Test: HD-film fra spillkonsollen

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.504
321
83
45
www.avforum.no
På spillmessen E3 i 2006 annonserte Bill Gates at Xbox 360 skulle få en egen HD DVD-spiller. Nå er den her. Dermed har Xboxen en mulighet til å bli en avspiller av HD DVD-plater, og kan vise filmer i høy oppløsning.

Dette har svært lite å si for spillene som lages til Xbox360. De vil fortsatt lages i DVD-9-format.Disse spillene kan allerede lages i HD-oppløsning.

HD DVD-spilleren koster 1795 kroner, og er i butikkene i dag. Xbox 360 koster veiledende 3395 kroner for fullversjonen, uten HD DVD-spiller.

Drivverket kan også kobles til en PC, og det finnes drivere for den i Windows Vista. Men dette er ikke noe Microsoft driver brukerstøtte for, så man må være litt kyndig for å prøve det.

Les testen på Forbruker.no: HD-film fra spillkonsollen.

Mozze

0
5 Mai 2005
1.974
0
0
Håper noen her på forumet tester litt også. Forbruker.no har hatt et par tester av andre ting som ikke har bygget opp tilliten til den siden. Konklusjonen i dette tilfelle er som jeg hadde forventet, men noen 'uavhengige' kilder hadde vært fint.

11 Jun 2003
1.326
0
0
49
Test av Xbox HD DVD

Har nå hatt mitt xbox drev i et par måneder. Er om jeg må få si det selv storfornøyd.

Bakdelene er selvsagt at man ikke får benytte avanserte lydformater med drevet koblet til Xboxen da den kun benytter Spdif og der er det ikke båndbredde nok, og at man ikke får benyttet HDMI da Xbox360 ikke har dette. Billedkvaliteten synes jeg er meget bra på min Optoma HD72i via komponentinngangen, og lyden er bedre enn vanlig DVD (Dolby Digital i 640kbps mot DVDs 448 eller 384 Kbps)

Men så kommer fordelen som har bragt smilet frem hos meg :)

Koble addon med USB kabel til din HTPC, gjør en oppdatering via Windows Update slik at driveren installeres. Både XP og Vista har støtte for dette.

Installer PowerDVD Ultra High-Definition Disc Playback from HD DVDs and Blu-ray Discs - Cyberlink PowerDVD Ultra

(Husk å a HD DVD drevet koblet til når du installerer PowerDVD)

Koble PCen din til surroundreceiveren via analog 5.1 eller 7.1 utgang og inngang.

Spill av en film og nyt bilde via HDMI/DVI (hvis du har godt nok skjermkort med HDCP) eller via VGA kabelen. De nye HD lydformatene støttes alle som en av PowerDVD Ultra.

Billedkvaliteteten er i mine øyne også mye bedre fra HTPCen enn fra Xboxen.

Bruker man 3dje parts programvare kan man også legge sine HD DVDer på Harddisk slik mange i dag gjør med DVDer og også slippe maset om HDCP på skjermkortet.

Systemkrav for HD DVD avspilling finner du her:
High-Definition Disc Playback from HD DVDs and Blu-ray Discs - Cyberlink PowerDVD Ultra

Vær obs på at de tar litt hardt i. Det gikk greit å spille av med 128 Mb 6600Gt kortet mitt via VGA før jeg byttet til et HDMI 7600GT kort. Det er helst prosessoren som må være kraftig nok (aller helst Core2Duo)

Så Xbox HD DVD addon anbefales for alle som ønsker å dyppe tærne i HD på plate uten å ruinere seg. For 1750,- får man en meget fleksibel HD DVD løsning. Den som ikke vil prøve seg på PC får valuta for pengene på sin Xbox360 med (litt) bedre lyd og supert bilde opp til 1080p* (*via VGA) og for litt mer innsats kan man nyte alle fordelene med HD. Mye bedre lyd med Dolby True HD eller DTS HD Master Audio og supert bilde i ønsket oppløsning over VGA, DVI eller HDMI :)

Løp og kjøp!

Cyberdog

12 Des 2002
3.432
0
0
Drevet fungerer 100% for meg sammen med HTPC også. Jeg kjøpte min i romjula. Anbefales for de som har god HTPC eller XBOX 360 fra før. Koster jo nesten ingen ting.

Det kan lage litt viftestøy dersom det står montert en plass hvor det blir varmt eller uten ventilasjon, men jeg har ikke lagt merke til noe lyd fra den selv.

Poppe

0
14 Jun 2006
132
0
0
Grei løsning for å spille av HD DVD på XBox eller Pc dette ja.
Passer fint ved på siden av min HTPC i stue benken når den står på høykant.

Behøver ikke HDCP for å spille av med HDMI/DVI,det er bare å innstalere AnyDVD HD og Power DVD 7 så er alt greit,kjører 1080p direkte uten å legge den på harddisk med skjermkort og skjermer som ikke støtter HDCP.

21 Aug 2006
1.032
0
0
Poppe skrev:
Behøver ikke HDCP for å spille av med HDMI/DVI,det er bare å innstalere AnyDVD HD og Power DVD 7 så er alt greit,kjører 1080p direkte uten å legge den på harddisk med skjermkort og skjermer som ikke støtter HDCP.

Nå har ikke filmselskapene begynt å sperre filmene (HDCP) da... Når de gjør det må du ha HDMI/DVI med HDCP.

Poppe

0
14 Jun 2006
132
0
0
Sperren er på den,det er jo det AnyDVD ordner.Går utifra det er et lovlig program da de selger det på deres webside.Kan prøves gratis i 3 uker.

Mozze

0
5 Mai 2005
1.974
0
0
Den eneste grunnen til at AnyDVD er 'lovlig' er at firmaet er registrert på en øy i stillehavet eller noe sånt. Like lovlig som AllofMP3 tenker jeg ;)

Poppe

0
14 Jun 2006
132
0
0
Ja,ICT har ikke kommet enda men det er det som skal nedskalere det analoge signalet.Men spørs om det kommer nå da HDCP koden ble knekt så fort.

6 Apr 2006
365
0
0
Jeg fikk min xbox hd-dvd spiller for et par måneder siden fra Hong Kong. Jeg bruker den på en vista media center pc nå. Bare å plugge den inn og vista innstalerer drivere fra microsoft av seg selv.

Relevant hardware:
Har et x1900GT skjermkort med hdcp
LG 42" M4200C monitor, dvi med hdcp ( 1360x768 )
X-FI platinum (SPDIF ut til reciever).

Funker helt topp. Handla noen filmer på index

Så cyberlink powerdvd ultra 7.1 (litt buggy, menne stort sett ok).

Bilde og lyd kvalitet er 100% score i alle fall :)

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
21
38
Sarpsborg
magnusr skrev:
Funker helt topp. Handla noen filmer på index

Fikk litt bakoversveis. Trodde først det stod Lindex...

magnusr skrev:
Så cyberlink powerdvd ultra 7.1 (litt buggy, menne stort sett ok).

Bilde og lyd kvalitet er 100% score i alle fall :)

Ikke noe hakking ved panorering ved bruk av Powerdvd ultra 7.1?

12 Des 2002
3.432
0
0
Ingen hakking her. Jeg hadde kun hakking ved lydspor som har 640 kbps men i går fikk jeg til å tvinge ReClock til å fungere med PDVD Ultra og det fikset problemet.

Men man får selvfølgelig 3:2 judder i panoreringer om man kjører 60 Hz uansett hva slags avspiller man har.

12 Des 2002
3.432
0
0
VG har testet denne spilleren nå. Jeg måtte le, for det var en udugelig test. De fant ut at de ikke så forskjell fra DVD og at filmene og skuespillerene var like dårlige. Søk etter "HD DVD" på VG for å finne den.

Poppe

0
14 Jun 2006
132
0
0
Det er vel ikke så langt unna sannheten når det gjelder å spille den av med XBOX og 1080i.Denne boksen må jo kobles opp til Pc og 1080p.
Har bare sett en film med HD DVD og den hadde dårligere bildekvalitet enn de beste på DVD så en er avhengig av en bra HD DVD plate for å få en markant forskjell.

Poppe

0
14 Jun 2006
132
0
0
Så du mener at en litt dårlig HD DVD plate har bedre bildekvalitet enn en topp DVD plate?
Eller mener du at XBOX er like bra til å avspille med som en Pc?

12 Des 2002
3.432
0
0
Alle HD DVDer jeg har (13 stk) er enormt mye bedre enn det beste på DVD. Du får det til å høres ut som at det bare er noen få HD DVDer med bra kvalitet. Hvis en film er lagt på HD DVD med feil så er det ikke formatet sin skyld.

Jeg har kun brukt den med HTPC.

Poppe

0
14 Jun 2006
132
0
0
Ok,det kan nok hende jeg har vært uheldig med den ene filmen men dette her kommer jo litt annpå hvilket utstyr man har når det gjelder tv og HTPC.
En tv som foreks som er dårlig til å scalere så vil jo du få et stort løft med HD DVD men har du en tv som er rå på scalering så vil forskjellene bli mindre.
Og jeg er enig med deg når det gjelder de testene,ikke så veldig seriøse,de burde også teste den med en bra HTPC.
Spilleren gjør det den skal gjøre den og det er å flytte data til avspilleren.
Det er jo avspilleren og tv som avgjør bildekvaliteten.