Hoi, her var det plutselig et ras med gode forslag, takker.
Begynner å bli litt surrete i hue av de tonene nå så nå surrer Yello i bakgrunnen.
For det første vet jeg egentlig ikke hva jeg (ikke) tenkte i den første målerunden, subnivået ble jo altfor lavt som allerede nevnt over her, så jeg kjørte en ny runde med autokalibrering og begynte på nytt. I tillegg var nok plasseringen av micen litt for lemfeldig, den stod på stativ rett bak nakkestøtten men i riktig lyttehøyde. Men bare ved å flytte den 25 cm lenger frem, der jeg normalt har ørebrusken plassert ble det ganske annerledes.
Så her er resultatet av siste måleøkt. Har kikket litt på
hunecke.de | Room Eigenmodes Calculator rommålene er 5,1 m bredde, 7,2 m lengde og 2,3 oppunder taket.
Disse siste målingene er gjort uten akustikkplater forresten.
Kjørte en måling med å flytte suben ut til yttervegg, men da fikk jeg en enda noen større peaker. Så nå står suben mellom benken og den ene fronten. Som Scrooge allerede vet er dette Miller & Kreisel VX760. Denne har ikke en trinnløs fasejustering, kun en bryter merket + og -.
Jeg sliter med å få inn forklaring i grafen, så her kommer fargekode:
Gul = kun sub med Lowpass filter satt til 100 Hz i et slags forsøk på å få bukt med noe jeg trodde var utfasninger mellom front og sub.
Rosa = kun fronter. Ser også her den dippen på 89 Hz...
Blå = Kun sub men med Lowpass filteret satt til By-pass, samt at fasen er snudd. Litt overraskende at peaken ved 72 Hz skulle bli såpass mye større av å snu fasen.
Hvit = front og sub målt sammen. De ser ut til å fylle hverandre ut bedre ved 89 Hz, så fasebryteren hjalp en del.
Peaken ved ca 72 Hz kommer antagelig av rommets lengde, det kan kanskje hjelpe å flytte sweetspot noen cm. frem eller bakover? Skal få målt ved andre posisjoner etter hvert.
Og de dippene stemmer jo ganske bra med roommodes'ene man får i kalkulatoren. Dippen på ca 25 Hz stemmer med romlengden, dippen på noen-og-40 finnes både i lengde- og bredderetning. Fra ca 110 og oppover er det jo rene trekkspillet. Kan tenkes at strategisk plassering av akustikkplatene vil hjelpe.
Kanskje?
Edit: ja og forresten x-over er satt til 100 Hz. Det kunne forsåvidt vært artig å målt uten sub og frontene satt til Large, da ville jeg fått et bedre bilde av rommet.