TC-2000 Sonosubs - ENDELIG FERDIGE!

pirium

0
1 Mai 2006
4.184
0
0
RuneW skrev:
Takk for forslaget, men dessverre er minimum bor-diameter 4 mm for denne boreguiden. Det blir litt i største laget for pilot-hull for sirkeljig :-(

Så først nå at det var du som hadde starta den tråden..:oops: :mrgreen:
Husket bare at det gikk en tråd om det samme, var litt kjapp da jeg "tipset" deg.

:-D

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
pirium skrev:
Så først nå at det var du som hadde starta den tråden..:oops: :mrgreen:
Husket bare at det gikk en tråd om det samme, var litt kjapp da jeg "tipset" deg.

:-D

Som sagt, jeg er takknemlig uansett, jeg :)

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
To speakon or not to speakon...

Er det en dårlig idé å bruke Neutrik Speakon kontakter til sub'en?

Speakon_plug.jpg

Speakon_connector.jpg

Fordelen er jo et det er ekstremt lett å koble til og fra, Ernaene vil jo være litt på farten (skjønt bare en gang om året).

En annen fordel er et det er litt lettere å komme igjennom 52mm MDF med en slik kontakt enn f.eks. en standard høyttalerterminal. Ja, og en kjempefordel i forhold til en standard terminal er jo at jeg faktisk får plass til den. Ikke noen liten fordel... Jeg har sett noen (DIY) løsninger på problemet, men de er litt knotete.

Ulempen er muligens at den bare støtter max 4 kvadratmillimeter ledninger, og dette blir kanskje for pinglete? Har egentlig ikke peiling på hvor tykke kabler som er minimum for et prosjekt som dette, men Speakon-kontaktene er jo standard i PA-sammenheng og skulle tro at en del PA-høyttalere hadde et visst strømforbruk de også...

Så: God eller dårlig idé?

fhl

0
11 Sep 2003
5.407
0
0
Hvis jeg ikke husker helt feil, mener jeg at Speakon har 4 tilkoblingspunkt. Da kan du bruke 2x4mm^2 til pluss og det samme til minus.

EDIT: Speakon finnes i 2-, 4- og 8-polet utgave. Du har avbildet den med 2 poler.

Frode

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
fhl skrev:
Hvis jeg ikke husker helt feil, mener jeg at Speakon har 4 tilkoblingspunkt. Da kan du bruke 2x4mm^2 til pluss og det samme til minus.

EDIT: Speakon finnes i 2-, 4- og 8-polet utgave. Du har avbildet den med 2 poler.

Frode

Du tenker på å bruke en 4-pols Speakon-kontakt og splitte høyttaler-kabelen rett ved påloddingen? Ingen dårlig ide det der! Vil jo i praksis doble tverrsittet.

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
MDF-tallerkener ferdig saget

Endelig ferdig med alt arbeid med den gamle, falleferdige pendelstikksaga:

Her er 22mm og 30mm i (u)skjønn forening:

e4_41.jpg

Nå er det bare snakk om litt arbeid med sirkeljig + fres...

2 Aug 2005
405
0
0
41
www.mmaudio.net
Brukte du pendelfunksjonen på stikksaga når du saget dem ut?

Personlig bruker jeg aldri pendelfunksjon når jeg sager i MDF, mye lettere å få nøyaktige resultater uten.

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
NostraD skrev:

Personlig bruker jeg aldri pendelfunksjon når jeg sager i MDF, mye lettere å få nøyaktige resultater uten.

Vet ikke om jeg har pendelfunksjon engang, jeg...

Uansett så er ikke nøyaktighet så stort poeng med sagingen jeg har gjort her. Jeg skal uansett ta de siste 3-5mm med fres/sirkeljig.

Edit: Kanskje litt tåpelig å skrive at jeg har "pendelstikksag" når jeg ikke engang vet om jeg har pendelfunksjon, men jeg vet ikke hva ellers slike sager kalles. Når jeg tenker meg om, så tror jeg ikke at det er noen pendelbevegelse på bladet, bare rett opp/ned. Og dermed har jeg ingen unnskyldning for de råtne kuttene :)

Men som sagt - det er ikke så nøye ettersom jeg går etter med fres uansett...

16 Okt 2003
11.141
0
36
46
torjeodegard.blogspot.com
NostraD skrev:

Hadde aldri hørt om denne funksjonen før nå, men jeg kan jo forstå å sette pris på denne funksjonen når man skal sage kjapt og gale.

HoJ

0
14 Nov 2005
18.135
9
38
47
Stavanger
Dette her blir jo kjempe bra Rune!! Får inderlig håpe på at jeg kan sette kursen "hjemover" til HTF for å høre på beistene:-D

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
HoJ skrev:
Dette her blir jo kjempe bra Rune!! Får inderlig håpe på at jeg kan sette kursen "hjemover" til HTF for å høre på beistene:-D

Det blir juling hvis du ikke kommer etter alt dette strevet :)

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
boly skrev:
Du har sikkert lest om dette, men her er et par linker på emnet sonosub. Virkelig mye morro lesing og ikke minst mye dypbass.
En del kalkiser ol. også.

SonoSub
SonoSub Calculator
Tube Volume Calculator
Shiva Sonotube Sonosub Subwoofer Links
Sonosub - Free Speaker Design Software
Projects update and iformation page

Takker for tipsene. Det har blitt "noe" lesing ja, men alltid morsomt med mer informasjon. Det er helt sikkert ting over jeg ikke har lest enda!

2 Aug 2005
405
0
0
41
www.mmaudio.net
Hvordan ser du for deg at stabiliteten blir med en såpass høy/slank konstruksjon? Har du vurdert spider-føtter for å gjøre den mer "velte-sikker"?

Uansett er det jo en god stabilitetsfaktor at den har såpass lavt tyngdepunkt forutsatt at den blir down-firing.

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
NostraD skrev:
Hvordan ser du for deg at stabiliteten blir med en såpass høy/slank konstruksjon? Har du vurdert spider-føtter for å gjøre den mer "velte-sikker"?

Uansett er det jo en god stabilitetsfaktor at den har såpass lavt tyngdepunkt forutsatt at den blir down-firing.

Den er, som du har gjettet, downfiring og blir tung i bunn. Dessuten er bunnplaten ca 54 cm i diameter og det er ikke bare bare å velte en slik sak da.

100% veltesikker er den vel ikke, men jeg tror du nesten må prøve å velte den med vilje for å få det til. Har jo tenkt å plassere dem i hjørnene, og da kan de jo ikke velte noen plass heller.

Unger klarer nok ikke å velte den, for du må rett og slett dytte på et punkt relativt høyt oppe for å vippe den av pinnen.

Tror jeg... :)