lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
Hvis du ikke har metadata bruker du picture tone for å løfte lysnivået på disse JVCene. Funker svært bra, men du blir nødt til å justere litt på slideren avhengig av mastring på filmen. Min erfaring er at filmer mastret på typisk 1000 nits har tendens til å brenne ut om du går over 8 på slideren, mens 4000 nits titler tåler nesten full rulle. De øvrige parametrene, altså dark level og bright level har såvidt jeg har fått testet mindre å si på N-serien enn på X-serien der en ofte måtte justere disse relativt kraftig for å unngå crush i det sorte og utbrenning i det hvite, så her er algoritmen i den nye N-enginen en hel del bedre.

Tor JH

0
22 Okt 2016
16
2
3
Fortsatt god påske i solen!
Takk for gode tips så langt.
Har testet en rekke apper (NRK, Sumo, Netflix osv. osv.) på Apple TV og Shield TV mot N5
De fleste låser til en standard, SDR-innhold blir da vist som HDR når man har valgt HDR på spilleren/appen.
Har noen erfaring med dette?
Betyr det noe for JVC-en?
Er det Apple TV og Shield TV og /eller appen som bestemmer om dette er vellykket?
Er det tester eller egne erfaringer som sier at dette kan man leve med eller bør man unngå det som pesten?
Har bl.a. en personlig forventning om å se flere serier og filmer direkte fra Netflix og Prime Video.....

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
Hei Tor
Jeg kjenner ikke Shield, men du skal sette opp AppleTV til 4K SDR. Etter det går du til "tilpass til innhold", og aktiverer "bruk opprinnelig oppdateringsfrekvens" og "bruk opprinnelig dynamisk område". Da vil AppleTV alltid gi rett oppdateringshastighet (basert på kildemateriale), samt gi HDR kun på kildemateriale som er HDR

Tor JH

0
22 Okt 2016
16
2
3
Jeg har fortsatt å teste dette, rett fram er det ikke. Noen apper overstyrer verdier man har satt på Apple TV og Shield TV, egentlig bare rot.
De fleste leverer SDR som HDR.
Jeg har en lang liste med testinfo hvis noen er interessert (for NRK, Sumo, Altibox, Get, Prime, Netflix, Plex på Apple TV og Shield TV sjekket med media spiller i Oppo hvor mulig).
Hovedspørsmålet er: Hva skjer når man konverterer BT.709 til BT.2020 og sender til prosjektøren? Prosjektøren tolker det og viser det som BT.2020. I følge andre forum og diverse nettsteder blir dette feil og fargene kan bli veldig rare. Nå klarer ikke jeg å se det hos meg, men kanskje mine øyne ikke er godt nok kalibrert :)

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
Jeg har fortsatt å teste dette, rett fram er det ikke. Noen apper overstyrer verdier man har satt på Apple TV og Shield TV, egentlig bare rot.
De fleste leverer SDR som HDR.
Jeg har en lang liste med testinfo hvis noen er interessert (for NRK, Sumo, Altibox, Get, Prime, Netflix, Plex på Apple TV og Shield TV sjekket med media spiller i Oppo hvor mulig).
Hovedspørsmålet er: Hva skjer når man konverterer BT.709 til BT.2020 og sender til prosjektøren? Prosjektøren tolker det og viser det som BT.2020. I følge andre forum og diverse nettsteder blir dette feil og fargene kan bli veldig rare. Nå klarer ikke jeg å se det hos meg, men kanskje mine øyne ikke er godt nok kalibrert :)

Ja, det blir nok litt feil å konvertere 709 til 2020 da dette er to helt ulike "containere" så overføringen blir neppe korrekt i forhold til koordinatene. Vet jo ikke hvor gærent det blir i praksis, og det viktigste er jo selvsagt at du er fornøyd.

• Like
Reactions: didrik nilsen