TC-2000 Sonosubs - ENDELIG FERDIGE!

25 Jul 2006
1.060
0
0
Fedex fakturerer fortolling i etterkant. Flotte element forresten... Nesten synd å peike dei i golvet :p

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
KviteKrist skrev:
Fedex fakturerer fortolling i etterkant. Flotte element forresten... Nesten synd å peike dei i golvet :p

Hehe, ja. Jeg vurderer faktisk å sette et rundt speil på bunnplata, slik at jeg kan se elementet, men det blir kanskje litt for harry...

12 Jun 2005
4.120
0
0
36
Ååååå. jeg gleder meg til du blir ferdig! har tenkt litt på å gå i gang med et lignende prosjekt, men jeg har ikke funnet rør som passer.
Lykke til!

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
cowboy bebop skrev:
Ååååå. jeg gleder meg til du blir ferdig! har tenkt litt på å gå i gang med et lignende prosjekt, men jeg har ikke funnet rør som passer.
Lykke til!

Jeg også :D

Du bor litt langt unna til å få rør rett fra kilden, men du kan også kjøpe dem på Byggmakker. Jeg ga ca 750 (m/mva) for to rør. Løp og kjøp!

12 Jun 2005
4.120
0
0
36
Tror i såfall jeg skal prøve meg med ett rør først.
Men hvordan lager du til bunnplate? Bare sager du ut MDF med handoverfres?
Hvordan fester man i såfall bunnen til røret?

12 Jun 2005
4.120
0
0
36
Jeg synes forresten ideen med speil var svært god! Eneste problemet jeg ser er vel at en kansje tar knekken på speilet med alle vibrasjonene osv.

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
cowboy bebop skrev:
Tror i såfall jeg skal prøve meg med ett rør først.
Men hvordan lager du til bunnplate? Bare sager du ut MDF med handoverfres?
Hvordan fester man i såfall bunnen til røret?

Som sagt så er alt sirkler i en sonosub. Bunnplaten skal jeg lage i 22mm MDF (som så mye annet). Tegner en sirkel med ca 1 cm større diameter enn den endelige diameteren. Deretter sager jeg langs denne streken med en nikkesag. Til slutt tar jeg den siste cm / 5mm med en fres med sirkeljig. Regner med å gå en runde til langs kanten med en profilfres av ett eller annet slag.

Bunnplaten festes til bunn-"proppen" med seks ben med 45 mm diameter som dette:
e4_12b.jpg

Benene skrus fast fra toppen av bunnproppen, og deretter fra bunn av bunnplata. Var det forståelig?

cowboy bebop skrev:
Jeg synes forresten ideen med speil var svært god! Eneste problemet jeg ser er vel at en kansje tar knekken på speilet med alle vibrasjonene osv.

En kompis av meg kjenner en glassmester, så det er kanskje dumt å la være å sette speil i bunn? Det blir i alle fall den eneste sonosub'en jeg vet om med dette... Tror speilet skal holde hvis det er limt godt og jevnt på bunnplata.

2 Aug 2005
405
0
0
40
www.mmaudio.net
cowboy bebop skrev:

Det er jo egentlig ingen problem hvis man bruker en speilreflekterende film i stedet.

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
NostraD skrev:
Det er jo egentlig ingen problem hvis man bruker en speilreflekterende film i stedet.

Hva slags film tenker du på, og hvordan er dette angående holdbarhet og feste på treverk?

2 Aug 2005
405
0
0
40
www.mmaudio.net
RuneW skrev:
Hva slags film tenker du på, og hvordan er dette angående holdbarhet og feste på treverk?

Denne typen film/folie tenkte jeg på: Acro Solar Lasers - Reflective Mirror Film With Adhesive Backing

mirror.jpg

"Acro Solar Laser Silver Mirror Film. Our silver mirror film has a clear peal-off backing that exposes the glue, and a clear peal-off front which is removed after the film is applied to a surface. The silver mirror film is rated 94% reflective, 9% better than the aluminum film we used for more than 20 years."

Man finner nok lignende film/folie her i Norge også hvis man leter litt.
Kvaliteten/sliteflaten varierer vil jeg tro, etter dets bruksområde. Men f.eks. til ditt foreslåtte bruk så er neppe dets holdbarhet noe problem så lenge hefteflaten som folien festes til er rengjort og grunnet.

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
NostraD skrev:
Denne typen film/folie tenkte jeg på: Acro Solar Lasers - Reflective Mirror Film With Adhesive Backing.

Kvaliteten/sliteflaten varierer vil jeg tro, etter dets bruksområde. Men f.eks. til ditt foreslåtte bruk så er neppe dets holdbarhet noe problem så lenge hefteflaten som folien festes til er rengjort og grunnet.

Absolutt noe å tenke på! I prinsippet kan jeg jo la folien gå helt ut til kanten på bunnplata, slik at føttene står på folien. Det er jo lett å lage hull i en slik folie. Med glass måtte jeg ha satt beina på utsiden av plata, eller borret hull i glassplata... altså ikke.

2 Aug 2005
405
0
0
40
www.mmaudio.net
RuneW skrev:
Absolutt noe å tenke på! I prinsippet kan jeg jo la folien gå helt ut til kanten på bunnplata, slik at føttene står på folien. Det er jo lett å lage hull i en slik folie. Med glass måtte jeg ha satt beina på utsiden av plata, eller borret hull i glassplata... altså ikke.

Jupp, mange stilige effekter å få til bare man er litt kreativ. Har selv brukt lignende folie før og bruksmulighetene er store samt at de er ganske enkel å bearbeide.

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
NostraD skrev:
Jupp, mange stilige effekter å få til bare man er litt kreativ. Har selv brukt lignende folie før og bruksmulighetene er store samt at de er ganske enkel å bearbeide.

Hvor handlet DU disse da?

tols1

0
2 Jan 2006
16.663
1
0
De har slik speilfolie på Nytt & nyttig. Helt tilfeldig at jeg kom over dette egentlig, fikk katalog i postkassa tidligere denne uka. Men jeg tror ikke montøren på bildet følger med...

Utrolig spennende byggeprosjekt, forresten. Stå på!

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
tols1 skrev:
De har slik speilfolie på Nytt & nyttig. Helt tilfeldig at jeg kom over dette egentlig, fikk katalog i postkassa tidligere denne uka. Men jeg tror ikke montøren på bildet følger med...

Utrolig spennende byggeprosjekt, forresten. Stå på!

Takk skal du ha, tols1! Denne skal jeg seriøst vurdere. Ikke var det dyrt heller...

tols1

0
2 Jan 2006
16.663
1
0
Og ikke nok med deeeet! Handler du fra Nytt og nyttig kan du være så heldig å vinne en "gratis" tur til Paris, London, Gardasjøen...:twisted:

Bare så det er sagt, jeg handler ikke der, men jeg elsker reklame og postordrekataloger.

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
tols1 skrev:
Og ikke nok med deeeet! Handler du fra Nytt og nyttig kan du være så heldig å vinne en "gratis" tur til Paris, London, Gardasjøen...:twisted:

Bare så det er sagt, jeg handler ikke der, men jeg elsker reklame og postordrekataloger.

Jooooda - bare innrøm det. Det er ikke flaut :D

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
Litt videre på byggingen

Fikk endelig kappet ferdig alle 12 beina...
e4_19.jpg

Startet fresing av innsiden av ringene som skal bli DIY-koner til porten. Jeg fant ut at det letteste var å holde fresen rolig og heller flytte på emnet med tommelen:
e4_21.jpg

Etter hvert ble resultatet 4 slike ringer:
e4_23.jpg

2 av ringene ferdig avrundet (for denne gang):
e4_26.jpg

Så limes de to minste ringene på de to største. Når limet har tørket begynner neste fase i fresingen:
e4_27.jpg

tols1

0
2 Jan 2006
16.663
1
0
RuneW skrev:
Jooooda - bare innrøm det. Det er ikke flaut :D
Eehh kjøpte noe for en kamerat...hehe

Flott innsats. Bruker du spon? Du er ikke redd for at det skal snekke, blir jo litt skjør når det er små emner.