System Audio's venner: Dansk dynamikk :)

Hansy

0
4 Jan 2007
801
0
0
fordfiesta skrev:
Hansy, kan du si noe om Mantra 30 vs. Aura 30?

Tja, kort fortalt, selve kabinettene er rimelig like, annen finish. Basselementene i Mantra 30 er av annen type, gir mer "punch", og virker som de spiller dypere og hardere. Mye av dette kan nok skyldes frontplaten som er forbedret og forsterket. Lydkvalitetsmessig klarer jeg ikke å skille de da diskanten er samme type om jeg ikke tar rimelig feil.

rvv

0
15 Jul 2010
105
0
16
Hansy skrev:
Tja, kort fortalt, selve kabinettene er rimelig like, annen finish. Basselementene i Mantra 30 er av annen type, gir mer "punch", og virker som de spiller dypere og hardere. Mye av dette kan nok skyldes frontplaten som er forbedret og forsterket. Lydkvalitetsmessig klarer jeg ikke å skille de da diskanten er samme type om jeg ikke tar rimelig feil.

Jeg har ikke hørt Aura 30, men i følge SA er det nettopp diskanten som er forskjellig, ellers er det som du sier endel bedre front på Mantra 30.

For tiden selges Aura 60 til samme pris som Mantra 30, så hvis plass & estetikk ikke er avgjørende er kanskje Aura et bedre kjøp. Mantra 60 er også et bedre kjøp i Norge enn hva kursen skulle tilsi. Selv er jeg strålende fornøyd med min Mantra 30 & Mantra 10 AV combo :-D nå som innspillingstiden er over.

25 Jan 2008
3.209
0
0
rvv skrev:
Jeg har ikke hørt Aura 30, men i følge SA er det nettopp diskanten som er forskjellig, ellers er det som du sier endel bedre front på Mantra 30.

For tiden selges Aura 60 til samme pris som Mantra 30, så hvis plass & estetikk ikke er avgjørende er kanskje Aura et bedre kjøp. Mantra 60 er også et bedre kjøp i Norge enn hva kursen skulle tilsi. Selv er jeg strålende fornøyd med min Mantra 30 & Mantra 10 AV combo :-D nå som innspillingstiden er over.
Mantra 30, saker, kan du si noe mer om lyden? og om hvor stort rom de er beregnet for?

25 Jan 2008
3.209
0
0
Hansy skrev:
ok, takk for svar.

rvv

0
15 Jul 2010
105
0
16
fordfiesta skrev:
Mantra 30, saker, kan du si noe mer om lyden? og om hvor stort rom de er beregnet for?

Lyden er typisk SA - dynamisk og oppløst. Slagverk og bassgitarer høres ut som de skal. Vokal er klar og tydelig uten å bli for fremtredende. I forhold til tidligere modeller, spesielt SA1730, er bassen MYE mer punchy og går lavere. Når mine kom i hus pakket jeg ned gamle suben (Dali AW10) og har ikke savnet den siden.

De har ganske vid spredning, men ikke like vid som f.eks. de fleste av Dali sine, så jeg har litt toe-in. Jeg har de stående ca. 3m fra hverandre med litt under 3m til sweetspot i en stue på rett under 20 kvadrat med en stor åpning til et like stort kjøkken. Det gir et stort, dypt og detaljert lydbilde. På de fleste opptak kan du plassere instrumentene ganske nøyaktig på "scenen" uten at den blir for avslørende som endel mer audiofile høyttalere ofte er.

Jeg vil tro at Mantra 30 med rett forsterker og plassering kan fylle normale rom på 25-30 kvadrat uten store problemer. I mindre rom enn 10-12 kvadrat er kanskje Mantra 10 + sub en bedre løsning. Centeren er veldig bra men den kan fort bli for liten i godt dempete eller store rom - vil tro den passer bedre med Mantra 30 enn 60.

3 Sep 2005
4.871
0
36
41
Pioneer har et par forsterkere som passer bra. Og Harman Kardon er ikke så på jordet det heller. De er jo noe rimeligere enn både Hegel og Primare. Men de låter godt til de rimeligste høytalerene til SA...

Verdt å prøve ihvertfall.

HK990 er en knakende god forsterker til SA faktisk. Men da er du oppe å lukter på H100 og I30 til Primare.. Så da blir det jo hva du foretrekker av lydkarrakter.

25 Jan 2008
3.209
0
0
rvv skrev:
Lyden er typisk SA - dynamisk og oppløst. Slagverk og bassgitarer høres ut som de skal. Vokal er klar og tydelig uten å bli for fremtredende. I forhold til tidligere modeller, spesielt SA1730, er bassen MYE mer punchy og går lavere. Når mine kom i hus pakket jeg ned gamle suben (Dali AW10) og har ikke savnet den siden.

De har ganske vid spredning, men ikke like vid som f.eks. de fleste av Dali sine, så jeg har litt toe-in. Jeg har de stående ca. 3m fra hverandre med litt under 3m til sweetspot i en stue på rett under 20 kvadrat med en stor åpning til et like stort kjøkken. Det gir et stort, dypt og detaljert lydbilde. På de fleste opptak kan du plassere instrumentene ganske nøyaktig på "scenen" uten at den blir for avslørende som endel mer audiofile høyttalere ofte er.

Jeg vil tro at Mantra 30 med rett forsterker og plassering kan fylle normale rom på 25-30 kvadrat uten store problemer. I mindre rom enn 10-12 kvadrat er kanskje Mantra 10 + sub en bedre løsning. Centeren er veldig bra men den kan fort bli for liten i godt dempete eller store rom - vil tro den passer bedre med Mantra 30 enn 60.
Takk for et meget godt svar, denne høyttaleren må jeg få teste ut, har såvidt lyttet til den et par ganger.
Ser at Aura 30 kom meget bra ut i en test i et svensk hi-fi magasin.

Coffey

0
11 Mai 2007
395
0
0
fordfiesta skrev:
Takk for et meget godt svar, denne høyttaleren må jeg få teste ut, har såvidt lyttet til den et par ganger.
Ser at Aura 30 kom meget bra ut i en test i et svensk hi-fi magasin.
Hvilket magasin refererer du til? Kunne tenkt meg å lese denne testen.

13 Mai 2010
261
0
0
hei. har sa ranger og er strålende fornøyd me disse ht:smile: kjører di sammen med hegel sin h200 og hd10 dac + hegel cdp2a se og det låter fantastisk!
drømmer litt om explorer i ny og ne da hehe:p

det var far min sine 505 som gjorde at jeg fikk sansen for sa.. di var jo helt råe til størrelsen å være!! akustisk musikk var rått på disse og det er ikke akuratt dårligere på rangerene mine hehe:smile:

etter å ha handlet ranger ble far min også litt syk på nye sa og han endte opp med 1750. disse syns jeg også er fantastiske og til prisen som var 6995 ett kupp!

noen som vet om explorer kommer i andre utførelser enn sort høyglans??

13 Mai 2010
261
0
0
sandfylling

erfaringer rundt dette??

har ikke hatt i sand på mine rangere.

hvordan blir lyden med sand i?? går det ut over dypbassen i ht?

14 Jun 2005
1.119
0
0
Søker om medlemskap i klubben, da jeg nylig er blitt eier av et par Ranger:D

Skal vie de neste dagene til å se hvordan SA passer med naim nait 5i. Mistenker at de blir en litt for stor oppgave for den lille naiten, og er derfor takknemlig for tips til hva som spiller bra med SA. Hegel og Primare er sikre kort, så tenker da helst på litt mer "eksotiske" kombinasjoner.

12 Mar 2006
1.894
0
0
32
Jeg er veldig fan av SA selv. Har hatt/har SA1550, SA510AV, SA505, SA720AV, Mantra 60, SA Exact.

Har hatt hjemme Explorer Master, noe som har fristet veeeldig lenge..!

22 Feb 2008
3.083
0
0
mr.Fahrenheit skrev:
Søker om medlemskap i klubben, da jeg nylig er blitt eier av et par Ranger:D

Skal vie de neste dagene til å se hvordan SA passer med naim nait 5i. Mistenker at de blir en litt for stor oppgave for den lille naiten, og er derfor takknemlig for tips til hva som spiller bra med SA. Hegel og Primare er sikre kort, så tenker da helst på litt mer "eksotiske" kombinasjoner.

Fint om du skriver litt om dette da jeg selv er nysjerrig på om Naim kunne vært noe til mine SA.

20 Sep 2007
8.548
0
36
Du trenger nok mer enn den Naimen for å dra ut disse. De er vanvittig tungdrevne og vanskelige. Hadde de selv tidligere, da sammen med H200. Det ble en dårlig match med rommet. Primare A32 derimot fikk bassen til å løsne. Da var den velkjente dynamikken der. Så Ranger spesielt krever masse power. Explorer derimot er rapportert til å fungere veldig bra sammen med rør så mulighetene er der. Men Ranger krever dessverre MYE strøm.

Lykke til i jakten på amp i allefall. Skal bli spennende å se hva dere ender med.

Geir Arne