13 Mai 2010
1.854
48
48
Jeg er ikke veldig 3D mann hehe, har ikke sett en hel film tror jeg hjemme med 3D. Har bare hoppet litt i Sammys eventyr. Den var kul i 3D

13 Mai 2010
1.854
48
48
Det har da kommet en ny oppgradering av firmware til N5, N7 og Nx9. Skal dette gjøres LES nøye veiledning før det gjøres, kan lastes ned fra JVCs hjemmeside.
Jeg tar på min i kveld, kan komme med tilbakemeldinger etterpå.

• Like
Reactions: Gorm and lygren
13 Mai 2010
1.854
48
48
NX9n lever

Alt gikk bra selvfølgelig, det jeg faktisk så var blitt bedre som ikke står at skal rettes er støy i ekstremt mørke seneer.
Hadde flere test sener på dette som nå vises å være helt borte. Det eneste som er gjort er jo oppdaten.

Har ikke fått testet med min panasonic DP-UB420 enda men kommer til å gjøre det også. Ser at det har kommet inn egen for panasonic UHD spiller.

• Like
Reactions: lygren

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.504
321
83
45
www.avforum.no
NX9n lever

Alt gikk bra selvfølgelig, det jeg faktisk så var blitt bedre som ikke står at skal rettes er støy i ekstremt mørke seneer.
Hadde flere test sener på dette som nå vises å være helt borte. Det eneste som er gjort er jo oppdaten.

Har ikke fått testet med min panasonic DP-UB420 enda men kommer til å gjøre det også. Ser at det har kommet inn egen for panasonic UHD spiller.

...tror dessverre denne Panasonic <-> JVC N-linken foreløpig kun gjelder UB9000 spilleren til Panasonic?

J.P

0
6 Jan 2005
1.455
2
38
Må si jeg sliter litt med hva som skal være rosinen i pølsa med denne komboen ? Hva er det egentlig dette bringer på bordet som en "standalone" enhet ikke kunne klart selv ?

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.504
321
83
45
www.avforum.no
Må si jeg sliter litt med hva som skal være rosinen i pølsa med denne komboen ? Hva er det egentlig dette bringer på bordet som en "standalone" enhet ikke kunne klart selv ?

...tenkt det samme selv... Trodde jo i utgangspunktet at JVCen skulle takle tone mappingen fint på egenhånd, men det som altså skjer her er at Panasonicen først kjører ned til enten 500 eller 300 nits. 500 nits HDR med rec709 og 300 nits HDR med BT2020 såvidt jeg har forstått det. Dernest utfører JVCen sin mapping / gamma korreksjon på toppen av dette igjen. Jeg må jo si at jeg synes JVCen ser ut til å takle HDR i "råformat" helt fint, så stusser egentlig litt på denne "featuren" jeg også... Jaja, er nok sikkert den fine lille prikken over i´en dette da kanskje, men spørsmålet er vel om en heller bør se i retning av madVR og dynamisk tone mapping via HTPC nå i disse dager om en først skal prikke i´en? Leser også på AVSforum at det er snakk om at noen driver å utvikler en "madVR boks" som skal kunne støtte alt av HDR input (spill, UHD, mediaplayere), og deretter dynamisk mappe og sende videre. Kan være en interessant unit om den ikke koster alt for mye, for om den blir for dyr begynner den jo å konkurrere med eksterne prosessorer som nå også kommer med dynamisk mapping.

Jeg vil uansett si at dynamisk mapping nok er det "neste store" for HDR prosessering generelt. Nå er det garantert utfordringer der også, eksempelvis kan det sikkert bli noe mer pumping av iris og generell etterprosessering om denne mappingen blir for progressiv, men prinsippet er jo bra.

Både JVC N-serie og nå også Epsons TW9400 gjør imidlertid allerede nå etter mitt syn en veldig god jobb med statisk HDR modulering. Klart; iris og tilhørende gammamodulering skjer jo aktivt "frame-by-frame" allerede i dag internt i disse projektorene for å tilpasse seg lysforholdene i kildematerialet, så ikke garantert at dynamisk modulering på kildesiden har sååå mye å si heller...

• Like
Reactions: J.P

J.P

0
6 Jan 2005
1.455
2
38
...tenkt det samme selv... Trodde jo i utgangspunktet at JVCen skulle takle tone mappingen fint på egenhånd, men det som altså skjer her er at Panasonicen først kjører ned til enten 500 eller 300 nits. 500 nits HDR med rec709 og 300 nits HDR med BT2020 såvidt jeg har forstått det. Dernest utfører JVCen sin mapping / gamma korreksjon på toppen av dette igjen. Jeg må jo si at jeg synes JVCen ser ut til å takle HDR i "råformat" helt fint, så stusser egentlig litt på denne "featuren" jeg også... Jaja, er nok sikkert den fine lille prikken over i´en dette da kanskje, men spørsmålet er vel om en heller bør se i retning av madVR og dynamisk tone mapping via HTPC nå i disse dager om en først skal prikke i´en? Leser også på AVSforum at det er snakk om at noen driver å utvikler en "madVR boks" som skal kunne støtte alt av HDR input (spill, UHD, mediaplayere), og deretter dynamisk mappe og sende videre. Kan være en interessant unit om den ikke koster alt for mye, for om den blir for dyr begynner den jo å konkurrere med eksterne prosessorer som nå også kommer med dynamisk mapping.

Jeg vil uansett si at dynamisk mapping nok er det "neste store" for HDR prosessering generelt. Nå er det garantert utfordringer der også, eksempelvis kan det sikkert bli noe mer pumping av iris og generell etterprosessering om denne mappingen blir for progressiv, men prinsippet er jo bra.

Både JVC N-serie og nå også Epsons TW9400 gjør imidlertid allerede nå etter mitt syn en veldig god jobb med statisk HDR modulering. Klart; iris og tilhørende gammamodulering skjer jo aktivt "frame-by-frame" allerede i dag internt i disse projektorene for å tilpasse seg lysforholdene i kildematerialet, så ikke garantert at dynamisk modulering på kildesiden har sååå mye å si heller...

Tror nok du oppsummerer det ganske bra her ja.

Jeg også snubla over den "Madvr boksen" som kanskje kommer etterhvert, og dette virker jo utvilsomt som et meget spennende prosjekt. Samtidig er det jo helhetlig en merkelig situasjon vi befinner oss i, med et nytt format som krever både det ene og det andre av spesial-løsninger for å blomstre. Klarer heller ikke å la være å tenke at i en hobby som bringer fram perfeksjonisten i mange av oss, har vel aldri "director´s intention" vært mer utsatt enn akkurat nå.
Det betyr ikke at jeg er noe mindre entusiastisk enn de fleste andre ang. HDR, bare synes det virker som forbaska mye frem og tilbake før dette lander ordentlig:)

• Like
Reactions: Ak

Ak

0
11 Des 2002
36.061
24
38
44
Jeg liker HDR, men jeg synes det er under en hver kritikk at formatet har blitt lansert LENGE før vi egentlig har en standard alle er enige om. Ei heller har vi nok hardware ennå heller, selv om det nå begynner å komme. For TV så er det noe bedre, selvsagt.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.504
321
83
45
www.avforum.no
Tester kommentarfunksjonen som har hatt litt trøblete "fødsel"; men helt enig i at HDR som format har hatt seriøse oppstartsproblemer - spesielt da for projektorer, men også mange TVer har ikke klart å reprodusere HDR på en overbevisende måte. Dette er omsider i ferd med å løsne nå, men at hvermannsen skal måtte slite såpass med å få en "ny standard" til å funke mangler jo egentlig sidestykke. Ellers, dette med directors intent er uten tvil også under sterkt press når HDR gjør det stadig vanskeligere å gjengi dette 1:1. I tillegg er det jo gjerne en annen HDR formatering på kino enn på TVer, og da er det også et spørsmål om hva som er "riktig". Nå er det viktig også å huske på at en HDR effekt i 150 tommer har langt større effekt på synsfeltet enn en tilsvarende på 65 tommer. Derfor vil HDR på kino - da vist i på store lerreter, ofte virke like overbevisende som på et mindre display til tross for langt lavere lysstyrke i peak effektene.

Tor JH

0
22 Okt 2016
16
2
3
DLA-N5B, dette skjedde etter 34 timer, håper ikke det blir for mange slike....
240416

13 Mai 2010
1.854
48
48
Dette har jo hendt med min NX9 også flere ganger. Men har roet seg så. Får håpe det bare var en barnesykdom. Min har jo blitt voksen 100 timer på den nå :)

13 Mai 2010
1.854
48
48
Har testet litt med tonemapping i JVCn på HDR.

Bruker jeg Panasonic UB420, samt bruker den til tonemapping og slår av autotonepapping i JVCn så blir sort i bunn mere sort på min NX9.
Oppo klarer ikke dette på samme måten dessverre. Men synes at JVC tonemappingen gjør en bedre jobb i mellom og topp.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.504
321
83
45
www.avforum.no
Har testet litt med tonemapping i JVCn på HDR.

Bruker jeg Panasonic UB420, samt bruker den til tonemapping og slår av autotonepapping i JVCn så blir sort i bunn mere sort på min NX9.
Oppo klarer ikke dette på samme måten dessverre. Men synes at JVC tonemappingen gjør en bedre jobb i mellom og topp.

Hjelper det å kneppe brightness ned et par hakk om du kjører JVC mappingen da, eller crusher du black da?

Tor JH

0
22 Okt 2016
16
2
3
Bruker auto tone mapping på N5, spilleren er Oppo 203.
Mange UHD-filmer har ikke verdier for Max CLL eller Max FALL, verdiene som JVC-en bruker for auto tone mapping. Oppgitte verdier som alltid finnes er for min og max mastering luminance.

Verdier f.eks. for Ant-Man and the Wasp:
Max CLL: ikke oppgitt
Max FALL: ikke oppgitt
Min Luminance: 0.0001
Max Luminance: 1000
Alle verdier er cd/m²

Denne filmen blir for mørk hos meg, hva bør jeg stille på for å få et akseptabelt bilde uten å ødelegge kalibreringen, hvis mulig?

Hva gjør JVC-en med tone mappingen når den ikke har disse verdiene, nuller ut hele auto tone mappingen?

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
56
Jessheim
Ant-Man and the Wasp (2018)
Frames: 169978, MaxCLL 100%: 1098, 99.9%: 1017, 99.8%: 981, 99.0%: 805, MaxFALL: 862, AvgFALL: 9, AvgFMLL: 181

Ser ut til at denne har ganske høy gjennomsnitt lysstyrke, så her må vel Picture Tone heves en del?

Tor JH

0
22 Okt 2016
16
2
3
Interessant.
Jeg bruker VLC, MPC-HC, Oppo 203 og Panasonic 820, ingen av dem oppgir Max CLL eller Max FALL på denne filmen.
Kan jeg spørre hvordan du får tak i disse verdiene?

Sorry, hva mener du med å heve Picture Tone?

For ordens skyld, jeg gjør ikke noe i kilden (bortsett fra å skalere alt til 2160p), leverer filmen as is direkte til N5 for tone mapping (for HDR filer).

Venom (2018)
Max CLL og Max FALL er oppgitt og leses av N5, Her kan jeg justere Mapping Level, enkelt og greit. Dette er også en "for mørk" film, endring av Mapping Level ser lovende ut etter en rask sjekk.
Jeg kan også endre Picture Tone, Dark Level og Bright Level for forskjellige farger, virker veldig omfattende....
240558

Ant-Man and the Wasp
Ingen verdier for Max CLL eller Max FALL. Da er det, naturlig nok, ingen Auto Tone Mapping verdier på JVC-en.
Hva kan jeg da enkelt stille på?
240559

Det er altså enkelt å finjustere når Max CLL og Max FALL er oppgitt og leses av N5.
Alt for mange filmer har ikke disse verdiene/leses ikke av N5, hvordan får vi "løftet/lysnet" for mørke filmer da?

Sist redigert: