TC-2000 Sonosubs - ENDELIG FERDIGE!

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
21
38
Sarpsborg
Jeg har ikke sett noen andre her på forumet gjøre dette, så nå gjør jeg det :)

Jeg har satt igang med å bygge et par sonosubs. Elementer blir av typen TC-2000 SVC 15". Jeg prøver på et såkalt LLT (EBS)-design. Sonosubs basert på dette designet er forholdsvis velprøvd og standardmålene er:

Netto volum: 260 liter
Bassrefleksrør - Indre diameter: 15 cm
Bassrefleksrør - Lengde: 75 cm
Forsterker: Viftemodifisert Behringer EP2500

EKSTERN LENKE TIL BYGGESIDEN

Rørene sub'ene skal lages av er kjøpt på Byggmakker (men jeg anbefaler evt. andre som skal prøve noe lignende å gå rett til kilden, nemlig Signa i Son). De passer omtrent perfekt, siden de er 50 cm i indre diameter og 150 cm høye. De kunne kanskje ha vært 155 cm høye, men 150 får være nok. Og slik ser de ut:

14617d1164870758-tc-2000-sonosubs-endelig-ferdige-erna-4.gif

Hvis noen synes dette prosjektet virker interessant og har spørsmål/tips, ikke nøl med å skrive!

Vedlegg

• Erna 4.gif
    Erna 4.gif
    22,1 KB · Sett: 164

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
21
38
Sarpsborg
HoJ skrev:
Dette kommer til å bli rått Rune;) Gleder meg til å følge tråden..

Tenkte det skulle ha vært en overraskelse til HTF07, Helge, men sånn som du snuser rundt på forum'et her gikk jo det i vasken :)

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
21
38
Sarpsborg
TC-2000 15'ene er endelig på vei!

Fikk FedEx trackingnummeret på TC-2000'ene i dag. Nå begynner det virkelig å kile i magen!

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
21
38
Sarpsborg
TC-2000'ene er i Landet!

Satt som klistret til fedex.com i dag og kunne følge elementene via Paris til Gardermoen.

De ble sendt fra TC Sounds (San Diego) 11/11 og kom fram nå i kveld 14/11. Det er bare tre dager det! Men så blir de vel sittende på Gerdermoen i et par uker tenker jeg...

Konrad

0
9 Jun 2003
9.266
0
0
49
Ai ai! Dette så heftig ut, jeg kommer gjerne på demo når de er ferdige! Jeg er særping jeg også.... ;)

Har du noen link til den behringer sub ampen? Har du kjøpt de enda? Hvis ikke burde du titte litt på Keiga 52100 (1000 w @ 4 ohm) til 5300.- hos www.creativehifi.com

Konrad

0
9 Jun 2003
9.266
0
0
49
Fant Behringer forsterkeren på hjemmesiden din. Den ser jo heftig ut den. Så da regner jeg med at du ikke har tenkt til å bygge inn noen amp i røyret?

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
21
38
Sarpsborg
Konrad skrev:
Ai ai! Dette så heftig ut, jeg kommer gjerne på demo når de er ferdige! Jeg er særping jeg også.... ;)

Det er vel heller jeg som må komme på demo til deg, tenker jeg (og ta med sub'ene). Hjemmekinoen min er nemlig ikke ferdig (på lenge) enda. Hele kjelleren er foreløbig snekkerbod. Ellers bor jeg på Opsund hvis du vil inspisere...

Konrad skrev:
Har du noen link til den behringer sub ampen? Har du kjøpt de enda? Hvis ikke burde du titte litt på Keiga 52100 (1000 w @ 4 ohm) til 5300.- hos www.creativehifi.no

Her er link til EP 2500n. Det er jo en billig-løsning. Jeg får dessverre ikke linken til Keigaen til å funke?

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
21
38
Sarpsborg
Konrad skrev:
Fant Behringer forsterkeren på hjemmesiden din. Den ser jo heftig ut den. Så da regner jeg med at du ikke har tenkt til å bygge inn noen amp i røyret?

Korrekt. Har tenkt å ha den i racket, hvis vifte-modifiseringen funker som jeg håper. Vurderte å ha den i "kontrollrommet" ved siden av, men det lureste er nok å ha den lett tilgjengelig hvis noe kommer helt ute av kontroll...:)

Det er litt kinkig å plassere forsterkere i disse rørene, selv om det har vært gjort.

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
21
38
Sarpsborg
TC-2000'ene kommer i DAG! Yesss!

Er det noen som har forslag til materiale å bruke som "topplokk"? Det enkleste er å bruke 22mm MDF som bare males svart, men jeg har litt sansen for trestruktur og kunne tenke meg å bruke kanskje 30mm heltre av en eller annen sort. Dette treet ville jeg så ha beiset i en mørk, mørk, kanskje dyprød farge. Er den noen alternativer til furu, kanskje som er lettere å frese pent?

Tenke kanskje å høre litt rundt i kjøkkenbutikker om det var noen som hadde noe kapp fra heltre benkeplater eller noe slikt...

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
21
38
Sarpsborg
TC-2000'ene er i hus

I dag kom endelig elementene mine! Det varte og det rakk før de sendte dem, men når de først ble sendt, tok det bare 4 dager til de var på døra. Jeg skjønner ikke helt hva som har skjedd, for de ble sendt med FedEx og shipping var $60. Skjønner ikke helt hvordan de kan sende 40kg elementer med fly for $60, men samma det. Nå er de i alle fall her!

Fikk til og med en t-skjorte på kjøpet! Kanskje det er en i den andre esken også (har ikke åpnet den enda)...
e4_14.jpg

Og her er TC-2000en i all sin prakt:
e4_18.jpg

...og så var det plutselig JEG som hadde presset for å bli ferdig. Kan ikke skylde på manglende elementer lenger ;-)

Konrad

0
9 Jun 2003
9.266
0
0
49
Det var noe rart med den linken i quoten din. Men i mitt originalinnleg som jeg har redigert linken et par ganger virker. ;)

Hvis du har interesse av å se / høre hjemmekinoen min så lar det seg sikkert gjøre en gang.

Bygger du ferdig bassene før rommet? Vel, du tar jo det viktigste først, nemlig bassen! Hva skal du ha i front som vil matche disse? Jeg synes det er merkelig at ingen har kommentert dette bygget enda og kommet på banen med rellik XXX. Jeg har bestemt meg for ikke å skrive det selv. ;)

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
21
38
Sarpsborg
Konrad skrev:
Det var noe rart med den linken i quoten din. Men i mitt originalinnleg som jeg har redigert linken et par ganger virker. ;)

Hvilken link mener du?

Konrad skrev:
Bygger du ferdig bassene før rommet? Vel, du tar jo det viktigste først, nemlig bassen!

Hehe - ja, vi har samme type prioritering skjønner jeg ;-) Det er et par grunner til at jeg bygger dem nå, før rommet:

1. Jeg må ha et sted å bygge dem - og det er i kjelleren som skal bli HT etter hvert...
2. Sub'ene skal også brukes på HTF i mars/april 2007. Som primus motor for dette arrangementet er jeg mitt ansvar bevisst og laget sub'er selv. Det er jo tross alt 10års-jubileum...

Konrad skrev:
Hva skal du ha i front som vil matche disse?
Ja si det du. Matche og matche... vet jo ikke helt hvordan de kommer til å låte enda. Jeg lurer litt på Patos Lyric 402, men det er en stund til jeg må bestemme meg for dette.

Konrad skrev:
Jeg synes det er merkelig at ingen har kommentert dette bygget enda og kommet på banen med rellik XXX. Jeg har bestemt meg for ikke å skrive det selv. ;)

Ja, jeg synes det er veldig rart selv, egentlig. Hadde nesten forventet mye større respons, men sånn er livet.

Hva du mener med "rellik XXX" har jeg ingen anelse om...