Tips til en newbie om forsterker

Tasteofsalo

Medlem
18 Apr 2024
5
0
1
Jeg kom over et par gulvhøytalere som jeg fikk kjøpt brukt til en bra pris: Q Aqoustics Q 3050i (se produktinfo her: https://www.lydglede.no/gulvstaende...ar.html#/103-hoyttalerfarge-matt_svart_karbon)

For å få lyd i disse så har jeg skjønt at jeg trenger en forsterker. Jeg har vært innom Hi-Fi klubben men der ble jeg pratet hull i hodet av en audiofil som gjorde at jeg trakk meg ut derfra. Han ville bare selge det dyreste de hadde. Jeg er ingen lydnerd som trenger top-notch. Men trenger å vite hva jeg bør ha for å streame fra Spotify og evt radio. Skal ikke brukes som hjemmekinoanlegg. Primært for å lytte til musikk. Prøvd å lese meg litt opp, men tenkte det var noen hyggelige folk her som kan fortelle en som ikke kan alle de tekniske betegnelsene så godt om hva jeg bør se etter. Forsterker og receiver er det samme? Trenger jeg en boks, eller flere bokser for å få lyd? Altså for å streame musikk fra Spotify (mobiltelefon) og evt radio. (radio er ikke det primære, så hvis den biten gjør at det blir mye dyrere så dropper jeg det). Tenkte å se etter noe brukt, men kan også sjekke nytt hvis prisen ikke er alt for høy. Jeg trenger altså en forsterker (og/eller receiver) og kabler for å få lyd. Noen som har tips om hva jeg bør se etter av spesifikasjoner. Eller gjerne tips om spesifikt merke/modell. På forhånd takk

23 Okt 2005
1.091
125
63
36
Ørsta, Møre og Romsdal
Med en reciever kan du koble til tv, konsoll, spillere, nyere har ogso integrert dab og muligher for streaming. F,eks yamahen jeg bruker har dab, tidal, spotify og annet integrert. En "vanlig forsterker" har ikke alltid slike fasiliteter (dog de finnes flere som har de i større og mindre grad) og man trenger da en boks til for å få til de du trenger.

Om du ikke har behov for å spille veldig høyt kan en rimelig ny reciever dekke dine krav tror jeg. En stereoforsterker er gjerne mer kraft, særlig brukt finnes mange gode å velge i, da må du ogso se etter en streamer sansynligvis 😉

Tasteofsalo

Medlem
18 Apr 2024
5
0
1
Med en reciever kan du koble til tv, konsoll, spillere, nyere har ogso integrert dab og muligher for streaming. F,eks yamahen jeg bruker har dab, tidal, spotify og annet integrert. En "vanlig forsterker" har ikke alltid slike fasiliteter (dog de finnes flere som har de i større og mindre grad) og man trenger da en boks til for å få til de du trenger.

Om du ikke har behov for å spille veldig høyt kan en rimelig ny reciever dekke dine krav tror jeg. En stereoforsterker er gjerne mer kraft, særlig brukt finnes mange gode å velge i, da må du ogso se etter en streamer sansynligvis 😉
Takk for svar. Kan jeg spørre hvilken Yamaha modell du har? Høres kanskje ut som noe jeg ser etter. Hvis den både har forsterker og receiver i en og samme boks? Og da har du ingen separat forsterker i tillegg? (beklager hvis jeg spør dumt, men jeg trenger å få det inn med teskje ))

23 Okt 2005
1.091
125
63
36
Ørsta, Møre og Romsdal
Min er en noen år gammel yamaha rxa1080, den har forsterker i seg + radio, streaming, bildebehandling og de meste ja. Har ett par forsterkere i tillegg men de er bare for å spille høyere enn nødvendig 😄
Yamaha har ogso en grei app til telefon for å styre recieverene sine, de er praktisk om du ikke kobler en skjerm til den. Andre merker sine applikasjoner kan jeg ikke svare for.

Ser Soundgarden har en rimelig Wiim Mini Streamer, den ser ut som ett fint alternativ om du velger en stereo forsterker

• Like
Reactions: Tasteofsalo

hårek

0
26 Mai 2003
3.472
11
38
Forsterker og receiver er det samme?
Receiver er typisk for hjemmekino, 5 kanaler (eller mer). Forsterker er typisk 2 kanaler (stereo), høres ut som det er det du trenger.
Google 'receiver vs amplifier' : "On a basic level, all receivers are amplifiers but not all amplifiers are receivers."

Tasteofsalo

Medlem
18 Apr 2024
5
0
1
Receiver er typisk for hjemmekino, 5 kanaler (eller mer). Forsterker er typisk 2 kanaler (stereo), høres ut som det er det du trenger.
Google 'receiver vs amplifier' : "On a basic level, all receivers are amplifiers but not all amplifiers are receivers."
Takk for svar. En ren forsterker, men da trenger jeg en ekstra "dings" for å kunne spille fra Spotify (mobiltlf)? Altså to ulike bokser?

Tasteofsalo

Medlem
18 Apr 2024
5
0
1
Min er en noen år gammel yamaha rxa1080, den har forsterker i seg + radio, streaming, bildebehandling og de meste ja. Har ett par forsterkere i tillegg men de er bare for å spille høyere enn nødvendig 😄
Yamaha har ogso en grei app til telefon for å styre recieverene sine, de er praktisk om du ikke kobler en skjerm til den. Andre merker sine applikasjoner kan jeg ikke svare for.

Ser Soundgarden har en rimelig Wiim Mini Streamer, den ser ut som ett fint alternativ om du velger en stereo forsterker
Takk for svar :)

hårek

0
26 Mai 2003
3.472
11
38
Ja, det vil jeg tro. Ser de kaller den for 'Stereoreceiver', dvs den har to kanal forsterker og receiver funksjonalitet.

• Like
Reactions: Tasteofsalo