Telenor - Canal Digital IPTV

T1ger

0
17 Nov 2006
3.338
0
0
paalkr skrev:
Oppsummering av de seneste spørsmålene i denne tråden, og jeg vet hva jeg snakker om fordi jeg har brukt MediaPortal med IPTV fra Telenor i flere uker nå uten å en gang ha strøm på boksen fra Telenor. Den er faktisk pakket bort :)
Du må bruke en spesialvariant av IPTV-filteret i MediaPortal. Nyeste versjon av filteret som fungerer perfekt med Telenor er ikke public enda, men kommer i SVN etter hvert. Jeg kan garantere at det er verdt å vente på denne versjonen av IPTV filteret (jeg har gjort testingen for Stepko som har kodet filteret). Tråden vil bli oppdatert så snart Stepko har en "final" utgave.
EDIT: Nyeste versjon av filteret er nå public!!

Jeg vet ikke hvor mange virtuelle IPTV kort man kan ha samtidig på en maskin (tror 4-6 kort burde være greit), men jeg bruker 3 kort og det er ikke noe problem. Dessuten har jeg installert MediaPortal på 3 maskiner i heimen (alle snakker med samme CardSer***). Totalt blir det 9 TV kort som kan tune kanaler uavhengig av hverandre :)

Forøvrig bruker jeg Win7 x64 Ultimate (Home Premium er sikkert greit) med SAF 5.0 codec pakken som spiller av alt det skal være (pakken er spesialdesignet for MediaPortal). Totalt tid til oppsett og konfigurering (etter at Win7 er installert), kan stipuleres til ca 0,5 til 2 timer. Er man helt ukjent med MedaPortal og SoftCam kan det nok ta litt lenger tid.

mvh
PK

Kult, hadde vært gøy å testet med mythtv/linux.

hatu

0
4 Mar 2010
39
0
0
paalkr skrev:
[*]Kortleser fra NT fungerer

Hei. Tusen takk for alle tipsene dine. Jeg har nå fått de ukrypterte kanalene til å fungere (eks. TV4).

Men jeg sliter litt med å bruke kortleseren til NT. Når jeg setter inn kortet fra Telenor får jeg beskjed om at den ikke finner driveren for smartkortet. Kortet fra NT fungerer som det skal.

Installerte du en egen driver for at den skulle klare å lese Telenor-kortet? Det kan kanskje ha noe med at jeg prøver på en 64 bits windows 7 maskin?

Leseren fra NT er merket buypass (omnikey cardman 3121). Jeg vet ikke om NT kanskje har sendt ut forskjellige lesere?

20 Nov 2003
12.211
0
0
Hatu, det skal være rimelig plug & play, men du kan søke opp oppdaterte drivere fra omnikey. Sikker på at du har riktig innstillinger for å benytte USB-leser?

9 Aug 2007
102
0
0
Homebase

Vi har nettopp byttet over fra GET til homebase, er det noen som vet hvordan man får satt opp kanalene i Mediaportal? evt bare ukrypterte om inet annet fungerer?

Veldig takknemlig for svar:)

hatu

0
4 Mar 2010
39
0
0
Soundfre@k skrev:
Hatu, det skal være rimelig plug & play, men du kan søke opp oppdaterte drivere fra omnikey. Sikker på at du har riktig innstillinger for å benytte USB-leser?

Er ikke sikker på noe jeg. Jeg har sikkert gjort noe galt. :)

Da jeg satte inn kortleseren ble driveren automatisk installert. Når jeg så satte inn selve kortet fra NT ble det installert en driver til. Deretter fungerer kortet mot norsk tippings server.

Når jeg derimot setter inn telenors kort får jeg en feilmelding om at smart card driver ikke finnes.

Men jeg skal prøve litt mer. Er temmelig ny på dette området.

paalkr

0
24 Jun 2008
141
0
0
hatu skrev:
Er ikke sikker på noe jeg. Jeg har sikkert gjort noe galt. :)

Da jeg satte inn kortleseren ble driveren automatisk installert. Når jeg så satte inn selve kortet fra NT ble det installert en driver til. Deretter fungerer kortet mot norsk tippings server.

Når jeg derimot setter inn telenors kort får jeg en feilmelding om at smart card driver ikke finnes.

Men jeg skal prøve litt mer. Er temmelig ny på dette området.

Hei!

Feilmeldingen du får når du setter inn Telenor kortet er greit og forventet. Windows kjenner ikke igjen kortet, men det er OK.

Se forøvrig PM eller følgende post i Gråsonen på mspc.no for en detaljert beskrivelse av fremgangsmåten, og link til alle filene du trenger ;)
(du må sende en mail til moderatoren for å få tilgang til Gråsonen på mspc.no)

mvh
PK

xtian

0
7 Jun 2006
34
0
0
jeg har samme problem som hatu. Dog jeg får ikke engang inn de ukrypterte kanaler. Får feilmelding hele tiden "...ChannelScarmbled.."
Satt lenge i går og tviket på MP, aldri brukt den før så det var nytt alt sammen.

Får se om jeg får tilgang til den gråsone siden og se om får ting til å funke. Hadde vært supert. Jeg har 1 pvr og 2 vanlige bokser fra telenor. PVR bruker jeg sjelden for opptak fordi den låser seg hver gang og eneste som funker da er å ta strømmen.. og går jeg tilfeldig innom en kanal jeg ikke betaler for så henger boksen seg opp også (og da er det svenske knappen igjen..)

update: det funker nå. Men får ikke wep epg til å funke.
Kan bare se kanaler på TV-server configuratoren - får dem ikke streama til mp..

paalkr

0
24 Jun 2008
141
0
0
xtian skrev:
jeg har samme problem som hatu. Dog jeg får ikke engang inn de ukrypterte kanaler. Får feilmelding hele tiden "...ChannelScarmbled.."
...
update: det funker nå. Men får ikke wep epg til å funke.
Kan bare se kanaler på TV-server configuratoren - får dem ikke streama til mp..

Ser at flere kanaler nå er kryptert, bare SVT2 og Svensk TV4 går nå ukryptert, men det spiller jo liten rolle i praksis. Ingen kanaler behøver å være ukryptert for å få "ting til å funke".

Antar at siste spørsmålet ditt gjelder to separate ting (jeg ser ihvertfall ingen sammenheng)?

a) du får ikke WEB EPG til å funke...
Skal noen kunne hjelpe deg er du avheng av å forklare litt mer hva som er problemet, og hva du har prøvd å gjøre.

b) du får ikke LiveTV til å funke i MediaPortal frontend...
Hvilken feilmeldinger får du? Kjører du med singel-seat installasjon (TV server og MediaPortal på samme maskin), eller har du separat TV server og MediaPortal klient?

mvh
PK

xtian

0
7 Jun 2006
34
0
0
har foreløpig gitt opp web epg..

Jeg kjører mp og tv-server på samme maskin. Jeg kan se hvilken som helst kanal en og en i tv-server config.
Når jeg så fyrer opp mp og klikker TV, så klikker jeg på slå på TV. ikke noe skjer så jeg klikker på TV-streams og feilen "ingen aktive streams" dukker opp. Må jeg ha epg for å kunnde se live tv her?

en eller annen plass er det vel noe jeg ikke har configurert..

20 Nov 2003
12.211
0
0
Og der ser du hvorfor jeg gav opp mediaportal, uforklarlige feilmeldinger. Jeg ville hatt et renere program for å teste i, eksempelvis DVBViewer. Da ser du i alle fall om hw'en fungerer (og SW uavhengig av mediaportal).

xtian

0
7 Jun 2006
34
0
0
ja. det er like før jeg går tilbake til xbmc. kun for video streaming da.

HAr prøvd å google den, men ikke dukket opp noe konkret.

Tror jeg gir opp tv på pcen.

kort tror jeg MP ikke snakker med tvserveren. Ser det lettest i MP når jeg skal sjekke tv-guiden- da kommer nemlig en
grei melding opp: Tv-server ikke tilgjengelig.. (med engelsk språk valg: "Label missing")

eller muligens det er tv plugin..

update: er nok noe med tvplugin. Fant en post fra en kar med samme problem og en workaround. Får prøve det.

G|zO

0
22 Sep 2004
5.151
0
36
40
Passer vel dårlig i den diskusjonen som pågår i denne tråden akkurat nå, men jeg har en HD PVR jeg ikke bruker. Om noen ønsker å kjøpe den er det bare å si i fra ;)

22 Jun 2008
183
0
0
Hei.

Har akkurat fått denne telenor pvr dekoderen og reager på noen ting.

Ser i spesifikasjonen om dekoderen at den har Hdmi 1.2a..?? Er ikke den litt utdatert da? Dekoderen har ikke 1080P....

Noen som kan bekrefte at dette gjelder for deres dekodere også?? Får f.eks ikke 5.1 lyd via hdmi på Nrk lenger, fikk jo dette på CD dekoderen..

Noen som kan forklare hvorfor dette er sånn?? For meg ser det ut som om denne dekoderen er "gammel"...

Takk:)

4 Feb 2005
716
3
18
Audionewbie skrev:
Hei.
Ser i spesifikasjonen om dekoderen at den har Hdmi 1.2a..?? Er ikke den litt utdatert da? Dekoderen har ikke 1080P....
1080p er ikke støttet av noen TV standarder. HD over TV sender i 1280x720p eller 1920x1080i. Så støtten for 1080p er ikke nødvendig. Skal du ha 1080p fra en "tv kilde" på du benytte Blu-Ray.

Audionewbie skrev:
Får f.eks ikke 5.1 lyd via hdmi på Nrk lenger, fikk jo dette på CD dekoderen..
Har du valgt rett NRK kanal ? NRK har to versjoner av hver kanal. En SD med PCM lyd, og en HD med Dolby Digital lyd (som både kan være 2.0 og 5.1, avhengig av sending).

Audionewbie skrev:
Noen som kan forklare hvorfor dette er sånn?? For meg ser det ut som om denne dekoderen er "gammel"...
Er dekoderen gammel fordi den har en eldre HDMI versjon ?

Jeg bare lurer på om vi er blitt "versjonskåte" ?

/Øystein

22 Jun 2008
183
0
0
hermansen skrev:
1080p er ikke støttet av noen TV standarder. HD over TV sender i 1280x720p eller 1920x1080i. Så støtten for 1080p er ikke nødvendig. Skal du ha 1080p fra en "tv kilde" på du benytte Blu-Ray.

Har du valgt rett NRK kanal ? NRK har to versjoner av hver kanal. En SD med PCM lyd, og en HD med Dolby Digital lyd (som både kan være 2.0 og 5.1, avhengig av sending).

Er dekoderen gammel fordi den har en eldre HDMI versjon ?

Jeg bare lurer på om vi er blitt "versjonskåte" ?

/Øystein

Hei Øystein.

Mulig jeg er "versjonskåt" kåt ja. Angående Nrk så har jeg kun 1 av NRK 1 etter at jeg fikk iptv fra telenor.

Angående 1080p så har jeg sakset dette fra elmag.no:

Før vi kommer til 1080p/50 vil vi trolig se sendinger i 1080p/25, som er et spennende format for drama og film. Innhold som er spilt inn med 24 bilder i sekundet kan brukes i dette formatet, og tidshorisonten her er måneder – ikke år, som en konkurrent til Blu-ray-formatet. Trolig kan mange av mottakerboksene til Canal Digital håndtere 1080p/25 med en programvareoppgradering.

I den siste versjonen av Nordig-spesifikasjonen for mottakerbokser er formatet 1080p/25 lagt inn som krav. Det betyr at boksene må kunne håndtere dette formatet. Dette er en stor fordel for rene filmkanaler, der vi vet at materialet er progressivt, fordi TV-apparatet da slipper å gjøre en deinterlacing og vi kan beholde bildet progressivt hele veien i produksjonskjeden.

Angående Hdmi:
•Deep Color: HDMI 1.3 supports 10-bit, 12-bit and 16-bit (RGB or YCbCr) color depths, up from the 8-bit depths in previous versions of the HDMI specification, for stunning rendering of over one billion colors in unprecedented detail.
•Broader color space: HDMI 1.3 adds support for “x.v.Color™” (which is the consumer name describing the IEC 61966-2-4 xvYCC color standard), which removes current color space limitations and enables the display of any color viewable by the human eye.
•Lip Sync: Because consumer electronics devices are using increasingly complex digital signal processing to enhance the clarity and detail of the content, synchronization of video and audio in user devices has become a greater challenge and could potentially require complex end-user adjustments. HDMI 1.3 incorporates automatic audio synching capabilities that allows devices to perform this synchronization automatically with total accuracy.
•New HD lossless audio formats: In addition to HDMI’s current ability to support high-bandwidth uncompressed digital audio and all currently-available compressed formats (such as Dolby® Digital and DTS®), HDMI 1.3 adds additional support for new lossless compressed digital audio formats Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio™.

Noe av dette er etter hva jeg skjønner aktuelt allerede nå og noe av det kan være "rett rundt hjørnet".

Så det med Hdmi er bare det at jeg ikke skjønner at de bruker den versjonen når det er nyere alternativer som har kommet, 1.3 versjonen kom vel i 2006 eller noe sånt.....derfor lurte jeg på hvorfor den ikke er brukt på denne dekoderen, ville jo ha ha vært logisk det spør du meg. Eller er denne dekoderen bygd for "mange" år siden....og når det gjelder 1080p så burde det også ligge som et alternativ på dekoderen...akkurat som det gjør på CD sine dekodere.

Øyvind...

P.S Jeg har en innstilling på dekoderen som heter al-fec og denne kan deaktiveres eller aktiveres, siden jeg ikke vet hva det er eller hva den gjør så lurte jeg på om noen her vet? Bør den stå på eller av??

4 Feb 2005
716
3
18
Audionewbie skrev:
Hei Øystein.
I den siste versjonen av Nordig-spesifikasjonen for mottakerbokser er formatet 1080p/25 lagt inn som krav. Det betyr at boksene må kunne håndtere dette formatet. Dette er en stor fordel for rene filmkanaler, der vi vet at materialet er progressivt, fordi TV-apparatet da slipper å gjøre en deinterlacing og vi kan beholde bildet progressivt hele veien i produksjonskjeden.

Sorry og legger meg flat her. Sjekket i dag og så at ETSI hadde innlemmet 1080p/25 høsten 2009. I tillegg så anbefaler de at fremtidige systemer kan software oppgraderes til 1080p/50 når codec-ene er gode nok (AVC type compression). De sier til og med at mottakere som støtter 1080p/25 IKKE skal krasje, men bare vise svart skjerm når det sendes 1080p/50 signaler.

Dette tatt i betraktning så kan en vel si at dekoderen fra Telenor er basert på "gammel teknologi". Men så kommer spørsmålet om du leier eller eier dekoder. Hos Lyse/Altibox så leier vi dekoder. Det betyr at du får byttet den, gratis eller mot et lite mellomlegg på 400-500 kroner, til ny type.

Når det gjelder NRK så må du ta dette opp med Telenor. HD versjonen av NRK (alle NRK kanaler) sender Dolby Digital lyd. Det betyr enten at Telenor sender ut feil versjon av NRK (SD og ikke HD), eller at dekoderen ikke støtter Dolby Digital (eller feil innstilling i oppsett) og endrer DD til PCM.

/Øystein

22 Jun 2008
183
0
0
hermansen skrev:
Sorry og legger meg flat her. Sjekket i dag og så at ETSI hadde innlemmet 1080p/25 høsten 2009. I tillegg så anbefaler de at fremtidige systemer kan software oppgraderes til 1080p/50 når codec-ene er gode nok (AVC type compression). De sier til og med at mottakere som støtter 1080p/25 IKKE skal krasje, men bare vise svart skjerm når det sendes 1080p/50 signaler.

Dette tatt i betraktning så kan en vel si at dekoderen fra Telenor er basert på "gammel teknologi". Men så kommer spørsmålet om du leier eller eier dekoder. Hos Lyse/Altibox så leier vi dekoder. Det betyr at du får byttet den, gratis eller mot et lite mellomlegg på 400-500 kroner, til ny type.

Når det gjelder NRK så må du ta dette opp med Telenor. HD versjonen av NRK (alle NRK kanaler) sender Dolby Digital lyd. Det betyr enten at Telenor sender ut feil versjon av NRK (SD og ikke HD), eller at dekoderen ikke støtter Dolby Digital (eller feil innstilling i oppsett) og endrer DD til PCM.

/Øystein

Hei igjen.

Når det gjelder dekoderen så kjøpes den når man takker ja til tilbudet fra Telenor, den koster 2399,- men få`s litt billigere når man takker ja til fiber fra dem. Syntes meg lurt når de gir meg denne dekoderen i år 2011. Nrk1 HD er den jeg har men ikke noe 5.1 signal hos meg, tor jaggu jeg må koble lyden over digital-coax kabel for å få det....og det er jo helt idioti når det kan føres over med hdmi. Tror kanskje dette har noe med versjonen på hdmi signalet de bruker på dekoderen, som sagt før så er dette 1.2a, denne versjonen ble utgitt i 2005 og mye har skjedd siden da.

Ikke snakk om at jeg betaler den regninga på dekoderen som kommer ihvertfall, her skal det klages og om nødvendig bråkes...

Øyvind.

24 Sep 2006
8.123
0
36
Lunner/Hadeland
Audionewbie skrev:
Hei igjen.

Når det gjelder dekoderen så kjøpes den når man takker ja til tilbudet fra Telenor, den koster 2399,- men få`s litt billigere når man takker ja til fiber fra dem. Syntes meg lurt når de gir meg denne dekoderen i år 2011. Nrk1 HD er den jeg har men ikke noe 5.1 signal hos meg, tor jaggu jeg må koble lyden over digital-coax kabel for å få det....og det er jo helt idioti når det kan føres over med hdmi. Tror kanskje dette har noe med versjonen på hdmi signalet de bruker på dekoderen, som sagt før så er dette 1.2a, denne versjonen ble utgitt i 2005 og mye har skjedd siden da.

Ikke snakk om at jeg betaler den regninga på dekoderen som kommer ihvertfall, her skal det klages og om nødvendig bråkes...

Øyvind.

Det er ikke noe galt med HDMI versjonen. Canal Digitals dekodere hadde f.eks. HDMI 1.1 i følge specs men leverer Dolby Digital over HDMI. Det er nok mer sannsynlig med software mangler dersom dekoderen ikke klarer å velge Dolby lyden (eller feil setting i audio meny). Mange TV'er kan heller ikke motta Dolby Digital lyd og da skal vel strengt tatt ikke dekoderen tillate at Dolby Digital leveres over HDMI (men det vil jo gjelde dersom dekoderen er tilkoblet direkte til TV uten at HDMI går via AVreceiver). Nyere HDMI versjoner er nok mest nyttig for Blueray som leverer nyere formater som uansett ikke er en del av HDTV standarden.

Vær klar over at NRK sender veldig lite 5.1 selv om lyden sendes som Dolby Digital 5.1. Du skal kunne se på din AVrecever om den indikerer Dolby og om alle 5.1 kanalene er "aktivert". Ser det hvertfall lett med min avreceiver men som sagt for NRKs HD kanaler så er det svært skjeldent det er lyd alle kanalene selv om NRK sender 6 spor.

Dersom du har HD kanaler som Discovery HD, BBC HD eller Animal Planet HD så er det mye mer 5.1 der.

Jeg har ikke Telenors IPTV dekoder men ser Canal Digital via satellitt. Alle Canal Digitals dekodere leverer Dolby Digital over HDMI dersom man har aktivert dette og kanalen er blandt de få som faktisk sender Dolby Digital. Ingen av NRKs HD kanaler sender surround når jeg sjekket nå men formatet som NRK benyttes for lyden er Dolby Digital 5.1.

24 Sep 2006
8.123
0
36
Lunner/Hadeland
Audionewbie skrev:
Før vi kommer til 1080p/50 vil vi trolig se sendinger i 1080p/25, som er et spennende format for drama og film. Innhold som er spilt inn med 24 bilder i sekundet kan brukes i dette formatet, og tidshorisonten her er måneder – ikke år, som en konkurrent til Blu-ray-formatet. Trolig kan mange av mottakerboksene til Canal Digital håndtere 1080p/25 med en programvareoppgradering.

Vi ser allerede 1080p/25 når vi ser film sendt i 1080i . Om det sendes i 1080i eller 1080p med 25fps gir samme resultat.

Audionewbie skrev:

Men en deinterlacing av filmmateriale 1080i 25fps er fryktelig enkelt å utføre med bra resultat. Det blir 100% identisk med 1080p/25 dersom det ikke er en bug i TV'n. Det er TV materiale som f.eks. sport som er skutt i 1080i som ikke kan deinterlaces uten artifacts.

Audionewbie skrev:
Angående Hdmi:
•Deep Color: HDMI 1.3 supports 10-bit, 12-bit and 16-bit (RGB or YCbCr) color depths, up from the 8-bit depths in previous versions of the HDMI specification, for stunning rendering of over one billion colors in unprecedented detail.

Ikke en del av Europeisk HDTV standard. Der er det 8-bit uansett. Produksjonsformatene er i 10-bit men distribusjon er alltid i 8-bit.

Audionewbie skrev:
•Broader color space: HDMI 1.3 adds support for “x.v.Color™” (which is the consumer name describing the IEC 61966-2-4 xvYCC color standard), which removes current color space limitations and enables the display of any color viewable by the human eye.
Ikke en del av Europeisk HDTV standard.

Audionewbie skrev:
•Lip Sync: Because consumer electronics devices are using increasingly complex digital signal processing to enhance the clarity and detail of the content, synchronization of video and audio in user devices has become a greater challenge and could potentially require complex end-user adjustments. HDMI 1.3 incorporates automatic audio synching capabilities that allows devices to perform this synchronization automatically with total accuracy.

En nyttig feature i teorien.

Audionewbie skrev:
•New HD lossless audio formats: In addition to HDMI’s current ability to support high-bandwidth uncompressed digital audio and all currently-available compressed formats (such as Dolby® Digital and DTS®), HDMI 1.3 adds additional support for new lossless compressed digital audio formats Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio™.
Ikke en del av Europeisk HDTV standard.

Audionewbie skrev:
Noe av dette er etter hva jeg skjønner aktuelt allerede nå og noe av det kan være "rett rundt hjørnet".

Det er ikke noe av dette som er rett rundt hjørnet. Fakta er at dekoderen aldri vil få tatt i mot noen av de nye formatene som HDMI1.3 støtter. Det er lip sync featuren som kan være et poeng.

Audionewbie skrev:
Så det med Hdmi er bare det at jeg ikke skjønner at de bruker den versjonen når det er nyere alternativer som har kommet, 1.3 versjonen kom vel i 2006 eller noe sånt.....derfor lurte jeg på hvorfor den ikke er brukt på denne dekoderen, ville jo ha ha vært logisk det spør du meg. Eller er denne dekoderen bygd for "mange" år siden....og når det gjelder 1080p så burde det også ligge som et alternativ på dekoderen...akkurat som det gjør på CD sine dekodere.

CD har ingen kanaler som sender 1080p. De HDTV kanalene CD videresender benytter enten 1080i eller 720p. Det er åpning i Nordig for å benytte 1080p25 men det har ingen stor hensikt.

CD har en dekoder for parabol som kan oppskalerer til 1080p 50Hz. Den kan ikke motta 1080p 50Hz. Såvidt jeg vet produseres det ikke dekoder utstyr som kan motta 1080p 50Hz men det blir mer vanlig at det kommer dekodere som kan oppskalere til 1080p 50Hz.

Audionewbie skrev:
Øyvind...

P.S Jeg har en innstilling på dekoderen som heter al-fec og denne kan deaktiveres eller aktiveres, siden jeg ikke vet hva det er eller hva den gjør så lurte jeg på om noen her vet? Bør den stå på eller av??

al-fec er feilkorrigering av datalinken (ip data over fiber). Om Telenor benytter al-fec vet jeg ikke men man skulle ikke tro det var nødvendig over fiber.

22 Jun 2008
183
0
0
Wow, takk for alle de svarene Bobben :) Dekoderen jeg har er riktig innstillt og ingen Dolby digital lyd her, enten vi snakker Nrk1 eller Discovery og div.. Jeg har også hatt Canal-digital dekoder over satelitt og var meget fornøyd med den, ikke noe problem med å få den lyden jeg ville der. På denne jeg har nå så går det altså ikke. Har lest litt bedre i manualen til denne dekoderen og det ser ut til at jeg må bruke en coax-digital kabel for å få DD-lyd, skjønner ikke dette når det skal kunne overføres med hdmi???

Alt det andre du skriver ser jo ut til å være kloke ord og at du vet hva du snakker om. Men jeg skal allikevel sjekke enkelte av disse tingene nærmere:)

Tusen takk for gode opplysninger.

Øyvind