Tandberg/Audiotronic

20 Jan 2004
1.283
0
0
avforum.no
Hei!

Fikk tak i ett gammelt anlegg, inneholdende effekttrinn, for-forsterker og tuner + noen ganske digre Audiotronic cm3 høytalere.

Anlegget er gammelt, Tandberg 3000 serien, men forholdsvis velholdt.

Mangler ett bass element i den ene kassen, og denne har jeg heller ikke fått lyd i det hele tatt.
Skal prøve litt mere i kveld.

MEN, noen som vet noe om dette? Skulle visst være grisedyrt nytt, og også ha en viss samlerverdi nå, men er bare noe jeg har hørt .

Håper noen vet noe!
Kan sikkert få ordna bilder hvis noen trenger det.

Vh Rune L

20 Jan 2004
1.283
0
0
avforum.no
Ska prøve å få gjort det.

Lurer også på hvilke merke elementer som sitter i dem? Mangler ett, og de andre sitter så godt limt fast, at jeg ikke gidder å ta dem ut.
Er 8 tomms tror jeg, men noen som vet noe mer?

Fikk det ikke til å øåte nå heller..... kan det ha noe å si at det ene elementet er bort?

Vh Rune L

6 Nov 2003
15.403
0
36
avforum.no
3000 serien? Den som var så bra teknisk at det måtte utvikles nye instrumenter for å klare å teste de ordentlig? Vær Varsom ved utforsking :D

11 Nov 2003
31.260
3
38
48
www.midgardaudio.com
flageborg@flageborg.no skrev:
3000 serien? Den som var så bra teknisk at det måtte utvikles nye instrumenter for å klare å teste de ordentlig?

Snakker vi nye ultradynamiske trompeter, fioliner med høyere oppløsning enn noen sinne og kontrabasser som går hele 4 oktaver lavere enn normalt? :lol:

20 Jan 2004
1.283
0
0
avforum.no
Hehe, vet ikke jeg. Husk at høytalerne var Audio tronic cm3... ikke noe 3000 serie greier. Men kom med erfaringer! Skulle hatt tak i element da....

Vh Rune L

20 Jan 2004
1.283
0
0
avforum.no
Bilde skal bli, men gidder ikke før til helga.... :shock: litt lat etter jobb skjønner du.

Skulle fått tak i ett element da....!

Vh Rune L

20 Jan 2004
1.283
0
0
avforum.no
Bilder

Hvis noen vil ha bilder av det, kan jeg maile dem. de ble for store til å legge inn her. Går det an å gjøre dem mindre kanskje??

Vh Rune L

20 Jan 2004
1.283
0
0
avforum.no
Bilder!

Lagt ut noen bilder under gruppa audiofil! på MSN groups.

Håper det ordna seg og at noen kan komme med noe kunnskap om det!

Vh Rune L

23 Okt 2003
3.003
0
0
einis: http://groups.msn.com/

Runelang81: Høyreklikk og trykk egenskaper på bildet, kopier linken,
gå inn på avforum og trykk på skriv svar, trykk på Img,
lim inn linken,trykk Img igjen.
Da vises bildene her på siden.

20 Jan 2004
1.283
0
0
avforum.no
1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Sånn?? Jeg er ikke stødig på data.....

roffe

0
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
Jøss.... Er det snakk om gamle transmisjonslinjer? Sikkert ikke billige da de var nye, nei. :D Spørs om det er så lett å få tak i reserveelementer til dem nå.

28 Jun 2003
24.452
0
0
Vel, du er den lykkelige eier av en Tandberg TPT 3001 !! Den bedste radioen der noen gang er laget. Kostet 18.000 i 1986 tror jeg. En 3001A gik netop for 1100 dollars på E-bay !!
Funker den eller må den ha service ? Jeg har selv en 3001A, samme radio men i sort.
Du kan sende mail til mig hvis du trenger service på den...
Høyttalerne kjender jeg ikke, men det ser ut som Kef B 200 enheter med et horn......

20 Jan 2004
1.283
0
0
avforum.no
Jøss, er bare radion så dyr??Forsterkeren og forforsterkeren da?

Det jeg vet med radion,er at det mangler ett batteri sånn at man IKKE kan lagre stasjoner.
Skal, ifølge han som hadde det, være det eneste galt.

Høytaleren er forresten, tror jeg har nevnt, Audio Tronic CM3(made in Sweden)
Men mangler ett element. Noen som vet om element tilsvarende både i ytelse og utseende? Tenkte jeg skulle få pussa opp kassene litt. Ser litt lugubre ut nå.

Takk for hjelpen!

Vh Rune L

28 Jun 2003
24.452
0
0
Batteriet er ,alltid, det eneste der mangler. Det siger selgere ihvertfald altid, men, er det bare er batteriet da, så er du meget heldig. batteriet er lett å skifte.
Preset bryterne er nesten alltid gått også, det er den store svakheten ved 3001/11 tunerne. Jeg har hatt 5 av disse radioer, og bare på én virket presets. Slå på radioen, stil inn manuelt på en station, tryk da memory og preset 2 f.eks. , lyser da "2" i displayet ? Hvis radioen , med én gang du slipper tuning knappen under manuel tuning, springer tilbake til preset 2 må du ha nye presets.
Alt dette er ikke noe problem å fikse, men jeg håber da du er heldig at den funker.
Prisen fra E-bay er en "all time high" tror jeg, fyren åbenbart VILLE ha den og glemte sikkert å tenke på hvor mye han egentlig havde budt, men nuvel, er radioen i perfekt stand er den verdt det !! Normal pris ligger rundt 600 dollars.
Min fik total overhaling, nye presets, batteri, front end, flere prints blev skiftet osv, så den blev også litt dyr, men en Tandberg er alltid verdt det, fantastisk lyd, også fra forsterkerne. Nye måle redskaber måtte til da Tandberg lagede deres 3000 serie og mange 3000 serie produkter er stadig i bruk hos meget krevende entusiaster.
Lyden er utrolig detaljert, grensende til det analytiske men på en fantastisk naturlig måte. Lyden kjendetegner sig ved en utrolig utstrekning, litt vanskelig å forklare, man tror 20-20000 hz er en standard, men det virker umiddelbart som om Tandberg går både dybere og høyere. Mellomtonen er i særklasse, fantastisk åben og levende, plastisk, bassen er meget dyb og fast, og ja, jeg kan skrive uendeligt om Tandberg, men har du hørt lyden av Tandberg glemmer du den aldrig !!! Min 3001A spiller 10 gange bedre enn min modifiserte Philips dvd 963SA med oppsampling, analog glede "unlimited". Første gang jeg hørte den var radioen tunet inn på P4 og "Samiske Nyheter" og jeg husker at jeg bare satt dér med haken på gulvet og sagde "det er ikke sannt, det er ikke sannt" samtidig som jeg smilte fra øre til øre....
Er det en bass du mangler ? Tag én bass ut av høyttaleren, se bak på hvad der står av fabrikat osv. Er ganske sikker på det er Kef B200 eller en IMF ekvivalent, den finder du sikkert også på E-bay....

22 Nov 2003
1.558
0
0
Basselementene aner jeg ikke hva er, men diskantene ser kliss samme ut som mine Gamma VLD 13.. Gode diskanter forøvrig, spesielt på klassisk :) Forhandles av HifiKit og koster omlag 795,- pr. stk. om du noensinne skulle trenge noen nye. JEg vet også at Eltek solgte disse i en periode, det er mulig de har byttebånd liggende å slenge enda..