To SVS subwoofere...

Woff

0
9 Des 2012
35
5
8
Noen som har erfaring med to subwoofere i samme rom?
Har akkurat kjøpt en sy SVS SB-4000 som jeg skal bruke sammen med SVS PB16 Ultra i hjemmekinoen min. Fant ut at jeg bare MÅ ha en reserve-sub da jeg måtte koble fra SVS PB16 Ultra et par dager for flytting av denne... Og å leve UTEN sub blir ikke aktuelt, så da er det greit å ha en i reserve som selvsagt også skal brukes! Får da to stk SVS'er og de skal etter det jeg ha fått tips om fungere bra sammen.
Disse blir plassert i hvert sitt hjørne av rommet, SVS PB16 Ultra venstre hjørne bak og SVS SB-4000 i høyre hjørne foran. Forsterkeren (Denon AVC-X8500HA) har to adskilte utganger og den skal kunne justere inn disse to automatisk. Jeg har faktisk ikke plass til TO SVS PB16 Ultra derfor kjøpet av SVS SB-4000.
Er det noe jeg bør ta hensyn til? (Ikke naboene nei!) 🙂

23 Okt 2005
1.064
104
63
35
Ørsta, Møre og Romsdal
Hei! Sitter her med 2 subber i stua selv, større og flere er alltid bedre 😄
Alle rom er foskjellige og reagerer forskjellig, så for å få de til best mulig er de ikke mye annet å gjøre enn å prøve ut alle forskjellige plasseringer for å få de til å jobbe best sammen. Sett de inn. Juster litt å hør etter hva du synst, føler du at de mangler noe så flytt litt rundt på de eller deg å hør etter hva som skjer 😉

• Like
Reactions: Woff

Woff

0
9 Des 2012
35
5
8
Sliter med det du sier der! Subwooferene blir plassert der det er plass og lytte-plassene er også låst! :) Dette rommet er LITE og valg av plasseringer gir seg selv.
Nevnte ikke de andre høyttalerene men kinorommet har:
2 * Arendal 1723, Tower THX
1 * Arendal 1723, Center THX
6 * Arendal 1723, Surround S THX
4 * Arendal 1723, Bookshelf S THX (Tak)

23 Okt 2005
1.064
104
63
35
Ørsta, Møre og Romsdal
De er altfor ofte ett problem ja! Får håpe de passer rett inn der de skal, har jo litt muligheter for justering siden du har separate utganger fra reciever så blir nok bra 😉
Om du har en desibelmåler kan den hjelpe til for å få de til å spille på lag. Finnes en del tips å triks på forumet og youtube som kan hjelpe om du får utfasinger eller andre problemer

• Like
Reactions: Woff

Woff

0
9 Des 2012
35
5
8
Da er den nye subwooferen på plass i hula her! Ferdig med justering og prøvespiller nå litt brukbar musikk:
Spilles i Dolby Atmos og har lyd i alle 13.2 høyttalere!

Merker at lyden i rommet blir adskillig bedre i bassområdet nå, har PRØVD å justere sub'ene så likt jeg får til, men det ER jo individuelle forskjeller på de som neppe lar seg justere?
Legger merke til at bassen fra den nye er mer 'kantete' enn fra min gode gamle PB16 Ultra, men dette er jo rett fra esken og den har ikke fått noe tid til å bli spilt inn enda. Vil nok regne med at den også vil lyde likt med den andre etter litt tid!
Eneste (lille) minus er at de begge OGSÅ lar seg styre via IR og jeg har ikke funnet ut hvordan sette valg mellom to forskjellige sendere. Bruker jo Harmony Companion og Harmony Elite til å styre anlegget her, fordelen er jo at alle kommandoer sendes likt, ulempen er hvis jeg ønsker individuelle endringer, da må mobilen fram!
Forøvrig VELDIG godt fornøyd med kundeservicen fra Soundgarden og Thor! Jeg bestilte den nye på onsdag og den ble altså levert i dag, mandag. Og Thor var på hele tiden og fortalte hva som skjedde! Utrolig bra service!

Woff

0
9 Des 2012
35
5
8
Da har jeg sett og hørt opp igjen Edge of Tomorrow. Fant ut at det dyp-bass sporet er redusert (i volum) VESENTLIG på 4k plata, nesten for lavt! Blu-ray'en(e) jeg sjekket hadde derimot det originale lav-frekvens sporet. Finner da ut at min nye SVS ikke har samme nivå helt ned i frekvens som PB 16 har. Den spiller lydene hele veien men siden den ikke gjengir samme nivå så må jeg gå bort og kjenne på høyttaleren at den er med. Egentlig helt fantastisk å tenke på at de har laget dette sporet og sendt det ut! Jeg husker ikke hvor dypt det går, men du sliter med å høre det. Men føle det gjør du! 🙂
Vil anbefale alle som har utstyr til å spille lavt om å teste ut akkurat starten på plata, det er jo bare noen få titalls sekunder før filmen starter opp. Hører og føler du det ikke så fungerer ikke bass på anlegget ditt! 🙂

Woff

0
9 Des 2012
35
5
8
legger merke til den starten
Iallefall med skikkelig bass! Min gamle SVS PB16 Ultra liker den IKKE, iallefall ikke på høyt volum.. SVS SB-4000 takler det ikke bedre den heller på samme volum, men siden den ikke gjengir de laveste frekvensene like godt høres det jo litt bedre ut da.. :)