Telenor - Canal Digital IPTV

gurban

0
19 Des 2005
1.248
0
0
Telenor/Canal Digital har endel fiber og legger bare fiber på ny infrastruktur, men dette er bare hovedlinjene, den siste biten fra knutepunkt inn til sluttbruker er det gode gamle coax-nettet. Ett såkalt fiber/coax hybrid. Er jeg blitt fortalt.

24 Sep 2006
8.123
0
36
Lunner/Hadeland
gurban skrev:
Telenor/Canal Digital har endel fiber og legger bare fiber på ny infrastruktur, men dette er bare hovedlinjene, den siste biten fra knutepunkt inn til sluttbruker er det gode gamle coax-nettet. Ett såkalt fiber/coax hybrid. Er jeg blitt fortalt.

Telenor IPTV tilbys kun over fiber. Canal Digital kabeltv tilbyr kabeltv og internet hvor den siste biten er coax.

Telenors IPTV tilbyr produkter(kanalpakker) fra Canal Digital kabeltv. Telenor har også flyttet Canal Digital kabeltv ut fra Telenor Broadcast og over til Telenor Norge.

TV over fiber / TV / Privat - Telenor
Davidsen slutter i Canal Digital | www.kampanje.com

RamGuy

0
19 Jan 2009
523
0
16
ramguy.blogg.no
hatu skrev:
Da har jeg hatt IPTV fra Telenor i et halvt år og jeg har bestemt meg for å gå tilbake til Get. Jeg begynte som betatester av IPTV løsningen og gikk etterhvert over til et vanlig abbonement.

Bilde og lyd er kjempebra. Filmleien fungerer også utmerket. Grunnen til at jeg dropper Telenor skyldes ene og alene dekoderen. Den er rett og slett for dårlig sammenlignet med HD PVR dekoderen jeg hadde tidligere fra Get:

- Det er umulig å bla i arkivet. Det kan gå 10-15 sek. fra jeg trykker på en knapp på fjernkontrollen til dekoderen blar til neste program på listen. Dette er hovedgrunnen til at jeg dropper telenor. Orker ikke å bruke mange minutter på å bla nedover en liten liste over programmer jeg har tatt opp.
- Listen over opptak er lite intuitiv og har dårlig design. Det er vanskelig å finne igjen programmer. Man ser ikke dato/tidspunkt for når opptaket ble gjort før man den er valgt i listen. Gets dekoder er mye bedre her.
- Serieopptak faller ut. Jeg kan ikke stole på at programmene i en serie blir tatt opp.
- Man kan ikke ta opp 2 programmer samtidig.. (Man kan ta opp 1 og se på 1). Gets dekoder kunne ta opp både programmet man såg på + 1 annet.
- Starter man et opptak midt i et program så lagres programmet kun fra tidspunktet man har trykket. På Gets dekoder ble hele programmet lagret (forutsatt at dekoderen hadde stått på den kanalen).
- Har opplevd at opptak får problemer dersom man samtidig ser et annet program og man setter på pause.

Jeg kan leve en del bugs og barnesykdommer når et produkt er nytt. Forventer ikke at alt skal fungere optimalt så tidlig etter lansering. Men jeg ønsker at leverandøren har en plan for forbedringer. Jeg snakket med en tekniker fra Telenor i dag som kunne fortelle at de ikke har planer om noen store software-oppdateringer av dekoderen. De har heller ikke i nær fremtid planer om å lansere noen nye dekodere.

Så da bærer det tilbake til Get for meg..

Tidligere i tråden nevnte du jo at HD-dekoderen var rask?
Betyr dette at den utelukkende sliter med PVR / Opptak / Spole / Pause biten, eller gjelder det dekoderen generelt? Så selv det å bare navigere mellom menyene, bytte kanaler og generell "swapping" føles tregt?

Har selv Homebase per i dag, over fiber som opprinnelig ble levert av Nittedalsnettet som ikke finnes lengre og vurderer derfor å forhøre meg med Telenor om de ønsker å levere Internett til oss, men velger vi Telenor Internett så er vi vell da også låst til Telenor IPTV vil jeg tro? Kan vell ikke få Internett levert fra Telenor og TV levert fra f.eks. Altibox eller GET?

Problemet jeg har med Homebase er at HD-dekoderen er treg som sirup uansett hva vi foretar oss, navigering mellom kanaler, til ekstra funksjoner .. Ingenting flyter på noen måte like godt som jeg forventer anno 2010, og når jeg ser folk med Altibox og samme dekoder men med annen programvare sitter og ting flyter så ufattelig mye bedre enn det gjør hos oss så blir jeg bare mer frustrert og skuffet over kvaliteten som leveres fra Homebase, på toppen av dette er det jo en nærmest ikke eksisterende PVR som er nettbasert, så om vi skal ta opptak av mer enn 3timer må vi betale ekstra per mnd for dette, HD-opptak er umulig uansett om vi betaler 99kr ekstra i måneden og det er ingen aktiv pause eller multi-opptaksfunsjon fordi alt er nettbasert da Homebase ikke tilbyr HD-dekoder med innebygget harddisk sånn som blant annet Altibox som kjører nøyaktig samme serie Motorola dekodere med identisk maskinvare.

Så nei det blir for dårlig syntes jeg, og Homebase er ikke spesielt billige sammenlignet med GET eller Altibox heller, nærmest identisk med Altibox på pris bare kvaliteten er dårligere på alle plan virker det som, selv bildekvaliteten er etter min mening under middels.

Mulig det er noe med forholdene her i Nittedals om forverrer ting, men det er null interesse for å hjelpe oss heller så da er det på tide å se seg om etter alternativer føler vi.

Har veldig god erfaring med Telenor, samtidig som Telenor er såpass store og har så mye ressurser at de har det lille ekstra som andre leverandører ikke har når det kommer til å kunne skaffe seg særavtaler osv.. Men når vi ser på prisene per dags dato og hvordan kanalpakke utvalget og det du nevner rundt IPTV løsninga til Telenor så virker det som den beste kombinasjonen kunne vært Telenor Internett over fiber + IPTV over fiber fra Altibox? Men det lar seg vell ikke gjøre? Get har jeg null erfaring med, men etter å ha vært GET forhandler på jobb i nesten 2år så blir jeg svært skeptisk til hele GET opplegget.

Det skulle vært noen gjennomgående og skikkelige tester hvor de forskjellige løsningene blir satt opp imot hverandre, hadde vært veldig interessant å se hva "proffene" mener om de hadde satt seg ned å sammenlignet Altibox, Homebase, GET og Telenor IPTV som vell stort sett de eneste som leverer IPTV over fiber i Norge per idag?

Vi skal hvertfall bort ifra Homebase om det ikke snur virkelige på flisa de nærmeste dagene, men det er så fryktelig vanskelig å vurdere hva vi burde gå til når det er så få gode sammenligninger av de forskjellige, heller mot Altibox rett og slett fordi jeg har fått sett og følt på det i Drammen og det er hvertfall mye bedre enn Homebase på alle mulige måter.

Hvordan føler du bildekvaliteten er på GET sammenlignet med Telenor IPTV? Det er jo først og fremst bildekvaliteten som er avgjørende for mitt vedkommende, men det skal jo helst ikke ta 10sek mellom hver gang du forsøker å bytte kanal som jeg føler det gjør med Homebase.

RamGuy

0
19 Jan 2009
523
0
16
ramguy.blogg.no
jnsn skrev:
Dyrt dyrere dyrest....

Etablering TV inkludert TV-boks (uten opptaker) 1399,-
Etablering TV inkludert TV-opptaker 2399,-
Ekstra TV-boks (uten opptaker) 1990,-
Ekstra TV-opptaker 2990,-
Ekstra månedspris hvis TV i flere rom 98,-

Prisene skremmer meg og abonnementene virker for meg ufullstendige.
Så neitakk foreløpig her, har et langt bedre tilbud.

Bare for å klargjøre her.. Vi har allerede fiber, vi har TV i fire rom som vil si:

1x 2399kr + 3x 1990 + 98kr x 4 per måned?
Med kanalpakker 350kr (CD Prem) + 330kr (Viasat Und.) + 169kr (TV2 Sport)

Det blir nesten 8'400kr i etablering?
Og det blir 849kr per mnd for kanaler + 300kr fordi vi har TV i fire rom?

Det virker som en absurd høy etablering om du spør meg, hvertfall når vi ser på spesifikasjonene til disse dekoderne som har en 266MHz 400 DIMPS CPU?

Prisene på selve kanalpakkene i seg selv er RELATIVT ok, de kunne så absolutt vært billigere, og det burde vært en bedre løsning for å velge enkelt kanaler istedenfor gigantiske kanalpakker, men totalprisen med tanke på antall kanaler blir ikke mer enn ca en 50-80kr dyrere enn Homebase som vi har idag, og Homebase har vell tilnærmet identiske priser som Altibox opererer med.

EDIT:

Glemte jo grunnpakka til nesten 180kr i tillegg, og da blir det litt vell dyrt igjen.

Men når det kommer latterlige 300kr ekstra PER MND fordi vi har flere TV-er i huset så blir det jo bare tullete igjen.

Nå nevnes det også en +100kr per TV hvis TV i flere rom, betyr det at om vi abonnerer på TV2 Sport, Viasat Underholdning og Canal Digital Premium .. Også ligger jo attpåtil grunnpakka i bunnen som står at krever 98kr ekstra per TV, vil det si 3x 100kr for ene pakka, + 3x 100kr for den andre pakka, + 3x 100kr for TV2 Sport, + 3x 98kr for grunnpakka?

Blir litt små forvirra av prisene her, men konklusjonen ser ut til å bli den at Telenor er merkbart dyrere enn samtlige andre IPTV over fiber leverandører i Norge for øyeblikket? Hvordan forsvarer de disse prisene? Og hva pokker er greia med hundrelapp ekstra per måned for TV i flere rom når det koster 2000kr for dekoderen i utgangspunktet? Ingen andre IPTV leverandører operer jo med slikt, hvis du da ikke mindre ikke betaler for de ekstra dekoderne og dermed må betale leie mellom 50-100kr i måneden, men her betaler du jo 2000kr per dekoder + 100kr ekstra per dekoder i måneden? Gir absolutt ingen mening, og det kan jo ikke være fordi Viasat eller Canal+ krever det fordi det kreves ikke med verken Altibox eller Homebase, og ikke GET heller etter hva jeg fikk med meg som GET forhandler?

hatu

0
4 Mar 2010
39
0
0
RamGuy skrev:
Tidligere i tråden nevnte du jo at HD-dekoderen var rask?
Betyr dette at den utelukkende sliter med PVR / Opptak / Spole / Pause biten, eller gjelder det dekoderen generelt? Så selv det å bare navigere mellom menyene, bytte kanaler og generell "swapping" føles tregt?

Dekoderen i seg selv er kjapp. Kanalskifte og de aller fleste menyene går raskt. Det er kun ting som har med arkivet som går treigt (dvs. når disken brukes).

En annen ting som irriterer meg er at dekoderen ikke 'husker' hvor langt man har sett i et opptak. Dvs. Stopper du filmen halvveis så har du ikke mulighet til å forsette der du sluttet.

RamGuy

0
19 Jan 2009
523
0
16
ramguy.blogg.no
Hmm, hørtes da snevert ut. Hva med bildekvaliteten da?
Skal mye til før jeg kan rettferdiggjøre Telenor sine banale "TV i flere rom" priser uansett men.

29 Sep 2010
33
0
6
Priser - Telenor

Telenor er litt dårlig på egen reklame. Når man bestiller fiber fra Telenor så ender man som regel opp med gratis etablering, tv boks og installasjon. Jeg fikk alt gratis og betaler kun det de skal ha per måned.

I tilegg så er telenor flinke på installasjons delen. De graver og terminer fiber på ønsket punkt i huset. Hvis man bestiller Altibox f.eks må man grave og legge kabel selv inn i huset. Man får også et valgfritt gratis RJ45 punkt til ønsket plass inne i huset.

Jeg har akkurat fått fiber fra Telenor, mens mine foreldre mottok Altiboks har derfor kunnet sammenligne disse.

Teknisk sett så er forskjellene små. Omtrent samme opplegg. Men som sagt så var det behagelig at noen kom å gravde fiber fra gateplan og inn i huset, samt installasjon av fiber igjenom huset. Jeg synes Telenor fortjener pluss pga dette.

mvh
Jon Are

Soniq

0
18 Mar 2010
9
0
0
Erfaringer av Telenor IP-TV

Har hatt IP-TV fra Telenor i 3 uker og selve lyd og bilde er tilfredstillende. Sammenlignet med Canal Digital så er dette ok. Funksjonalitet og brukervennlighet på opptakeren er tungvint og tregt men det kan jeg til nød leve med.

Da er det værre med at dersom boksen er i standby og jeg slår den på (via fjernkontrollen) og så prøver å gå inn i arkivet, må harddisken først aktiveres. Det dukker da opp beskjed om å vente. Som står i all evighet. Installatøren fortalte meg at dette var helt vanlig og at jeg måtte dra ut kontakten til strømmen for å få aktivert harddisken. Ble lettere sjokkert over denne uttalelsen. Ganske utrolig at disse boksene har blitt sendt ut på markedet når dette er et vanlig problem.

Restarten funker riktignok i fleste tilfeller men ikke alltid så heretter lar jeg boksen stå på døgnet rundt for at jeg skal slippe å fly frem og tilbake til boksen og dra ut kontakten i tide og utide for å få tilgang til arkivet. Andre ganger må jeg nemlig dra ut kontakten flere ganger før harddisken starter opp. Irriterende for å si det mildt.

Har hatt mange bokser opp igjennom årene og har aldri vært borti maken, og det sier litt med tanke på hva jeg har opplevd fra CD og Viasat.

20 Des 2008
33
0
0
Hei.

Det virker som et merkelig utsagn fra installatøren.
Jeg har hatt IPTV siden i vår og, selvom dekoderen er langt fra den beste, har ikke opplevd dette selv.
Det tilhører det sjeldne at jeg må trekke ut og sette i kontakta.

I ditt tilfelle ville jeg slått av en prat med Telenor.

-Sun

paalkr

0
24 Jun 2008
141
0
0
hatu skrev:
Dekoderen i seg selv er kjapp. Kanalskifte og de aller fleste menyene går raskt. Det er kun ting som har med arkivet som går treigt (dvs. når disken brukes)...

Må si meg uenig i dette. Synes dekoderen er treg i alle sammenhenger, men spesielt treg i arkivfunksjon. Min liste over ting jeg jevnlig irriterer meg over er følgende:

-Ekstremt treg EPG og programmering av opptak (kan ta opptil 30 sekunder fra man trykker opptak til markering blir gjort i EPG-oversikten)
-Lite kontroll med serieopptak, f eks at serieopptak kun skal gjelde samme kanal (slippe å ta opp repriser)
-Enkelte serier kan ikke tas opp som serie (spør meg ikke hvorfor)
-Generelt mange tastetrykk for å gjøre enkle operasjoner
-At EPG listen ikke sorteres iht brukerlister. Kanaler man ikke har med i aktuell brukerliste vises i EPG.
-Tregt kanalbytte
-At man ikke kan ta opp på to kanaler samtidig. Kun ett opptak og evt samtidig timeshift
-Kun 30 minutter timeshift
-At timeshift kanselleres uten advarsel hvis man bytter kanal og er i aktiv timeshift
-At timeshift ikke kan gjøres om til opptak.
-At boksen bruker ca 50 sekunder på å stare etter å ha vært skrudd av.
-At opptakslisten (arkiv) ikke automatisk sletter gamle opptak når det blir lite plass på harddisken.

Dette var bar det jeg kom på i farten :evil: Noen som har gode erfaringer og er fornøyd med PVR IPTV boksen til Telenor? Hvordan er boksen uten PVR?

mvh
PK

17 Jan 2009
54
0
0
Har Telenor IPTV over fiber:
De funksjonelle svakhetene som nevnes er riktige. Har hatt Get og deres PVR er mye mer funksjonsrik - og har også større disk (250G vs 160) - men det er etter min mening uansett vel verd det for å slippe stadig nedetid og fakturarot hos Get...

@paalkr: Alle menyer og operasjoner går lynraskt hos meg. Høres ut som om du har vært uheldig og fått en boks med dårlig disk. Du bør klage og få en ny.

paalkr

0
24 Jun 2008
141
0
0
Hei!

Hadde en samtale med fiber-support hos Telenor i går angående treg boks. Vedkommende jeg snakket med geleidet meg gjennom en reset av boksen, og det hjalp litt. Blir spennende å se når disken fylles igjen, hvordan boksen da oppfører seg.

Uansett hadde support-"fyren" en del gode svar på noen konkrete spørsmål som jeg stilte, gjengir så godt jeg kan etter hukommelsen.

Blir det oppdatering av boksen i nær fremtid?
Ja, det kommer en softwareoppgradering på nyåret (mer presist tidsangivelse fikk jeg ikke). Stort sett er det bug-fiksing, men også enkelte forenklinger av menyene.

Blir GUI bedre tilpasset 16:9?
Ja, vi (Telenor) vurderer å legge om "portalen" til 16:9. Portalen er hele menysystemet og EPG på boksen, den kjøres faktisk ikke lokalt men streames fra Telenor sine servere. Vi kommer med bedre redundans slik at man i det minste får TV hvis portalen er nede.

Hvorfor kan jeg ikke ta opp på to kanaler samtidig, og se på enten en av kanalene som tas opp eller på et opptak som er lagret?
Innholdsleverandørene krever at vi krypterer innholdet på disken, boksen er ikke kraftig nok til å kryptere to datastrømmer samtidig. Timeshift krypteres ikke, derfor kan du timesifte en kanal og ta opp på en annen (men altså ikke ta opp to kanaler samtidig).

Kommer det nye bokser med kraftigere harware?
Trolig. Vi (Telenor) vurderer en modell der kundene leaser boksene i stedet for å eie. Det vil åpne for nyere bokser med bedre spesifikasjoner. Vi vurderer noen mulige kandidater nå.

Kan du si noe mer presist om når nye bokser eventuelt er klare for markedet?
Nei, dessverre.

Håper noe av dette holder stikk, og at det ikke er for langt frem tid. Spesielt bedre HW slik at man kan ta opp to kanaler er svært etterlengtet for min del.

mvh
PK

Okay

0
8 Okt 2006
3.237
0
0
paalkr skrev:
Noen som har mer info om dette?

mvh
PK
Har styrt mye med dette en tid, men glemt/gitt opp... En periode gikk det fint på flere kanaler, men ikke mot slutten.

Har samlet en del tråder og sider om temaet, så gi beskjed om du/dere vil gjøre ett forsøk.

24 Jun 2010
14.737
6
38
Telenor holder på å "haie" kunder i området hvor jeg skal flytte inn.
Jeg har meldt min interesse for fiber (bredbånd) og Telenor planlegger innstallasjon senes i august 2011, om det er mange nok interessenter.

Frem til da velger jeg Canal Digital parabol (disken står allerede på huset) med "flere rom" og har bestilt 2 nye HD tunere fra CD.

Er det noen her som vet om disse nye CD HD tunerne kan benyttes på Telenor fiber når det er innstallert slik at jeg da kan velge TV over fiber istedetfor parabol?

24 Sep 2006
8.123
0
36
Lunner/Hadeland
Supertramp skrev:
Er det noen her som vet om disse nye CD HD tunerne kan benyttes på Telenor fiber når det er innstallert slik at jeg da kan velge TV over fiber istedetfor parabol?

Nei det går ikke. IPTV krever egne dekodere beregnet for dette.

Satellitt tv krever DVB-S/S2(S=satellitt) tuner. Kabeltv krever DVB-C(cable) tunere. Bakkenett krever DVB-T(terrestrial) tuner.

24 Jun 2010
14.737
6
38
Bobben1 skrev:
Nei det går ikke. IPTV krever egne dekodere beregnet for dette.

Satellitt tv krever DVB-S/S2(S=satellitt) tuner. Kabeltv krever DVB-C(cable) tunere. Bakkenett krever DVB-T(terrestrial) tuner.

Ok, takk for svar.

Skal uansett ha CD m/parabol til tidligst august 2011 - får vurdere derfra.