tols1s hjemmekino. Ny kalibrering

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
21
38
Sarpsborg
tols1 skrev:
Når du nevner at man kan endre fasen i receiveren blir jeg mer usikker. Jeg kan ikke finne noe sånt (Pioneer VSX915) i menyene, kun avstand. Forsøkte å endre denne i første målerunde uten at det hadde noe særlig påvirkning, men jeg kan prøve på nytt nå som jeg har blitt litt mer komfortabel med prosessen.

Fasejustering er vel ikke noe mer hokus pokus enn en tidsforsinkelse. Dermed kan du emulere dette med avstands-innstillingen på receiveren.

Ved 80 Hz er vel bølgelengden 4.3 meter eller så. Setter du avstanden til 2.15 meter mer enn den egentlig er, så har du vel i praksis satt fasen til 180 ved 80 Hz osv. Jeg må innrømme at jeg aldri har gjort dette selv så jeg er muligens på glattisen...

tols1

0
2 Jan 2006
16.663
1
0
BlackkoZ skrev:
Det meste låter jo bra til man har hørt noe bedre eller vet at det er feil med lyden :p

Er det bassporter bak eller frampå på høyttalerne?
Er de bak, prøv å trekk høyttaleren lengere ifra veggen. :)

De er foran. Men ville det bidra noe særlig å flytte de så lenge frontveggen er akustisk åpen?

Denonbuster skrev:
Tror ikke den peaken ved 72hz er kun for du har snudd fasen. Du har jo også satt filteret til "by-pass" nome som da vil øke db nivået i det øvre området som subben spiller i.

Hvis du sammenligner den gule og den blå kurven, er de rimelig like fra ca 50hz og oppover. De har forskjellig nivå, men samme "fasong"

Prøv med 100hz X-Over, og med 0 og 180 fase. Tipper kurvene er rimelig like.

Ja, du er inne på noe. De skulle vel i teorien vært like... Kan kanskje tilskrives kategorien "operatørfeil" :-?

RuneW skrev:
Fasejustering er vel ikke noe mer hokus pokus enn en tidsforsinkelse. Dermed kan du emulere dette med avstands-innstillingen på receiveren.

Ved 80 Hz er vel bølgelengden 4.3 meter eller så. Setter du avstanden til 2.15 meter mer enn den egentlig er, så har du vel i praksis satt fasen til 180 ved 80 Hz osv. Jeg må innrømme at jeg aldri har gjort dette selv så jeg er muligens på glattisen...

Ja, jeg var inne på tanken å beregne bølgelengden i går/natt men droppet det, huet var tomt. Den står allerede til 3,7 m som jo er avstanden mellom sub og lytteposisjon. Nye målinger på det også ja ;)

Igjen, takk for tips. Jeg er absolutt lydhør(!) og skal ta det med meg ned i kjelleren i kveld.

norcad

0
27 Nov 2005
10.553
0
0
Som du har fått svar på; avstand = forsinkelse = fase. Som nevnt snakker vi om lange bølgelengder, så ikke vær redd for å prøve store endringer i avstand.

Hvor lang avstand er det fra den Glavafyllte veggen og til neste vegg? (For det er vel ikke yttervegg uten kledning antar jeg :-D )

Kan være litt interessant det som skjer med en sånn vegg. De laveste frekvensene går jo igjennom uten nevneverdig tap, treffer neste vegg, snur og kommer tilbake inn i rommet igjen. Litt høyere i frekvens demper veggen bedre og noe kommer kanskje tilbake med redusert lydtrykk og forsinket.
Mens enda høyere i frekvens vil veggen sluke alt.

Hvis denne Glavafyllte veggen står inntil opprinnelig vegg, eller at det er et lite rom bak, vil bare gjøre at de lengste lydbølgene "ser" et større rom. Men det ER jo en vegg bak der et sted, slik at plassering ifht til front/bakvegg fortsatt kan gi utslag (kanskje?)

tols1

0
2 Jan 2006
16.663
1
0
Gurba skrev:
Min Yamaha 663 setter sub-avstand til fysisk avstand + 1 meter.

Hmm, ok. *noterer bak øret*

Skal prøve å oppsummere litt her nå (i prioritert rekkefølge):
- Endre på skalaen på grafen, det kan hende at "resultatet" blir bedre eller at målingene i større grad representerer virkeligheten
- Skal måle en runde uten sub og med fronter til large for å kartlegge rommet.
- Justere avstanden på suben i receiveren for å simulere fasejustering.
- Måle ved litt andre posisjoner med tanke på å justere sweetspot (ikke egentlig ønskelig å flytte på denne så mye men jeg får i det minste konstatert hva jeg kan oppnå) Plassering av frontene er liksom litt låst til lerretet og det faste røropplegget, men det kan hende at man kan flytte frontene litt lenger frem f.eks.
- Sette opp akustikkplatene for å teste om det blir roligere lenger opp i frekvensene
- etc...

Edit: rundet 2k med denne posten

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
21
38
Sarpsborg
Husk å lage en tegning med mål over rommet og ekte og falske vegger når du legger ut nye målinger. Ja, og selvsagt måleposisjon osv. Alltid interessant å prøve å finne ut av hva som egentlig skjer (selv om det ikke alltid er mulig å gjøre noe med). Jeg gruer meg nesten til jeg blir ferdig med mitt rom. Hva hvis målingene blir helt skrekkelige?

Man, altså, kom med tegninger med mål, så kan vi se om teorien er i nærheten av å stemmme med praksis (noe den absolutt ikke alltid gjør).

I denne boka skriver Toole om et tilfelle der resonansfrekvensen (mode 0) til et rom ikke stemte med målene. Så vidt jeg husker viste det seg at det var en dør som i praksis innførte en slags forsinkelse av lydbølgen, slik at resonansfrekvensen gikk en del nedover i frekvens. Og slike "mystiske" effekter er det over alt i et rom...

tols1

0
2 Jan 2006
16.663
1
0
norcad skrev:
Som du har fått svar på; avstand = forsinkelse = fase. Som nevnt snakker vi om lange bølgelengder, så ikke vær redd for å prøve store endringer i avstand.

Hvor lang avstand er det fra den Glavafyllte veggen og til neste vegg? (For det er vel ikke yttervegg uten kledning antar jeg :-D )

Kan være litt interessant det som skjer med en sånn vegg. De laveste frekvensene går jo igjennom uten nevneverdig tap, treffer neste vegg, snur og kommer tilbake inn i rommet igjen. Litt høyere i frekvens demper veggen bedre og noe kommer kanskje tilbake med redusert lydtrykk og forsinket.
Mens enda høyere i frekvens vil veggen sluke alt.

Hvis denne Glavafyllte veggen står inntil opprinnelig vegg, eller at det er et lite rom bak, vil bare gjøre at de lengste lydbølgene "ser" et større rom. Men det ER jo en vegg bak der et sted, slik at plassering ifht til front/bakvegg fortsatt kan gi utslag (kanskje?)

Ja, dette kan jeg gjerne oppklare :) Glavaveggen står 170 cm fra yttervegg som er i Leca. Og rommet bak er en bod med hyller som er fylt med sånt man gjerne har i en bod, deriblant en del pappesker med bøker. Så det akustiske rommet blir 7,2 meter mens det visuelle rommet er på 5,5 m. Så det du sier er helt i tråd med mine tanker da jeg lot veggen forbli åpen i stedet for å dekke den til med plater. (Vi snakker nå om de laveste frekvensene selvsagt, de høyere vil antagelig bli absorbert av Glavaen).

Her er en skisse (uten korrekt skala) jeg fant sånn i farten, det er egentlig skisse over spotene men den gule veggen er altså Glavaveggen.
49186d1240256749-tols1-bygger-kino-hvor-varmt-ps3-begynner-svette-dlplan.png

tols1

0
2 Jan 2006
16.663
1
0
RuneW skrev:
Husk å lage en tegning med mål over rommet og ekte og falske vegger når du legger ut nye målinger. Ja, og selvsagt måleposisjon osv. Alltid interessant å prøve å finne ut av hva som egentlig skjer (selv om det ikke alltid er mulig å gjøre noe med). Jeg gruer meg nesten til jeg blir ferdig med mitt rom. Hva hvis målingene blir helt skrekkelige?

Man, altså, kom med tegninger med mål, så kan vi se om teorien er i nærheten av å stemmme med praksis (noe den absolutt ikke alltid gjør).

I denne boka skriver Toole om et tilfelle der resonansfrekvensen (mode 0) til et rom ikke stemte med målene. Så vidt jeg husker viste det seg at det var en dør som i praksis innførte en slags forsinkelse av lydbølgen, slik at resonansfrekvensen gikk en del nedover i frekvens. Og slike "mystiske" effekter er det over alt i et rom...

Skisse med mål, ja. Will do :)

6 Aug 2009
4.430
0
0
Det som hadde vært artig å sett, er hvordan lyd ifra subb hadde blitt om du hadde plassert en akustikkplate bakom (Tipper den står inntil glavaveggen så)

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
21
38
Sarpsborg
BlackkoZ skrev:
Det som hadde vært artig å sett, er hvordan lyd ifra subb hadde blitt om du hadde plassert en akustikkplate bakom (Tipper den står inntil glavaveggen så)

Eller i kottet bak, for den saks skyld...

13 Feb 2006
16.436
0
0
BlackkoZ skrev:
Tviler på om den hadde blitt særlig annerledes?
Akustikkplater (i sin enkleste form), påvirker jo ikke bassområdet i påfallende grad. ;-)

tols1

0
2 Jan 2006
16.663
1
0
Uten at jeg er noen ekspert på hverken det ene eller det andre, så vil jeg tro at Scrooge er inne på skiva. Kan liksom ikke helt se at en akustikkplate bak suben skal påvirke den noe særlig. Det som kanskje kan ha noe å si kunne være å dekke deler av Glavaveggen med gips men jeg gyver ikke på en slik jobb uten at resultatet er noenlunde forutsigbart.

RuneW skrev:
Eller i kottet bak, for den saks skyld...

Vel, akkurat det blir det nok heller vanskelig å teste i praksis uten en relativt omfattende ryddesjau er jeg redd. På den annen side kunne jeg kanskje fått bedre output om jeg plasserte den innerst i boden i ytterhjørnet. Dessverre er det en kald-bod, så jeg har ikke så lyst til å plassere teknisk utstyr der inne.

Det er ikke meningen å være vrien her altså, men jeg tror jeg starter med de enkle løsningene ;)

Det er jo heller ikke sikkert at jeg ender opp med kun denne ene suben i all fremtid heller, har nylig vært en tur på eBay og sett på noen M&K-suber av samme ulla som min M&K Miller & Kreisel KX-12 powered subwoofer 120 / 240v - eBay (item 400077242405 end time Nov-04-09 07:43:38 PST) Etter hva jeg kan tyde så er det samme element og samme forsterker, noenlunde lik kasse. Bra pris også.

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
21
38
Sarpsborg
tols1 skrev:
Vel, akkurat det blir det nok heller vanskelig å teste i praksis uten en reltivt omfattende ryddesjau er jeg redd. [...] Det er ikke meningen å være vrien her altså, men jeg tror jeg starter med de enkle løsningene.

Prøv selvsagt de enkle løsningene først. Men hvis det skjærer seg kan det godt hende at å plassere sub'en i kottet har en mye mer dramatisk effekt enn f.eks. å lage store bassfeller etc.

To sub'er skal etter sigende kunne "ta" en del plasseringsproblemer, så det er jo en mulige vei å gå. Helst to like sub'er da...

tols1

0
2 Jan 2006
16.663
1
0
Kunne være verdt et forsøk med bodplassering ja. Skriver det opp på lista.

17 Sep 2008
6.794
0
0
RuneW skrev:
To sub'er skal etter sigende kunne "ta" en del plasseringsproblemer, så det er jo en mulige vei å gå. Helst to like sub'er da...

Enten så "opphever" de hverandres problemer, eller så blir alt dobbelt så galt:roll:

norcad

0
27 Nov 2005
10.553
0
0
Du kan jo bruke det gamle trikset med å plassere sub i lytteposisjon og krabbe rundt med mikrofonen i stedet, inkludert inne på kottet. Med litt (u)flaks får du et resultat som setter fart i ryddingen :-D

Men nå forventer vi nye målinger og tester på løpende bånd her!
Altfor mange sånne tråder som dør ut etter en dag eller tre. Dette er interessant for alle oss andre som er opptatt av akustikk også.

tols1

0
2 Jan 2006
16.663
1
0
Jadajadajada, det var da voldsomt til engasjement. Det var moro!

Først målsatt skisse:
attachment.php

Den gule veggen er altså Glavaveggen, det gusjegrønne er boden, resten bør være noenlunde selvforklarende, men bare spytt ut hvis noe mangler.

Så kveldens første målerunde. Intervall på grafen er er endret til 3. Har egentlig ikke justert noe ennå, men har satt inn en del akustikkplater på begge sideveggene ved 1. refleksjon samt bak lytteposisjon.
attachment.php

Fargekode:
Turkis = fronter i fullrange satt til large
Rosa = kun sub. X-over = 100 Hz, filter på sub i bypass.
Gul = kun fronter x-over = 100 Hz
Blå = fronter og sub sammen

Med dette har jeg avdekket at:
- dipen ved 89 Hz må tilskrives rommet
- peaken ved 70-80 må skyldes overgangen mellom front og sub

Så jeg skal starte med å justere litt på fasen (=distance).

Vedlegg

• kino.png
    kino.png
    46,6 KB · Sett: 122
  • 0810_1.JPG
    0810_1.JPG
    95,3 KB · Sett: 113
13 Feb 2006
16.436
0
0
Se det! Nå begynner det jo å hjelpe litt?
Hva med å sette x-over på sub litt lavere? Har du forsøkt 60Hz? Den ruller jo uansett ikke så bratt av, at du ikke får med deg "ting" over 60Hz også.
Og det kan muligens dempe peaken ved 75Hz? En "peak" er uansett verre enn en "dip", i det området.

Meeen, hva med "the Golden Triangle da"?
I stereosammenheng har du jo alt for lang avstand mellom sweetspot og høyttalere, i forhold til høyttalerne innbyrdes? :-?

tols1

0
2 Jan 2006
16.663
1
0
Jepp, jeg er klar over triangelet ja. Men det er hensyn å ta; avstand til lerret osv. Men jeg skal prøve å flytte frem en meter eller så.

Å endre fasen hjalp ikke nevneverdig. Jeg har forsøkt å justere både sub og fronter i hver sin retning i forskjellige trinn uten særlig bedring.

Skal heller forsøke å gå ned på xo.

Plutselig tilbake...