Tak-/veggfeste for bakhøytalere

MAXcpu

0
28 Mar 2003
2.072
0
0
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt meg vanlige stativ til bakhøytalerne mine når jeg nå oppgraderer, men innser at jeg da miste mye plass i rommet jeg kunne tenke meg å beholde. Tak-/veggfeste virker som en grei løsning, eller hva (sidevegg)?

Høytalerne som skal brukes er Audiovector C1 mkII:
http://www.oslohificenter.no/prod/sp/stsp/av_st.html

Har sett litt på disse festene, kunne de vært noe??
http://www.b-tech-int.com/BT77.html

Oslo Hifi Center fører B-Tech så det passer meg egentlig bra. Det jeg imidlertid er redd for er hvordan det går med vinklingen, nærmere bestemt tiltingen av høytalerne. Festene er oppgitt til '+/-' 10 grader. Vil gjerne ha de så høyt opp på veggen som jeg kan tillate meg da det er en rimelig trang passasje ved monteringsposisjonen på den ene siden ('må' jo ha lik høyde på begge sider). I tillegg står sofaen. Baksiden på sofaen og fronten på høytalerne blir da cirka 'kant i kant' hvis dere skjønner hva jeg mener med avstanden her (sidevegg).

17 Feb 2003
5.337
0
0
48
Finnes veldig mange alternativer ute på nettet :)

whynotpayless-store_1772_50730360

-Provides wall mounting for larger bookshelf speakers
-Clamps adjust in length from 3" to 12"
-130° of horizontal motion and 30° of vertical motion
-Holds up to 25 lbs.
-Includes mounting hardware
( http://store.yahoo.com/whynotpayless-store/sasywmlaspwa.html )

Dette er berre eit eksempel, søker du på "speaker wall mount" på yahoo.com finner du ein heil drøss med alternativer (feks. HER) . Det som er viktig er å sjekke kva vekt stative tåler.

+/- 10 grader som det du hadde link til blir litt lite trur eg viss du skal ha høgtalerene høgt oppe på veggen.

MAXcpu

0
28 Mar 2003
2.072
0
0
Foretrekker butikk i Norge, men jeg får se. Hvordan er det med kvaliteten? B-Tech er vel ikke rare greiene det heller da, men.

Er meget påpasselig med vekten som du også nevner. Høytalerne veier 5kg.

17 Feb 2003
5.337
0
0
48
Det eg ikkje likte med b-tech er at dei har ingen stopper framfor høgtaleren. Og skulle eg ha tiltet den ville eg hatt det, For øvrig så er eg godt fornøyd med b-tech sine golvstands som eg bruker på mine B&W CM2 :)

MAXcpu

0
28 Mar 2003
2.072
0
0
Synes B-Tech stativene er noe lette og har derfor sett på Proson. Disse ble i tillegg levert i høyden jeg ønsket...

Men jeg tror nok det blir veggfeste av praktiske årsaker. Vil jeg merke noen kvalitetsforskjell når det uansett bare er bakhøytalere som kun skal brukes til surround?

17 Feb 2003
5.337
0
0
48
Trur det at viss du finner ein på nettet som du liker og har lyst på, så kan du reise på ein hifi butikk i nærheten og få dei til å skaffe den til deg (siden du helst vil handle i norsk butikk).

17 Feb 2003
5.337
0
0
48
MAXcpu skrev:
Synes B-Tech stativene er noe lette og har derfor sett på Proson. Disse ble i tillegg levert i høyden jeg ønsket...

Men jeg tror nok det blir veggfeste av praktiske årsaker. Vil jeg merke noen kvalitetsforskjell når det uansett bare er bakhøytalere som kun skal brukes til surround?

stativet har jo røyr (iallefall mine b-tech stativ), dei fyller du men fin sand ;)