Test: Biltema VS proff (DeVILBISS) Sprøyte

17 Sep 2008
198
0
0
www.oyvindnordhagen.com
Her er bildebeviset på forskjellen mellom Biltema sin "proff" sprøyte og en virkelig proffsprøyte. Til venstre har vi Biltema og til høyre DeVILBISS GTI Pro. Det skal tillegges at jeg ikke er noen erfaren lakkerer, og dette er første gangen jeg bruker en proffsprøyte som krever såpass mye mer luft enn Biltema sin. En annen ting er at kompressoren min heller ikke er av beste kvalitet, men den skal levere akkurat nok til proffsprøyta.

La bildet snakke for seg selv:

DeVILBISS_VS_Biltema.jpg

Testforholdene:
  • Bildet: Fotografert med mobilkamera, refleksen er laget med en kraftig lommelykt.
  • Underlag: MDF-plater som er grunna med Jotun Heftgrunn V X 2, slip, deretter med Glasurit 76-71 Grundfüller og slipt.
  • Kompressor: 50 L, 9 bar, 280 minuttliter, 3hk, innstilt på 6 bar.
  • Slange: Biltema 9mm uten quick release, med Biltema vannavskiller.
  • Manometer: DeVILBISS Digital innstilt på 2 bar
  • Lakk: Monopol 2K
  • Andre forhold: Samme temperatur og luftfuktighet. Biltema-testen har tørket i 10 dager, DeVILBISS-testen i ett døgn.

19 Sep 2005
1.998
0
0
Stilig sammenligning. Det viser seg nok en gang at riktig verktøy er halve jobben. I dette tilfellet, dobbelt så bra resultat?

17 Sep 2008
198
0
0
www.oyvindnordhagen.com
Bare hyggelig! Jeg synes resultatet var såpass overbevisende at jeg tenkte det burde deles med likesinnede :)

I følge proffene skal det være mulig å komme til det stadiet hvor sliping og rubbing er en saga blott. Jeg er foreløpig langt unna det, og kompressoren min står nok kanskje litt i veien også. Samtidig har jeg sett flere av lakkeringsjobber utført av proffer som ser ut som dette også. Da på MDF, ikke på biler.

Jeg holder på med kjøkkenfronter. P.g.a. min amatørstatus innafor dette feltet er jo ikke alle overflatene helt 100% like, men det var heller ikke underlaget. Noen steder er faktisk overflaten så jevn og blank at de eneste ujevnhetene er de jeg visste fantes i grunnfylleren også. Bedre grunningsarbeid neste gang!

Jepp, godt verktøy er halve jobben.

17 Sep 2008
198
0
0
www.oyvindnordhagen.com
Burde kanskje også legge til at jeg brukte Biltema sitt manometer på Biltema-testen, og DeVILBISS Digital på DeVILBISS-testen. Noen som har fått til å stille inn Biltema-manometeret? På mitt bare spretter bare hele skruknotten ut når jeg prøver å dreie på den, så jeg bare brukte det for å måle trykket fra kompressoren i enden av slangen.

17 Sep 2008
198
0
0
www.oyvindnordhagen.com
neptyr skrev:
Stilig, bør investere i ei skikkelig sprøyte mao om man skal lakke mye.

Hvordan er prisforskjellen?

Biltema "proff": 269,-
DeVILBISS GTI Pro: juletilbud på Nor Autolakk til 2.450,- eks mva :) Vanligvis koster den vel nesten 4.000,- med moms.

På veldig små flater (a-la stativhøyttalere) ville jeg faktisk holdt meg til å perfeksjonere teknikken med sprayboks. Du kan få veldig gode resultater da også, vel å merke med litt trening. Dessuten slipper du å oppbevare alt utstyret som kreves.

Hvis du uansett har kompressor, skal du først finne ut av hvor mye luft den leverer per minutt, og hvis den leverer under 280 minuttliter er Biltema-sprøyta akseptabel til topplakk (hvis du gidder etterarbeidet). Men hvis du har mulighet til å bruke litt mer penger på sprøyta ville jeg da sett meg om etter et godt tilbud på en minipistol (touch up, spot and repair eller mini gun pleier de å kalles). Disse bruker ofte mye mindre luft enn sprøyter i full størrelse. Det finnes også fullstørrelse proffpistoler som bruker lite luft, men disse er så krevende å lage bra at de gjerne koster like mye eller mer enn sprøyter som er top of the line.

Biltema-sprøyta kommer jeg fortsatt til å bruke til grunnfyller o.l., men til topplakk på flater som er større enn sprayboks-materiale har jeg vanskelig for å kalle det en klar anbefaling. Det er fordi det blir så innmari mye arbeid å rubbe ut appelsinhuden etterpå.

perj

0
22 Des 2005
18
0
0
Nordhagen skrev:
Biltema "proff": 269,-
DeVILBISS GTI Pro: juletilbud på Nor Autolakk til 2.450,- eks mva :) Vanligvis koster den vel nesten 4.000,- med moms.

På veldig små flater (a-la stativhøyttalere) ville jeg faktisk holdt meg til å perfeksjonere teknikken med sprayboks. Du kan få veldig gode resultater da også, vel å merke med litt trening. Dessuten slipper du å oppbevare alt utstyret som kreves.

Hvis du uansett har kompressor, skal du først finne ut av hvor mye luft den leverer per minutt, og hvis den leverer under 280 minuttliter er Biltema-sprøyta akseptabel til topplakk (hvis du gidder etterarbeidet). Men hvis du har mulighet til å bruke litt mer penger på sprøyta ville jeg da sett meg om etter et godt tilbud på en minipistol (touch up, spot and repair eller mini gun pleier de å kalles). Disse bruker ofte mye mindre luft enn sprøyter i full størrelse. Det finnes også fullstørrelse proffpistoler som bruker lite luft, men disse er så krevende å lage bra at de gjerne koster like mye eller mer enn sprøyter som er top of the line.

Biltema-sprøyta kommer jeg fortsatt til å bruke til grunnfyller o.l., men til topplakk på flater som er større enn sprayboks-materiale har jeg vanskelig for å kalle det en klar anbefaling. Det er fordi det blir så innmari mye arbeid å rubbe ut appelsinhuden etterpå.

Jeg har i mange år brukt en Badger 400:

Badger Airbrush Model 400 DETAIL/TOUCH-UP GUN

Har brukt denne mye til å lakkere mindre bildeler, motorsykkelkåper osv.
Den er jo ikke akkurat billig, men den funker mye bedre enn ClasOhlson / Biltema sprøytene.
Jeg bruker ClasOhlosn/biltema sprøyter kun til fyller, grunning før sliping osv.

Regards,
PerJ