Thor signalbortfall 15/8

Ovind

0
22 Nov 2005
242
0
16
I dag (15/8) frøs NRK1 bildet under dagsrevyen en gang før kl. 19:30. En rask sjekk avdekket at det samme problemet gjaldt alle andre sendingene fra 1 grad vest som jeg sjekket (sjekket ikke samtlige). Jeg tar inn 5 andre satellitter også, der var alt normalt.
Jeg har doble LNB og dobbel tuner, begge systemene ble sjekket men det var for svakt signal på begge.
Ingenting med været (skyfritt) skulle kunne forårsake dette signalbortfallet.
Plutselig kl. 20:24 dukket det opp bilde på en av kanalene, som etter et par minutter var tilbake til normal signalstyrke.

Jeg har en 55-60 cm parabol og har kun hatt tilsvarende problem ved tykke regnskyer.

Er det noen som kan bekrefte at det var satellitten som var problemet her ?
Jeg har ingen andre forklaringer.

27 Aug 2009
6.288
30
48
Har hatt parabol siden 1998. Bor utenfor Fredrikstad, og Dagsrevyen var fin, men etter lokale nyheter, så forsvant signalet.
Tykke regnværsskyer før i verden og nå, er ganske forskjellig.
Mer vær og tykke skyer gjør at satellittsignalet ikke kommer igjennom.
Sånn er det bare i vår moderne verden. Nytt hode og vanlig parabol..
OnePlace dekoder og den nye Allente, samt forrige Canal Digital dekoder.
Det samme skjedde før i verden, da jeg hadde Viasat i tillegg.
Signalet forsvant på begge paraboler når det kom heftig regn 3-4-5 ganger i løpet av året.
Satellittene henger over ekvator, og de andre du tar inn henger vel neppe kloss opp i Thor.
Og det kan jo ha vært tykke skyer over jordstasjonen i Hakadal også….

Sent from my iPad using New Forum mobile app

Sist redigert:

Ovind

0
22 Nov 2005
242
0
16
Takk for bekreftelsen på signalbortfallet. Her i Arendal var det skyfritt i det aktuelle tidsrommet.
Derfor sendte jeg en henvendelse til Nittedal jordstasjon hvor signalene sendes opp til satellittene.
Nå har jeg fått svar:
"Vi har hatt ekstremt regnvær på Nittedal i kveld som forårsaket utfall på en rekke kanaler."

Jeg tolker det som at det var opplink-signalene som ble redusert,
noe som gjør at hendelsen var landsdekkende og størrelsen på parabolen kan gjøre at folk har opplevd
lengden på signalbortfallet ulikt. Jeg mener at signalet forsvant hos meg før dagsrevyen var slutt selv
om jeg ikke satt foran TV'et når det skjedde.

27 Aug 2009
6.288
30
48
Ingen teknologi er perfekt, men parabol/satellitt virker jo 99.9 % av tiden. Akkurat nå mye skyer og regn, og ser jo på OnePlace boksen at signalet ikke er optimalt, men det synes ikke på bildet.
Som sagt: skyer er ikke det det engang var.
Og utrolig å kunne se Formel 1 i 4K fra mange steder i verden.
Akkurat sol OL fra Japan og Kina i 4K.

Ps: Hakadal målestasjon har aldri før tatt i mot mer vann på ett døgn.

Sent from my iPad using New Forum mobile app

Sist redigert: