13 Mai 2010
1.854
48
48
Den rene nytelsen

ENGLISH TRANSLATED VERSION (GOOGLE TRANSLATE) >>
JVC D-ILA N5/RS1000 (2019) 4K native projektor

JVC DLA-N5/RS1000 er startmodellen i ekte 4K klassen til JVC i 2019.  Denne nye serien har 3 modeller DLA-N5/RS1000, DLA-N7/RS2000 og DLA-NX9/RS3000
Alle har HDMI 2.0 og HDCP 2.2, med  full 18Gbps på begge HDMI  innganger. Dette vil si at den takler 4K 12Bit, 4.4.4
Wide Colour Gamut (WCG) og High Dynamic Range...

Fortsett å lese...

Sist redigert av en moderator:
  • Like
Reactions: lygren and Tor JH
13 Mai 2010
1.854
48
48
Dette var også en veldig bra projektor. Skulle gjerne beholdt den ja :) Selv om jeg har Senioren i serien.

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48
Meget fin test av JVC N5 Didrik :).

Lurte litt på to ting etter å ha lest i gjennom.

Det ene er litt mer info om støtte for anamorfisk linse/ strekk.

Det andre er angående det "4K resolution pattern". Kunne likt å sett det kilde bilde i full størrelse som en referanse, for å få litt mer inntrykk av hvor nærme du egentlig tok disse bildene.:unsure:

Det du skriver om sammenligning med NX9 var også ganske interessant. Ser ut til at N5 kan bli et meget godt valg for de som ikke er like "gale" i possitiv forstand og tar seg råd til NX9 modellen... ;)

13 Mai 2010
1.854
48
48
Meget fin test av JVC N5 Didrik :).

Lurte litt på to ting etter å ha lest i gjennom.

Det ene er litt mer info om støtte for anamorfisk linse/ strekk.

Det andre er angående det "4K resolution pattern". Kunne likt å sett det kilde bilde i full størrelse som en referanse, for å få litt mer inntrykk av hvor nærme du egentlig tok disse bildene.:unsure:

Det du skriver om sammenligning med NX9 var også ganske interessant. Ser ut til at N5 kan bli et meget godt valg for de som ikke er like "gale" i possitiv forstand og tar seg råd til NX9 modellen... ;)
Skal sende opp bildet i full :)

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.504
321
83
45
www.avforum.no
Anamorfisk linse/ strekk skal være det samme som tidligere generasjoner etter det jeg vet.

Nytt på N-serien er anamorfisk "C-modus", som både strekker ut til full 4096 bredde samt i høyden. Denne modusen brukes mot Panamorphs DCI-linser. Videre har N-serien mulighet til å lagre alle type settinger på hvert minneslot, f.eks. da både anamorfisk modus, digital masking, lampespenning, kalibrert modus osv osv. knyttet til f.eks. en cinescope modus.

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48

Prøver du dette på en 1080P projektor ser du ikke en eneste av de linjene som er vist i testen.

Takker, da skjønner jeg litt mer hvor stor, eller kanskje rettere sagt, hvor liten del av bildet disse fotoene i testen er i forhold til hele bilde. (y)

Den nye måten JVC har laget linseminne med å kunne integrere blanking og anamorph osv, virker som en meget riktig måte og gjøre dette på. litt merkelig egentlig at de ikke har integrert dette litt bedre før..

Må si N5 begynner å friste mer og mer etter å ha lest en slik test Didrik takk for god info :)

Sist redigert:
  • Like
Reactions: didrik nilsen
21 Mar 2005
9.684
135
63
48
Mulig jeg ikke vet hva jeg snakker om her, men med alt snakket om utvided fargerom, hvorfor kjøres og kalibreres ikke denne i bt2020 isteden from bt709 ?

Veldig grundig og god test da, men liker ikke at de takler 1080p mindre bra..

13 Mai 2010
1.854
48
48
Mulig jeg ikke vet hva jeg snakker om her, men med alt snakket om utvided fargerom, hvorfor kjøres og kalibreres ikke denne i bt2020 isteden from bt709 ?

Veldig grundig og god test da, men liker ikke at de takler 1080p mindre bra..
Godt spørsmål.
Projektoren må kalibreres for begge både Rec709 og Bt2020./P3.

Nå har ikke denne N5 fargefilteret som N7 og Nx9 som hjelper til med å komme i mål her.

Men det blir så bra allikevel. Det viktigeste er tonemappingen og at kurven til gammaen i HDR er bra.

Jeg er pirkete og 1080P inn signal er ikke 100% slik jeg ser det. Men mer enn bra nok for de aller fleste. Men egentlig ikke noe problem, da uansett det blir bedre med 4K inn. Dette er jo en 4K maskin.

J.P

0
6 Jan 2005
1.455
2
38
"Projektoren må kalibreres for begge både Rec709 og Bt2020./P3"

-Vil projektoren automatisk vite om det er Rec709 eller Bt2020 som kommer inn, og så bytte til rett fargerom selv ?
-Vet du sånn ca prosentvis hvor nærme N5 er Bt2020/P3 ?

Takker for super bra test og gjennomgang av N5, flott at noen faktisk tar seg tid til dette og deler med andre.

Sist redigert:
13 Mai 2010
1.854
48
48
"Vil projektoren automatisk vite om det er Rec709 eller Bt2020 som kommer inn, og så bytte til rett fargerom selv ?"

Den gjør det helt automatisk.
Den bytter helt av seg selv.

Sist redigert:

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
56
Jessheim
-Vil projektoren automatisk vite om det er Rec709 eller Bt2020 som kommer inn, og så bytte til rett fargerom selv ?
-Vet du sånn ca prosentvis hvor nærme N5 er Bt2020/P3 ?

Takker for super bra test og gjennomgang av N5, flott at noen faktisk tar seg tid til dette og deler med andre.

JVC projektorene ligger på rundt 90% av P3 uten filter. Dette er egentlig mer enn godt nok så lenge projektoren tracker korrekt gamut opp til dette punktet (kalibrert korrekt). I naturen, altså vanlig film, finnes det nesten ikke fargeinformasjon over over dette nivået likevel, og det er vel først og fremt i tegnefilm man kan utnytte de aller "feteste" fargene. Dette er også grunnen til at de aller fleste kalibrerer både N7 og NX9 uten fargefilter. Fargefilteret stjeler jo en god del lys, og de aller fleste som kjøper projektor på dette nivået har store lerret, og trenger all lysstyrken de kan få ut av projektoren.

J.P

0
6 Jan 2005
1.455
2
38
JVC projektorene ligger på rundt 90% av P3 uten filter. Dette er egentlig mer enn godt nok så lenge projektoren tracker korrekt gamut opp til dette punktet (kalibrert korrekt). I naturen, altså vanlig film, finnes det nesten ikke fargeinformasjon over over dette nivået likevel, og det er vel først og fremt i tegnefilm man kan utnytte de aller "feteste" fargene. Dette er også grunnen til at de aller fleste kalibrerer både N7 og NX9 uten fargefilter. Fargefilteret stjeler jo en god del lys, og de aller fleste som kjøper projektor på dette nivået har store lerret, og trenger all lysstyrken de kan få ut av projektoren.
Har vært veldig fornøyd med X7000 som jeg handlet fra AVShop da den kom på markedet for noen få år siden, helt utrolig hvor lenge pærene på disse holder seg.
Men kjenner jo at det begynner å friste litt med ekte 4K og fungerende HDR, så jeg faktisk kan begynne å se 4K filmene som ligger stablet i hjemmekinoen:)
Litt surt(og rart) at oppskaleringen ikke var helt på høyden i de nye modellene, jeg tror man må ta til takke med oppskaleringen til JVC når man ser 3D, da man ikke får oppskalert 3D internt i spiller...men er ikke helt sikker her.

13 Mai 2010
1.854
48
48
"Litt surt(og rart) at oppskaleringen ikke var helt på høyden i de nye modellene"

Husk at jeg er kresen. Samt sjekker nøye. Forskjellen er ikke stor. Men på test materialet/testpatterns så man noe.
Samt det er jo ikke noe problem å kjøre 4K fra spilleren heller. Det er jo en 4K projektor ikke en 1080P maskin, Samt det blir jo bedre med 4K :)

J.P

0
6 Jan 2005
1.455
2
38
"Litt surt(og rart) at oppskaleringen ikke var helt på høyden i de nye modellene"

Husk at jeg er kresen. Samt sjekker nøye. Forskjellen er ikke stor. Men på test materialet/testpatterns så man noe.
Samt det er jo ikke noe problem å kjøre 4K fra spilleren heller. Det er jo en 4K projektor ikke en 1080P maskin, Samt det blir jo bedre med 4K :)
Joda ser den:)
Testet litt for morroskyld med min egen projektor nå, med 3D fra Oppo-205 er det faktisk umulig å få spilleren til å oppskalere til 4K. Tror det er noe med 3D formatet, måten det er pakket eller sendes på som gjør at man ikke får oppskalert i spiller. Men skal jo sies at 3D er vel eneste scenariet hvor dette er gjeldende, hvor man faktisk er avhengig av oppskalering i projektor.