TC-2000 Sonosubs - ENDELIG FERDIGE!

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
tols1 skrev:
Eehh kjøpte noe for en kamerat...hehe

Flott innsats. Bruker du spon? Du er ikke redd for at det skal snekke, blir jo litt skjør når det er små emner.

Ja, må innrømme at jeg gjør det på akkurat disse bitene. Hadde noe liggende, da vettu. Kanskje ikke så smart, men det har gått veldig bra. Ingen sprekke-ulykker enda :D

Jeg er egentlig mest bekymret for "glattheten", siden spon er mye grovere enn f.eks. MDF. Har imidlertid tenkt å sparkle/pusse dem glatte til slutt - hvis de ikke sprekker for meg, da...

tols1

0
2 Jan 2006
16.663
1
0
Skjønner. Man tar hva jo man har.

Jeg følger med videre, spennende prosjekt dette her, selv om det ikke er så veldig aktuelt å kopiere for min egen del, men det er morsom å følge slike byggeprosjekter.

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
DIY port-konene ferdig...

Det går ikke fort, men det rusler framover...

Snudde DIY port-konene andre veien og freste baksiden:
e4_28.jpg

Og slik ser de ut på røyret:
e4_31.jpg

...og ingen av dem sprakk tols1! Har sparklet og pusset dem med grovt sandpapir en gang. Kanskje jeg gjør det en gang til med litt finere sparkel/papir. Er litt usikker på om det har noen som helst betydning lydmessig. En ting er sikkert: du vil aldri SE dette der inne i sub'en.

Tok meg i nakken og fikk sagd over det andre røret også:
e4_32.jpg

En drittjobb egentlig, for det er ikke så lett å holde et 16cm rør på plass mens en sager gjennom 5mm PVC. Men nå er det bare to saginger igjen

20 Feb 2006
8.887
0
0
Har du regnet på hvor mye volum bassrefleksrørene stjeler i kassen? Det må vel være ganske mye på denne typen sub?

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
freddie skrev:
Har du regnet på hvor mye volum bassrefleksrørene stjeler i kassen? Det må vel være ganske mye på denne typen sub?

Ja, det er ganske mye, men netto volum er fortsatt rundt 260 liter (altså når man har trukket fra bassrefleksrør, avstivninger og element).

Husker ikke helt antall liter røret stjeler, men grovt sett er det et 75 cm langt rør på 16cm diameter...

13 Feb 2006
16.436
0
0
"Stjeler" egentlig refleksrør volum da?
Jeg vil jo mene at det i så fall bare vil være volumet av selve materialet i røret, og ikke volumet som et (lukket) rør vil representere.
Det er i alle fall mitt resonnement, men det kan jo være riv ruskende galt?

Btw; Interessant prosjekt du har gående der! Har du noen ide om når det vil stå ferdig?

tols1

0
2 Jan 2006
16.663
1
0
Dette så meget bra ut, passformen ser ut til å være perfekt. Thumbs up!

Sage rør; kunne det vært en idé og spent de fast med lastestropper?

Edit: og forøvrig veldig bra bilder!

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
Scrooge skrev:
"Stjeler" egentlig refleksrør volum da?
Jeg vil jo mene at det i så fall bare vil være volumet av selve materialet i røret, og ikke volumet som et (lukket) rør vil representere.
Det er i alle fall mitt resonnement, men det kan jo være riv ruskende galt?

Ja, jeg mener bestemt at man skal trekke fra rørene i volumet. Hvis ikke har jeg gjort feil i mange år... Det finnes sikkert noen som kan forklare fysikken bak dette her på forumet. JEG kan det ikke...

Scrooge skrev:
Btw; Interessant prosjekt du har gående der! Har du noen ide om når det vil stå ferdig?

Takker! Når de blir ferdige? Si det... før jul kanskje? Jeg har jo ikke en gang et kinorom enda, så det er jo ingen hast. Må ta sub'ene med på tur for å få testet dem.

Noen (mange) vil vel kalle det galskap å begynne med sub'ene før man har rom, men, men. Ja, forresten har sub'ene en annen funksjon også - de skal brukes på HTF. Neste HTF er i mars, så de må i alle fall være ferdig før DET.

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
tols1 skrev:
Dette så meget bra ut, passformen ser ut til å være perfekt. Thumbs up!

Sage rør; kunne det vært en idé og spent de fast med lastestropper?

Edit: og forøvrig veldig bra bilder!

Takk for oppbakking!

En god, gammeldags sagekrakk (X-form) + stropper hadde kanskje vært det beste, ja.

Når det gjelder passformen, så "må" det nesten bli bra med tanke på den oppskriften jeg har brukt. Man freser jo etter røret, så da blir det på millimeteren! Eneste jeg angrer litt på er at jeg ikke rotet fram noe MDF istedenfor spon. Spon blir litt "grovt". Må nok ta et par runder med sparker/pussing for det blir glatt (nok?).

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
Protector skrev:
Ja det blir veldig interessant å førge denne tråden. Ser meget bra ut. Keep up the good work

Takk for moralsk støtte, Protector! Så lenge noen har interesse av det, så kommer jeg til å fore på med bilder :)

13 Feb 2006
16.436
0
0
RuneW skrev:
Ja, jeg mener bestemt at man skal trekke fra rørene i volumet. Hvis ikke har jeg gjort feil i mange år... Det finnes sikkert noen som kan forklare fysikken bak dette her på forumet. JEG kan det ikke...

Ok, jeg tenker nok i feil bane. Men det kunne likefullt vært interessant å få høre noe mer om teorien og fysikken rundt dette. Anyone?

15 Okt 2006
540
0
0
RuneW skrev:
Takk for moralsk støtte, Protector! Så lenge noen har interesse av det, så kommer jeg til å fore på med bilder :)

Ja, kom med MASSE bilder og byggebeskrivelse etter hvert som prosjektet skrider fram... :)

Kjempegøy å følge med på sånne prosjekt, stor inspirasjon... :)

Dette prosjektet kommer jeg til å følge med stor interesse framover.. :)

20 Feb 2006
8.887
0
0
Røret skulle da bli ca 15 liter...

Har også alltid regnet som du har gjort, med fratrekk for rør, element, avstivere og evt forsterker... (Håper og tror at dette er riktig:-D )

Med spon får du litt ujevn flate, men B&W lager jo "golfballstruktur" med vilje, så det er ikke sikkert det er så ille?

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
freddie skrev:
Røret skulle da bli ca 15 liter...

Har også alltid regnet som du har gjort, med fratrekk for rør, element, avstivere og evt forsterker... (Håper og tror at dette er riktig:-D )

Med spon får du litt ujevn flate, men B&W lager jo "golfballstruktur" med vilje, så det er ikke sikkert det er så ille?

Ja, nå husker jeg hvorfor jeg brukte spon. Golfballstruktur var det jeg var på jakt etter :D

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
Ferdig med DIY-koner + saget en stk 30mm MDF

Etter et par runder med sparkel/pussing, kunne DIY-konene males, og er nå ferdige (når malingen har tørket, da...):

e4_36.jpg

Så var det tid for kapping av 30mm MDF som bunnproppen delvis skal lages av. Det er slett ingen spøk med en råtten Black & Decker-sag og slitt Biltema-blad...
e4_38.jpg

...men til slutt (tok kanskje 20 minutter) var det gjort. For å få helt nøyaktig sirkel, vil jeg bruke fres med sirkeljig senere:
e4_39.jpg

13 Feb 2006
16.436
0
0
Det ser da ikke ut som om du trenger en sirkeljigg?
Et pent stykke arbeid, det der!:)

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
Scrooge skrev:
Det ser da ikke ut som om du trenger en sirkeljigg?
Et pent stykke arbeid, det der!:)

Hehe - takk! :)

Jeg ble litt overrasket selv, pleier ikke å bli SÅ bra. Kanskje fordi det gikk så inni hampen sakte?

Men guruene sier at disse "proppene" skal være så tighte at men ikke skal behøve lim når man setter dem fast, så da må jeg nok til med sirkeljig'en tilslutt. Litt kinking oppgave, forøvrig, for materialet er så tykt at jeg må arbeide fra to sider. Dette krever et pilothull i midten som er 100% nøyaktig 90 grader på platen. Har ikke helt tenkt ut hvordan jeg kan få dette til (uten å bestille et dyrt borestativ fra Gustavsen).