System Audio's venner: Dansk dynamikk :)

lofed

0
26 Nov 2013
18
0
0
Har et par bilder fra da de kom i hus bare, så har ikke fått plassert de der de står nå, doxaen er heller ikke montert på bildene :)
Har nordost jumpers, montert spikes og fyllt med sandblåsesand. Dette sto allerede på siden jeg kjøpte demomodell fra soundgarden :)
bruker van den hul the valley signalkabler og høyttalerkabel siden det er det jeg hadde og syns de funker bra sammen med doxaen, men den mangler nok litt for å drive høyttalerene 100%.

Må si lyden er helt fantastisk og de har alt jeg har sett etter så jeg er STORFORNØYD!!!!

HiFikatten snek seg med på bildene sammen med raspberry pi'en som brukes som mediaserver :p

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    780,5 KB · Sett: 520
  • image.jpg
    image.jpg
    653,3 KB · Sett: 331
5 Nov 2006
78
0
0
Vil gjerne melde meg på her etter å ha fått tak i et sett SA Mantra 60 til en hyggelig pris. Gikk fra Klipsch RF 82 og hadde egentlig tenkt meg noe likt eller større, men etter å ha lest litt anmeldelser av SA falt valget på disse. Nå er de koblet opp i stua på et par Midgard Oberion 6.1og jeg gliser fra øre til øre. Dette var dynamitt. Selv den ny ervervede Sunfireren får stå i fred. Hvordan klarer disse småtassene å spille så dypt.

31 Mai 2012
12
0
0
Slenger meg på her da jeg vurderer å kjøpe meg SA anlegg og har sett for meg noe sånt.

System Audio Mantra 50 (front)
System Audio Aura 1 (bak)
System Audio Mantra 10AV (center)

System Audio Saxo Sub (på sikt, tenkte og prøve uten sub først)

Har dere noen forslag til hvilken receiver som burde brukes her? Jeg har en Onkyo NR737 liggende men usikker om den holder. Jeg ble anbefalt Harman Kardon 370 av Soundgarden, noen som har noen erfaringer med denne? Eventuelt vet om en receiver som funker bra?

9 Sep 2008
37
0
6
Nes I ådal
Ja, liten historie ja, startet med SA1070 neste 905signatire, 5010 signature + 1750 og se200 2 stk, sammen med blue heaven spiller utrolig, har å et ønske om Exlorer Master:D elektroniken har vært mye, bla Onkyo res og integra, Cambridge, Audiolab, Micromega og sist Yaqin rør amp/intigrert.. og stoper ikke her...

1 Jan 2015
308
0
16
Kristiansand
Hei
Dette er helt klart tråden å melde seg på!

2stk Explorer Master (sort 2015)
3stk Exact (bjørk 2009)
4stk Talent (hvit 2009)
2stk Talent (sort 2015)
3stk SE 200 Mk3 (en sort 2015 to ask 2015/2009)

2stk 1550 bjørk (brukt, 2015)
1st 710AV bjørk (brukt, 2015)
2stk 505 bjørk (brukt, 2015)

4stk Saxo 8 hvit (2015)
1stk Saxo 10 Center hvit (2015)
1stk Saxo 10 Sub hvit (2015)

Lyden er det absolutt ingen grunn til å klage på :cool:

Sist redigert:

Odd J

0
13 Nov 2006
540
0
0
Hei SA-venner!
Jeg har ikke spesielt god greie på SA, men er på utkikk etter litt rimelige eldre høyttalere i mitt hjemmekinoprosjekt utover våren. Har et rom på rundt 20 kvm og ska ha tre like høyttalere i front, dvs ikke liggende senter. Jeg skal opp med et lydtransparent lerret og må derfor bygge inn tre høyttalere i en DIY bokhylle som allerede står over hele frontveggen. For å få det hele til å se pent ut vurderer jeg *å slakte* noen rimelige, men gode høyttalre og bruke elementer/delefilter men bygge nye kasser med samme volum.

SA 1750 er vurdert som mulig byttedyr i denne jakten, B&W 603 S3 likeså. Fordelen med 1750ene er at de er smale og ikke tar mye plass i hyllene. Men er de tynne i lyden?? B&W har utvilsomt fyldigere, mørkere klang og dette er i utgangspunktet etter min smak, men så er det et par forhold: Vil et lydtransparent lerret dempe mye av lyden, slik at det er greit å ha litt å gå på? Det er den nyeste typen fra AVshop det dreier seg om, den hundedyre typen..

Ved å bygge høyttalerne inn i bokhylla vil de jo komme veggnært og det blir muligens et løft i bassen av det? Bassportene flytter jeg rundt på forsiden så de vil være tilgjengelig for plugging ved behov. Det vil jo være mulig å justere klang via EQ i receiver/prosessor også.

Synspunkter på dette? Tanken er at jeg nesten får mer for pengene ved å bruke gode, eldre høyttalere i stedet for å kjøpe nye DIY-sett. Tenkte å prøve å løsne frontplaten på 1750ene forsiktig fra kassen bak, slik at den kan brukes på nytt i hyllemonteringen.

17 Jun 2011
2.490
46
48
Hei SA-venner!
Jeg har ikke spesielt god greie på SA, men er på utkikk etter litt rimelige eldre høyttalere i mitt hjemmekinoprosjekt utover våren. Har et rom på rundt 20 kvm og ska ha tre like høyttalere i front, dvs ikke liggende senter. Jeg skal opp med et lydtransparent lerret og må derfor bygge inn tre høyttalere i en DIY bokhylle som allerede står over hele frontveggen. For å få det hele til å se pent ut vurderer jeg *å slakte* noen rimelige, men gode høyttalre og bruke elementer/delefilter men bygge nye kasser med samme volum.

SA 1750 er vurdert som mulig byttedyr i denne jakten, B&W 603 S3 likeså. Fordelen med 1750ene er at de er smale og ikke tar mye plass i hyllene. Men er de tynne i lyden?? B&W har utvilsomt fyldigere, mørkere klang og dette er i utgangspunktet etter min smak, men så er det et par forhold: Vil et lydtransparent lerret dempe mye av lyden, slik at det er greit å ha litt å gå på? Det er den nyeste typen fra AVshop det dreier seg om, den hundedyre typen..

Ved å bygge høyttalerne inn i bokhylla vil de jo komme veggnært og det blir muligens et løft i bassen av det? Bassportene flytter jeg rundt på forsiden så de vil være tilgjengelig for plugging ved behov. Det vil jo være mulig å justere klang via EQ i receiver/prosessor også.

Synspunkter på dette? Tanken er at jeg nesten får mer for pengene ved å bruke gode, eldre høyttalere i stedet for å kjøpe nye DIY-sett. Tenkte å prøve å løsne frontplaten på 1750ene forsiktig fra kassen bak, slik at den kan brukes på nytt i hyllemonteringen.

Hei !

Hvis du allikevel skal bygge , ville jeg absolutt gått for noe helt annet. Se i tråden til BEF for eksempel, han har laget litt spennende konstruksjoner i det siste. Du vil få langt bedre resultat med dette! Evt så er det helt sikkert noen som kan hjelpe deg med evt delefiltre hvis du går for en helt annen konstruksjon også.

Ellers så ryker den fyldigere bass teorien hvis du flytter bassportene på forsiden:)

Odd J

0
13 Nov 2006
540
0
0
Hei og takk for tips! Jeg skal se over BEF sine ting, men han har vel en kjempelang tråd?! Det er vel mulig å sende en PM kanskje. Uansett har jeg ikke plass til store høyttalere med store elementer. Dette blir ikke et rendyrket kinorom, målet er å få et relativt godt resultat med moderate innsatsfaktorer. Men det må være mulig å spille musikk i flere kanaler, klassisk på SACD f.eks, så selve klangen i lyden må være homogen og litt 'snill'. Det helt store lydtrykket eller de aller laveste frekvensene er ikke nødvendig. Jeg prøver å få til ei frontrekke som ikke tar for mye plass samtidig som den går dybt nok til at sub ikke behøves på vanlig musikk.

Igjen, takk for svar og tips, skal også se over litt i DIY-delen om det er noe spennende der.

14 Des 2014
183
0
16
Om noen vet om et par System Audio Explorer Master til salgs, eller noen her inne som vurderer salg ta gjerne kontakt.

Har også Mantra 50 satin white som kan brukes som delbet. Ellers betaler jeg gjerne kontant, kan hente land og strand (ikke langt nord for trheim)

Ps, MÅ være Master og gjerne hvite :)

19 Mai 2017
219
0
0
Har et oppsett med SA Mantra og Exact, samt XTZ sub (foreløpig 7.1). Super fornøyd med SA og det skal mye til for at de ryker ut av huset på noen år. Benytter en Pioneer VSX-LX55 med pre-out og Primare A 30.7 effekt. Låter flott nok i mine ører, men lurer på hvor mye bedre det vil bli ved å bytte receiveren i noe annet? Hvor mye bedre kan det låte med en ren prosessor kontra pre-out på receiver? I disse 4K dager så frister det med en oppgradering, men vil det være like greit å kjøpe en billig 4K receiver og benytte denne som pre? Er ikke særlig god på det området... Samtidig så tar Pioneer’n snart livet av meg med sin brukervennlighet som nærmer seg det absolutte nullpunkt!!

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

29 Nov 2012
16
0
1
Blåser opp denne tråden litt igjen!
Jeg kjører i dag Mantra 50 på en Hegel H300.
Synes det fungerer veldig bra! Kansje bittelitt skarp i toppen, men ikke FOR skarpt. Vurdere å bytte til H360 som skal være litt mere dempet i toppen.
MEN, det jeg lurer på: Nå ser jeg at mange her har Explorer. Noen som kan beskrive Explorer litt i grove trekk hvordan den er i forhold til Mantra 50? Eventuelt Mantra 60 (som jeg hadde tidligere)
Har veldig lyst på Explorer, helst Master, men aldri fått kjangs til å lytte skikkelig på disse..
Så en liten forklaring fra noen som kansje har hatt begge deler hadde vert supert! :)