Temme 4 suber med miniDSP 2x4HD (REW målinger)

chFresh

Medlem
15 Des 2005
285
53
28
36
Halden
har fulgt en guide for hvordan dette kan gjøres ( https://www.youtube.com/playlist?list=PLriHxML5BOuORC1FWqBI4PF9us7yG8IjK )

har volum machet de 4 subbene til 75db. (alle subbene står på ca 15%)
har timet de 4 subbene med delay for best mulig kurve opp mot hverandre.
har prøvd å lage en jevnere kurve med EQ filters, men 64-97 hz har en stor dipp.

noen som har noen forslag til hvordan jeg fjerner dippen ?

legger ved REW fil og bilde av EQ predict

Vedlegg

• Predict.jpg
    Predict.jpg
    189,3 KB · Sett: 56
  • Timing.zip
    1 MB · Sett: 19

Retep

Svært aktiv
7 Feb 2005
3.630
517
113
Ullensaker
Er den dippen i område du har deling mellom høyttalere og sub?

Om det er det, så må du justete på delefrekvens og / eller delay. Du må få subbene og høyttalere til å summere.

chFresh

Medlem
15 Des 2005
285
53
28
36
Halden
hei, glemte helt.
Delingen på reciever står på 80. burde den vært satt så høyt som mulig før disse målingene ?

Var litt sein i gang med prosjektet i går. så det gikk litt fort for seg. og plutselig var klokka 1 :/

Sist redigert:

vegardxf

Medlem
23 Okt 2005
1.007
51
48
34
Ørsta, Møre og Romsdal
Jeg har bare 2 subber og en minidsp, har hatt store dipper og humper i de området selv. Etter å jobbet litt med å samkjøre fronter med subber har de blitt veldi bra i overgangen

chFresh

Medlem
15 Des 2005
285
53
28
36
Halden
kan man kjøre på med 95db start får å sikte seg inn på 75db til slutt ? ved å dempe medEQ ?

eller starter man da med alt for mye ?

vegardxf

Medlem
23 Okt 2005
1.007
51
48
34
Ørsta, Møre og Romsdal
De høres ut som de kan fungere, du får prøve deg frem 😉 de er ikke bare 1 vei til Rom.
Jeg har etter mye prøving, endt opp med å alltid starte med hver enkelt sub mot fronthøyttalere for så å slå på flere subber etter hverandre og se hvor de forekommer utfasinger. Tar litt tid men fungerer bra for meg

vegardxf

Medlem
23 Okt 2005
1.007
51
48
34
Ørsta, Møre og Romsdal
De har vært fremgangsmåten min siden jeg startet å leke med REW og etterhvert minidsp 😛 hadde vært fint med ett kurs en gang hos noen som faktisk vet hva de gjør, samtidig er de artig å lære på egenhånd

Retep

Svært aktiv
7 Feb 2005
3.630
517
113
Ullensaker
Kan du legge ut
1 maling med kun subber med deling i kino amp
2 måling med kun høyttaler inkl deling i kino amp
3 måling med både høyttalere og sub inkl deling i kinoamp.

Ha samme spl på målingene.

chFresh

Medlem
15 Des 2005
285
53
28
36
Halden
takk for svar. skal ta målinger en av de nærmeste dagene.
til info er det en Onkyo TX-RZ740 reciever som styrer kalibrering på resterende høyttalere. 7.2.4
har forstått at onkyo ikke har all verdens rom kalibrering.

Tage

Medlem
23 Jan 2021
60
20
8
Når du bruker mini dsp på subbene så må du kobble bort alle høytalerene og lage filtere kun til subbene.
Sett volumet høyere på subbene så du har mere å gå på på signalet, mini dsp skal dempe mye og kan ikke øke noe, så for å slippe å clippe signalet så øk volumet ganske mye på subbene først. Så når du er ferdig med det kan du kjøre romkorreksjonen til reciveren. Om du deler høytalere på 80hz og har dip der igjen kan du øke litt og litt på distansen på subb i reciver (da delayer du subbene pittelitt men får ikke noe konflikt med høytalerene).
Om dette er en hjemmekino ville jeg ikke tenkt så mye på overgangen mellom fronter og sub men heller at centeren og subb er riktig, det meste av filmlyden kommer fra centeren
ser å du lager en house curve å på subbene. Det er helt greit det men vist du skal bruke romkorreksjon på reciver etterpå så vil den å flate det ut igjen først for så og lage en egen house curve. Kan absolutt anbefale å sette mini dsp til så flat du kan og heller bruke rom korreksjonen i reciver til siste pussen og bruke feks dynamic eq osv på den. Npr det gjelder romkorreksjon på recivere så pleier di ikke å bomme på volumer og distanser (bortsett fra på subber) om du da går inn på menyen til reciver og måler feks volumene til høytalerene så og di ikke stemmer så betyr ikke det at di er feil, for når du måler en og en der så deaktiverer den romkorreksjonen og du måler da høytalerene uten filterene til romkorreksjonen, om du da endrer volumet så tukler du med filterene (som kan være så fintuna at det er nær clipping av signalet)
Så ville stolt litt på den og lyttet først.

Dette ble et laaaaangt innlegg, og jeg kunne snakket i timesvis om dette og alle mine år med mini dsp og romkorreksjon. Men men, håper det kan være litt til hjelp.

Mest av alt, husk og ikke bli helt gal av målinger, ta deg tid (noen uker) og prøv kalibreringene litt, en mikrofon vil aldri ertatte ører og hjernens funksjon til å korrigere oss. Så lytt bruk og se heller da om du savner noe i opplevelsen

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

chFresh

Medlem
15 Des 2005
285
53
28
36
Halden
takk fort det lange og utfyllende svaret :)

har 2 kjappe spørsmål til jeg da.

1: hvis jeg starter med 20db over ønsket volum på subbene. er det noen grense på hvor mye miniDSP kan dempe ?
2. kan jeg velge å sette uten sub reciveren så kjøre rom kalibreringen. for deretter å slå på sub igjen ? slik at recieveren ikke kalibrerer sub.

Tage

Medlem
23 Jan 2021
60
20
8

1: mini dsp har en limmit på +- 16db, så ville satt sub volumer til ca 85/86db og kjøre mini dsp derfra. (Still heller opp gainen per subb fremfor å øke signalet) om du kan ha litt lavere inn signal har du mindre kjangs for å klippe signalet inn på mini dsp.

2: det har jeg ikke testet, men vet at med audyssey om man feks glemmer et høytaler par og aktiverer de etterpå så slettes alle filterene og kalibreringen må gjøres på nytt. Så tror nok du må kalibrere alt sammen uansett. Men om du er så heldig og har audyssey xt32 så kan du laste ned audyssey appen på tlf og kalibrere via den, der kan du etter kalibrering fjerne alle filterene per kanal, inkludert sub. Men igjen da mister du den geniale funksjonen dynamic eq har.

chFresh

Medlem
15 Des 2005
285
53
28
36
Halden
Har nå testet med å justere gain på subbene til 93db.
for deretter å kutte ned for å få endelig resultat ned til 75db, dette lot seg ikke gjøre da REW stoppet målingen da lyden passerte 110db.

men prøvde en gang til ved å justere subber til 83db. fikk da gjort målinger og kalibrert etter beste evne :)

legger ved bilde av resultatet.

Vedlegg

• 75db 120.jpg
    75db 120.jpg
    177,6 KB · Sett: 46
  • Like
Reactions: vegardxf

Tage

Medlem
23 Jan 2021
60
20
8
Helt suverent, ja som jeg skrev over. 85-86db er plassen å starte med rew, du har fått en fenomenal kurve til der ja, så bare husk og bruke det og lytte om du savner noe før du prøver igjen evt, men kan ikke se for meg at du har behov for det. Vanvittig bra jobba

chFresh

Medlem
15 Des 2005
285
53
28
36
Halden
Tusen takk, det var morsomt når det bare ble bedre og bedre.
nå er det bare å få valgt X-over på center og suround høyttalere så jeg kan henge opp lerretet igjen :D

• Like
Reactions: vegardxf

Tage

Medlem
23 Jan 2021
60
20
8
det er veldig givende når man går ting til. Start med xoveren på center på 80hz ikke noe lavere hvertfall (samma hvor stor den er) så vil subbene ta jobben bedre, så er det ikke sånn at ved 80hz så dropper centeren rett av, den har en slak kurve ned til 0hz. Så prøv 80 først. Bakhøytalere å fra 80-120hz lfe sporet kan gå helt opp til 120hz