T-We kabling

karrys

Medlem
12 Apr 2020
3
0
1
TV-kabling Bjørnsons vei 18.jpg
Jeg har TV i stua, men vil ha modem og ruter i gangen i etasjen under. Jeg vil også ha TV på soverommet. Er måten jeg har skissert på vedlagte bilde den optimale måten å gjøre det på?

Sist redigert:

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
93
25
18
Nei - med mindre jeg har missforstått tegningen ;)
A:
CAT5/6 kan IKKE splittes - dvs dersom du kjører en CAT5/6 kabel fra ruter til vegguttak #1 og så fra vegguttak #1 til vegguttak #2, da vil det kun virke på vegguttak #2 (#1 vil ikke virke, eller i det minste ikke med noe særlig hastighet). Så fra ruter så må det gå en stk kabel til hvert enkelt vegguttak - og kjører du doble uttak så betyr det to kabler til hver.

B: Coax kan splittes.

C: Ved kobling av ruter mot modem - sørg for at modem er koplet i Bridge modus (må muligens gjøres av leverandør av internett). Dersom det er et modem så er det nok slik allerede, men dersom det er en ruter (med/uten wifi) så får du "postkontor"problem med to rutere som sender data frem og tilbake. Jeg har 1GB linje, og med feil oppsett får jeg kun effektiv hastighet på 150-300MBS. Ved bridge modus på internettleverandørens boks så har jeg 980 MBs effektiv hastighet.
1586693358088.png

karrys

Medlem
12 Apr 2020
3
0
1
A:
CAT5/6 kan IKKE splittes - dvs dersom du kjører en CAT5/6 kabel fra ruter til vegguttak #1 og så fra vegguttak #1 til vegguttak #2, da vil det kun virke på vegguttak #2 (#1 vil ikke virke, eller i det minste ikke med noe særlig hastighet). Så fra ruter så må det gå en stk kabel til hvert enkelt vegguttak - og kjører du doble uttak så betyr det to kabler til hver.

C: Ved kobling av ruter mot modem - sørg for at modem er koplet i Bridge modus (må muligens gjøres av leverandør av internett). Dersom det er et modem så er det nok slik allerede, men dersom det er en ruter (med/uten wifi) så får du "postkontor"problem med to rutere som sender data frem og tilbake. Jeg har 1GB linje, og med feil oppsett får jeg kun effektiv hastighet på 150-300MBS. Ved bridge modus på internettleverandørens boks så har jeg 980 MBs effektiv hastighet.
Vis vedlegget 242255
Hvis jeg forstår deg rett, er det slik jeg bør legge kablene?
A:

Vis vedlegget 242255
Er det slik du mener jeg bør gjøre det?
TV-kabling Bjørnsons vei 18_v2.jpg

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
93
25
18
Jepp - en stk kabel fra ruter og til hvert accesspunkt (vegguttak). Ingen kabel videre fra accesspunkt til et nytt accesspunkt (vil kun virke på siste accesspunkt)
Trenger du flere uttak (flere enheter) på hvert tilkoplingssted så må du gjøre en av 2
A: en ekstra kabel for hver tilkopling
B: en swich som koplet til vegguttaket og så kople på alle enheter på swithcen

Så det du gjør er å legge opp to cat 5/6 kabler fra kjeller (teknisk plass) opp til vegguttak i stua - der den ene koples til TVboks og den andre til "alt det andre" - og så kopler du på en switch på "alt det andre" kabelen og videre ut til alle andre saker som kommer opp der. Slik er du rustet for overgang til ren IP-TV på et senere tidspunkt da IP-TV bokser ofte må plugges inn i sitt "helt spesielle" utgang på ruteren - mens om du kopler data'n i samme hull så virker ingenting. (Bridge modus)

Skal du ha kabel til andre rom så gjør du det samme.
og BTW - kable og terminer riktig - bruk kroneverktøy og sjekk koplingsskjemaet til veggboksen - feil kobling = dårlig stemning (ingen TV eller Internett).

og det er slik jeg har det her hjemme - en utgang for TV-boks og en til switsh (Mesh node i mitt tilfelle) som vi kopler alt det andre til med kabel (smart TV, PS4, AV Reciver++)

• Like
Reactions: karrys