Tidal, Bluetooth, DAC, båndbredde, CD-lyd og Master lyd i bil

5 Sep 2016
64
0
6
Hallo. alle.

Jeg har noen spørsmål rundt streaming av musikk og hvilken kvalitet man kan forvente.

Jeg har hatt Spotify frem til nå, da de ikke kommer til å ha CD-lydkvalitet på musikken sin. Tidal skryter av at de har det, så nå har jeg fått Tidal. Tidal har også Hi-Fi Master lyd som kanskje er nærmere LP lyd...? Jeg har ihvertfall dette abonnementet.

Men hvordan får jeg Master lyd i bilen? Jeg kan koble til trådløs med bluetooth, men så har jeg lest at båndbredden til bluetooth er for dårlig til å sende over både CD og Master lyd.
Jeg kan også koble til CarPlay, da med ledning. Vil det hjelpe noe som helst med å få master lyd i bilen?
Må jeg har en spesiell ledning?
Må jeg ha en adapter? DAC?

Er det noen her som har noen idé om hvordan jeg kan få master lyd i bilen?

I kjellerstua har jeg en Denon forsterker som jeg bruker å høre Spotify fra telefonen, iPhone X, over bluetooth. Helt ok lyd. Men så vil jeg jo ha Tidal og masterlyd her.
Jeg har Apple TV som jeg har lastet ned Tidal på, og denne er koblet til forsterkeren med HDMI kabelen og kjører lyd ut til høyttalerne og tvbildet til tv´n,
Jeg har tittet noe rundt på Tidal appen i Apple TV, men jeg finner jo ikke noe der som tilsier at det er Master lyd noe sted.

Jeg prøver å innbille meg at det er bedre lyd nå enn på Spotify, men jeg er ikke helt overbevist.

Dersom Tidal har bedre lyd, hvordan er det mulig å få frem dette ut i høyttalerne og i bilen?

Sist redigert:
4 Feb 2005
712
2
18
Kanskje noe sent svar, men hvis du kobler telefonen til bil via CarPlay (hvis bilen har CarPlay) og bruker Tidal app på mobilen (iPhone) så bør du få skikkelig lyd i bilen. Kan også være at det fungerer tilsvarende med Android Auto.
Når det gjelder hjemme så vil AirPlay fungere tilsvarende evt. kabel fra Android telefon mot forsterker.

AirPlay og CarPlay støtter CD-kvalitet (16 bite 44.1 kHz og 48 kHz) dersom app på telefon gir dette. Vet at Apple Music Lossless gjør det og tipper at Tidal Master gjør tilsvarende.

Danke

0
4 Aug 2007
12.328
195
63
Nå som Apple har hirez og CD kvalitet så forstår jeg ikke hvorfor folk bruker Tidal lenger? Har ikke Apple mye mer musikk?

Vel vel, jeg bruker Spotify Connect, det lyder bra nok her, og er det noe jeg faller pladask for så kjøper jeg CDn eller Filen..

• Like
Reactions: Nemesis