tols1s hjemmekino. Ny kalibrering

tols1

0
2 Jan 2006
16.663
1
0
28.12.2009
Ny sub og center i bestilling.

17.1.2010
Alfred Hitchcock veggteppe på plass

29.1.2010
Kef IQ60C på plass.

4.2.2010
Ny sub: Rythmik Audio F15

14.5.2010
2 stk. DIY bassfeller på plass med målinger før/etter

5.1.2011
Ny receiver: Yamaha RX-V767
Filmstreamer: A.C. Ryan PlayOn! HD Mini

Det vedlagte bildet stammer fra den opprinnelige 1. posten, men får ikke slettet bildet.

Vedlegg

• WEB_ImagePLID23_1Dim200x240SMWAbsSMHMinSTrue_0_mediumA.Jpeg
    WEB_ImagePLID23_1Dim200x240SMWAbsSMHMinSTrue_0_mediumA.Jpeg
    5,6 KB · Sett: 81

tols1

0
2 Jan 2006
16.663
1
0
Tusen takk! Jeg har tenkt å kjøpe en sånn lenge men det har liksom ikke blitt noe av.

I tillegg skal jeg hente 2 pakker med 50 mm akustikkplater i dag. Da skal vi endelig få fylt moltonrammene.

tols1

0
2 Jan 2006
16.663
1
0
Takk :)

Jeg er egentlig ganske spent på hva jeg kan få ut av målingene, det er først og fremst for å justere inn suben. Må lese meg opp litt på dette temaet først. Rommet er egentlig ganske rolig som det er men merker at det er litt ekko i litt oppover i frekvens.

tols1

0
2 Jan 2006
16.663
1
0
Jaja, så var man i gang. Måtte samle opp noen "poeng" på dagen i dag (dvs. støvsuge og vaske litt).

9 akustikkplater ble satt opp midlertidig ved 1. refleksjon og rett bak lytteposisjon.

De første målinger i sweetspot:
attachment.php

Turkis= x-over 100 Hz
Mørk blå= x-over 80 Hz
Rosa= x-over 100 Hz uten akustikkplater.

Er ikke riktig sikker på hvor jeg skal begynne. Det er tydelig noe problemer særlig rundt 80-90 Hz. Så har vi en dip ved 125 som ikke påvirkes av akustikkplatene, en ved 333 som faktisk blir jevnere uten akustikkplater, og noe rusk ved 500 som platene jevner ut. Ujevnhetene ved de høyere frekvensene påvirkes svært av hvor man har plassert mikrofonen. En halv meter til den ene siden endrer målingen totalt.

Vel, dette er altså første forsøk. Tror jeg skal konsentrere meg om den dipen ved 89 først.

Vedlegg

• mÃ¥ling1.JPG
    måling1.JPG
    92,1 KB · Sett: 124
17 Sep 2008
6.794
0
0
Uten å sinoe helt sikkert, vil jeg tro dippen ved 89hz er en eller annen utfasing mellom sub og fronter.

Har du justert fase på subben?

Gurba

0
19 Feb 2009
24.635
7
38
Den på 89hz er nok utfasing medllom fronter og sub ja. Dette er heldigvis en grei sak å fikse med dB-måleren. Hadde noe sånt selv som etter hvert ble tålig bra til å være gjort av en hjernedød kop som meg. :)

13 Feb 2006
16.436
0
0
Først: Gratulerer så mye med dagen!! :D

Deretter: Jeg tror mere på at det er rommet som er årsak til problemet mellom 80 og 100Hz.
Det får vi sikkert høre noe mer om, etterhvert!
Umiddelbart har jeg ingen forslag til løsning.
Kanskje trenger jeg / vi litt info om rom, høyttalere og sub? ;-)

6 Aug 2009
4.430
0
0
Tvilsomt at det vil bli så mye tap bare pga rommet.
Er nok utfasing som nevnt..

Men alt ifra 45 Hz og nedover er det nok rommet som er problemet...

13 Feb 2006
16.436
0
0
Hmm, du / dere har antakelig rett, når jeg tenker meg om.
Om tols1 bruker suben han kjøpte av meg (M&K 760), så har den kun regulering mellom 0 og 180 grader.
En annen sak, er at den bør kunne sparke atskillig bedre fra seg enn hva målingene (foreløpig) viser!

tols1

0
2 Jan 2006
16.663
1
0
Hoi, her var det plutselig et ras med gode forslag, takker. :)

Begynner å bli litt surrete i hue av de tonene nå så nå surrer Yello i bakgrunnen.

For det første vet jeg egentlig ikke hva jeg (ikke) tenkte i den første målerunden, subnivået ble jo altfor lavt som allerede nevnt over her, så jeg kjørte en ny runde med autokalibrering og begynte på nytt. I tillegg var nok plasseringen av micen litt for lemfeldig, den stod på stativ rett bak nakkestøtten men i riktig lyttehøyde. Men bare ved å flytte den 25 cm lenger frem, der jeg normalt har ørebrusken plassert ble det ganske annerledes.

Så her er resultatet av siste måleøkt. Har kikket litt på hunecke.de | Room Eigenmodes Calculator rommålene er 5,1 m bredde, 7,2 m lengde og 2,3 oppunder taket.

Disse siste målingene er gjort uten akustikkplater forresten.

Kjørte en måling med å flytte suben ut til yttervegg, men da fikk jeg en enda noen større peaker. Så nå står suben mellom benken og den ene fronten. Som Scrooge allerede vet er dette Miller & Kreisel VX760. Denne har ikke en trinnløs fasejustering, kun en bryter merket + og -.

attachment.php

Jeg sliter med å få inn forklaring i grafen, så her kommer fargekode:
Gul = kun sub med Lowpass filter satt til 100 Hz i et slags forsøk på å få bukt med noe jeg trodde var utfasninger mellom front og sub.

Rosa = kun fronter. Ser også her den dippen på 89 Hz...

Blå = Kun sub men med Lowpass filteret satt til By-pass, samt at fasen er snudd. Litt overraskende at peaken ved 72 Hz skulle bli såpass mye større av å snu fasen.

Hvit = front og sub målt sammen. De ser ut til å fylle hverandre ut bedre ved 89 Hz, så fasebryteren hjalp en del.

Peaken ved ca 72 Hz kommer antagelig av rommets lengde, det kan kanskje hjelpe å flytte sweetspot noen cm. frem eller bakover? Skal få målt ved andre posisjoner etter hvert.

Og de dippene stemmer jo ganske bra med roommodes'ene man får i kalkulatoren. Dippen på ca 25 Hz stemmer med romlengden, dippen på noen-og-40 finnes både i lengde- og bredderetning. Fra ca 110 og oppover er det jo rene trekkspillet. Kan tenkes at strategisk plassering av akustikkplatene vil hjelpe.

Kanskje?

Edit: ja og forresten x-over er satt til 100 Hz. Det kunne forsåvidt vært artig å målt uten sub og frontene satt til Large, da ville jeg fått et bedre bilde av rommet.

Vedlegg

• mÃ¥ling2.JPG
    måling2.JPG
    91,2 KB · Sett: 112
6 Aug 2009
4.430
0
0
Synes rett og slett synd i deg som må jobbe sinnsykt mye for å få en god løsning i det der rommet egentlig :p

Så egentlig var det ett leketøy som fort kan ha blitt en dyr investering ;)

norcad

0
27 Nov 2005
10.553
0
0
Plassering av høyttalere ifht frontvegg (og dermed rommets lengde) plassering av sub. OG ikke minst flytting av lytteposisjon KAN bety store endringer, forhåpentligvis forbedringer! :-D
Det samme kan en flytting sideveis i rommet ifht sidevegger gjøre, men som regel både vanskeligere å få til, og lite ønsket pga usymmetri (for øyet).

Fase kan du jo justere noenlunde trinnløst i receiveren antar jeg.

En annen ting er hvordan du presenterer måledataene. Om du lar frekvensplottet dekke 50 - 100dB med 3dB oppløsning og glatter kurven med 1/3 oktav, ser det straks penere ut, og er mer tilnærmet slik hørselen oppfatter lyden. Men det er selvfølgelig smart å benytte mer detaljerte visninger for å sjekke endringer underveis.
Hvis du i tillegg glemmer de bratte dipene (som øret bryr seg lite om i praksis) er allerede mye frustrasjon spart! :-D

Og vi snakker ikke om hva som er teoretisk mest korrekt, men mer hva som er oppnåelig, og hvor mye man skal la visualisering av lyden ødelegge moroa!

Viktig å huske på da de fleste går i den fella med nytt måleutstyr i hus.

Lykke til.

tols1

0
2 Jan 2006
16.663
1
0
BlackkoZ skrev:
Synes rett og slett synd i deg som må jobbe sinnsykt mye for å få en god løsning i det der rommet egentlig :p

Så egentlig var det ett leketøy som fort kan ha blitt en dyr investering ;)

Haha!! :mrgreen: :-D :) :-? :( Nåja, når sant skal sies så synes jeg faktisk det låter ganske bra, men det kan jo tenkes det kan bli bedre.

norcad skrev:
Plassering av høyttalere ifht frontvegg (og dermed rommets lengde) plassering av sub. OG ikke minst flytting av lytteposisjon KAN bety store endringer, forhåpentligvis forbedringer!
Det samme kan en flytting sideveis i rommet ifht sidevegger gjøre, men som regel både vanskeligere å få til, og lite ønsket pga usymmetri (for øyet).

Fase kan du jo justere noenlunde trinnløst i receiveren antar jeg.

En annen ting er hvordan du presenterer måledataene. Om du lar frekvensplottet dekke 50 - 100dB med 3dB oppløsning og glatter kurven med 1/3 oktav, ser det straks penere ut, og er mer tilnærmet slik hørselen oppfatter lyden. Men det er selvfølgelig smart å benytte mer detaljerte visninger for å sjekke endringer underveis.
Hvis du i tillegg glemmer de bratte dipene (som øret bryr seg lite om i praksis) er allerede mye frustrasjon spart!

Og vi snakker ikke om hva som er teoretisk mest korrekt, men mer hva som er oppnåelig, og hvor mye man skal la visualisering av lyden ødelegge moroa!

Viktig å huske på da de fleste går i den fella med nytt måleutstyr i hus.

Lykke til.

Ja takk dette var gode tips norcad. Skal legge dette på minnet. Man har jo selvsagt lest dette i sandre kalibreringsdiskusjoner, men når man holder på er det fort gjort å glemme slikt. Jeg får prøve å justere litt på skalaene for å glatte ut litt og gjøre det mer virkelighetsnært.

Skal bare nevne et par saker. Frontveggen er jo ikke en fast vegg siden den består av 20 cm reisverk fylt med Glava. Så akustisk sett er den transparent, hvertfall med tanke på de laveste frekvensene, noe man (hvertfall gjør jeg det, men det er kanskje pga. viljen...) også kan tyde ut fra romnodene i kalkulatoren. Jeg er derfor usikker på om flytting av høyttalerne lenger ut fra veggen har stor påvirkning?

Når du nevner at man kan endre fasen i receiveren blir jeg mer usikker. Jeg kan ikke finne noe sånt (Pioneer VSX915) i menyene, kun avstand. Forsøkte å endre denne i første målerunde uten at det hadde noe særlig påvirkning, men jeg kan prøve på nytt nå som jeg har blitt litt mer komfortabel med prosessen.

Tusen takk for alle tips så langt.

6 Aug 2009
4.430
0
0
Det meste låter jo bra til man har hørt noe bedre eller vet at det er feil med lyden :p

Er det bassporter bak eller frampå på høyttalerne?
Er de bak, prøv å trekk høyttaleren lengere ifra veggen. :)

17 Sep 2008
6.794
0
0
tols1 skrev:
Blå = Kun sub men med Lowpass filteret satt til By-pass, samt at fasen er snudd. Litt overraskende at peaken ved 72 Hz skulle bli såpass mye større av å snu fasen.

Tror ikke den peaken ved 72hz er kun for du har snudd fasen. Du har jo også satt filteret til "by-pass" nome som da vil øke db nivået i det øvre området som subben spiller i.

Hvis du sammenligner den gule og den blå kurven, er de rimelig like fra ca 50hz og oppover. De har forskjellig nivå, men samme "fasong"

Prøv med 100hz X-Over, og med 0 og 180 fase. Tipper kurvene er rimelig like.