System Audio's venner: Dansk dynamikk :)

13 Mai 2010
261
0
0
john.davidsen@hotmail.com skrev:
jeg kjøpte på europris da de ikke hadde på maxbo og da kjøpte jeg kattesand.den het maxcat og den er 100% ren og tørr.den er på 10kg så da har du nok.koster 99 kr

ok takk for innfo:-D
lurer litt på å vente til ht er 100% innspilte før jeg fyller i sand, men blir uansett spennende å høre forskjellen:-D

20 Nov 2003
12.211
0
0
Vurderer SA for å få innpass i stuen. Hvordan er Aura 60 som selges til ca 10k? Tror jeg må stikke innom Soundgarden og sjekke dem ut innen nær fremtid.

Forresten, (sandblåse)sand fra biltema er også et alternativ, eller en annen byggvare, ca 70kr. Sand til sanblåsing er helt tørr.

13 Mai 2010
261
0
0
Soundfre@k skrev:
Vurderer SA for å få innpass i stuen. Hvordan er Aura 60 som selges til ca 10k? Tror jeg må stikke innom Soundgarden og sjekke dem ut innen nær fremtid.

Forresten, (sandblåse)sand fra biltema er også et alternativ, eller en annen byggvare, ca 70kr. Sand til sanblåsing er helt tørr.

har bare hørt aura 60 1 gang, men ble positivt overasket.
blir vel nesten alltid litt overasket av hva som kommer ut fra sa sine ht da men hehe:mrgreen:

vurderte di sterkt selv og hørte dem på et primare oppsett og det var veldig bra. Kommer jo helt klart an på hva musikk du hører på og da..
valger falt for min del på ranger da jeg fikk ett kanon tilbud på disse:-D

Hansy

0
4 Jan 2007
801
0
0
Jeg gleder meg stort til SA Saxo kommer, dette vil være en budskjettmodell fra Aura. Om jeg ikke husker helt feil så vil prisen vil 6995,- hos soundgarden for et komplett 5.0 anlegg, lydsignaturen og bassgangen vil være mye av det samme som tidligere SA.
I tillegg kan man suplere med deres nye sub som heter Saxo sub 8, denne blir å koste mellom 2995,- og 3495,-. Så komplett 5.1 sett til rundt 10000,-. Dette gleder jeg meg virkelig til :-D

Kan også leveres i sort høyglans og hvit H.G. hittil iallefall.

System Audio Saxo

frodon

0
6 Des 2010
15
0
0
Vurderer å kjøpe meg et par gulvhøyttalere til min Cambridge Azur 840A-forsterker, og System Audio virker meget interessante. Så kanskje noen her som kan svare på noen kjappe spørsmål i den anledning:

1: Er det noen som har erfaring med kombinasjonen System Audio og Cambridge?

2: Hva er egentlig forskjellen mellom Mantra 60 og Aura 60? Og er forskjellen verdt kr 5.000,-

3: Ser SA anbefaler å trekke de to nevnte høyttalerene minst 30 cm ut fra vegg. Om jeg ikke kan gjøre det - bør jeg da heller gå for de mindre Mantra 30?

På forhånd takk for alle svar... :-D

22 Feb 2008
3.083
0
0
frodon skrev:
Vurderer å kjøpe meg et par gulvhøyttalere til min Cambridge Azur 840A-forsterker, og System Audio virker meget interessante. Så kanskje noen her som kan svare på noen kjappe spørsmål i den anledning:

1: Er det noen som har erfaring med kombinasjonen System Audio og Cambridge?

2: Hva er egentlig forskjellen mellom Mantra 60 og Aura 60? Og er forskjellen verdt kr 5.000,-

3: Ser SA anbefaler å trekke de to nevnte høyttalerene minst 30 cm ut fra vegg. Om jeg ikke kan gjøre det - bør jeg da heller gå for de mindre Mantra 30?

På forhånd takk for alle svar... :-D

1 : Har ikke hørt denne komboen, men vil tippe skal fungere bra.

2 : Kabinettene på Mantra skal være litt stivere, spesielt frontbaffelen. Ellers tror jeg diskantelementet er anderledes, og kabinettet har en finere finish. Om det er verdt 5000 mer er jo opp til en selv.

3 : Jeg har mine Mantra 60 ca 15 cm fra bakvegg å det går kjempefint. Tror det kan være en fordel om du har en forsterker med tonekontroll for å justere bassen optimalt, men dette er en høyttaler som er veldig plasseringsvennlig når det kommer til bakveggen.

rvv

0
15 Jul 2010
105
0
16
Kort oppsummert har Mantra forsterket front (i teorien hjelper vel dette spesielt når man drar godt til på volumet?) og bedre diskant. 60 modellene har bassporten bak, mer detaljert mellomtone og kan fylle større rom med klar lyd, mens 30 modellene har bassporten foran og er generelt mer plasseringsvennlige.

Om prisforskjellene er verdt pengene må du lytte deg fram til sammen med lommeboken :)

Selv er jeg strålende fornøyd med Mantra 30 som kompromiss mellom estetikk, praktiske forhold, økonomi og lyd :-D

Hansy

0
4 Jan 2007
801
0
0
Siden jeg er fasinert av SA og ekstremt bilpleieinteressert, så fikk jeg vite litt hvordan SA sine high gloss høyttalere blir laget (mtp. lakk).

Først bygger de høyttalerne forsiktig for å ikke skade treverket, de lakkerer den, lakkerer den på nytt igjen. Polerer lakken, lakkerer på nytt igjen, mer polering, ENDA mer lakkering, og ENDA mer mer polering.
Deretter blir alt montert i kabinettene, og testet om alt fungerer.

76088_144245525622587_130659426981197_209290_2957218_n.jpg

Og slik prosedyre gjelder ALLE deres modeller 8)

20 Sep 2007
8.548
0
36
Hansy skrev:
Siden jeg er fasinert av SA og ekstremt bilpleieinteressert, så fikk jeg vite litt hvordan SA sine high gloss høyttalere blir laget (mtp. lakk).
Da er vi 2. Var high-end pusseutstyr det der. :p

Syntes SA har bra kvalitet på kabinettene sine. Litt dårlig finér på noen, men ikke værre enn andre til samme pris. :)

Geir Arne

Rune82

0
3 Jan 2011
36
0
0
Heisann alle sammen og godt nyttår.

Da er SA Aura 60 handlet inn etter å ha hørt på den og Mantra 30.

Synst at på Mantra 30 ble diskanten noe overdøvende ved høgre volum så da ble det Aura 60 istedefor.. Litt mer trykk i mellomtonen og bass :)

Så da er det bare å smøre seg med tålmodighet til de ankommer Soundgarden.... en gang i januar :-|

Plukket med en HK 460 forsterker i samme slengen da det er tvilsomt at kvaliteten på lyden blir så bra med min gamle Sony STR445 forsterker... :)

---

For de som eventuelt vurderer Saxo systemet Soundgarden har til 6995 (romjulspris?) så spillte det ganske bra til å være så kompakt. Meget overrasket.

---

Ett lite spørsmål, hvor lang innspillingstid bør Aura / SA generelt ha?

8 Sep 2008
249
0
16
Xp60

Lurer på om det er noen her som har hørt XP60? Og hvordan disse låter sammenlignet mot Mantra 60?
Mine xp60 er på vei, og jeg venter spent!

Jeg er også meget spent på hvordan min yamaha a-s700 vil takle disse , og ikke minst hvordan de låter :???:

Kona har lagt ned veto i stuen hjemme så jeg er på mitt 2 høyttaler kjøp denne uken,da jeg tok en spansk en og kjøpte et nytt par (jamo s608) før det ble tatt opp med ledelsen. Dette ble ikke akkurat mottat med champis og hygge.
Har dog ikke mottat XP60 som er kjøpt uhørt hos soundgarden, 6995,- er de justert ned til nå :???:

Hansy

0
4 Jan 2007
801
0
0
Alexhighdef skrev:
Lurer på om det er noen her som har hørt XP60? Og hvordan disse låter sammenlignet mot Mantra 60?
Mine xp60 er på vei, og jeg venter spent!

Jeg er også meget spent på hvordan min yamaha a-s700 vil takle disse , og ikke minst hvordan de låter :???:

Kona har lagt ned veto i stuen hjemme så jeg er på mitt 2 høyttaler kjøp denne uken,da jeg tok en spansk en og kjøpte et nytt par (jamo s608) før det ble tatt opp med ledelsen. Dette ble ikke akkurat mottat med champis og hygge.
Har dog ikke mottat XP60 som er kjøpt uhørt hos soundgarden, 6995,- er de justert ned til nå :???:

Gratulerer med en flott høyttaler! XP60 inneholder samme diskant, midbass og bass som Mantra 60, bare med annen deling. En av de få forskjellene jeg vet er at bass og midbass i mantra inneholder "(RR)" som avsluttningsbokstaver i modellnavnene, uten at jeg vet hva dette betyr.

Så i all hovedsak, du har kjøpt en mantra til røverpris :)

20 Sep 2007
8.548
0
36
Hansy skrev:
Så i all hovedsak, du har kjøpt en mantra til røverpris :)
Det blir vel en sannhet med modifikasjoner. XP har vel vesentlig mindre kabinett. Og da er nok resultatet en bass som ruller av tidligere.

Geir Arne

pahf

0
7 Sep 2005
15.643
0
36
Har blitt veldig nysjerrig på Mantra 60, de har et attråverdig kabinett som passer stua godt. Er litt skeptisk på om de har nok slam og dynamikk med sine små elementer, men antar det er en ubegrunnet skepsis?

20 Sep 2007
8.548
0
36
pahf skrev:
Har blitt veldig nysjerrig på Mantra 60, de har et attråverdig kabinett som passer stua godt. Er litt skeptisk på om de har nok slam og dynamikk med sine små elementer, men antar det er en ubegrunnet skepsis?
Syntes disse er veldig gode. De har da også nok dynamikk, men ikke helt nede i bunnen. SA generelt ruller av ganske tidlig, så om du vil ha skikkelig dyp bass i et medium/stort rom mener jeg man trenger sub. Men på det meste av musikk klarer de seg fint uten.

Geir Arne

pahf

0
7 Sep 2005
15.643
0
36
De slipper og ta seg av dypet, er ute etter dynamikk og smell før 80hz så da lover det bra. Får ta meg en tur til nærmeste Soundgarden og teste de ut.

22 Feb 2008
3.083
0
0
pahf skrev:

Jeg vil si Mantra 60 har en behersket og kontrollert dynamikk, men som absolutter er til stede. De virker også veldig rytmiske og får med mye detaljer.
Gi disse nok strøm og riktig plassering så tror jeg du vil bli overrasket.

Dette er også en av de bedre allround høyttalerene jeg har hatt/hørt til både musikk og filmlyd.

pahf

0
7 Sep 2005
15.643
0
36
Tror ikke resten av utstyret skal være noe hindring for de, heller tvert i mot.
Skal prøve og få hørt de til neste helg. Blir spennede.