Torstein bygger (endelig) dedikert kino

24 Aug 2005
1.266
56
48
35
Bergen
[Dette innlegget oppdateres fortløpende]

Dagens kino ser slik ut:

Under bygging, prosjektet starter på post 2.

Utstyr jeg har nå:

Høyttalere:
B&W 802D2
Mirage Omni

Pre/Reciver:
McIntosh c2600
Marantz Cinema 50

Effekt:
Nad M22.2 2stk i bridge

Kilder:
Marantz CD-spiller
Bluesound node
Playstation 5
PlayStation 3 (for 3D Blu-ray)

Bilde:
JVC NP5
DreamScreen ultraweave v7

Mine tidligere hjemmekinoer/stereo:
IMG_0017.jpeg

Dessverre ganske dårlig kvalitet på disse bildene. Dette er fra den "dedikerte stuekinoen" jeg hadde for noen år siden. Her med Martin Logan Vista og McIntosh MA2275.

IMG_1446.jpeg

Ble senere oppgradert til B&W 802D2 med NAD masters effekt rigg.

Tidligere utsyr:

Martin Logan Vista
B&W dm309, dm 303, dm LCR

SVS PB10

Denon avr 3808
Denon avr 2105

McIntosh MA2275
Nad m12

Nad m22
Midgard Oberon 6.1

Epson TW 5500
BenQ w10000
Panasonic pt AE700

Sist redigert:
24 Aug 2005
1.266
56
48
35
Bergen
Endelig tid for å bygge ny kino!

Som følge av mangel på dedikert rom i kombinasjon med små barn har anlegget stått lagret de siste to årene. Men nå har vi flyttet, og jeg får endelig mulighet til å bygge en liten dedikert kino på ca 12 kvm. Planen er å bygge en typisk batcave hvor bilde og sortnivå står i fokus, men samtidig få til en noenlunde stereo oppsett. Jeg er litt tvilende til hvordan det blir å integrere 802’ene på et så lite rom, men da de foreløpige ikke kan stå i stuen pga små barn håper jeg at jeg kan få det til med akustiske tiltak.

Utstyret jeg går for er ikke helt bestemt ennå, Men heller mot JVC projektor, Marantz reciver og noe eldre Dali som surround i første omgang.

Planen er å kjøre stereoanlegget på preout fra reciver og phantom senter. Da jeg bor i rekkehus blir det foreløpig ikke noe sub.

Veien blir nok litt til mens jeg går når det gjelder rommet. Planen på sikt er som nevnt en batcave, men jeg har flere ting jeg ønsker å teste både med tanke på lyssetting, interiør og akustikk så det blir nok ikke et typisk prosjekt med en start og en slutt, men mer en konstant evolusjon.

Rommet er ca 4,2m X 2,8m. I den ene enden er det i dag en stor skyvedørsgarderobe. Den må dessverre bli stående, men jeg tenker å ta av dørene og på den måten bruke det som en stor bassfelle. Muligens også fylle på med ekstra absorbsjon hvis nødvendig.

Første byggetrinn nå blir å sette opp noen bjelker i taket som jeg skal feste både atmos høyttalere til og plater som skal fungere som diffusorer. I tillegg må jeg få bygget en ramme til lerretet. Skal prøve å få lagt til litt bilder underveis i prosjektet.

16 Mar 2012
944
1.053
93
Gratulerer med eget rom! Skal bli spennende å følge! Ikke akkurat noe dårlig front rekke, så skal bli spennende å se hvor godt du klarer integrere dem i rommet. Er jo store høyttalere som krever sin plass.

Inwall ht gjør seg godt på smale rom i forhold til surround hvis det er en mulighet. Mer avstand til ht rett og slett og mindre i veien i forhold til stoler og gulvplass😊

Gleder meg til fortsettelsen!

• Like
Reactions: TorsteinRS
24 Aug 2005
1.266
56
48
35
Bergen
Takk for det!

Blir nok dessverre ikke aktuelt å sette noe inn i veggene nei. I første omgang blir det nok noen dali concept 6 eller noe i den dur. De går ganske billig på Finn og dukker stadig opp. Så får jeg heller oppgradere de litt på sikt. I første omgang setter jeg hele budsjettet inn mot projektor. Så får jeg heller oppgradere fortløpende ettersom hvor det svakeste leddet er.

• Like
Reactions: chrisand25
24 Aug 2005
1.266
56
48
35
Bergen
I dag fikk jeg så vidt kommet igang. Har fått montert opp bjelkene som himlingen skal festes i og laget første himlingsplate (kan så vidt skimtes nedi høyre hjørne).
1699826592998.jpeg

Planen er å sette opp flere plater på skrått bakover kledd i sort velur. Disse skal lyssettes med LED i et forsøk på å oppnå noen lunde samme look som på sideveggene på dette bilde.
1699826554709.jpeg

Avhengig av og jeg ønsker kun diffusjon eller en kombinasjon av diffusjon og absorpsjon kan jeg lage perforeringer i platene og legge isolasjon på oversiden av de. Grunnet stoffet de er trukket med vil de uansett se make ut fra utsiden. Veldig spent på om jeg får til noe i nærheten av hva jeg har sett for meg.

Stay tuned!

16 Mar 2012
944
1.053
93
I dag fikk jeg så vidt kommet igang. Har fått montert opp bjelkene som himlingen skal festes i og laget første himlingsplate (kan så vidt skimtes nedi høyre hjørne).
Vis vedlegget 246558

Planen er å sette opp flere plater på skrått bakover kledd i sort velur. Disse skal lyssettes med LED i et forsøk på å oppnå noen lunde samme look som på sideveggene på dette bilde.
Vis vedlegget 246557

Avhengig av og jeg ønsker kun diffusjon eller en kombinasjon av diffusjon og absorpsjon kan jeg lage perforeringer i platene og legge isolasjon på oversiden av de. Grunnet stoffet de er trukket med vil de uansett se make ut fra utsiden. Veldig spent på om jeg får til noe i nærheten av hva jeg har sett for meg.

Stay tuned!
Det der blir tøft! Stå på videre 👍

• Like

orso

0
14 Nov 2008
10.724
7
38
I et så lite rom, vil du trenge som mye demping i bassområdet og nedre mellomtone som er mulig. Samtidig har du ikke mye plass og da er det en stor fordel med tiltak som ikke bygger så mye ut. Aller viktigste området er egentlig fra 80 Hz og opp til ca. 300 Hz området. Frekvensområdet under kan man alltid bruke EQ eller multisubber til. Selv om bassdemping under 80 Hz riktig nok også er en stor fordel fordi det også løser overharmoniske av disse frekvensen, noe EQ ikke gjør. F.eks hvis man har en stående bølge ved 35 Hz, så vil det forplante seg til ca. 70 Hz, 140 Hz og 280 Hz.

Rommet er i minste laget for ren diffusjon, men kan nok være aktuelt noen steder og evt bruke hybrid absorpsjon/diffusjon. Husk også at ren diffusjon ikke er så bredbåndet tiltak som demping.

• Like
24 Aug 2005
1.266
56
48
35
Bergen
I et så lite rom, vil du trenge som mye demping i bassområdet og nedre mellomtone som er mulig. Samtidig har du ikke mye plass og da er det en stor fordel med tiltak som ikke bygger så mye ut. Aller viktigste området er egentlig fra 80 Hz og opp til ca. 300 Hz området. Frekvensområdet under kan man alltid bruke EQ eller multisubber til. Selv om bassdemping under 80 Hz riktig nok også er en stor fordel fordi det også løser overharmoniske av disse frekvensen, noe EQ ikke gjør. F.eks hvis man har en stående bølge ved 35 Hz, så vil det forplante seg til ca. 70 Hz, 140 Hz og 280 Hz.

Rommet er i minste laget for ren diffusjon, men kan nok være aktuelt noen steder og evt bruke hybrid absorpsjon/diffusjon. Husk også at ren diffusjon ikke er så bredbåndet tiltak som demping.

Jeg holder på å lage disse platene, de vil nok kanskje først å fremst være av estetisk karakter men de vil stå på skrå så mulig de gir litt diffusjon. De er ca 240x60 cm.

IMG_7695.jpeg

Planen var i utgangspunkt å kjøpe 10cm Rockfon plater og bygge noen "plater" som kun er rammer trukket med stoff og fylt med Rockfon. De vil da ha en klaring til taket bak på mellom 10 og 0 cm (de vil ligge skrått opp mot taket). I tillegg tenkte jeg å ha Rockfon i hvert fall i første refleksjon på veggene. Mulig jeg kan få til 10 cm bak disse også. Det vil stå en skyvedørs garderobe uten dører på hele bakveggen fylt av klær, så håper dette kan fungere litt som bassfelle. Mulig jeg kan lure litt dopingmateriale inn der også, men det er litt uvisst. Hadde i utgangspunktet tenkt å bestille 8 stk 10 cm plater med Rockfon, tror du det holder eller bør jeg gå for 16?

orso

0
14 Nov 2008
10.724
7
38
Slike rette planker vil ikke diffusere i det hele tatt. Det vil bare reflektere lyden og sende lyden i en spesifikk retning på hvordan de er plassert.

10 cm rockfon plater fungerer greit ned til 400-500 Hz. Altså ingen effekt i bassområdet. Luftrom på 10 cm vil faktisk virke mot sin hensikt og gi dårligere effekt. Det vet vi nå basert på nye studier og målinger.

Vet ikke hvilke budsjett du har, men her er du på vei til dårlige løsninger IMO. Rommet er det viktigste å få plass først. Det legger hele grunnlaget og fundamenter og bør da prioriteres mer enn alt annet.

• Like
24 Aug 2005
1.266
56
48
35
Bergen
Slike rette planker vil ikke diffusere i det hele tatt. Det vil bare reflektere lyden og sende lyden i en spesifikk retning på hvordan de er plassert.

10 cm rockfon plater fungerer greit ned til 400-500 Hz. Altså ingen effekt i bassområdet. Luftrom på 10 cm vil faktisk virke mot sin hensikt og gi dårligere effekt. Det vet vi nå basert på nye studier og målinger.

Vet ikke hvilke budsjett du har, men her er du på vei til dårlige løsninger IMO. Rommet er det viktigste å få plass først. Det legger hele grunnlaget og fundamenter og bør da prioriteres mer enn alt annet.

Forsåvidt ikke uenig i at rommet bør være første prioritet. Men jeg er helt nødt til å få unna de store investeringene som projektor og reciver for å få ting opp å gå. Men ønsker å kontinuerlig forbedre kinoen over tid og da vil absolutt akustikk være prioritert. Men budsjettet strekker ikke til å ta alt nå og da vil jeg heller ha en noen lunde fungerende kino fra dag en.

Akkurat nå har jeg nok ikke mer enn ca 10k til akustikk så vil nok være avhengig av å bygge ting selv.

Har du tips til andre materialer jeg heller bør vurdere enn Rockfon? Jeg har dog ikke mer enn ca 10-20 cm å gå på i taket.
Ingen ting er kjøpt inn ennå.

Vurderte også å borre en del større hull med ca diameter på 4cm i platene for å slippe gjennom mer lyd på de som er heltre. Men mulig det er helt poengløst?

16 Mar 2012
944
1.053
93
Forsåvidt ikke uenig i at rommet bør være første prioritet. Men jeg er helt nødt til å få unna de store investeringene som projektor og reciver for å få ting opp å gå. Men ønsker å kontinuerlig forbedre kinoen over tid og da vil absolutt akustikk være prioritert. Men budsjettet strekker ikke til å ta alt nå og da vil jeg heller ha en noen lunde fungerende kino fra dag en.

Akkurat nå har jeg nok ikke mer enn ca 10k til akustikk så vil nok være avhengig av å bygge ting selv.

Har du tips til andre materialer jeg heller bør vurdere enn Rockfon? Jeg har dog ikke mer enn ca 10-20 cm å gå på i taket.
Ingen ting er kjøpt inn ennå.

Vurderte også å borre en del større hull med ca diameter på 4cm i platene for å slippe gjennom mer lyd på de som er heltre. Men mulig det er helt poengløst?
Rammer med vanlig rockwool a-plate isolasjon funger utmerket som demping I tak og vegger opp til ca 20-30cm. Begynner reflektere 25-30cm et sted på husken Billigere enn rockfon er det også. Dypere enn det er hunton trefiber bra.

Tenker selv du vil få en viss diffusjons effekt av planen din, og vil vel også slippe stående bølger.

Stå på videre 😊👍

• Like
24 Aug 2005
1.266
56
48
35
Bergen
Rammer med vanlig rockwool a-plate isolasjon funger utmerket som demping I tak og vegger opp til ca 20-30cm. Begynner reflektere 25-30cm et sted på husken Billigere enn rockfon er det også. Dypere enn det er hunton trefiber bra.

Tenker selv du vil få en viss diffusjons effekt av planen din, og vil vel også slippe stående bølger.

Stå på videre 😊👍
Ser at mine lokale forhandlere (obs bygg og byggmax) kun fører glava, hunton og paroc. Kan det gjøre samme nyttebøker bør jeg lete videre på andre butikker?
Og bør jeg gå for luft bak disse eller eller fylle hele veien til taket bak platene etter din menig?

16 Mar 2012
944
1.053
93
Ser at mine lokale forhandlere (obs bygg og byggmax) kun fører glava, hunton og paroc. Kan det gjøre samme nyttebøker bør jeg lete videre på andre butikker?
Og bør jeg gå for luft bak disse eller eller fylle hele veien til taket bak platene etter din menig?
Glava ville jeg unngått. Farligere støv og lukter ikke så godt. Paroc er vel steinull som rockwool, men vet ikke om det har samme egenskapene som rockwool. Hunton bruker jo mange nå med gode resultater også. Jeg bruker det på bakveggen i kinoen. 70cm dyp, men rockwool og noen skum produkter ellers.

Jeg har fått det for meg at rockwool fungerer best opp til 20-30cm og Hunton tar over på dypere. Dette fordi rockwool begynner reflekter på et punkt. Bare lest rundt på nett, så sittet ikke på noe data selv, men ser og hører det funker rundt om hos folk jeg besøker. Jeg hadde tatt luft bak på en rockwool A-plate. Mener det var målinger på hifisentralen som viste det ga bredere effekt, men husker ikke helt. Er det yttervegg så ha luft uansett, så du ikke får problemer med kondens😊

• Like

orso

0
14 Nov 2008
10.724
7
38
Jeg har fått det for meg at rockwool fungerer best opp til 20-30cm og Hunton tar over på dypere. Dette fordi rockwool begynner reflekter på et punkt. Bare lest rundt på nett, så sittet ikke på noe data selv, men ser og hører det funker rundt om hos folk jeg besøker. Jeg hadde tatt luft bak på en rockwool A-plate. Mener det var målinger på hifisentralen som viste det ga bredere effekt, men husker ikke helt. Er det yttervegg så ha luft uansett, så du ikke får problemer med kondens😊
Det finnes ekstremt mange typer rockwool og de har svært ulike akustiske egenskaper. Det finnes også flere typer Hunton med ulike akustiske egenskaper. Så og si at rockwool er best opp til 20-30 cm og Hunton til dypere blir dessverre misvisende informasjon. Det blir som og si at Ford er bedre enn Mazda uten og vurdere bilmodellene!

Diffusjon har ingen effekt på stående bølger, så sant de ikke ekstrem dybde. Og en flat planke fungerer ikke som en diffusor. Det er bare en reflekterende flate. En diffusor er er produkt som skal spre lyden til ulike vinkler. Dette har vi to ulike måledataer på. En god diffusorer skal både spre jevnt til ulike vinkler og i mange tilfellet skal den også endre det tidsmessige av lydenergien. Det siste kaller vi temporal diffusjon og gjør at lydbildet vokser i størrelse. Det krever spesielle design for å oppnå begge deler.

16 Mar 2012
944
1.053
93
Det finnes ekstremt mange typer rockwool og de har svært ulike akustiske egenskaper. Det finnes også flere typer Hunton med ulike akustiske egenskaper. Så og si at rockwool er best opp til 20-30 cm og Hunton til dypere blir dessverre misvisende informasjon. Det blir som og si at Ford er bedre enn Mazda uten og vurdere bilmodellene!

Diffusjon har ingen effekt på stående bølger, så sant de ikke ekstrem dybde. Og en flat planke fungerer ikke som en diffusor. Det er bare en reflekterende flate. En diffusor er er produkt som skal spre lyden til ulike vinkler. Dette har vi to ulike måledataer på. En god diffusorer skal både spre jevnt til ulike vinkler og i mange tilfellet skal den også endre det tidsmessige av lydenergien. Det siste kaller vi temporal diffusjon og gjør at lydbildet vokser i størrelse. Det krever spesielle design for å oppnå begge deler.
Nå tenkte jeg på vanlig hylle vare isolasjon til oss som liker DIY, som vanlig rockwool a-plate og lignende. Man får helt sikkert bedre produkter til formålet, men da gjerne til en helt annen pris også, men ser jeg var litt utydelig i hva jeg skrev. Sa vel heller ikke bastant hva som var/er best, men hva jeg har fått for meg. Det jeg vet er at det funker ganske bra ut fra egne og andres erfaringer. Tar ofte mer plass en andre dyrere produkter, så blir jo ofte en veiing for eller mot hvordan man prioriterer. Plass til rådighet, økonomi osv.

Jeg skrev vel ikke at diffusjon hadde noe med de stående bølgene, men at de skrå platene antagelig vil hindre at det ble stående bølger. Ihvertfall det som var meningen. 😊

Tror rommet kan bli stilig og er spent på effekten av de skrå platene, så føler spent med videre 😊👍

Sist redigert:
24 Aug 2005
1.266
56
48
35
Bergen
Nå fant jeg flere steder å bestille rockwool fra, så tror jeg prøver med det i første omgang. Tenker rockwool nok er bedre enn ingen ting. Så får vi se om det blir nødvendig å skifte/legge til mer senere.

Så noen spørsmål:
Det er mye forskjellige typer rockwool. Noen som har tips til type? Flexi-a eller Lydplate, eventuellt noe annet? Og bør jeg gå for luft over eller så tykt som mulig?

Tenker jeg legger rockwool i rammer i førsterefleksjoner i taket og på første refleksjoner på veggen i første omgang. Platene blir relativt lett å ta ned så blir det helt feil kan det alltids fjernes.

Platene i taket er der også for å hindre refleksjoner i taket fra lerretet og ikke minst av estetiske grunner. Så kommer nok til å prøve med den løsningen selv om det kanskje ikke har de akustiske egenskapene jeg håpet.

Chrisand25, mener jeg har sett deg diskutere å ta barketrekk(? sånn man bruker ute på bed etc) over rockwool for å hindre støving? Jeg kommer til å ha den siden som peker ned mot rommet dekket av velour, men tror du jeg bør dekke over den siden som peker opp mot himlingen også?

16 Mar 2012
944
1.053
93
Nå fant jeg flere steder å bestille rockwool fra, så tror jeg prøver med det i første omgang. Tenker rockwool nok er bedre enn ingen ting. Så får vi se om det blir nødvendig å skifte/legge til mer senere.

Så noen spørsmål:
Det er mye forskjellige typer rockwool. Noen som har tips til type? Flexi-a eller Lydplate, eventuellt noe annet? Og bør jeg gå for luft over eller så tykt som mulig?

Tenker jeg legger rockwool i rammer i førsterefleksjoner i taket og på første refleksjoner på veggen i første omgang. Platene blir relativt lett å ta ned så blir det helt feil kan det alltids fjernes.

Platene i taket er der også for å hindre refleksjoner i taket fra lerretet og ikke minst av estetiske grunner. Så kommer nok til å prøve med den løsningen selv om det kanskje ikke har de akustiske egenskapene jeg håpet.

Chrisand25, mener jeg har sett deg diskutere å ta barketrekk(? sånn man bruker ute på bed etc) over rockwool for å hindre støving? Jeg kommer til å ha den siden som peker ned mot rommet dekket av velour, men tror du jeg bør dekke over den siden som peker opp mot himlingen også?
Mange som bruker rockwool flexi-A som jeg kalte a-plate med godt resultat ihvertfall. Lydplatene er hardere så vidt jeg vet, så vet ikke hvordan de vil fungere. Kanskje orso har noe erfaring fra dem og vet hva som er best av de to typene?

Og begynne i førsterefleksjonene er nok lurt. Så tykt du føler du kan ta egentlig med tanke på at du har begrenset med bredde. Har du muligheten er jo demping på bakveggen også en veldig god løsning, men skjønte du måtte ha skapet med klær. Har du plass til litt isolasjon innimellom klærne. Innerst mot veggen eller noe vil nok det hjelpe endel ihvertfall. Husk å pakk inn isolasjonen godt, så ikke klæra klær😅.

Jeg har brukt 50 grams barkduk fra biltema på alt av isolasjon for å holde støvet på plass. Tynn og sort. HT stoff blir for åpent til å holde støvet føler jeg. Velouren jeg bruker er lydtransparent, så også åpen i forhold til støv føler jeg. Tar du en tett velour vil vel muligens den reflektere endel og man får muligens litt skjevere demping, men er ikke sikker.

Trenger ikke dekke mot taket. Man legger på undersiden og legger opp til taket på sidene, så blir det tett. Husk å ha noe og stifte i. Fort å glemme noen steder😊

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
516
181
43
33
Gratulerer med dedikert rom ! Det er morro :D
Har ingen hjelp og komme med, men du har da virkelig noe bra utstyr og det blir
spennende å følge etterhvert som det skjer ting.
Stå på 👌

• Like
24 Aug 2005
1.266
56
48
35
Bergen
Mange som bruker rockwool flexi-A som jeg kalte a-plate med godt resultat ihvertfall. Lydplatene er hardere så vidt jeg vet, så vet ikke hvordan de vil fungere. Kanskje orso har noe erfaring fra dem og vet hva som er best av de to typene?

Og begynne i førsterefleksjonene er nok lurt. Så tykt du føler du kan ta egentlig med tanke på at du har begrenset med bredde. Har du muligheten er jo demping på bakveggen også en veldig god løsning, men skjønte du måtte ha skapet med klær. Har du plass til litt isolasjon innimellom klærne. Innerst mot veggen eller noe vil nok det hjelpe endel ihvertfall. Husk å pakk inn isolasjonen godt, så ikke klæra klær😅.

Jeg har brukt 50 grams barkduk fra biltema på alt av isolasjon for å holde støvet på plass. Tynn og sort. HT stoff blir for åpent til å holde støvet føler jeg. Velouren jeg bruker er lydtransparent, så også åpen i forhold til støv føler jeg. Tar du en tett velour vil vel muligens den reflektere endel og man får muligens litt skjevere demping, men er ikke sikker.

Trenger ikke dekke mot taket. Man legger på undersiden og legger opp til taket på sidene, så blir det tett. Husk å ha noe og stifte i. Fort å glemme noen steder😊

Gode greier, da skal jeg se om jeg grier å oppdrive noe flexi-A og barkduk. Ikke umulig å få til litt demping av bakveggen nei, men skal pakke det godt inn ja :p

• Like
Reactions: chrisand25
24 Aug 2005
1.266
56
48
35
Bergen
Men for å ta en liten pause i akustikkdiskujoen:

Jeg skal igang med en DIY treramme til et dreamscreen v7.

Har kjøpt inn disse forskakalkninsplankene(?). Ser de ikke er 100% "flate/rette" men tror det er såpas lite at det ikke har noen praktisk betydning.
Bør de kyttes i 90 grader i hjørnene eller settes inntil hverandre (se tegning), tenker å ha 2 planker oppå hverandre akkurat i skjøtene da de uansett må bygges litt ut for å komme over vinduskarmene de skal henge over.

Lerretet skal også henge foran noen vinduer, noe jeg bør tenke på i forbindelse med det? Bortsett fra å forhindre lysgjennomgang?

Noen som har noen tips/meninger?

Vedlegg

• IMG_7708.jpeg
    IMG_7708.jpeg
    1,3 MB · Sett: 8
  • IMG_7706.jpeg
    IMG_7706.jpeg
    1,8 MB · Sett: 9
  • IMG_7707.jpeg
    IMG_7707.jpeg
    2,7 MB · Sett: 5