1.053
93
hmm, ja greier ikke helt å bestemme meg om jeg skal prøve eller ikke. Hvis man går bort til lerretet så ser man at det er litt slakk på ene siden. Men det er minimalt og ikke synlig fra noe sted det egentlig spiller noen rolle (lytterposisjon). Så vi får se om jeg greier å holde fingrene unna eller om jeg må prøve å få det helt perfekt.

Det jeg er redd for er at jeg kan innføre rynker på duken når jeg strammer til via listene siden det ser helt ok ut. Når når du festet din ramme, hvilke rekkefølge tok du kantene? og startet du i hjørner eller midt på?
Starter på midten av alle fire sider og tar det gradvis på alle kanter. Skal nok mye til å få skrukker. Ganske fleksibel duk, så har det litt slakk nå blir det mest sannsynlig verre når trevirket får levd litt.

• Like
24 Aug 2005
1.266
56
48
35
Bergen
Starter på midten av alle fire sider og tar det gradvis på alle kanter. Skal nok mye til å få skrukker. Ganske fleksibel duk, så har det litt slakk nå blir det mest sannsynlig verre når trevirket får levd litt.
Hmm, må nok bare få gjort dette etterhvert, så er jeg på den sikre siden.

24 Aug 2005
1.266
56
48
35
Bergen
Nå har jeg hatt noen dager med bilde på lerretet og det går vell som det som ofte gjør plutselig mye saktere med selve byggingen av kinoen.
Har endelig fått opp stereoanlegget mitt som har stått i esker i kjelleren til svigers i 3 år nå pga små barn og lange barne fingre.
Men gleden med å endelig få lyd igjen var ikke like stor som jeg har trodd den kom til å bli alle disse årene, for nå har det kommet et nytt og mer sexy component inn i rekkene... For fy søren den JVCen altså, pur lykke! Har ennå ikke fått koblet opp verken cd spiller eller streamer til anlegget, for all kinotid går til film og serie titting.

np.png

Har ennå ikke rukket å se en hel film, men det jeg har sett så langt er helt rått. Det er tydelig at det til dels er rommet som nå holder tilbake sortnivået, så jeg får et problem med den piano lakken på høyttalerene. Men nå har jeg endelig fått noe jeg alltid har hat lyst på, og det er at når filmen fader til svart blir det faktisk helt svart, og det er noe jeg har savnet. Jeg fikk den også kalibrert av Gorm. Jeg har jo ikke sett hvordan den så ut før den ble kalibrert, men utrolig deilig å vite at alt er riktig nå og at jeg ikke trenger å stresse for mye med tweeking. Alt ser i hvert fall nydelig ut nå.
Hadde en lengre samtale med han på telefon hvor han forklarte litt hva han hadde gjort og ga meg noen tips om den dynamiske tone mappingen projektoren har. Utrolig dyktig og hyggelig person, hvis du kjøper projektor fra Avshop eller bor på Østlandet vil jeg virkelig anbefale han.

IMG_7745.jpeg

Sist redigert: